Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Třetí trénink přinesl nehody Castronevese a Mann

Třetí trénink přinesl nehody Castronevese a Mann

99th Indianapolis 500 – 3. trénink

Ve středu přišly první havárie při přípravách na 99. ročník závodu 500 mil Indianapolis. Na svědomí je měli Hélio Castroneves a Pippa Mann. Zvláště ta Castronevesova vypadala hrozivě. Brazilec právě dokončil své první měřené kolo. Dvou a půl mílový ovál obkroužil průměrnou rychlostí 219,183 mil/h (téměř 353 km/h). Ale v první zatáčce ztratil kontrolu nad vozem. Formule vrazila levým bokem do ochranné bariéry, odlepila se od povrchu, ve vzduchu se přetočila, přistála kokpitem dolů a přetočila se zpátky na kola. Trojnásobnému vítězi slavného závodu se naštěstí nic nestalo.

„Vůz byl velmi dobrý. Naneštěstí stále nechápu, co se stalo,“ řekl Castroneves o nehodě. „Ztratil jsem to v první zatáčce a dostal jsem hodiny. Dobrá zpráva je, že ten náraz nebyl příliš tvrdý a přistání bylo také měkké. Takže můžu říct, že jsem měl velké štěstí. Nehoda vypadal nebezpečně, ale dobrou zprávou je, že se cítím velmi dobře. Jen nás to vrátilo zpátky o jeden den.“

Castronevesovi přitom předchozí den patřily nejlepší časy zajeté jak na prázdné dráze, tak při využití aerodynamického pytle za jiným vozem. Tým pro něj okamžitě začal připravovat náhradní vůz. Lékaři shledali, ze je způsobilí vrátit se na dráhu. Ačkoliv sám majitel týmu Roger Penske pochyboval, že by Castroneves ještě ve středu vyjel z garáže, Brazilec skutečně čtyři a půl hodiny po hrozivé havárii znovu usedl do kokpitu. Ještě dokázal absolvovat dalších 11 měřených kol. Ve vleku za jiným vozem zajel celkově 15. nejlepší čas.

Nehoda v úvodu tréninku nebyla jedinou nepříjemností, která ve středu Castronevese potkala. INDYCAR znovu přehodnotila jeho kolizi se Scottem Dixonem v prvním kole předcházejícího závodu a rozhodla se Brazilce potrestat stržením osmi mistrovských bodů za způsobení kolize. Během závodu nebyl Castroneves penalizován.

O druhou nehodu se na začátku poslední z šesti hodin vyhrazených pro středeční trénink postarala britská závodnice Pippa Mann. Ve čtvrté zatáčce se dostala příliš na vnějšek, monopost se stočil směrem k vnitřní ochranné zdi a přišel kontakt. Vůz se odrazil zpět na dráhu a pravou stranou vrazil do zdi oddělující boxovou uličku od závodní dráhy. Formule britské závodnice se roztočila a přišel ještě jeden náraz, tentokrát zádí napřed do vnější ochranné zdi. Naštěstí už při malé rychlosti.

I Mann vyvázla z karambolu bez zranění. Což potvrdilo i vyšetření ve zdravotnickém středisku přímo v útrobách slavného okruhu. Mann byla ve středu jedinou ženou na trati. Švýcarka Simona de Silvestro se po úterním požáru, který zničil záď její formule, ještě nestihla vrátit na závodní okruh.

Tým Andretti Autosport musel poničené šasi naložit na transportér a odvézt do sídla týmu. Naštěstí jako většina stájí sídlí přímo v Indianapolisu. Mechanici pracují na jeho opravě. Z vozu zůstal použitelný pouze monokok, zbytek bude muset tým nahradit. Švýcarka také dostane úplně nový motor Honda, protože ten starý požár poškodil tak, že již nepůjde opravit. Nový motor dostal ve středu také její stájový kolega Justin Wilson. Jeho honda vypověděla službu v závěru úterního tréninku.

V úterý zůstal v garáži také vůz Buddyho Laziera. Naopak hned dvě formule vyzkoušel během jednoho tréninku Sebastien Bourdais. Jeho stáj KV Racing totiž spolupracuje s týmem Jonathan Byrd´s Racing nasazujícím vůz pro Bryana Clausona. Ten v předchozích dnech trápily potíže se zavěšením levého zadního kola. Tým potřeboval názor zkušenějšího pilota, tak na pět kol do vozu posadil Sebastiena Bourdaise.

