V přerušeném hlavním závodě dojel první Švarcman, triumf ale přesto slaví Piastri
F2 v Saudské Arábii - hlavní závod
Při hlavním závodě F2 v saudskoarabské Džiddě došlo ke dvěma přerušením červenou vlajkou. Nejprve se tak stalo po startu kvůli incidentu Guilhermeho Samaiy a Théa Pourchaireho a později po kolizi Olivera Caldwella s Guilhermem Samaiou. Po druhém přerušení už závod nebyl restartován. Páté vítězství v sezoně získal Oscar Piastri, který je tak znovu blíže k titulu. Druhý skončil jeho týmový kolega Robert Švarcman a své první pódiové umístění v šampionátu vybojoval Ralph Boschung. Prema si zajistila titul mezi týmy.
Hlavní závod F2 v Saudské Arábii už mohl za určitých okolností rozhodnout o novém šampionovi. Piastri měl totiž před jeho startem v čele šampionátu náskok 47 bodů před týmovým kolegou Švarcmanem. Matematická naděje stále žila i u třetího Žoua (-57), čtvrtého Ticktuma (-61), pátého Pourchaireho (-76) a šestého Vipse (-88). Pokud by Piastriho náskok narostl na více než 65 bodů, nebylo by již v Abú Zabí co řešit.
Piastri měl navíc před startem hlavního závodu, do kterého se startovalo podle výsledků kvalifikace, slibnou výchozí pozici - první místo. Druhý byl Švarcman, třetí Pourchaire, čtvrtý Lundgaard, pátý Drugovich, šestý Žou, sedmý Boschung, osmý Vips, devátý Armstrong, desátý Lawson, jedenáctý Daruvala, dvanáctý Ticktum, třináctý Viscaal, čtrnáctý Nissany, patnáctý Novalak, šestnáctý Doohan, sedmnáctý Sato, osmnáctý Fittipaldi, devatenáctý Caldwell, dvacátý Samaia, dvacátý první Sargeant a dvacátý druhý Deledda.
Novalak měl původně začínat z 12. pozice. Na 15. příčku ho ovšem odsunula penalizace tří míst za zavinění kolize s Armstrongem ve druhém sprintu.
Během hlavního závodu měli piloti povinnost na rozdíl do sprintů absolvovat zastávku v boxech. Závod měl původně začít 17:25 hodin místního času. Stejně jako ve volném tréninku, kvalifikaci a druhém sprintu se ale start opět o něco opozdil, a to kvůli opravným pracím, které na dráze probíhaly. Opravovala se bariéra, která byla poškozena po havárii v závodě seriálu Porsche Sprint Challenge Middle East.
Do zaváděcího kola nakonec monoposty vyrazily až v 18:03 hodin, tedy abychom byli přesní, většina z nich. Novalakova smůla při premiérovém vystoupení ve F2 totiž pokračovala. Francouz se kvůli technickým problémům nedokázal rozjet a byl zatlačen do boxů.
Piastri si po startu udržel první místo před Švarcmanem. Podobně jako v prvních dvou sprintech se toho ale v závodním režimu neodjelo mnoho. Pourchaire se totiž podobně jako o pár okamžiků před ním Novalak nebyl schopen rozjet a narazil do něj Fittipaldi. Ke kolizi navíc došlo i na výjezdu z úvodní šikany. Z přímého přenosu nebylo jasné, kteří piloti byli v incidentu zapojeni. Byly vyvěšeny červené vlajky a došlo k přerušení závodu.
Na cílovou rovinku, kde kolidovali Pourchaire s Fittipaldim, se vydala santika. Kamery navíc místo nehody nezabírali, což nevěstilo nic dobrého a vzbuzovalo pochybnosti ohledně zdravotního stavu obou závodníků.
Během přerušení se na prvním místě nacházel Piastri před kolegou Švarcmanem. Na třetí pozici se v úvodu posunul Boschung. Čtvrtý byl Žou, pátý Vips, šestý Drugovich, sedmý Armstrong, na osmou pozici spadl Lundgaard, devátá příčka patřila Daruvalovi a bodovanou desítku uzavíral Viscaal.
Ralph Boschung zažil svůj nejlepší závod ve F2. Foto: Campos
Piloti zůstávali v boxech několik minut. Na další zprávy ohledně toho, jak jsou na tom Fittipaldi a Pourchaire, se stále čekalo. Toto čekání ale zanedlouho skončilo. Přišla zpráva, že když byl Pourchaire nakládán do sanitky, ukázal divákům palec nahoru. Vozy obou jezdců již byly odklizeny. Podle prvních neoficiálních informací měl být v relativním pořádku i Fittipaldi.
Ředitelství závodu vydalo zprávu, že v 18:45 místního času se závod znovu rozjede. Pro restart se piloti seřadili v pořadí, které platilo po prvním kole. Byla upravena délka závodu. Namísto původních 28 kol se jelo na 20 minut + 1 kolo. Rovněž padlo rozhodnutí, že budou v cíli udělovat pouze poloviční body. Povinnost zastávky v boxech pilotům zůstala.
Po jednom kole za zpomalovacím vozem zamířil zpomalovací vůz do boxů a na řadu přišel letmý start. Piastri si první místo pohlídal před Švarcmanem. Boschung pokukoval, kudy by se mohl před Švarcmana dostat, zatím ale zůstával třetí. Viděli jsme i předjíždění. Ticktum se dostal na desátou příčku před kolegu Daruvalu. Sargeant zase zdolal Nissanyho a byl čtrnáctý.
Piastri zajel nejrychlejší kolo závodu a jeho náskok na Švarcmana se přehoupl přes jednu vteřinu. S rozestupem menším než jedna sekunda za ruským závodníkem ale stále jezdil Boschung. Blízko byl i čtvrtý Žou.
