Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa: Souboj Davida s Goliášem pokračuje

24 hodin ve Spa: Souboj Davida s Goliášem pokračuje

Další příděly bodů po polovině závodu.

Probíhající 64. ročník závodu 24 hodin ve Spa se v první polovině nesl v duchu souboje bmw č. 3 belgické stáje Marc VDS (Palttala/Leinders/Martin) s trojicí vozů Audi s částečnou podporou mateřské automobilky. Ty se s výjimkou posádky Haase/Mies/Ortelli (č. 1; WRT, start ze čtvrtého místa) po první čtvrtině postupně propracovaly na dosah čelních pozic (více o prvních šesti hodinách naleznete Zde). Belgičané tak museli odolávat tlaku úspěšnější posádky stáje Phoenix ve složení A.Piccini/Rast/Stippler (č. 16, z 29.) a druhého vozu stáje WRT ve složení Bonanomi/Sandström/Vanthoor (č. 2; z 21.).

Náročné podmínky nezvládl Ceccato (č. 59; PAM, Vita4one; Ferrari) a v probíhajícím 112. kole skončil u bariéry v Les Combes.

O pár kol později se o své pozice přetahovala dvojice audi na čelních místech o své pozice. Ve 118. kole se opět měnilo pořadí, když se Martin (č.3; PRO, Marc VDS, BMW) v Blanchimontu posunul do vedení. Belgickému jezdci nastaly horké chvilky o čtyři kola později, když Wainwright (č. 9; PRO, Gulf, McLaren) nezvládl v náročných podmínkách svůj vůz a s vedoucím bmw kolidoval. Martin pokračoval dále, britský závodník skončil v hodinách v únikové zóně.

Ve 125. kole byla vyřazena ze závodu hned dvojice mclarenů. Hummel (č. 62; PAM, Lapidus) vystrčil ve třídě vedoucího Verdoncka (č. 5; PAM, Boutsen Ginion) v La Source. Z Hummelova vozu se navíc vydalo napříč drahou ulomené kolo, kterému se musel vyhýbat Kechele (č. 66; PRO, Vita4one, BMW). Odstraňování poškozených vozů si vyžádalo další výjezd zpomalovacího vozu.

Za ním odpočet časomíry ukázal uplynutí sedmé hodiny závodu. Vedoucí posádky jednotlivých tříd jsou znázorněny v tabulce. Jsou zde uvedeni i čeští a slovenští zástupci, kteří v kolonce Kategorie mají uvedeno nejprve umístění v celkovém hodnocení, za lomítkem ve třídě (GT3 Pro-Am Cup).

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 Palttala/Leinders/Martin
3
 BMW Z4
PAM
 Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis
24
 Lamborghini
29./17.
 Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda
59
 Ferrari 458
38./23.
 Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten
7
 Porsche GT3-R
GEN
 Andreasi/Paladino/Caccia/G.Piccini
73
 Ferrari 430
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
32
 Porsche Cup

Došlo také na tresty za překročení povolené doby řízení: z tohoto důvodu musel projet boxy jak Hezemans (č.4; PRO, Marc VDS, BMW), tak Salaquarda (č. 59; PAM, Vita4one; Ferrari).

Na čele se podařilo Martinovi vybudovat náskok necelých dvou minut na dvojici audi pilotované Miesem (č.1; PRO, WRT) a Stipplerem (č.16; PRO, Phoenix). Pokud jej ovšem nestřídal zpomalovací vůz. Ten vyrazil na okruh ve 144. kole, když van Lagen (č.70; PAM, Race Art) odstavil své bmw v Les Fagnes.

Na sklonku prvního dne se první odvážlivci odhodlali ke změně mokrých pneumatik za suché. V celkovém hodnocení se vedoucí vůz pohárové kategorie CUP dostal před lídra třídy GEN.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 Palttala/Leinders/Martin
3
 BMW Z4
PAM
 Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis
24
 Lamborghini
27./15.
 Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda
59
 Ferrari 458
36./21.
 Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten
7
 Porsche GT3-R
GEN
 Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine
82
 Dodge
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
32
 Porsche Cup

Vedoucí vůz kategorie smíšených posádek se dostal ve 159. kole do problémů. Mechanici týmu Reiter se více jak půl hodiny zabývali opravou poškozeného náboje kola. Defekt pneumatiky postihl posádku týmu Black Falcon (č. 18; PAM, Mercedes). V zatáčce Blanchimont se na dráze objevily trosky. Vůz posádky Guilvert/Lunardi/Albuquerque zamířil s poškozením předního nárazníku do boxů.

Čtyřicet minut po půlnoci skončili naděje českých fanoušků. Salaquarda kolidoval s vedoucím Leindersem (č.3; PRO, Marc VDS, BMW). BMW belgické stáje mělo poškození zadní části, prozatím se jim dařilo držet vedení. Český závodník nedaleko boxů skončil se svým vozem v bariéře. K mechanikům byl vůz již dovezen na nákladním voze. Událost se stala mimo dobu přenosu, takže se jedná jen o popis dle svědků na okruhu. Salaquardův vůz byl zachycen s poškozením přídě fotografy v boxech, nicméně se jednalo o výsledek dřívější kolize (pravděpodobně po kontaktu Ceccata s bariérou). Na dráze se opět objevil zpomalovací vůz.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 Palttala/Leinders/Martin
3
 BMW Z4
PAM
 Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo
34
 Porsche GT3-R
30./17.
 Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten
7
 Porsche GT3-R
36./20.
 Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda
59
 Ferrari 458
GEN
 Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine
82
 Dodge
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
32
 Porsche Cup

Další výjezd Audi s majáky na střeše způsobil náraz Beroujona (č. 11; PAM, Sport Garage, Ferrari) do bariéry v Les Combes v 177. kole. Zpomalovací vůz vydržel na dráze šest kol. Krátce po odstartování došlo ke změně na čele závodu. Technické problémy ve třídě pohárových vozů způsobily také zde výměnu ve vedení. Zároveň došlo k návratu nejslabší třídy na chvost pole.

