Novinky

  • 06.09.2025 Good Pierre Gasly prodloužil smlouvu s Alpine do konce roku 2028

  • 06.09.2025 Good Daniele Ricciardo je ambasadorem Ford Racingu, značky Raptor

  • 06.09.2025 Good Monako má smlouvu na pořádání GP F1 do roku 2035

Facebook Instagram

Pagenaud se dočkal prvního vítězství na oválu

Pagenaud se dočkal prvního vítězství na oválu

Phoenix Grand Prix - Průběh a výsledky závodu

Loňský šampion Simon Pagenaud se na oválu Phoenix International Raceway dočkal prvního oválového vítězství. Výrazně mu k tomu pomohla žlutá vlajka, která zavlála po nehodě Takumy Satóa. Jeho rivalové se zasekli za o kolo zpět jedoucími piloty týmu Chipa Ganassiho a Pagenaud si tak nerušeně mohl dojet pro své jubilejní 10. vítězství v kariéře.

Start závodu poznamenala hromadná nehoda pěti vozů. Rus Aleshin ztratil kontrolu nad vozem, sestřelil lídra šampionátu Bourdaise. Při vyhýbání se mu dostali hodiny také Andretti a Chilton, ten při tom sestřelil ještě Grahama Rahala, který si ještě dal druhou ránu o vůz Sebastiena Bourdaise.

Odstraňování následků nehody trvalo 23 kol. Po restartu se Newgarden vyšvihnul na druhou příčku. Vítěz kvalifikace Castroneves svým soupeřům mírně odskočil. Při zastávkách v boxech se před něj ale dostal Will Power. Newgarden bojoval s mírně poškozeným přítlačným křídlem, tým se jej prozatím rozhodl na voze nechat.

Ve 135. kole při nájezdu na cílovou rovinku se Alexander Rossi lehce otřel o zeď. Zřejmě nezvládl vůz na studených pneumatikách. Musel znovu do boxů, a i když se následně na pár kol na trať vrátil. Tým uznal, že je monopost natolik poškozen, že nemá cenu v závodě pokračovat.

Tým Michaela Andrettiho v tu chvíli ztratil další vůz. Zatímco mechanici pracovali na Rossiho formuli, na stejném místě, ovšem mnohem silněji, vrazil do zdi také Sató. Zrovna v tu chvíli probíhaly zastávky v boxech. Trojice Power, Castroneves a Hildebrand byla na pit lane. Na trati zůstával už jen Simon Pagenaud.

Žlutá vlajka znamenala, že Pagenaud bude mít obrovskou výhodu. Když zamířil k mechanikům, vrátili se sice Power, Castroneves, Newgarden a Hildebrand do stejného kola, ve kterém jel i Pagenaud. Mezi ním a jeho pronásledovateli ovšem byla celá skupina jezdců, kteří byli o kolo zpět.

Po restartu se začali postupně probíjet polem. Zasekli se ale za dojicí pilotů Chipa Ganassiho Scottem Dixonem a Tonym Kanaanem, což v podstatě rozhodlo. Pagenaud postupně v čele závodu navyšoval náskok až na 8 vteřin.

Při posledních pit stopech se Power dokázal dostat před Ganassiho piloty a mohl se vydat za Pagenaudem.  Náskok stáhl až na 3 vteřiny, mezi ním a Pagenaudem ovšem byli ještě tři piloti jedoucí o kolo zpět. Castroneves, Newgarden a Hildebrand ovšem zůstali na trati za Dixonem a Kanaanem.

Do souboje se přimíchal ještě o další kolo zpět jedoucí Hunter-Reay, který se s vozem viditelně trápil. Při jeho předjíždění se Hildebrand dostal před oba piloty týmu Penske. Newgarden přitom navíc poškodil další přítlačné křídlo, jehož výměna v boxech znamenala propad na konec první desítky a ztrátu jakýchkoliv nadějí na lepší výsledek. Trápící se a frustrovaný Hunter-Reay odstavil svůj vůz v boxech. Stejně jako v Long Beach tak celý tým Michaela Andrettiho závod nedokončil.

Co se předtím nedařilo Castronevesovi s Newgardenem Hildebrand zvládl poměrně rychle, dostal se před Kanaana s Dixonem a vydal se stíhat Powera. To se mu povedlo 17 kol před koncem. Naděje přišla v posledních dvou kolech, když se Power zaseknul za pomalejším Muňozem. Hildebrand už toho ale nedokázal využít a závod dokončil na třetím místě.

I tak je to pro Hildebranda skvělý výsledek. Zvlášť vezmeme-li v úvahu, že si nedávno zlomil kost v zápěstí a vynechal kvůli tomu před týdnem závod v Alabamě. Na stupních vítězů stanul podruhé v kariéře a poprvé od závodu v Indianapolisu v roce 2011, kde boural v poslední zatáčce a ve zničeném autě jen sledoval, jak jej na cílové rovince předjel Dan Wheldon.

Průběh a výsledek závodu bude asi velkým budíčkem pro Hondu. Zatímco v prvních dvou závodech to byli piloti s jejím motorem, kteří si připsali vítězství, a mluvilo se o tom, že chevrolety ztrácí, ve Phoenixu Hondu Chevrolet naprosto vymazal. Nejenže se žádný s pilotů s motorem japonského výrobce ani nepřiblížil k tomu, že by snad bojoval o vedení v závodě, chevrolety navíc vydržely na trati déle. Což je všechno před Indy500, kde je spotřeba mnohdy rozhodujícím faktorem, pro týmy využívající motory Honda, hodně velké varování.

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas/odstup
1.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
 
2.
 W.Power  Team Penske
C
+ 9.1028
3.
 JR Hildebrand  Ed Carpenter Racing
C
+ 9.3417
4.
 H.Castroneves  Team Penske
C
+ 16.5864
5.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
H
+ 1 kolo
6.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
H
+ 1 kolo
7.
 E.Carpenter  Ed Carpenter Racing
C
+ 2 kola
8.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
H
+ 2 kola
9.
 J.Newgarden  Team Penske
C
+ 2 kola
10.
 C.Muňoz  A.J. Foyt Enterprises
C
+ 3 kola
11.
 E.Jones  Dale Coyne Racing
H
+ 3 kola
12.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
+ 4 kola
13.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
Porucha
14.
 C.Daly  A.J. Foyt Enterprises
C
+ 70 kol
15.
 A.Rossi  Andretti/Bryan Herta
H
Havárie
16.
 T.Sato  Andretti Autosport
H
Havárie
17.
 M.Aleshin  Schmidt Peterson Motorsports
H
Havárie
18.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
Havárie
19.
 S.Bourdais  Dale Coyne Racing
H
Havárie
20.
 M.Chilton  Chip Ganassi Racing
H
Havárie
21.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
Havárie