Novinky

  • 18.08.2019 Good Roman Staněk vyhrál třetí závod ADAC Formel 4 na Nürburgringu

  • 18.08.2019 Neutral Ve druhém závodě ADAC F4 na Nürburgringu skončil Roman Staněk osmý

  • 18.08.2019 Neutral Ryo Hirakawa poprvé vyhrál závod série Super Formula v japonském Motegi

Facebook Instagram

Palivovou loterii při 100. Indy500 vyhrál nováček Rossi!

Palivovou loterii při 100. Indy500 vyhrál nováček Rossi!

100th Indianapolis 500 – Výsledky závodu

Mladý Američan Alexander Rossi vyhrál stý ročník závodu 500 mil Indianapolis! Závěr závodu se změnil v palivovou loterii. Rossi byl jediným pilotem, který na trati vydržel, aniž by musel do boxů pro palivo a o necelých 5 sekund porazil Carlose Muňoze a Josefa Newgardena! Tým Bryana Herty, který se před touto sezónou spojil se stájí Michaela Andrettiho tak dosáhl na neskutečný double. Byla to právě tato stáj, jejíž monopost dovezl v roce 2011 do cíle jako první při stém výročí prvního závodu 500 mil Indianapolis Dan Wheldon. Teď se Herta raduje také při sté Indy500.

 

Tentokrát to byl Roger Penske, kdo coby řidič zaváděcího vozu přivedl startovní pole k zelené vlajce. To čítalo jen 32 vozů, vítěz z roku 1996 Buddy Lazier totiž ještě v zaváděcích kolech zajel do boxů a do závodu nemohl odstartovat. Ke svým kolegům se připojil se ztrátou několika desítek kol.

Tentokrát všichni piloti udrželi nervy na uzdě a start a první kolo se obešly bez kolize. Ryan Hunter-Reay a James Hinchcliffe se okamžitě začali přetahovat o první místo. Hned za nimi jeli Newgarden a Bell. K vedoucí skupince se probojoval také lídr šampionátu Simon Pagenaud.

Už v 28. kole zamířili z čela závodu Hinchcliffe a Hunter-Reay poprvé do boxů. U Kanaďana se ale objevily problémy s tankovacím zařízením a Hinchcliffe u mechaniků strávil téměř 14. vteřin. Po zastávkách v boxech tak vedl Hunter-Reay se zdánlivě komfortním náskokem 2,5 vteřiny na Newgardena, Bella a Pagenauda. Ti ale využili možnosti jet za soupeřem v aerodynamickém pytli a postupně se na Hunter-Reaye zase dotáhli. Ve 42. kole pak Bell posunul svůj vůz dokonce do čela závodu.

O pět kol později zavlály nad Starou cihelnou poprvé žluté vlajky. Na vině byl nějaký úlomek či cizí předmět, který ležel na začátku protilehlé rovinky. Toho přirozeně všichni využili k zastávkám v boxech. Z nich první vyjel Hunter-Reay před Pagenaudem, Bellem, Newgardenem a Hinchcliffem. Will Power a Tony Kanaan spolu lehce kolidovali a Kanaan, který jel rychlým pruhem po pit lane, přidal i nepatrný kontakt se zdí. Na jeho voze to ale nezanechalo žádné následky.

Do boxů ale ještě během žluté znovu zamířil Power, mechanici doplnili palivo až po okraj, ale hlavně měnili nastavení obou přítlačných křídel. Servia si zase průjezdem boxy odbyl penalizaci za překročení rychlostního limitu.

Restart přišel v 55. kole. Pagenaud se okamžitě začal propadat. O vedení znovu bojovali Hinchcliffe a Hunter-Reay. Ale dlouho se nezávodilo. V 64. kole první pilot poznal, jak tvrdá je v Indianapolisu ochranná zeď. Byl to loňský vítěz Juan Pablo Montoya. Ten na výjezdu z 2. zatáčky dostal přetáčivý smyk, otočil se skoro o 360 °, jenže nosem narazil do zdi.

Nehoda Juana Pabla Montoyi:

Power tentokrát zůstal na dráze. Z boxů vyjel jako první Hinchcliffe následovaný Hunter-Reayem, Castronevesem, Bellem a Newgardenem. Ani tentokrát se to neobešlo bez drobného kontaktu. Na svědomí jej měli Pagenaud a Aleshin. Právě Pagenaud během žluté fáze v jeden moment prudce zpomalil. Podobně jako předtím Power zajel znovu k mechanikům a po přenastavení křídel pokračoval v závodě. To ale neplatilo o Edu Carpenterovi, kterého ze sté pětistovky vyřadila technická závada.

