Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Na „rychlý pátek“ nejrychlejší opět Pagenaud

Na „rychlý pátek“ nejrychlejší opět Pagenaud

99th Indianapolis 500 – 5. trénink

Francouz Simon Pagenaud vyhrál další trénink na závod 500 mil Indianapolis. Po čtvrtečním tréninku se mu to povedlo i na tzv. rychlý pátek. Pagenaud ovládl poslední trénink před víkendovou kvalifikací. Rychlý pátek ale svému jménu moc nedostál. Ačkoliv INDYCAR jezdcům úpravou turba přidává na páteční trénink a na víkendovou kvalifikaci 40 až 50 koňských sil, jen pět jezdců překonalo hranici 230 mil/h.

Jako první zajel kolo průměrnou rychlostí 230 mil v hodině Marco Andretti a napodobil tak svého stájového kolegu Carlose Muňoze, který to ale zvládl už ve středu bez posíleného turba. Bohužel v pátek jezdce trápily vysoké teploty a silný vítr. Takové počasí rychlým časům nepřeje.

Kauzou dne byly stále „létající Chevrolety“. Tým CFH Racing trochu uklidnil veřejnost a INDYCAR, když informoval, že Newgardenova čtvrteční nehoda byla způsobena prasklou pneumatikou. Takový problém může jezdce potkat. INDYCAR se ale předtím obávala, že Newgarden mohl havarovat v důsledku aerodynamické nestability vozu. Což se naštěstí nepotvrdilo.

Přesto si vzala na mušku aerokit amerického výrobce, konkrétně jeho bočnice, které plynule přecházely v kryt zadního kola. INDYCAR zvažovala jejich zákaz. Oddělený kryt (určený k zabránění kontaktu kol dvou vozů) by vůz zpomalil. INDYCAR jej nakonec pouze doporučila. Bočnici přecházející v kryt přímo nezakázala. Týmy během tréninku testovaly obě varianty.

Vedle Pagenauda a Andrettiho si vstupenku do „Klubu 230“ vyjeli také Scott Dixon, kterého od Pagenaudova času dělily jen tisíciny, a jeho stájoví kolegové Tony Kanaan a Sage Karam. Obhájce mistrovského titulu Will Power zajel pátý čas a také překonal hranici 230 mil/h.

To se nepovedlo jeho stájovému kolegovi Castronevesovi. Ale i ten se pěkně oklepal ze středeční nehody a zajel slušný osmý čas. Do první desítky se vešel i čtvrtý z pilotů týmu Penske Juan Pablo Montoya. Překvapením, a to rozhodně příjemným, je pak sedmý čas nováčka Gabbyho Chavese.

Trať si vyzkoušelo všech 34 jezdců. Simona de Silvestro, kterou v úterý postihl požár, zajela 24. čas. Pippa Mann, stále se oklepávající ze středeční nehody, byla 33. Zatím to ale vypadá, že by si Černého Petra mohl vytáhnout vítěz z roku 1996 Buddy Lazier. I v pátečním tréninku mu patřil jasně nejhorší čas.

V sobotu začíná v Indianapolisu kvalifikace, ale to nejdůležitější se odehraje až následující den. Sobota pouze určí, kteří piloti se poperou o pole position. Tato výsada bude náležet devíti nejrychlejším jezdců. Piloti, kteří zajedou 10. až 30. čas, budou mít místo na startovním roštu jisté. Právě oni nedělní kvalifikaci odstartují a během dvou hodin si rozdělí místa v řadách 4 až 10. Sobotní časy se všem pilotům mažou.

Nejhorší čtveřice se pak následně v neděli utká o tři místa na roštu. K dispozici dostanou třičtvrtě hodiny. Jeden nešťastník tak závod bude sledovat z tribuny. Pokud nekvalifikovaným vozem nebude 19ctka týmu Dale Coyne Racing, odstartuje z posledního místa James Davison, protože pro něj by měl vůz kvalifikovat Tristan Vautier a když se tým mezi kvalifikací a závodem rozhodne vyměnit jezdce, putuje auto na konec roštu. Davison se kvalifikace nemůže zúčastnit, protože závodí v Kanadě.

Poslední přichází na řadu jezdci bojující o pole position. Během 45 minut mezi po 2 hodině odpoledne místního času (po osmé hodině SELČ). se poperou o místa v prvních třech řadách.

