Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Panasonic Toyota Racing představuje nový vůz

Panasonic Toyota Racing představuje nový vůz

17.1.2004 v Kolíně.

Text: Tomáš Richtr

V sobotu ve svém sídle v německém Kolíně nad Rýnem představila Toyota novinářům nové auto TF104. Podle představitelů týmu se jedna o zcela nové auto v porovnání s jeho předchůdcem TF103, se kterým Toyota loni získala 16 bodů do šampionátu týmů.

Toyota má nového šéfa, je jím Japonec Tsutomu Tomita, který vystřídal Ove Anderssona. Ne snad proto, že by Ove Andersson neodváděl kvalitní práci, ale firemní pravidla Toyoty určují, že  exekutivní roli nesmí zastávat člověk starší 65 let. I tak Anderssonovi jeden rok odpustili.

Tsutomu Tomita řekl, že Toyota musí být v pozici, ve které bude schopna získávat body v každém závodě.

Novým šéfem přes motory je Luca Marmorini, přes šasi je to uznávaný odborník Mike Gascoyne, který doposavad pracoval u týmu Renault.

"Chci letos vidět lepší výkony týmu a pokud to okolnosti umožní, taktéž první stupně vítězů," řekl Tsutomu Tomita.

Toyota bude mít menší rozpočet než tomu bylo loni. Japonská stáj se sídlem v Německu měla přitom jeden z největších. Letos však tým formule 1 dostane od Toyoty o 12,5 % méně peněz, i když od sponzorů stejnou sumu nebo dokonce více.

"Loni jsme s rozpočtem docela slušně vyšli, letos bude menší a přitom navýšíme počet operací," řekl John Howett, ředitel Toyota Motorsport.

"Máme rozpočet top týmu, ale je rozhodně menší, než čemu by spousta lidí chtěla věřit."

Hlavním důvodem poklesu rozpočtu je, že počáteční investice jsou už realizovány.

Šéfkonstruktér Gustav Brunner se svým týmem aplikoval podobné principy z předchozího vozu TF103 i na letošní model a jak sám říká, "jedná se o evoluci, nikoli revoluci."

"TF103 s TF104 mohou na pohled vypadat podobně, ale zaměřili jsme se na každou část vozu, prostudovali jsme ji a vylepšili," řekl dále Gustav Brunner. "Udělali jsme ji lehčí, pevnější a spolehlivější a s lepší výkonností."

"Aerodynamika je klíčem k úspěchu a my jsme těžili z vlastního aerodynamického tunelu," prozradil ředitel technické ko-ordinace Keizo Takahashi. "Našli jsme slušný kompromis mezi aerodynamickou výkonností a stabilitou."

"Konstruktérský tým odvedl dobrou práci na TF104," řekl nový technický ředitel Mike Gascoyne, jehož práce se projeví až na autě pro rok 2005. "Vypadá to dobře, ale budeme muset počkat na testy, abychom se dozvěděli, jak moc dobré je. 90% výkonnosti auta závisí na aerodynamice a to byla u TF104 priorita."

"S novými pravidly jsme museli zvednout životnost motoru ze 400 km na 800 km," řekl ředitel motorárny Luca Marmorini. "Cílem bylo prodloužit životnost RVX-04, současně ale zachovat jeho výkon. Osobně si myslím, že pokles ve výkonu nebude tak markantní.

RVX-04 jsme na dynamometru roztočili již v říjnu 2003 a použili jsme jej v listopadu na TF103-B," dodal Marmorini.

Cristiano da Matta je přesvědčen, že jeho tým Toyota bude bojovat o body ve všech z osmnácti závodů letošní sezóny. Da Matta zahajuje svou druhou sezónu s Toyotou, loni získal celkem deset bodů.

"Řízení formule 1 se nic nevyrovná," říká o svých zkušenostech šampion CART z roku 2002. "Ovšem po chvíli chcete i výsledky, jsem si jist, že budeme bojovat o body ve všech závodech."

Da Matta věří, že letos bude silnější, protože se nepotřebuje učit okruhy.

"Je to trochu nevýhoda, většinu pátečních tréninků strávíte poznáváním okruhu, zejména z pohledu nastavení vozu."

Týmovým kolegou Brazilce bude veterán Olivier Panis. Ten bude letos usilovat o první stupně vítězů pro červenobílé vozy.

"Cíl je jasný, bojovat o body a zlepšovat se během sezóny natolik, abychom mohli bojovat o první stupně vítězů," řekl Olivier Panis.

"Loni jsem se trochu seznamoval s týmem a ten zase se způsoby, jak pracuji já, to už je ale za námi a my víme, že hned v prvním závodě budeme schopni ze sebe a z auta dostat maximum."

Navzdory tomu, že debutoval již v roce 1994 a je nejstarším mužem startovního roštu, je stále hladový po úspěchu.

"Myslím, že toužím po úspěchu víc než kdykoli jindy, věřím, že dosáhneme úspěchu co nejdříve."

"Věřím, že dosáhneme na body v každém ze závodů a taktéž věřím, že dosáhneme prvních stupňů vítězů," řekl taktéž nový šéf týmu Tsutomu Tomita, který převzal žezlo od Ove Anderssona, jež dosáhl věku, ve kterém už podle pravidel Toyoty nemůže vykonávat exekutivní roli.

Největším problémem Toyoty v loňském roce byla skutečnost, že vozy týmu nebyly přítomny na trati s koncem závodu.

"Klíčem k úspěchu je spolehlivost," řekl dále Olivier Panis. "Loni to bylo frustrující, odstoupit kvůli malým problémům."

"Loni jsme nebyli spokojeni s chováním auta při brždění, měli jsme skutečně nestabilní auto," řekl Cristiano da Matta.  "Během prvních testů jsme ale zaznamenali obrovské zlepšení."

"Chceme závodit na špici, ale to je ve formuli 1 hodně těžké," řekl nový technický ředitel Mike Gasconye. "A nestane se to přes noc," dodal.