Novinky

  • 23.01.2020 Neutral Racing Point představí nový vůz 17. února v Mondsee v Rakousku

  • 20.01.2020 Neutral Sean Bratches končí jako marketingový ředitel F1

  • 20.01.2020 Neutral Valtteri Bottas obsadil deváté místo ve finské Arctic Lapland Rally

Facebook Instagram

Grand magazín – informace ze světa GT (3/2011)

Grand magazín – informace ze světa GT (3/2011)

Rozdělení jezdců do kategorií.

Pokud sledujete závody nižších kategorií gétéček, možná jste si již všimli symbolů anebo označení za jménem jezdce zobrazené anebo nazvané podle vzácných kovů. Zařazení pilota do některé z kategorií může mít vliv omezení při vytvoření posádky. V případě vytrvalostních závodů může dojít k rozdělení mezi profesionální, smíšené, případně amatérské sestavy střídající se v jednom voze.

V ME GT3 se jedná o závodníky se zlatou, stříbrnou a bronzovou licencí. Ve vytrvalostním šampionátu Blancpain Endurance Series bývá zmíněna ještě kategorie platinových pilotů. Toto rozdělení výkonnosti používá také konkurenční pořadatelská organizace SRO, francouzský ACO (Automobile Club de l'Ouest) pořádající vytrvalostní podniky včetně slavného závodu v Le Mans.

Popis jednotlivých druhů kategorií, příklady českých, slovenských anebo jezdců z letošního ročníku MS GT1 v jednotlivých kategoriích objasní následující řádky. Zařazení závodníků do kategorií je uvedeno podle seznamu zveřejněného FIA 11. října 2011 a seznamu ACO vydaného 5. května letošního roku před závodem 24 hodin v Le Mans (jezdci označení hvězdičkou).

Přestože se jedná o oficiální dokumenty, nejsou prosty chyb. Francouzi mají v seznamu dvakrát Benjamina Leuenbergera (dva závody v Číně v týmu DKR) – poprvé se správným příjmením, podruhé je zmátla trojice samohlásek na začátku jeho jména (Luenberger).

Mezinárodní automobilovou federaci dokonale popletl český jezdec Jarek Janiš, jenž je v seznamu hned třikrát ! Kromě případu zkomoleného příjmení (Jariš), jdou další dva záznamy na vrub používání rozdílného tvaru křestního jména: oficiální občanské Jaroslav a veřejně známější Jarek. Navíc je u obou jmen uvedena jiná kategorie – platinová, respektive zlatá.

Pokud nenaleznete v článku některá jména, je to způsobeno neúčastí v sérii, kde dochází k tomuto třídění jezdců dle výkonnosti, respektive dle předchozích úspěchů.

Bronzová kategorie.

Nejnižší třída určená pro amatérské jezdce bez významnějších úspěchů anebo piloty, jejichž první licence byla vydána po dosažení 30 let věku. Jsou zde zařazeni také začínající závodníci ve své první sezóně.

V této třídě se vyskytuje celkem pět Čechů a Slováků. Jan Šťovíček je zde poprvé po absolvování letošní sezóny v ME GT3 za volantem Mercedesu SLS týmu Gravity-Charouz. Dvojice slovenských závodníků se ve stejné sérii svezla před domácími diváky na Slovakia Ringu: Anton Kiaba (Lamborghini Gallardo, tým Reiter) a Ján Daniš (Ferrari 458, stáj MTech). Daniš má za sebou také loňský start v MS GT1 na brněnském automotodromu s Lamborghini Murciélago týmu Reiter Engineering. Posledním nově zařazeným pilotem do této kategorie je Jan Urban. Z dřívějšího působení v GT3 v letech 2006-2007 patří bronzová licence Jaromíru Jiříkovi.

Jakub Knoll a Jan Šťovíček

Jan Šťovíček na startu druhého závodu GT3 na Slovakia Ringu. Střídal svého zkušenějšího kolegu Jakuba Knolla. Dlouholetý člen Mezinárodního odvolacího soudu FIA a právník závodí s vozem GT teprve od loňského roku.

Stříbrná kategorie.