Piastri v dalším kole znovu vylepšil nejrychlejší kolo závodu. Mělo hodnotu 1:45,464. Švarcman se dokázal odpoutat od Boschunga, na kterého naopak dotíral Žou. Číňan se pokusil v první zatáčce na pilota Camposu zaútočit. Boschung ho ale vyhnal ven z trati a pozici udržel. Žou zůstal čtvrtý i po návratu na trať.
Při chuti byl Lundgaard. Dán nejprve zdolal Armstronga a vzápětí dotíral na šestého Vipse. To už se ale schylovalo k výjezdu zpomalovacího vozu. Caldwell se totiž roztočil před Samaiou a Brazilec už se mu nestačil vyhnout. Došlo ke kolizi a pro oba závod skončil. Výjezdu zpomalovacího vozu řada pilotů využila k zastávce v boxech. U Carlinu nebo u MP Motorsportu dokonce povolali oba své piloty do boxů v jednom kole.
Vzápětí ale byly vyvěšeny červené vlajky a ředitelství závodu oznámilo, že už se nebude pokračovat. V době ukončení závodu ukazovala časomíra pořadí Švarcman, Piastri, Drugovich, Boschung, Lundgaard, Žou, Vips, Lawson, Daruvala, Ticktum, Viscaal, Nissany, Doohan, Armstrong, Sargeant, Sato, Novalak a Deledda. Pořadí se totiž promíchalo díky zastávkám v boxech.
Jako konečné se ale nakonec započítávalo pořadí po pěti odjetých kolech, tedy ještě před zastávkami. Ze svého pátého triumfu v sezoně se tak radoval Piastri, který tak opět o trochu navýšil svůj náskok. Druhý skončil Švarcman a třetí Boschung, který tak vybojoval své první pódium ve F2. Body brali i čtvrtý Žou, pátý Drugovich, šestý Vips, sedmý Lundgaard, osmý Armstrong, devátý Lawson a desátý Ticktum. Držitelem nejrychlejšího kola zůstal Piastri.
Piastri si zatím na definitivní korunovaci musí počkat do Abú Zabí, u Premy ale i přesto mohli slavit už teď. Italská stáj si totiž zajistila celkové vítězství v hodnocení týmů.
Před posledním podnikem sezony v Abú Zabí se Piastri nachází ve velmi slibné pozici. Australan vede o 51,5 bodu před týmovým kolegou Švarcmanem. Matematickou šanci na titul má ale stále také Žou, který ztrácí na Piastriho 64,5 bodu.
Aktualizace: Krátce po závodě bylo potvrzeno, že jak Pourchaire, tak Fittipaldi byli po incidentu při vědomí. Zatímco Pourchaire vyvázl z incidentu v pořádku, Fittipaldi utrpěl zlomeninu paty.
p. | jezdec | tým | motor | ztráta | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | Prema | Mecachrome | - | 5 | 12,5+1 |
2. | Robert Švarcman | Prema | Mecachrome | +1,100 | 5 | 9 |
3. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | +2,700 | 5 | 7,5 |
4. | Guanju Žou | UNI-Virtuosi | Mecachrome | +3,000 | 5 | 6 |
5. | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | Mecachrome | +4,400 | 5 | 5 |
6. | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +4,800 | 5 | 4 |
7. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | +6,000 | 5 | 3 |
8. | Marcus Armstrong | DAMS | Mecachrome | +6,100 | 5 | 2 |
9. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | +6,500 | 5 | 1 |
10. | Dan Ticktum | Carlin | Mecachrome | +9,400 | 5 | 0,5 |
11. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | +9,500 | 5 | 0 |
12. | Bent Viscaal | Trident | Mecachrome | +10,100 | 5 | 0 |
13. | Jack Doohan | MP Motorsport | Mecachrome | +10,400 | 5 | 0 |
14. | Logan Sargeant | HWA Racelab | Mecachrome | +12,300 | 5 | 0 |
15. | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | +12,700 | 5 | 0 |
16. | Oliver Caldwell | Campos | Mecachrome | +13,700 | 5 | 0 |
17. | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | Mecachrome | +15,400 | 5 | 0 |
18. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | +16,800 | 5 | 0 |
19. | Clément Novalak | MP Motorsport | Mecachrome | +17,100 | 5 | 0 |
20. | Alessio Deledda | HWA Racelab | Mecachrome | +20,700 | 5 | 0 |
DNF | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 0 | 0 |
DNF | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Piastri 213.5, 2. Švarcman 162, 3. Žou 149. 4. Ticktum 139.5, 5. Pourchaire 124, 6. Vips 116, 7. Daruvala 96, 8. Lawson 93, 9. Drugovich 72, 10. Verschoor 55, 11. Lundgaard 50, 12. Boschung 47.5, 13. Armstrong 43, 14. Viscaal 34, 15. Beckmann 32, 16. Nissany 16, 17. Zendeli 13, 18. Hughes 8, 19. Doohan 6, 20. Fittipaldi 2, 21. Sato 1, 22. Nannini 1, 23. Aitken 0, 24. Samaia 0, 25. Deledda 0, 26. Caldwell 0, 27. Petecof 0, 28. Sargeant 0, 29. Novalak 0.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 375.5, 2. Carlin 235.5, 3. UNI-Virtuosi 221, 4. Hitech Grand Prix 209, 5. ART Grand Prix 174, 6. MP Motorsport 74, 7. DAMS 59, 8. Campos 54.5, 9. Trident 35, 10. Charouz Racing System 27, 11. HWA Racelab 9.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema