Novinky

  • 01.07.2025 Good Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se Gene Haas sveze s vozem F1

  • 01.07.2025 Neutral Estonec Paul Aron pojede za Sauber první trénink v Silverstonu a Budapešti

  • 30.06.2025 Good Red Bull Ring má smlouvu do roku 2041

Facebook Instagram

Strategie a chyba Paloua přihrály vítězství Dixonovi

Strategie a chyba Paloua přihrály vítězství Dixonovi

Honda Indy 200 at Mid-Ohio – závod

Sedmé vítězství na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course a první triumf od loňského závodu v Detroitu si připsal v neděli Scott Dixon. Pro novozélandského veterána triumf také znamená, že prodloužil rekordní šňůru 21 sezon v řadě, ve kterých dokázal alespoň jednou zvítězit. Dlouho to přitom vypadalo, že k sedmému vítězství v letošním ročníku míří Álex Palou, ten ale v závěru udělal chybu, dostal se mimo trať, propadl se za Dixona a na zkušeného stájového kolegu už nenašel recept.

Hned na startu pokračovala mizérie Josefa Newgardena a týmu Penske. Dvojnásobný šampion nedokončil třetí závod v řadě a, stejně jako před dvěma týdny na Road Americe, kvůli vlastní chybě. Bez kontaktu s jiným jezdcem se jeho vůz roztočil a narazil do bariéry z pneumatik. Rahal se při tom dostal mimo dráhu a musel čekat, než záchranáři znovu nastartují motor v jeho voze. Problémy měl i Power, který se tak tak udržel na dráze, respektive si při tom „pomohl“ malým kontaktem se stájovým kolegou McLaughlinem.

Následovala žlutá fáze a to až do šestého kola. Palou měl za zády stájového kolegu, protože Simpson se protáhl před Lundgaarda. Následovali Siegel, Herta a Foster. Lundgaard ale čekal jen do páté zatáčky, aby se vrátil před Simpsona na druhou příčku. Palou měl v tu chvíli zhruba sekundový náskok.

Ve 13. kole byl již podruhé v boxech Will Power. Stěžoval si na ztrátu výkonu a na pit lane z jeho vozu vyšlehly plameny. Tak se Australan už na trať nevrátil.

V té době byli u mechaniků také piloti, kteří vsázeli na to, že závod pojedou na tři pit stopy a chtěli brzkou zastávkou získat výhodu, kdyby na trať v příhodný okamžik musel zpomalovací vůz. Takto O’Ward stavěl ve 13. kole, druhý muž pořadí šampionátu Kirkwood o dvě kola později.

Lundgaard zastavil z druhého místa v 25. kole, Palou o dvě kola později. Rozdíl mezi oběma piloty byl zhruba půl sekundy. Dixon vydržel na trati do 30. kola, což znamenalo, že s pomocí další žluté fáze by mohl zvládnout odjet závod jen na dvě zastávky v boxech. A ta žlutá fáze přišla prakticky okamžitě.

Hned v dalším kole zůstal stát vedle dráhy Rasmussen. Majitel týmu Ed Carpenter prozradil, že nefungovalo tankovací zařízení, a tak Rasmussenovi došlo na dráze palivo. Pro Dixona ideálně načasovaná žlutá fáze, nejen z pohledu spotřeby, ale také proto, že akorát přezul na měkkou sadu pneumatik a žlutá fáze snížila jejich namáhání.

Restart přišel ve 36. kole, pořadí bylo Palou, Lundgaard, Simpson, Herta, Siegel a Dixon. Palou postupně během stintu navyšoval svůj náskok až na 4,5 sekundy. Lundgaard zajel v 50. kole do boxů. Palou ve snaze navýšit co nejvíc náskok nejen na Lundgaarda, ale zejména na Dixona, u něhož bylo stále patrnější, že oproti stájovému kolegovi ušetří jeden pit stop, vyjel v 54. kole ve 4. zatáčce levou stranou auta mimo dráhu a ztratil zhruba dvě vteřiny.

V 57. kole zamířil do boxů. Na Dixona měl náskok 17 a půl vteřiny. V 61. kole se tým Chipa Ganassiho těšil skvělé situaci, kdy piloti drželi všechna místa na stupních vítězů. Dixon vedl před Simpsonem a Palouem. První dva piloti na konci kola zamířili do boxů.

