Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Za nedostatek předjíždění mohou okruhy, tvrdí Stewart

Za nedostatek předjíždění mohou okruhy, tvrdí Stewart

"Obávám se, že Tilke toho pro diváky příliš neudělal."

Trojnásobný šampion Sir Jackie Stewart je přesvědčen, že za nedostatkem předjíždění v současné Formuli 1 mohou zejména nové, moderní okruhy.

"Věřím, že hlavním důvodem pro nedostatek předjíždění v současné Formuli 1 jsou moderní tratě, které byly téměř všechny navrženy jediným mužem, německým architektem Hermannem Tilkem," řekl Stewart ve svém sloupku pro Daily Telegraph.

"Ano, brzdné zóny jsou nyní mnohem kratší kvůli efektivním brzdám a aerodynamickému přítlaku, což znamená, že je k dispozici mnohem menší zóna pro předjíždění - v mých časech to bylo až 200 metrů, dnes spíše 50 metrů.

Část své viny ale musí nést okruhy. Když je dáte vedle sebe, jsou to v převážné míře přesné kopie jedna druhé a mají tendenci netrestat chyby."

Jako příklad uvádí bývalý šampion loňskou Velkou cenu Abu Zabí, kde Fernando Alonso při snaze předjet pomalejšího Vitalije Petrova vytvořil řadu chyb a přesto o svou pozici nepřišel.

"Alonso byl na trati v Yas Marina celkem čtyřikrát široký při snaze o předjetí renaultu," řekl Stewart. "Je to neuvěřitelné, ale vůz za ním, pilotovaný Markem Webberem, přesto nebyl schopný ho předjet.

Únikové zóny byly natolik vypěstěné a bez překážek, že byl Alonso schopný udělat dost velké chyby a stále si svou pozici udržet. To je jednoduše špatně."

Podle Stewarta jsou podobné případy příznačné právě pro okruhy Hermanna Tilkeho. Formule 1 podle něj potřebuje více rozmanitosti, aby se zlepšila celková podívaná.

"Jsem velmi zapáleným hráčem golfu a když přemýšlím o skvělých golfových hřištích celého světa - od St.Andrews po Pebble Beach a Augustu - všechny mají zelené trávníky a písčité bunkery.

Na některé je třeba delších odpalů, u jiných je třeba přesnost. Ale každé hřiště má svou unikátní charakteristiku. A co je klíčové, žádné dva z nich nenavrhoval stejný člověk.

Tilke je téměř za každým novým okruhem Formule 1 od 90. let. V některých ohledech udělal skvělou práci, přivedl do sportu komfort a přepych. Obávám se však, že pro diváky toho příliš neudělal."

Řešením by podle Stewarta mohly být prosté úpravy současných okruhů.

"Co kdyby Tilke jednoduše upravil zatáčky a to takovým způsobem, že pokud jezdec vyjede mimo dráhu, bude náležitě potrestán? Co kdyby se povrch únikových zón změnil tak, aby byla redukována trakce vozu a pilot nabral ztrátu, ať už na vůz, který pronásleduje, tak na vůz za ním, kterému tak dovolí předjetí?"

Ačkoli by takové změny jistě vyžadovaly kompromisy na straně bezpečnosti, Stewart si myslí, že je to věc nezbytná.

"Závodní tratě se od mých časů změnily a díky bohu za to. Tehdy pilot, který závodil pět let měl 2/3 šanci, že bude zabit. Čtyři až šest pilotů přišlo za rok o život. Bylo to absolutně neakceptovatelné a tvrdě jsem se zasazoval o zlepšení bezpečnosti v tomto sportu, což se naštěstí dostavilo.

Je to již 17 let, kdy někdo přišel o život ve voze F1. Nevím o žádném průmyslovém oboru, sportu či byznysu, kde by bylo dosaženo takového standardu při vedení rizika.

Nyní jsme ale již došli příliš daleko. Okruhy by neměly dovolovat zneužívání privilegií bez potrestání, které by mohli ihned zpozorovat diváci. Bezpečnost je jedna věc, ale zneužívání privilegií je věc druhá."

Slova Stewarta podpořil pilot Red Bullu Mark Webber, který na svém twitteru uvedl krátké: "Trefa do černého!"