Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Pirelli začne s vývojem nové pneumatiky

Pirelli začne s vývojem nové pneumatiky

V kapse má smlouvu do roku 2027.

Dlouho se šeptalo o tom, že Bridgestone vyzval Pirelli do boje o pozici monopolního dodavatele pneumatik F1 v období 2025 až 2028. Už víme, že obě společnosti skutečně dostaly souhlas FIA a bylo na majiteli seriálu, aby se dohodl s jednou z nich. Proti japonskému výrobci, který prý dal dobrou obchodní nabídku, včetně štědrého sponzorování velkých cen, však od samého začátku hrálo velmi nešťastné načasování.

Počínaje sezonou 2026 se začnou používat zcela odlišné pohonné jednotky. Stále to budou hybridy a fanoušek si může říci, že mezi motorem a pneumatikami přece není tak úzké propojení, jenže změny na straně pohonné jednotky budou tak velké, že se budou přizpůsobovat i vozy. Bridgestone by tak stálo před technickou výzvou vyvinout jednu pneumatiku, co nejvíce podobnou současné pneumatice Pirelli, která by byla použita výhradně v sezoně 2025, ale zároveň s ní by už bylo třeba spustit vývoj vstříc roku 2026.

Určitá ochota na straně Bridgestonu jistě byla, ale Formule 1 to zahraje na jistou. Dopomohl k tomu názor několika týmů, že vyrobit pneumatiku vhodnou pro současnou F1 je o level náročnější než za poslední éry Bridgestonu, kdy byly monoposty lehčí a směsi pneumatik nemusely zajišťovat rozložení zastávek v boxech na nejrůznějších okruzích, jelikož se tehdy ještě tankovalo.

Oficiálně tedy bylo oznámeno, že Pirelli zůstane dodavatelem všech týmů F1 minimálně do roku 2027, s opcí na sezonu 2028. Součástí dohody s FIA a Liberty Media je i zásobování šampionátů F2 a F3. Italové se zavázali, že počínaje rokem 2024 budou mít jejich pneumatiky razítko od Forest Stewardship Council, což zapadá do náročného cíle Net Zero 2030, tedy dosažení uhlíkové neutrality celé F1 nejpozději na začátku příštího desetiletí. Říká se, že Pirelli to vidí jako poslední smlouvu s F1, jelikož už nemá moc čeho dosáhnout a zájem konkurence jej tlačí do obchodně méně výhodných smluv než dostávalo v minulosti jako jediný vhodný zájemce. Takže F1 zůstává v hledáčku Bridgestonu, za ty roky se ale ještě leccos změní.

Týmy nevěřily, že jiná společnost dokáže vyrobit pneumatiku pro sezonu 2025. Foto: Ferrari

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Pirelli