Kategorie
 Posádka  St.č.  Vůz
PRO
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
PAM
 Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo
34
 Porsche GT3-R
27./15.
 Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten
7
 Porsche GT3-R
46./26.
 Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda
59
 Ferrari 458
GEN
 Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine
82
 Dodge
CUP
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
94
 Porsche Cup

Problémy se nevyhýbaly ani slovenské posádce, když v Pouhonu skončil vůz po smyku v únikové zóně. Stejně zde dopadl aston martin stáje GPR (č. 89; PAM)

Defekt pravé přední pneumatiky zabrzdil ve 192. kole famózně jedoucího Martina (č.3; PRO, Marc VDS, BMW). Navzdory tmě zajížděl velmi rychlé časy okolo 2:21 a snižoval ztrátu na vedoucí audi.

Stávkující elektronika Ferrari (č. 72; PAM, Kessel) přinutila posádku Rostan/Bruneau/Gosselin/Bontempelli ke svěření vozu do péče mechaniků. Ti se následně potýkali s nefunkčním startérem

U vjezdu do boxů stojící aston martin (č. 107; PAM, Beechdean) narušil odpočinek posádky zpomalovacího vozu. Ta musela čtvrt hodiny před třetí ranní hodinou znovu na dráhu belgického okruhu.

Po jedenácti hodinách se na vedoucích pozicích nic nezměnilo. Posádka týmu ARC Bratislava poklesla v celkovém hodnocení na 28. místo, ve třídě si naopak polepšila na 14. příčku. Po odstoupení Ferrari italské odnože týmu Vita4one klesala Salaquardova posádka nadále pořadím (52./28.).

Další krátké působení zpomalovacího vozu vyvolal Wainwright (č. 9; PRO, Gulf, McLaren) překážející v Blanchimontu. Čekání na zelenou na výjezdu z boxů zdrželo přední posádku týmu Marc VDS (č. 3). Po svém to vyřešili u týmu DB Motorsport, ale den Boer (č. 36; PRO; BMW) byl následně za nepovolené opuštění boxové uličky potrestán průjezdem. Komisaři povolali k průjezdu boxy také Willse (č. 88 ; PAM, Von Ryan, McLaren) za předjíždění během jízdy za zpomalovacím vozem.

Menten (č. 24; PAM, Reiter) nezvládl své lamborghini při průjezdu zatáčkami Les Combes. Howard (č. 107; PAM, Beechdean, Aston Martin) pro změnu dopadl podobně v La Source. Dvojice zatáček Les Combes se stala osudnou Goethemu (č. 69; PRO, Gulf , McLaren). Během chvíle tak ukončil své působení druhý vůz britského týmu.

Krátce před završením poloviny závodu vyvolal další výjezd bílého audi Meins (č. 23; PAM, United Autosports, Audi), který zůstal stát na výjezdu z boxů.

GT3 Pro Cup

p.
 Posádka  St.č.  Vůz
Body
1.
 A.Piccini/Rast/Stippler
16
 Audi R8 ultra
12
2.
 Haase/Mies/Ortelli
1
 Audi R8 ultra
9
3.
 Palttala/Leinders/Martin
3
 BMW Z4
7
4.
 Lauda/Franchi/Kechele
66
 BMW Z4
6
5.
 Bonanomi/Sandström/Vanthoor
2
 Audi R8 ultra
5
6.
 Lémeret/van Hooydonck/den Boer
36
 BMW Z4
4
7.
 Hennerici/Maassen/Goossens
75
 Porsche GT3-R
3
8.
 Rigon/Gatusso/Zampieri
71
 Ferrari 458
2
9.
 Gache/Clément/Pla
83
 Porsche GT3-R
1

GT3 Pro-AM Cup

p.
 Posádka  St.č.  Vůz
Body
1.
 Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo
34
 Porsche GT3-R
12
2.
 Gerber/Ide/Cioci/Giammaria
50
 Ferrari 458
9
3.
 Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander
51
 Ferrari 458
7
4.
 Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi
52
 Ferrari 458
6
5.
 Parente/Barff/Goodwin/Wills
88
 McLaren
5
6.
 Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen
8
 Porsche GT3-R
4
7.
 Cameron/Griffin/Edmonds/Cadei
21
 Ferrari 458
3
8.
 Beaubelique/Goueslard/Badey/Vautier
20
 Ferrari 458
2
9.
 Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis
24
 Lamborghini
1

V kategorii smíšených posádek se slovenský tým ARC Bratislava pohyboval na celkovém 27. místě a 16. ve třídě. Salaquarda již nepokračoval, zároveň se ale zastavil jeho propad pořadím (52./28.).

Doplňující informace o závodu

Formule.cz Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo program víkendu. Významnou část představují informace o rozdělení do tříd, týmech, jejich technice a jezdeckém obsazení včetně výčtu úspěšných závodníků. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.

Možnosti sledování

BES (web) : Zde

Sport 5 (TV; program Zde)

Audi TV (web): Zde

Časomíra (Blancpain Endurance Series): Zde

 Událost  Den  SRO; Sport 5
Závod: poslední vstup  Neděle  14,00-16,20

Audi TV zahájilo vysílání v 9,00. V případě probíhajícího přenosu prostřednictvím SRO přebírá její vysílání včetně komentáře. Mimo výše uvedené časy jsou zobrazeny pouze záběry palubních kamer vozů Audi s částečnou tovární podporou. Tyto přenosy jsou bez komentáře.