Po restartu Power nemohl konkurovat pilotům na čerstvých pneumatikách a hned přenechal vedení jiným jezdcům. V 80. kole jakoby obživl Hélio Castroneves, který do té doby jezdil v druhé polovině první desítky. Za jedno a půl kola předjel Kanaana, Powera a Newgardena a hned byl čtvrtý, v 90. kole se ujal vedení v závodě. Power o kolo později zamířil do boxů.

V 94. kole přišla další nehoda, tentokrát s nejtvrdším nárazem, jaký fanoušci během stého ročníku slavného závodu viděli. Kolem Newgardena se na cílové rovince prohnali Bell a Sage Karam. Bell byl na vnitřní straně dráhy a svému mladšímu krajanovi nedal nic zadarmo, ten vjel do nečistot a už jen sledoval, jak se blíží zeď. Naštěstí i tato nehoda skončila jen rozbitým vozem.

Sage Karam skončil ve zdi:

Během žluté fáze se tak závod přehoupl do druhé poloviny. Ve stém kole bylo pořadí v první desítce Castroneves, Hunter-Reay, Hinchcliffe, Bell, Andretti, Kanaan, Newgarden, Muňoz, Aleshin, Dixon a Pagenaud.

Po restartu ve 105. kole úřadoval Tony Kanaan. Během čtyř kol se probojoval do vedení a mezi jezdci, kteří vedli nejvíce pětistovek v Indianapolisu se Kanaan osamostatnil na 2. místě historických tabulek. Těm vévodí A.J. Foyt, který vedl 13 různých pětistovek v Indianapolisu, Kanaan se doposud dělil o druhé místo s Mariem Andrettim a Alem Unserem, kteří vedli jedenáct závodů, Kanaan má teď na kontě 12. závod v Indianapolis, v jehož čele stanul.

Důležitý moment přišel záhy. Nejprve v 115. kole napodobil Montoyu Rus Aleshin, který také ztratil kontrolu nad vozem, dostal přetáčivý smyk a skončil ve zdi. K němu se připojil ještě Conor Daly, který šlápl na brzdy, taktéž dostal smyk a vrazil do zdi i do Rusova monopostu.

Bourali Aleshin a Daly:

V boxech pak tým vypustil Bella ve chvíli, kdy rychlou stopou jel Castroneves, po lehkém kontaktu vletěl Bell do monopostu Hunter-Reaye, který měl boxové stání před ním a taktéž z něj vyjížděl. Castroneves měl na voze jen obtisknuté Bellovy pneumatiky. Oba piloti Andretti Autosport to ale odnesli poškozenými vozy. Tým je sice dokázal vrátit na dráhu, oba ale nabrali ztrátu jednoho kola a už se do boje o čelo nezapojili. Závod přitom měli rozjetý znamenitě.

Kolize Bella a Hunter-Reaye v boxech:

Při restartu ve 121. kole vedl Alex Tagliani před Alexanderem Rossim. Oba byli na odlišné strategii. Za nimi byli Castroneves, Hinchcliffe a Kanaan. Rossi se hned dostal do vedení. Teď bojoval s Townsendem Bellem, který se snažil, aby ho lídr závodu nepředjel o další kolo. Problémy trápily Marca Andrettiho, který se rychle propadal startovním polem.

O další žlutou se ve 150. kole postaral Buddy Lazier, přesněji řečeno mechanik, který mu upevňoval levé přední kolo. Lazier se s ohromnou ztrátou asi 50 kol zapojil do závodu, respektive si ve věku 48 let chtěl užít zřejmě poslední pětistovku v Indianapolisu. Jenže během pit stopu mechanik špatně upevnil kolo, které pak Lazierovi odlétlo.

To způsobilo problém hned několika pilotům, kteří během žluté fáze museli nejprve do boxů pro malou dávku paliva, aby vydrželi, když byla pit lane zavřená, a pak teprve mohli k mechanikům pro plnohodnotnou zastávku. To zřejmě nestihl Spencer Pigot, který zůstal stát na dráze. Když jej záchranný tým dopravil do boxů, tak mechanici jen dotankovali, přezuli pneumatiky, znovu nastartovali a Pigot, byť se ztrátou několika kol, v závodě pokračoval.

Závod byl restartován ve 159. kole za vedení razičského dua Castroneves – Kanaan, za nimiž jeli Newgarden, Hinchcliffe a Bourdais. Castroneves se ale hned propadl z 1. místa na 4., o vedení bojovali v těsném souboji Kanaan a Newgarden.