Jezdci musí splňovat alespoň jeden z následujících požadavků:

Prvním z nich je věk – pilot do 30 let věku, který nemá zlatou anebo platinovou licenci anebo jezdec, který již dosáhl věku šedesáti let (a starší) a splňuje požadavky platinové kategorie.

Další možností vstupu mezi stříbrné jezdce může být vítězství v závodě národního anebo mezinárodního šampionátu, jehož se účastní také profesionální jezdci. Lze postoupit i z amatérských sérií (např. Ferrari Challenge), ale tato možnost je umožněna pouze šampiónům.

Poslední možností, která platí i u zlaté a platinové kategorie, je přidělení licence po rozhodnutí sportovní komise.

Stříbrní jsou někteří závodníci, jenž se letos objevili v MS GT1. Kromě vítěze dvojice posledních závodů, Francesca Pastorelliho (Corvette C6R, Exim Bank Team China), se jedná o Jeroen den Boera (ve stejném týmu a voze jel dva podniky v Číně), Markuse Palttalu (Ford GT, Belgian Racing, závody v Silverstone a San Luis), Maxe Nilssona (Lamborghini Murciélago, Swiss Racing Team) a Nickyho Catsburga. Ten jel první čtyři podniky s Corvette C6R stáje Exim Bank, ve zbytku sezóny kromě Silverstone ve voze Nissan GT-R týmu Sumo Power GT.

Nicky Catsburg

Titul v evropském poháru s vozy Renault Megane otevřel Catsburgovi dveře do vyšší kategorie závodů uzavřených vozů. Loni získal za odměnu možnost svezení s Nissanem GT-R týmu Sumo Power. V úvodu letošní sezóny byl kolegou Mika Hezemanse v jediném voze stáje Exim Bank Team China. Když došly jeho partnerům peníze, byl kontaktován britským týmem Sumo Power. Kromě závodů v MS GT1 s vozem Nissan GT-R se účastnil zkušebních závodů japonského vozu v úpravě pro GT3 ve vytrvalostní Blancpain Endurance Series ve spřízněné stáji JRM. Letos ještě pilotoval BMW Z4 týmu Faster Racing.

Mezi účastníky MS GT1 patřil také roudnický rodák Martin Matzke (Ford GT, Belgian Racing, první tři podniky), který se letos později představil ještě v ME GT3 na Slovensku (Ford GT, Fischer Racing) a v BES v Magny-Cours (Ferrari 458, Vita4One). Kolegou českého závodníka během působení v GT3 v předchozích letech od roku 2007 byli také stříbrní Jiří Skula anebo Jiří Navrátil. Letos ve Francii se střídal ve voze mj. s Filipem Salaquardou, jenž je také zařazen do kategorie stříbrných jezdců. Filip si kromě vytrvalostního závodu ve Francii a následně v Silverstone vyzkoušel stejný vůz i v ME GT3. V závěrečném podniku evropského mistrovství hájil barvy stáje Vittoria Scuderia.

Mercedes SLS byl náčiním Jakuba Knolla (Gravity-Charouz) anebo slovenského jezdce Filipa Sládečky (Heico Motorsport) v letošní sezóně GT3. Bohužel nitranský rodák nemohl ze zdravotních důvodů nastoupit do závěrečného podniku. Pouze na Žitném ostrově se představili Slováci Zdeno Mikuláško (Ferrari 458, MTech) a Jirko Malchárek (Audi R8, Belgian Club).

Filip Sládečka

Nitranský student Filip Sládečka při svém posledním vystoupení na Slovensku. Celkem 37 bodů na kontě stačilo na 15. místo v hodnocení jezdců v jeho premiérové sezóně v evropském mistrovství GT3. Mezi jeho předchozí úspěchy patří slovenský titul v Divizi D4 nad 2 000 cm3 v předchozím roce.

Zbývající držitelé stříbrné licence se neúčastnili letos podniků společnosti SRO. Michael Vorba je účastníkem českého mistrovství, Petr Fulín aktérem šampionátu Seat Leon Supercopa s čerstvými plány na vstup do WTCC v roce 2014, Petr Charouz (Lamborghini Super Trofeo) anebo mistr BMW1 Challenge z roku 2006 Jaroslav Honzík (nyní bez angažmá).

