Novinky

  • 19.05.2022 Good Choť Sergia Péreze mu povila třetí dítě, syna Emilia.

  • 13.05.2022 Good Jack Doohan o víkendu otestuje v Kataru vůz stáje Alpine z roku 2021.

  • 13.05.2022 Good Zrušený podnik ve Vancouveru byl v letošním kalendáři formule E nahrazen Marrakéšem.

Facebook Instagram

McLaren chce revoluci v pravidlech

McLaren chce revoluci v pravidlech

Striktnější pravidla by přijal také Red Bull

Ještě stále je slyšet dozvuky kontroverzních událostí Velké ceny Abú Dhabí 2021. Kromě spekulace, že návrat Lewise Hamiltona do kokpitu vozu F1 je podmíněn uspokojivým výsledkem interního vyšetřování FIA, je slyšet i silné hlasy volající po obrovské změně ve Sportovních pravidlech F1. Současná jsou spíše volnější a jezdci i týmy si již velmi dlouho stěžují na nekonzistentnost a častá překvapení v jejich interpretaci. Nedostatky byly letos viditelnější kvůli vyrovnanému boji o mistrovský titul mezi jezdci z různých týmů, jaký jsme léta neměli možnost vidět. Ovšem nejen Mercedes a Red Bull vidí problémy.

Můžeme říct, že všichni byli (po Abú Zabí) zmateni,“ řekl Zak Brown z McLarenu pro Racer. „Zůstali vítězové a poražení a rozhodčí žádného sportu to nemají lehké, protože s verdiktem obyčejně souhlasí pouze polovina fanoušků a polovina ne. Ale v našem sportu jsou rozhodnutí ještě obtížněji předvídatelná. V Baku se v podobné situaci okamžitě vyvěsily červené vlajky. Na nás to nemělo dopad, ale před další sezonou bychom se měli zamyslet nad změnou pravidel.

Když se ohlédneme do minulosti, je nekonzistentnost v rozhodnutích zřejmá. V tom jak a kdy se aplikovala pravidla i ve výši trestů. V Rakousku se kupříkladu Lando (Norris) v prvním kole ani nedotkl Pérezova vozu a dostal trest pěti trestných sekund a dva trestné body na licenci. V Brazílii souboj Maxe (Verstappena) a Lewise (Hamiltona) skončil až mimo trati a po závodě jsme slyšeli vysvětlení typu: "Vždyť je nechte závodit!"

Každý tým by mohl dát podobný příklad. Ano, vždy to bude subjektivní, ale měli bychom s tím něco dělat. Také je ale třeba říct, že polovinu současných pravidel navrhly týmy. Já jsem proti tomu, aby se v tom pokračovalo. Týmy by měly být do tvorby pravidel zapojeny méně, protože vidíme následky.

Ani jeden ze dvou top týmů minulé sezóny nebyl spokojen s rozhodčími. Foto: Mercedes

Za striktnější pravidla aplikovaná vždy stejně je i Helmut Marko z týmu Red Bull, kterému nečekané rozhodnutí Michaela Masiho v závěru VC Abú Zabí pomohlo, ale během roku patřil k nejtvrdším kritikům nekonzistentního rozhodování a trestání.

Nyní máme nového prezidenta FIA a povzbudilo mě, co jsem od něho slyšet,“ řekl Marko pro Servus TV. „Nebojí se dělat změny. Já bych navrhoval držet se motta Nikiho Laudy. Vždyť je nechte závodit! To by měl být základ, na kterém se postaví nová sada pravidel. Podle současných se dělají nepředvídatelná, na pohled náhodná rozhodnutí. Pravidla musí být striktní a komisaři by pak měli dělat lepší práci. Předem musíme být schopni říct: Stalo se tohle, takže dostaneme tenhle trest.

Po událostech v Abú Zabí nikdo nepochybuje, že změnu bude požadovat také Mercedes.

Zdroj: Racer, Servus TV, úvodní foto: McLaren