Ve 162. kole zezadu na cílové rovince zavadil nosem vozu o levý zadní blatník Castronevesova monopostu JR Hildebrand. Prvek, který má zabránit kontaktu kol, sice zafungoval, ale odlomil se a za Castronevesem vlál. Podobné problémy měl vloni také v úvodu závodu Montoya. Castroneves se snažil zůstat na trati a doufal, že se kus vozu úplně odlomí a zůstane někde ležet, což by způsobilo žlutou fázi a Castroneves by v boxech nebyl předjet o kolo.

Než mu INDYCAR stihla zastávku v boxech nařídit, zařídil žlutou fázi Takuma Sató, který ve 163. kole narazil do zdi v nájezdu na cílovou rovinku. Piloti zamířili do boxů. Doufali v další žlutou fázi, protože pak by to byl jejich vůbec poslední pit stop v závodě.

Závod skončil předčasně i pro Takumu Satóa:

Jenže ta nepřišla a tak postupně jeden po druhém začali odpadat a museli zamířit do boxů. Někteří, kupříkladu právě Castroneves nebo Rossi, se snažili od restartu šetřit palivo. Newgarden, Kanaan a Muňoz jeli naplno a bojovali o čelo.

10 kol před koncem bylo pořadí Newgarden, Muňoz, Kanaan, Hinchcliffe, Dixon, Rossi, Servia, Castroneves, Andretti a Bourdais. O dvě kola později museli k mechanikům Kanaan a Dixon. Pět kol před cílem také Newgarden a Hinchcliffe a v následujícím kole zamířil z čela do boxů také Muňoz.

Vedení převzal Rossi, za sebou měl s odstupem asi 2,5 vteřiny Castronevese a Bourdaise, ale ti museli postupně také do boxů. V posledním kole vedl o 16 vteřin před dvojicí Muňoz – Newgarden. Poslední kolo absolvoval velmi pomalu a téměř 400 tisíc fanoušků v Indianapolisu si kladlo dvě otázky: vydrží Rossimu palivo, a pokud ano, nestihnou jej Muňoz a Newgarden dojet?

Závěr sté pětistovky v Indianapolisu:

Rossi nakonec opravdu vydržel s palivem až do konce závodu. Jako jediný nemusel v závěru k mechanikům a připsal si senzační triumf. Pro tým Bryana Herty je to druhé vítězství v IndyCar i v Indy500, pro tým Michaela Andrettiho, který s Hertou na voze Alexandra Rossiho spolupracuje, pak čtvrtý triumf v pětistovce.  Respektive pátý, počítáme-li i vítězství Jacquese Villeneuvea v roce 1995 v dobách, kdy stáj vlastnil ještě Barry Green.

Piloti ale teď nemají moc času na regeneraci. Šampionát pokračuje hned následující víkend a to opět ve velmi náročných podmínkách. Jezdce totiž čekají hned dva závody v ulicích Detroitu. Oba od 21:40 přenáší tentokrát kanál Nova Sport 1. A ani pak si piloti IndyCar příliš nevydechnou, protože hned o dalším víkendu se v noci ze soboty na neděli jede závod na oválu v Texasu.

 

 

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 A.Rossi  Andretti/Bryan Herta
H
3:00.02.0872
2.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
+ 4.4975
3.
 J.Newgarden  Ed Carpenter Racing
C
+ 4.9304
4.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
+ 10.4963
5.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
+ 10.5218
6.
 JR Hildebrand  Ed Carpenter Racing
C
+ 11.3459
7.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 12.7744
8.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
+ 15.1607
9.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
+ 21.0613
10.
 W.Power  Team Penske
C
+ 21.5171
11.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 22.1015
12.
 O.Servia  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 23.8140
13.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
+ 24.9700
14.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 28.2494
15.
 M.Chilton  Chip Ganassi Racing
C
+ 28.7589
16.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
+ 32.1748
17.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
H
+ 32.1993
18.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
+ 1 kolo
19.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
+ 1 kolo
20.
 G.Chaves  Dale Coyne Racing
H
+ 1 kolo
21.
 T.Bell  Andretti Autosport
H
+ 1 kolo
22.
 M.Brabham  PIRTEK Team Murray
C
+ 1 kolo
23.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
H
+ 2 kola
24.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
+ 2 kola
25.
 S.Pigot  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
+ 5 kol
26.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
H
Havárie
27.
 M.Aleshin  Schmidt Peterson Motorsports
H
Havárie
28.
 S.Wilson  KV Racing Technology
C
Porucha
29.
 C.Daly  Dale Coyne Racing
H
Havárie
30.
 B.Lazier  Lazier Partners
C
Havárie
31.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
Porucha
32.
 S.Karam  Dreyer & Reinbold Racing
C
Havárie
33.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
Havárie

Komentáře ke článku