V Kataru budou povinné dvě zastávky
Maximálně 25 kol, řeklo Pirelli.
Velkou cenu Kataru nikdo neodjede s jednou výměnou pneumatik. Všichni budou měnit minimálně dvakrát. Takový příkaz může přijít pouze z důvodu bezpečnosti, ale právě o bezpečnost má prý Pirelli obavy a FIA, F1 i týmy jej v této věci podpořily.
Žádná sada pneumatik proto nesmí odjet více než 25 kol. A jelikož velká cena bude mít 57 kol, každý jezdec bude potřebovat tři sady. Každý sada bude omezena na 25 kol, bez ohledu na to, zda je vyrobena z měkké nebo tvrdé směsi.
Není to poprvé, co je v Kataru omezený počet kol na jedné sadě pneumatik. V roce 2023 byla ale vina přisouzena obrubníkům, které způsobovaly malé trhliny na boční straně pneumatik. Ty už jsou dávno vyměněny, avšak Pirelli po loňském závodě zjistilo, že několik pneumatik bylo přivedeno až na hranici životnosti. A letošní vozy jsou rychlejší, takže pneumatiky musí odolávat větším silám.
„Opatření bylo uznáno za nezbytné po analýze pneumatik z roku 2024,“ píše se v tiskové zprávě Pirelli. „Minulý rok několik pneumatik, hlavně levé přední, dosáhly maximální úrovně opotřebení.“
Pirelli bude kola počítat, a to i napříč dny. Do životnosti pneumatiky se počítají kola v tréninku, v kvalifikaci na sprint, ve sprintu, v kvalifikaci a v závodě, a to včetně kol za safety-carem nebo pod virtuálním safety-carem. Nepočítají se pouze kola na startovní rošt, zahřívací kola před startem a kola odjetá po odmávání šachovnicovou vlajkou. Pirelli do Kataru poslalo nejtvrdší pneumatiky, tedy směsi C1, C2 a C3.
Povinné zastávky možná pomohou konkurentům McLarenu, který používá management pneumatik jako silnou zbraň. Foto: McLaren.
Na téma povinných dvou výměn pneumatik nedávno diskutovali členové Komise F1. Ovšem to byla řeč o celoročním pravidlu, jaké se letos testovalo v Monaku. Nápad má své nadšené podporovatele, avšak i odpůrce, kteří argumentují, že v Monaku to moc dobře nedopadlo. Komise se nakonec shodla, že není důvod nyní měnit pravidla pro sezonu 2026, která je velkou neznámou. K tématu se tedy vrátí příští rok, když už budou vědět, zda změna technických pravidel podpořila jezdce v předjíždění a zda je nadále většina závodů Jednozastávková. Alespoň ale odsouhlasili, že minimálně 55 procent vozu bude muset mít lakování. Tím se omezí snižování hmotnosti pomocí holého karbonu, kvůli čemuž vozům F1 již několik let dominuje černá barva.
Pirelli také oznámilo, že příští rok bude v jeho nabídce opět pouze pět různých směsí, ne šest jako letos, avšak měly by se zvětšit rozdíly mezi nimi.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: AlphaTauri

Vozy týmu McLaren byly vyloučeny z VC Las Vegas
Ve druhém tréninku v Las Vegas byl nejrychlejší Lando Norris z McLarenu

25.11. 2025