Zlatá kategorie.

V této kategorii nalezneme poloprofesionální jezdce anebo mladé piloty toužící po profesionální kariéře. Základní podmínkou je aktivní účast alespoň v národním šampionátu na poloprofesionální úrovni. Kromě toho musí být splněn jeden z následujících požadavků:

Jezdec ve věku 55-59 let, jenž splňuje podmínky platinové licence. Také u další podmínky je uveden věk, tentokráte do 35 let, s doplňkem konkurenceschopného působení ve formulových sériích anebo MS motokár.

Jasněji už zní následující možnosti. Celkové umístění v první desítce v mezinárodních formulových šampionátech druhé úrovně (A1 GP, Renault V6). V národních šampionátech je potřeba skončit nejhůře na šestém místě (např. F3). Poslední možností dostat se do zlaté kategorie z formulových sérii je celkové umístění na bedně v nižších třídách (Formule BMW nebo Ford).

Při účasti v Porsche Supercupu se držiteli zlaté licence stává prvních deset jezdců celkového hodnocení. U sérií pořádaných výrobci (Porsche, Seat aj.) je nutné umístit se celkově do pátého místa.

Mezi zástupce v celé sezóně GT1 patřili Dominik Schwager a Marc Basseng (oba Lamborghini Murciélago, All-Inkl.com Münnich Motorsport), Marc Hennerici a Maxime Martin (oba Ford GT, Marc VDS Racing) anebo Christian Hohenadel (Aston Martin, Hexis AMR).

Maxime martin

Maxime Martin se kromě závodů ve světovém mistrovství ve stáji Marc VDS účastnil řady dalších podniků. Kromě vytrvalostní Blancpain Endurance Series (BES) belgický pilot zápolil i evropském mistrovství GT3. Letos vystřídal řadu vozů: v barvách stáje Marc VDS to byl Ford GT v GT1 a BES, BMW Z4 při premiéře v BES a Aston Martin DBRS9 stáje LMP Motorsport. S francouzským týmem se v srpnu dostavil i na Slovensko.

Belgian Racing poskytl sedačku ve svých fordech celé řadě zlatých jezdců: Yann Clairay (vynechal první dva podniky, v Portugalsku a Argentině jel v sesterské stáji Marc VDS), Antoine Leclerc (vynechal závod v Zolderu), Christopher Nygaard (neúčastnil se prvních dvou víkendů), Jonathan Hirschi (jel poslední tři závody), Mathias Beche (nastoupil pouze v Zolderu) a Fabien Giroix* (jel pouze v Emirátech).

Také v lucemburském týmu DKR Engineering se objevilo několik pilotů této třídy. S vozem Corvette C6R se třikrát svezl Dimitri Enjalbert (Silverstone, Navarra, Paul Ricard). V závěrečné trojici zámořských podniků Lucemburčané používali Lamborghini Murciélago, v nichž se střídali Benjamin Leuenberger (dvakrát v Číně), Christopher Brück a Jonathan Kennard (zajímavostí je zařazení britského jezdce do platinové třídy v seznamu ACO).

Třetím působištěm občasných jezdců byl Exim Bank Team China s Corvette C6R. Nico Verdonck závodil v Navaře, v Pekingu a San Luis. Andreas Zuber se svezl v Silverstone a na okruhu Paul Ricard.

Počet českých a slovenských jezdců se zúžil na čtveřici jezdců, většinou závodící v ME GT3. První dvojici závodů v týmu Gravity-Charouz Racing s vozem Mercedes SLS absolvoval Tomáš Kostka, jehož na další tři podniky vystřídal Jarek Janiš a sezónu uzavřel Štefan Rosina. Slovenský zástupce se ještě představil domácím fanouškům v Gallardo stáje Reiter Engineering. Štefan má za sebou jeden start v MS GT1 loni v Brně, ale i přes dřívější účast ve FIA GT (2005-2006, GT2) se nemůže měřit se zkušenostmi olomouckého rodáka. Jarek dosáhl v letech 2001-2007 během osmnácti účastí v GT1 a GT2 i dvě vítězství v roce 2006 s vozem Saleen S7 (GT1). Také jeho bratr Erik Janiš se svezl v minulosti v gétéčkách, jeho kariéru, ale zbrzdilo zranění. Nyní působí v šampionátu Lamborghini Super Trofeo.