Dixon svůj pit stop zvládl bez potíží, Simpsonovi ale nejdříve zhasnul motor, když jej znovu nastartoval, tak při vyjíždění najel na prsty levé nohy klečícího mechanika, který vyměňoval pravé zadní kolo u vozu Rinuse VeeKaye, který měl boxové stání bezprostředně před Simpsonem. Mechanik Nico Don ještě dokončil výměnu kola, pak se ale musel nechat ošetřit. Simpson za to dostal penalizaci průjezd boxy.

Palou zůstával na trati a snažil se navýšit náskok na minimálně 25 vteřin na Dixona, aby se vyhnul tomu, že s ním bude muset po pit stopu soupeřit na dráze. Samozřejmě při tom tým riskoval, že kdyby zavlály žluté vlajky, byl by závod pro Paloua ztracen. Palou zamířil do boxů v 73. kole, náskok byl 27 sekund, po zastávce se Palou od mechaniků vrátil zhruba dvě vteřiny před Dixonem. Navíc v komfortní situaci – s novějšími pneumatikami a také s dostatkem paliva, zatímco Dixon musel s pohonnými hmotami šetřit.

Náskok se tak brzy zvýšil na necelých pět sekund. Po pit stopech dalších pilotů se na třetí místo vrátil Lundgaard. Jenže v 85. kole přišel nečekaný moment – Palou udělal už druhou chybu, tentokrát však vážnější, opět se dostal mimo dráhu, tentokrát v 9. zatáčce, sice se na ni hned vrátil, ale až poté, co se kolem prohnal Dixon.

Palou rychle chytil rytmus a za svého stájového kolegu se pověsil. Zkoušel na něj různé manévry, ale Dixon nemá šest titulů a po neděli celkem 59 vítězství v závodech IndyCar náhodou. Přestože stále musel šetřit palivem, tak svému kolegovi nedal šanci, aby jej na vedoucí pozici ohrozil.

Palou přesto nemusí být smutný. Kyle Kirkwood skončil osmý, což znamená, že Palou si sedm závodů před koncem sezony hýčká náskok 113 bodů. Piloty teď čekají náročné týdny, sezona pokračuje už nadcházející víkend dvěma závody v Iowě, které vyhlíží zejména trápící se tým Penske, který byl v Iowě v posledních letech dominantní (Josef Newgarden má na kontě šest vítězství na této trati). Pak v rychlém sledu následují závody v Torontu a na okruhu Laguna Seca.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 01:49:41,0967 90 50+1
2. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 0,4201 90 40+4
3. Christian Lundgaard Arrow McLaren Chevrolet + 2,1222 90 35
4. Colton Herta Andretti Global Honda + 7,2620 90 32+1
5. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 10,3286 90 30
6. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda + 27,6686 90 28
7. Marcus Armstrong Meyer Shank Racing Honda + 28,8640 90 26
8. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 31,8748 90 24
9. Rinus VeeKay Dale Coyne Racing Honda + 33,9777 90 22
10. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda + 34,9879 90 20+1
11. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet + 35,3276 90 19
12. Marcus Ericsson Andretti Global Honda + 38,3348 90 18
13. Callum Ilott Prema Racing Chevrolet + 39,8048 90 17
14. Louis Foster Rahal Letterman Lanigan Honda + 40,2151 90 16
15. Alexander Rossi Ed Carpenter Racing Chevrolet + 43,7343 90 15
16. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 45,8751 90 14
17. David Malukas A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 47,9888 90 13
18. Sting Ray Robb Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 48,7960 90 12
19. Conor Daly Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 57,3140 90 11
20. Devlin DeFrancesco Rahal Letterman Lanigan Honda + 57,6819 90 10
21. Robert Švarcman Prema Racing Chevrolet + 58,8091 90 9
22. Jacob Abel Dale Coyne Racing Honda + 59,3303 90 8
23. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet - 1 kolo 89 7
24. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 89 6
25. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 36 5
26. Will Power Team Penske Chevrolet Havárie 11 5
27. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet Havárie 1 5

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment