Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Invaze GT v pohoří Eifel

Invaze GT v pohoří Eifel

Během jediného víkendu se představí MS GT1, ME GT3 i BES.

Další společné vystoupení GT1 a GT3 v jednom závodě. Závěrečný podnik sedmého a zároveň posledního ročníku evropského šampionátu GT3. Předposlední klání ve vytrvalostní Blancpain Endurance Series. Více jak sedm desítek gétéček má pro své souboje přes třináct hodin víkendového času a 5 148 metrů asfaltové dráhy.

Místem jedinečného víkendu bude okruh rozkládající se pod hradem Nürburg, z něhož vychází také pojmenování autodromu. Německý okruh se stal pojmem krátce po svém vzniku v roce 1927 především díky své 22,81 kilometrů dlouhé verzi nazývané Nordschleife. S postupem času ani slavná a upravovaná Severní smyčka Nürburgringu nedokázala obstát ve zpřísňujících se nárocích na bezpečnost závodů. Kratší (7,747 km) a méně používaná jižní verze Nürburgringu byla v kritických 70. letech minulého století od roku 1973 mimo provoz. V tomto období vzniklo několik návrhů především v oblasti zaniklé Südschleife. Jeden z prvních plánů z roku 1976 počítal dokonce s propojením nájezdu na cílovou rovinku a úvodní částí Severní smyčky technickou pasáží.

Nakonec byly na podzim roku 1981 zahájeny práce na základě pozměněného plánu z roku 1979. Dne 12. května 1984 mohl být slavnostně otevřen nový automotodrom Nürburgring. Základem byla 4,542 km dlouhá varianta Grand Prix Strecke, jejím rozdělením vznikla 3,029 km dlouhá verze Short Circuit a 1,489 km měřící varianta Müllenbach Circuit. Nový okruh částečně zaujal místo zaniklé Südschleife, takže nezasahoval do Nordschleife zkrácené o rok dříve na délku 20,81 kilometru. Obě dráhy byly i nadále propojeny, čehož bylo využíváno mj. při 24 hodinovém závodě.

Zatímco Severní smyčka zůstala beze změn do dnešní doby, nově vybudovaný automotodrom má za sebou dvě úpravy dráhy. První proběhla v poslední šikaně Veedol Schikane (nyní se jmenuje NGK Schikane) v roce 1995, druhou bylo vybudování technické části s názvem Mercedes Arena v roce 2002. Původní esíčko na konci cílové rovinky bylo zachováno, přičemž bývá v některých závodech využíváno namísto novějšího technického úseku.

Pro společný závod evropského a světového šampionátu byla vybrána varianta Grand Prix se čtyřmi levými, sedmi pravými zatáčkami a dvojicí šikan. Jezdci ji absolvují po směru hodinových ručiček. Startovní rovinka ve výšce 623 metrů nad mořem je nejvyšším místem, vracečka Dunlop je polohou 563 metrů nad mořem nejnižším bodem okruhu. Ačkoliv se jedná o významné převýšení, terénní změny jsou pozvolné.

Galerie vítězů

Závodníci šampionátu FIA GT se zde objevili dvakrát, světové mistrovství GT1 zde bylo uspořádáno pouze v úvodní sezóně.

Podrobnosti o vítězích jsou zobrazeny v následující tabulce. Protože obě třídy jely společně (u FIA GT), je u GT2 (N-GT) v závorce u vítěze uvedeno celkové umístění. U MS GT1 představuje posádka v kolonce QR vítěze kvalifikačního závodu, u CR jde o výsledek hlavního závodu.

 Rok  Posádka  Třída  Vůz
 2010  D.Turner/T.Enge  QR  Aston Martin DBR9
 D.Turner/T.Enge  CR  Aston Martin DBR9
 2001  J.Campbell-Walter/M.Jordan  GT  Lister Storm
 P.Peter/M.Werner  N-GT (9.)  Porsche 996 GT3-RS
 1997  B.Schneider/K.Ludwig  GT1  Mercedes-Benz CLK GTR
 N.Amorim/C.Hürtgen/B.Eichmann  GT2 (16.)  Porsche 911 GT2

Boj o poslední trofeje

O tomto víkendu končí nejen sedmý ročník evropského mistrovství, ale také tato série. Pro případné zájemce bude nachystán nový šampionát již bez oficiálního statusu FIA, ale z větší části s podobnými pravidly.