Foto: Martin Straka

Zasloužené druhé místo Jarka Janiše v nedělním závodě na Slovakia Ringu. Olomoucký rodák letos výraznou měrou přispěl k úspěchům stáje Gravity-Charouz Racing. Český tým se zpočátku trápil s nastavením nových Mercedesů SLS, ale v závěru se dočkal i bodových zisků přičiněním Janiše.

Platinová kategorie.

Závodění je jejich denním chlebem, jejich pracovištěm je stísněný kokpit závodních strojů. Řeč je o profesionálních pilotech. Kromě věku do 55 let musí splňovat minimálně jednu z následujících podmínek:

Pilot je držitelem oprávnění k účasti na závodech F1 (superlicence) anebo byl placeným jezdcem tovární stáje. Do nejvyšší kategorie jsou zařazeni také celkoví vítězové z 24 hodin v Le Mans. K získání platinového ocenění může stačit umístění do celkového 10. místa ve Formuli 3000, CART/Champcar, IRL anebo GP2. Další možností je dosažení nejhůře šesté příčky celkové klasifikace v mezinárodní F3 anebo jiné podobné sérii (Renault WS).

Českým reprezentantem v této špičkové kategorii není nikdo menší než Tomáš Enge*. Liberecký rodák byl v předchozích dvou ročnících MS GT1 členem stáje Young Driver AMR. Tým z Paderbornu používal vůz Aston Martin DBR9.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Foto: Martin Ševčík

Český jezdec má za sebou velmi pestrou kariéru včetně tří startů s vozem F1. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří titul v Le Mans Series v roce 2009 (třída LMP1) anebo triumf ve třídě v 24 hodin Le Mans v roce 2003 (třída GTS (GT1))

Letos ve svých automobilech německý tým nabídl místo dalším držitelům nejvyššího stupně licence. Engeho kolega Alex Müller* a také Stefan Mücke s Darrenem Turnerem*, to všechno jsou špičkoví závodníci MS GT1.

Ani jejich konkurenti v závěrečných bojích o tituly se nechtěli nechat zahanbit. V britské stáji JR Motorsport si rozšířil bohatou škálu trofejí Lucas Luhr* (Nissan GT-R) titulem v MS GT1. V druhém voze byl další zástupce platinové kategorie, Richard Westbrook. Spřízněná stáj z britského Rye, Sumo Power GT, posadila za volant svých nissanů Davida Brabhama* anebo Warrena Hughese*.

V nejlepším letošním týmu, francouzské stáji Hexis AMR (Aston Martin), působí Andrea Piccini. Nebýt jeho selhání v drsných podmínkách na okruhu Goldenport, mohl pomýšlet také na nejvyšší pozice v hodnocení jezdců.

Na opačném konci skončila stáj z Inwilu, která nezvládla vážná poškození svých býků Lamborghini Murciélago na německém Sachsenringu. Swiss Racing Team posadil do jednoho ze svých vozů ostřílené závodníky Petera Koxe a Karla Wendlingera.

Zdárněji dopadlo krocení Murciélaga pro Nicky Pastorelliho (All-Inkl.com) anebo občasné návštěvy MS v případě Frédérica Makowieckeho (Ford GT, Marc VDS). Francouz dával při souběhu termínů s LMS přednost vytrvalostním závodům s Ferrari 458 týmu Luxury Racing.

Téma dnešního vydání Grand magazínu je u konce. Příště se dozvíte bližší informace o pořadatelské organizace nejen světového mistrovství GT, skrývající se pod zkratkou SRO.

Na závěr si ještě můžete prověřit svoji znalost vozů třídy GT3. Jaký model vozu se nachází na mírně upraveném snímku? Své tipy můžete psát do diskuze pod článkem.

odstrojené gétéčko

Odkaz na předchozí vydání Grand magazínu naleznete Zde. Hlavním tématem byla definice a historie třídy vozů nazývaných Gran Turismo.

Komentáře ke článku