Nové technické předpisy pro 2026
změny pohonných jednotek a závodění bez DRS
Rok 2026 přinese do formule 1 zásadní proměnu: začne nová éra monopostů, která téměř jistě promíchá rozložení sil.
Co se ve Formuli 1 v roce 2026 mění?
Stručně řečeno, téměř vše. Technické předpisy projdou kompletní přestavbou: mění se pravidla pro pohonné jednotky, šasi i aerodynamiku. Auta budou oproti současnosti výrazně odlišná.
Nové konstrukční předpisy téměř vždy způsobí velké přeskupení výkonnosti týmů. Martin Brundle je dokonce označil za „největší změny v historii sportu“.
Týmy na monopostech pro rok 2026 pracují už dlouhé měsíce, protože nová pravidla mají platit celkem pět sezon. Rychlost v úvodu této éry tak může rozhodnout o konkurenceschopnosti na celé další období. Ostatně dominance Mercedesu započatá v roce 2014 trvala několik sezón, než se mu dokázaly přiblížit týmy jako Ferrari a Red Bull.
Co se mění u pohonných jednotek?
Nové pohonné jednotky F1 budou mnohem více spoléhat na elektrickou energii. Poměr výkonu mezi hybridní částí a spalovacím motorem bude vyrovnaných 50:50, přičemž elektrický výkon vzroste téměř o 300 procent.
Samotný základ motoru zůstává stejný: 1,6litrový přeplňovaný šestiválec (V6 turbo), který F1 používá od roku 2014. Avšak zcela mizí MGU-H.
MGU-H (Motor Generator Unit-Heat) je klíčová součást hybridních pohonných jednotek formule 1, která zpětně získává a ukládá energii z výfukových plynů turbodmychadla (jako generátor) a může také roztočit turbodmychadlo (jako motor), aby eliminovala prodlevu (turbo lag), zlepšila výkon a zvýšila tepelnou účinnost motoru; tato technologie se postupně dostává i do silničních sportovních vozů.
Mnoho dalších komponentů bude přepracováno, ale tato transformace velmi pravděpodobně povede k větším rozdílům mezi nejlepšími a nejslabšími pohonnými jednotkami. Očekává se různá úroveň výkonu i návrat problémů se spolehlivostí, zejména v úvodních závodech sezóny.
Andy Cowell, šéf strategického oddělení Aston Martinu, který sehrál klíčovou roli při vývoji dominantní hybridní jednotky Mercedesu, říká:
„Je těžké říct, že jde jen o výkon motoru, o baterii, nebo o tepelné ztráty,“
„Všechny tyto parametry se navzájem vyvažují. Aby vznikl nejrychlejší monopost, je nutné dělat kompromisy. A od uvedení nových pravidel jsme stále měsíce daleko. Představuji si, že každý inženýrský tým právě zkoumá, co má k dispozici, a říká si: ‚Tady je tolik nápadů, jak zlepšit výkon. Jak je všechny dostaneme do auta?‘“
„A pak přijde celá řada problémů se spolehlivostí. Jak je vyřešíme? Dodavatelský řetězec bude pod obrovským tlakem, protože požadujete zároveň výkon i spolehlivost. Musíte tlačit opravdu na maximum a počítá se každá minuta, každý den.“
Týmy a dodavatelé motorů v roce 2026
Změny pravidel, která mají být více propojeny s vývojem sériových aut, přivedou do F1 nové nebo znovu vstupující výrobce: Audi převezme Sauber, Honda ve sportu zůstává a Ford se stane partnerem Red Bullu prostřednictvím Red Bull Powertrains.
Pohonné jednotky pro sezónu 2026:
Týmy
Motor
McLaren
Mercedes
Mercedes
Mercedes
Red Bull
Red Bull - Ford
Ferrari
Ferrari
Williams
Mercedes
Haas
Ferrari
Aston Martin
Honda
Racing Bulls
Red Bull - Ford
Alpine
Mercedes
Audi
Audi
Cadillac
Ferrari
Podle FIA přilákaly nové motorové předpisy do sportu hned několik výrobců pohonných jednotek – Ferrari, Mercedes, Honda, Audi a Red Bull Powertrains.