Nejrychlejší čas si ve středu připsal Carlos Muňoz (Andretti Autosport). Kolumbijec jako první překonal metu 230 mil/h. Přirozeně se mu to povedlo v aerodynamickém pytli za jiným vozem. Nejlepší čas na volné dráze zajel Scott Dixon, celkově šestý nejrychlejší pilot. Kdybychom počítali jen časy dosažené bez pomoci vytažení se za jiným vozem, obsadili by následující příčky piloti týmu CFH Racing Ed Carpenter a JR Hildebrand. Simon Pagenaud (Team Penske) by si připsal čtvrtý čas a Townsend Bell pátý.

Právě Bell se v celkovém pořadí dostal na druhé místo před předloňského vítěze Tonyho Kanaana. Loňský nováček James Davison skončil překvapivě na čtvrtém místě. Pilot týmu Dale Coyne Racing přitom poprvé usedl do vozu teprve v úterý. Většina ostatních pilotů už absolvovala pondělní trénink a předminulý víkend test. Elitní pětku uzavírá nejrychlejší pilot pondělního tréninku Sage Karam.

Právě Kanaanův a Karamův stájový kolega Dixon zajel šestý čas před dvojicí pilotů týmu Penske Simonem Pagenaudem a Willem Powerem. Mezi nejlepších deset pilotů se vešli ještě Marco Andretti (Andretti Autosport) a James Hinchcliffe (Schmidt Peterson Motorsports).

Tabulka - nejrychlejší časy

p.
 Jezdec  Tým
Čas
Odstup
1.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
00:39.1098
 
2.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Kingdom
00:39.3066
+ 0.197
3.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
00:39.4439
+ 0.334
4.
 J.Davison  Dale Coyne Racing
00:39.4663
+ 0.356
5.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
00:39.5046
+ 0.395
6.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
00:39.5561
+ 0.446
7.
 S.Pagenaud  Team Penske
00:39.5643
+ 0.454
8.
 W.Power  Team Penske
00:39.5865
+ 0.477
9.
 M.Andretti  Andretti Autosport
00:39.5917
+ 0.482
10.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.5930
+ 0.483
11.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
00:39.6190
+ 0.509
12.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
00:39.6312
+ 0.521
13.
 JR Hildebrand  CFH Racing
00:39.6749
+ 0.565
14.
 E.Carpenter  CFH Racing
00:39.7048
+ 0.595
15.
 H.Castroneves  Team Penske
00:39.7053
+ 0.595
16.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
00:39.7069
+ 0.597
17.
 J.P.Montoya  Team Penske
00:39.7070
+ 0.597
18.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.7150
+ 0.605
19.
 J.Wilson  Andretti Autosport
00:39.7246
+ 0.615
20.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
00:39.7439
+ 0.634
21.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
00:39.7701
+ 0.660
22.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
00:39.7729
+ 0.663
23.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
00:39.7977
+ 0.688
24.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.8151
+ 0.705
25.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
00:39.8226
+ 0.713
26.
 J.Newgarden  CFH Racing
00:39.8844
+ 0.774
27.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
00:39.9495
+ 0.840
28.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
00:40.0370
+ 0.927
29.
 S.Coletti  KV Racing Technology
00:40.1139
+ 1.004
30.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
00:40.2253
+ 1.115
31.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
00:40.3866
+ 1.277
32.
 S.Bourdais*  Jonathan Byrd's Racing
00:40.7967
+ 1.687
33.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
00:40.8066
+ 1.697

Tabulka - nejvyšší rychlost (v mil/h):

p.
 Jezdec  Tým
M
Kol
Rychlost
1.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
88
230.121
2.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Kingdom Racing
C
57
228.969
3.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
64
228.172
4.
 J.Davison  Dale Coyne Racing
H
86
228.043
5.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
C
91
227.822
6.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
59
227.525
7.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
66
227.478
8.
 W.Power  Team Penske
C
70
227.350
9.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
86
227.320
10.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
84
227.313
11.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
76
227.164
12.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
H
83
227.094
13.
 JR Hildebrand  CFH Racing
C
44
226.844
14.
 E.Carpenter  CFH Racing
C
52
226.673
15.
 H.Castroneves  Team Penske
C
12
226.670
16.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
80
226.661
17.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
41
226.660
18.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
H
41
226.615
19.
 J.Wilson  Andretti Autosport
H
65
226.560
20.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
93
226.450
21.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
64
226.301
22.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
H
74
226.285
23.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
H
92
226.144
24.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
H
102
226.045
25.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
88
226.002
26.
 J.Newgarden  CFH Racing
C
69
225.652
27.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
59
225.284
28.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
53
224.792
29.
 S.Coletti  KV Racing Technology
C
40
224.361
30.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
H
55
223.740
31.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
C
97
222.846
32.
 S.Bourdais*  Jonathan Byrd's Racing
C
5
220.606
33.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
H
10
220.553

* Bourdais odjel tato kola ve voze #88, který normálně řídí Bryan Clauson