Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Pirelli má konkurenta, FIA spustila konkurz

Pirelli má konkurenta, FIA spustila konkurz

Nové pneumatiky již v červenci.

Již běží konkurz na dodavatele pneumatik sezony 2025 a dvou následujících. Za posledních 10 let nebyly podobné konkurzy nijak zvláště zajímavé, solidní nabídku bez problematických podmínek dávala pouze firma Pirelli. Italové zásobují celé pole F1 od roku 2011 kdy přebrali štafetu od japonského Bridgestonu, který zůstal jediným dodavatelem po odchodu Michelinu, ale pozice jediného dodavatele bez konkurence mu nevyhovovala a sám se z ní stáhl.

Vítěz konkurzu dostane pevnou smlouvu do roku 2027 s možnou opcí na rok 2028, přičemž smlouva bude na kompletní pole F1, F2 a F3. Nadále by se mělo jednat o 23palcové pneumatiky na 18palcové ráfky. Na rozdíl od minulosti, Pirelli může mít konkurenci, pokud se Bridgestone skutečně zapojí do soutěže.

Slyšel jsem, že Bridgestone má velký zájem o návrat na vrchol motoristického sportu,“ napsal Andreas Haupt z Auto Motor und Sport. „Japonskému výrobci neunikl fakt, že Formule 1 nabírá na popularitě. Liberty Media by měla velkou radost, konkurence dvou zájemců by ji postavila do dobré vyjednávací pozice.

Dalším obvyklým podezřelým je Michelin. Francouzi tradičně zásobují prestižní motorsportovní disciplíny, jenže mají problém se zadáním vyrábět pneumatiky, které by jezdce F1 donutily absolvovat alespoň jednu nebo i více zastávek v boxech. Vozy F1 však během velké ceny netankují a kdyby ani neměnily pneumatiky, sport by přišel o taktické hrátky, které jsou velkou součástí zábavy diváků a jistě by chyběly i jezdcům.

Říkají, že kvůli show potřebují pneumatiky, což se rychle zničí. My takové pneumatiky dělat neumíme, takže jsme se nepřihlásili,“ řekl Florent Menegaux, generální ředitel společnosti Michelin v rozhovoru pro The Drive.

Pirelli potvrdilo zájem pokračovat v dodávání pneumatik s podobnými vlastnostmi, jako mají ty současné.

Požadavky FIA ladí se strategií Pirelli v motorsportu, takže máme velký zájem být globálním partnerem F1, což je pozice, kterou zastáváme již více než 10 let,“ píše se v tiskové zprávě Pirelli.

Obouvat vozy F1 je lepší marketing než před 10 lety, zájemců může být více. Foto: Pirelli

Pirelli zároveň řeší aktuální situaci. Aerodynamické zisky mezi sezonami 2022 a 2023 byly větší, než Pirelli předpokládalo, proto počínaje Velkou cenou Velké Británie začne dodávat odolnější pneumatiky, přičemž ostatní vlastnosti směsí by měly zůstat beze změny. Použité materiály byly vyvíjeny pro sezonu 2024.

Jedná se o opatření v zájmu bezpečnosti, takže změna nevyžadovala souhlas šéfů týmů F1. Nebyli jsme sice svědky dramatických selhání pneumatik na trati, jenže Pirelli odměřilo, že (alespoň některé) vozy již nyní dosahují hodnot aerodynamického přítlaku očekávaných na konci roku. Na konci roku nebo už po letní přestávce by tedy v důsledku dalšího vývoje mohl vzniknout velký problém, který se ale bude řešit v předstihu. Můžeme spekulovat, že očekávání překonává hlavně dominantní vůz Red Bullu, který ale chtějí mnozí napodobit a Aston Martin k tomu nemá daleko.

Ne všichni s krokem Pirelli souhlasí. Připomeňme, že v Ázerbájdžánu byli Esteban Ocon (Alpine) a Nico Hülkenberg (Haas) schopni absolvovat celý závod na jedné sadě tvrdých pneumatik a pouze z povinnosti jeli na zastávku v samém závěru závodu.

Měli bychom se už nad pneumatikami řádně zamyslet. Stěžujeme si, když rychle degradují a stěžujeme si, když ne. Vidím to tak, že Pirelli vždy dodá, o co je požádáno, ale někdo pak řekne, že to je příliš, že mu to nevyhovuje a opět se mění kurz,“ řekl Günter Steiner, šéf týmu Haas.

Zdroj:  Pirelli, Motorsport, Auto Motor und Sport, The Drive, úvodní foto: Pirelli