Poblíž pomyslného trůnu je nyní nejblíže dvojice Baumann/Buhk (Heico-Gravity Charouz), která před svými pronásledovateli vede minimálně o 36 bodů (bude se bojovat maximálně o 50 bodů). Jejich tři pronásledovatele dělí pouhé tři body: dvě posádky týmu AF Corse Lyons/Gai a Cirò/Ardagna Perez) a sestava stáje Rhino´s Leipert Proczyk/Mengesdorf.

Jak je částečně patrné z výše uvedeného odstavce, v hodnocení týmů je ve vedení prozatím italská stáj AF Corse, s devíti body ztráty je v závěsu český tým Heico-Gravity Charouz. Ačkoliv bude ve hře ještě 86 bodů, tyto týmy si maximálně své pozice vymění. Ztráta týmu Rhino´s Leipert dosahuje již 133 bodů (respektive 142).

Další podrobnosti o uchazečích v boji o medailové pozice budou zveřejněny po sobotním závodě.

Časový rozvrh přenosů

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry. Čas u hlavního závodu v případě GT1 TV značí zahájení živého vysílání. Stejně jako u kanálu Sport 5 je předchozí půlhodina věnována představení a sestřihu kvalifikačního závodu.

 Událost  Den  GT1 (GT3)  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  9,55-11,25  -
-
 Kvalifikační závod  Sobota  14,05-15,35  14,00-15,35
14,15
 Hlavní závod  Neděle  12,00-14,00  12,00-14,05
12,40

Blancpain Endurance Series

Pozornost fanoušků může již podruhé poutat Ferrari 458 s číslem 46 týmu Kessel Racing. Jedním ze tří závodníků bude sedminásobný mistr světa Moto GP Valentino Rossi. Italský závodník se pokusí navázat na letošní vystoupení před domácími diváky v Monze. Tehdy skončil se svým amatérským kolegou Alessiem Saluccim v náročných deštivých podmínkách na deváté příčíce v kategorii smíšených posádek a celkově osmnáctý. Novým členem posádky se stane italský závodník Andrea Ceccato.

Časový rozvrh přenosů

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

 Událost  Den  BES  Sport 5  Start
 Závod  Neděle  14,15-17,45  14,25-17,45
14,25

Užitečné odkazy

GT1 World Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde lze zjistit informace o účastnících anebo závodech. Okno se zobrazením vysílání se objevuje až po načtení stránky v čase blížícího se přenosu – není na samostatné stránce, jako v předchozích dvou letech. Před přenosem mohou být zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Archiv je umístěn na úložištích videonahrávek Daily Motion a You Tube.

Na komentátorském stanovišti provází diváky závodem Jack Nichols a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon (na Slovensku byla nahrazena Jenny Gow).

Přímý odkaz na spolehlivější německou verzi stránek s vysíláním Zde

GT3 Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde jsou uvedeny informace o účastnících a předchozích závodech. Ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů.

Blancpain Endurance Series Zde

Oficiální stránky, kde naleznete informace z dění v šampionátu a z předchozích závodů. Internetové vysílání bude aktivní krátce před zahájením přenosu.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů s výjimkou letošního úvodního podniku. Z tohoto odkazu se lze snadno dostat i na videa ostatních šampionátů SRO.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů. V současnosti probíhá i ukládání vybraných letošních záznamů. Z tohoto odkazu se lze snadno dostat i na videa ostatních šampionátů SRO.

Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz

GT1 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.

Aktualizace 16. září: změny v kalendáři.

GT3 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.

Blancpain Endurance Series Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o Blancpain Endurance Series. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a seznam úspěšných jezdců. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody BES.

Zdroj: SRO media, Sport 5, Wikipedia, Circuiti, E-tracks, Nürburgring, Racing Sports Cars, Topocoding, Formule