Navzdory tradici nyní mohou na trať vyjíždět jezdci i přesto, že tým jejich čas neodvolal. V minulosti pokud se jezdec chtěl pokusit o nový kvalifikační čas, musel svůj předchozí čas odvolat. Ale nyní najdeme na pit lane vozy seřazené ve dvou frontách. Ve Fast Lane budou piloti, kteří na kvalifikační pokus teprve čekají, nebo ti, kteří svůj čas odvolali. Vedle toho v normální frontě ostatní jezdci, kteří by se chtěli pokusit rekvalifikovat. Ale musí počkat, až bude Fast Lane prázdná. Nicméně pokud by se na trať dostali a zajeli horší čas než předtím, bude platit ten první. Piloti z Fast Lane to mají hop a nebo trop.

Tabulka - nejrychlejší časy:

p.
 Jezdec  Tým
Čas
Odstup
1.
 S.Pagenaud  Team Penske
00:39.0121
 
2.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
00:39.0193
+ 0.007
3.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
00:39.0529
+ 0.041
4.
 M.Andretti  Andretti Autosport
00:39.0774
+ 0.065
5.
 W.Power  Team Penske
00:39.0954
+ 0.083
6.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
00:39.1022
+ 0.090
7.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
00:39.1490
+ 0.137
8.
 H.Castroneves  Team Penske
00:39.1556
+ 0.144
9.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
00:39.1632
+ 0.151
10.
 J.P.Montoya  Team Penske
00:39.1791
+ 0.167
11.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
00:39.2165
+ 0.205
12.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Kingdom
00:39.2360
+ 0.224
13.
 JR Hildebrand  CFH Racing
00:39.2408
+ 0.229
14.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
00:39.2831
+ 0.271
15.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
00:39.2972
+ 0.285
16.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
00:39.2974
+ 0.285
17.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.2977
+ 0.286
18.
 S.Coletti  KV Racing Technology
00:39.2982
+ 0.286
19.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
00:39.3053
+ 0.293
20.
 E.Carpenter  CFH Racing
00:39.3211
+ 0.309
21.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
00:39.3223
+ 0.310
22.
 J.Wilson  Andretti Autosport
00:39.3490
+ 0.337
23.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
00:39.3544
+ 0.342
24.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
00:39.3632
+ 0.351
25.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
00:39.3665
+ 0.355
26.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
00:39.3778
+ 0.366
27.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.4208
+ 0.409
28.
 J.Newgarden  CFH Racing
00:39.4988
+ 0.487
29.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.5452
+ 0.533
30.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
00:39.5736
+ 0.562
31.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
00:39.6635
+ 0.652
32.
 T.Vautier  Dale Coyne Racing
00:39.6721
+ 0.660
33.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
00:39.9189
+ 0.907
34.
 B.Lazier  Lazier Partners
00:41.6468
+ 2.635

Tabulka - nejvyšší průměrná rychlost (míle/h):

p.
 Jezdec  Tým
M
Kol
Rychlost
1.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
48
230.698
2.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
12
230.655
3.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
44
230.457
4.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
34
230.312
5.
 W.Power  Team Penske
C
36
230.206
6.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
C
28
230.166
7.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
H
32
229.891
8.
 H.Castroneves  Team Penske
C
35
229.852
9.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
H
38
229.808
10.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
32
229.714
11.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
52
229.495
12.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Kingdom Racing
C
38
229.381
13.
 JR Hildebrand  CFH Racing
C
41
229.353
14.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
26
229.106
15.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
29
229.024
16.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
33
229.023
17.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
38
229.021
18.
 S.Coletti  KV Racing Technology
C
33
229.018
19.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
16
228.977
20.
 E.Carpenter  CFH Racing
C
26
228.885
21.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
15
228.878
22.
 J.Wilson  Andretti Autosport
H
44
228.722
23.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
C
22
228.691
24.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
H
39
228.640
25.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
H
19
228.621
26.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
H
11
228.555
27.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
H
34
228.306
28.
 J.Newgarden  CFH Racing
C
52
227.855
29.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
H
13
227.588
30.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
30
227.424
31.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
C
81
226.909
32.
 T.Vautier  Dale Coyne Racing
H
10
226.860
33.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
6
225.457
34.
 B.Lazier  Lazier Partners
C
8
216.103