Možná nejvýznamnější změnou roku 2026 bude skutečnost, že Red Bull poprvé ve své historii bude vyrábět svůj vlastní motor. Divizi Red Bull Powertrains založil už v roce 2021 a na projektu spolupracuje s Fordem.
Juniorský tým Racing Bulls bude od roku 2026 rovněž používat jednotky Red Bull Ford Powertrains. V současnosti oba týmy stále závodí s motory podporovanými Hondou, která původně oznámila odchod z F1 po roce 2021.
Honda opustí Red Bull i Racing Bulls a stane se výhradním dodavatelem motorů pro Aston Martin. Vzhledem k síle její pohonné jednotky v posledních pěti letech panuje kolem Hondy před sezónou 2026 velké očekávání.
Audi čeká náročný vstup do královny motorsportu, ale pomůže mu skutečnost, že většinu personálu převezme ze současného týmu Sauber. A nově příchozí Cadillac bude do konce roku 2028 používat motory a převodovky Ferrari, než uvede vlastní pohonnou jednotku. Od roku 2028 bude používat pohonou jednotku General Motors.
Konec DRS: přichází režimy X a Z
Od roku 2026 bude systém DRS nahrazen kombinací aktivní aerodynamiky řízeného využití elektrické energie. Tlačítkem, které jezdcům dočasně zvýší výkon hybridní části. Bez využití elektrického výkonu budou mít monoposty omezený maximální výkon, což povede k nižším maximálním rychlostem, přibližně kolem hranice 200 mph.
Bude zde však i tlačítko „override“, které umožní pilotům využít více elektrické energie po delší dobu. Pravděpodobně bude povoleno jen tehdy, když se jezdec nachází do jedné sekundy za soupeřem.
Monoposty budou mít navíc dva provozní režimy: Z-mode a X-mode.
Z-mode znamená, že jsou přední i zadní křídla uzavřená, což vytváří více přítlaku do zatáček. X-mode umožní jezdcům otevřít klapky na křídlech, čímž se sníží odpor vzduchu a zvýší maximální rychlost. Režim X bude povolen pouze v předem definovaných částech okruhu a nejspíš bude zakázán za mokrých podmínek.
„X-mode je náš termín pro režim s nízkým aerodynamickým odporem, který umožňuje dosahovat vyšších maximálních rychlostí,“ vysvětluje šéf aerodynamiky FIA Jason Somerville.
„V tomto režimu budou jezdci na rovinkách nebo při výjezdu ze zatáčky. Jakmile se přiblíží brzdné zóně, přepnou do Z-mode, kde je potřeba vyšší přítlak pro brzdění a projetí zatáčky. Tyto dva režimy budou na okruhu rozděleny do konkrétních zón a jezdci mezi nimi budou moci přepínat, když to bude povoleno. Sportovní pravidla mohou například zakázat jejich použití za mokra, ale jinak očekáváme, že k oběma režimům budou mít jezdci přístup během každého kola.“
Jaké bude závodění?
Nové motory budou vyžadovat více práce s energií, takže pravděpodobně uvidíme návrat techniky „lift and coast“, kdy jezdci na konci rovinek na okamžik uberou a nechají vůz dojíždět, aby zregenerovali energii a mohli ji později použít pro delší a silnější akceleraci.
MGU-K, součást hybridní jednotky, bude schopna nadále dodávat až 350 kW výkonu i při rychlostech přes 350 km/h. Nejlepší motory budou zřejmě ty, které dokážou tuto energii využívat nejefektivněji, protože jezdcům umožní déle nasazovat maximální výkon během celého kola.
