Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Podaří se Markelovovi uspět na pátý pokus?

Podaří se Markelovovi uspět na pátý pokus?

Rozhovor s kandidátem na titul ve F2

Arťom Markelov je nejdéle závodící pilot v F2/GP2 z letošního startovního pole. Jezdí tu již pátou sezonu. Loni ho dokázal porazit pouze jeden z největších talentů současnosti Charles Leclerc. Arťom přesto svou kariéru nenasměroval jinam, ale rozhodl se zůstat.  „Důvodem byla má smlouva s Renaultem F1, v němž letos působím jako rezervní jezdec. Závodění ve formuli 2 je ta nejlepší možnost, jak zůstat nablízku a nezmeškat žádný ze závodů formule 1,“ prozradil nám Markelov.

Po nepovedených zimních testech, kdy se tým Russian Time příliš nedokázal sžít s novým vozem, přišel parádní úvod sezony v Bahrajnu. Arťom fanoušky dokázal zaujmout obzvláště v hlavním závodě. Po startu z boxové uličky předvedl skvělou stíhací jízdu a skončil třetí. Jak na úvodní závod sezony vzpomíná on sám? „Jako na spoustu pěkného předjíždění. I když tomu samozřejmě předcházelo protočení kol na startu, které nám přineslo ještě horší startovní pozici než po kvalifikaci (kvalifikoval se  17. - pozn. redakce). Ale po všech těch problémech jsem začal předjíždět celé startovní pole. Je to krásná vzpomínka, stál jsem na pódiu po prvním závodě.“

Problémy s odjezdem ze startovního roštu trápily na začátku sezony hodně pilotů. „Potíže na startu jsme nečekali. Na začátku sezony se to zhoršovalo závod od závodu. Nejhorší situace nastala v Baku, kdy nás na startu zůstalo stát hned šest. Ale od závodu v Barceloně byl vyměněn software u elektroniky, což by mělo tyto problémy vyřešit.“

V neděli pak v Bahrajnu přidal vítězství a zařadil se tak mezi hlavní favority na titul: „I když jsem do sprintu startoval z mnohem lepší pozice (6. místo - pozn. redakce), byl pro mě těžší než hlavní závod, protože jsem musel vydržet s pneumatikami. Takže to byl naprosto odlišný závod od sobotního. Nejvíce jsem s pneumatikami bojoval poslední čtyři nebo pět kol. Ale podařilo se.“

Pak ale následoval dvojitý výpadek v Baku, pokaždé kvůli problémům s motorem. Z Barcelony přivezl jediný bod za osmé místo v hlavním závodě. To sice znamenalo pole position pro nedělní sprint, ale Markelov ho zužitkovat nedokázal a skončil až devátý.

Zlom přišel v Monaku. Tým mu totiž kompletně vyměnil šasi, což mělo vyřešit hlavně problémy v kvalifikaci (Arťom se do té doby kvalifikoval 17.,15. a 19.) A povedlo se. Kvalifikoval se jako třetí. Tuto výchozí pozici pak dokonale zužitkoval v závodě.  „Jen jsem se po celou dobu snažil držet tempo. Po startu jsem se pokoušel držet kluků přede mnou a zároveň si vybudovat dostatečný odstup od vozů za mnou, bez toho, abych si příliš zničil pneumatiky. Při druhém safety caru se srazili Albon a De Vries při nájezdu do boxové uličky. Tím jsem se dostal do čela a vytvořil se přede mnou prostor. Snažil jsem se vytvořit si na vozy za mnou náskok. Bez problémů jsem zvládl pit stop a skončil první,“ popisuje Markelov, jak již podruhé ve své kariéře zvítězil v Monaku.

Svůj povedený víkend v Monaku završil čtvrtým místem ve sprintu. A opět se vrátil mezi favority v bitvě o titul. V současné době mu v šampionátu patří 3.místo s 71 body. Stejně bodů má i druhý Albon. Na vedoucího Landa Norrise oba piloti ztrácejí 27 bodů.

Letos je čelo velmi vyrovnané, o titul se uchází celá řada pilotů. Kromě Markelova tu jsou Norris, Albon,  Russell, Aitken, De Vries i Sette Camara. Bylo to loni snazší?  „To se obtížně porovnává, jelikož máme jiná auta. Špička šampionátu je letos velmi vyrovnaná, všichni mají mnoho zkušeností.“

Markelov letos vůbec poprvé navázal spolupráci s týmem F1. Stal se rezervním pilotem Renaultu. Jak je se svojí novou rolí spokojený?  „Renault je skutečně dobrý tým. Pokaždé, když jezdím, mě velmi podporuje, a já se díky tomu cítím opravdu dobře. Dávám veškerou energii a sílu do toho, abych šel správnou cestou.“ Ovšem má to i své nevýhody: „Teď jsem pod velkým tlakem, protože se na mě dívá kazdý jako na člena týmu formule 1. Já se navíc na začátku sezony hodně trápil s kvalifikacemi, ale myslím, že problém byl hlavně v autě. Proto jsme od Monaka kompletně vyměnili šasi.“

Není tajemstvím, že formulový sport se v Rusku popularitě příliš netěší. Zlepšila se situace poté, co letos ve formuli 1 závodí Sergej Sirotkin? „Příliš ne. Myslím, že lidé, kteří v Rusku sledují formuli 1, se na ní dívají proto, že jsou jejími fanoušky. Ruské jezdce příliš nesledují. Není to jako Verstappen a plné tribuny jeho fanoušků ve Spa. Tady je na tribuně maximálně jedna malá ruská vlajka. Lidé se o nás příliš nezajímají.“

A která jeho přednost by mu mohla pomoci vyhrát šampionát? „Koncentrace na neustálé zlepšování a eliminaci chyb.“