Optimální průběh závodu ale může vyžadovat časté šetření energií, což vytvoří zajímavé závodní situace. Pokud jeden jezdec bude do brzdných zón najíždět s „lift and coast“ a druhý nikoli, může se stát, že soupeř s více dostupnou energií dokáže zaútočit z neobvykle velké vzdálenosti a najednou se objeví na vnitřku zatáčky.
Alex Albon uvedl: „Podívejte se na Formuli E – tam vidíte, jak jezdci pracují s energií a tím ovlivňují závod. Nebude to tak extrémní, ale určitý prvek toho přijde i do F1.“
Předjíždění se v sezóně 2025 výrazně ztížilo kvůli vylepšením, která týmy nasadily. Ta vytvářela více špinavého vzduchu a zhoršovala možnost následování. S novými pravidly by však mělo být opět mnohem snazší jezdit těsně za soupeřem, podobně jako v roce 2022, kdy Max Verstappen a Charles Leclerc předvedli epické souboje v Bahrajnu a Saúdské Arábii.
Pilot Mercedesu George Russell dodal: „Myslím, že příští rok uvidíme více předjíždění, ale často na nečekaných místech. Na místech, kde jsme je dříve vůbec nevídali.“
„Pokud bude mít jezdec vpředu téměř prázdnou baterii a ten za ním naopak více energie, může ho v určitém úseku tratě náhle předjet v zatáčce, kde by to dříve nebylo možné.“
„A co se týče samotného override systému, v minulosti jsme říkali, že nechceme vidět jen čistá DRS předjetí. Myslím, že pravidla pro rok 2026 nabídnou lepší závodění.“
Jak rychlá budou nová auta?
Očekává se, že nové vozy budou oproti těm z roku 2025 zhruba o dvě sekundy pomalejší, v závislosti na charakteru jednotlivých tratí.
Pilot Racing Bulls Isack Hadjar naznačil, že monoposty budou blíže formuli 2, ačkoli nebylo jasné, zda tím myslel rychlost, nebo chování vozu. Nikolas Tombazis, šéf divize FIA pro závodní monoposty, však podobné přirovnání zcela odmítl.
„Bavíme se o časech na kolo, které budou celkově o jednu až dvě sekundy pomalejší než dnes. Podle tratě a podle podmínek,“ vysvětluje Tombazis.
„Na začátku nové technické éry by nedávalo smysl, aby byla auta rychlejší než na konci předešlé. Z hlediska pravidel by nás to nic nestálo, udělat auta rychlejší by bylo velmi snadné. Jenže přirozený vývoj postupně přidává výkon a rychlost, takže nemůžete začínat cyklus rychleji než předchozí. Za dvacet let si asi dokážete představit, kam by to vedlo.“
„Je normální, že auta jsou zpočátku o něco pomalejší, ale rozhodně se neblížíme situaci typu ‚tohle už není formule 1‘.“
Menší auta, menší pneumatiky, udržitelná paliva, vyšší rozpočtový strop
Monoposty budou kratší o 20 cm a užší o 10 cm (rozvor 3,4 m, šířka 1,9 m). Hmotnost klesne o 30 kg na 768 kg.
Pirelli zúží pneumatiky o 2,5 cm vpředu a 3 cm vzadu, průměr 18 palců zůstává. Týmy se budou muset naučit pracovat s jejich degradací, teplotními limity a rychlostí zahřátí u směsí C1–C5.
Všechny týmy budou používat 100% udržitelné palivo z nepotravinových zdrojů či odpadu. I to může být významný faktor výkonnosti.
Rozpočtový strop se kvůli nákladům na vývoj nových aut zvýšil ze 135 milionů dolarů na 215 milionů.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur říká: „Začínáme úplně od nuly – nové pneumatiky, nové palivo, nový motor, nové šasi, nová sportovní pravidla. Je to obří výzva, ale přesně to je DNA našeho sportu.“
Zdroj: Sky Sports, úvodní foto: Red Bull

V testu mladých jezdců byl nejrychlejší Jak Crawford

16.12. 2025