Strategie a chyba Paloua přihrály vítězství Dixonovi

Honda Indy 200 at Mid-Ohio – závod
Sedmé vítězství na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course a první triumf od loňského závodu v Detroitu si připsal v neděli Scott Dixon. Pro novozélandského veterána triumf také znamená, že prodloužil rekordní šňůru 21 sezon v řadě, ve kterých dokázal alespoň jednou zvítězit. Dlouho to přitom vypadalo, že k sedmému vítězství v letošním ročníku míří Álex Palou, ten ale v závěru udělal chybu, dostal se mimo trať, propadl se za Dixona a na zkušeného stájového kolegu už nenašel recept.
Hned na startu pokračovala mizérie Josefa Newgardena a týmu Penske. Dvojnásobný šampion nedokončil třetí závod v řadě a, stejně jako před dvěma týdny na Road Americe, kvůli vlastní chybě. Bez kontaktu s jiným jezdcem se jeho vůz roztočil a narazil do bariéry z pneumatik. Rahal se při tom dostal mimo dráhu a musel čekat, než záchranáři znovu nastartují motor v jeho voze. Problémy měl i Power, který se tak tak udržel na dráze, respektive si při tom „pomohl“ malým kontaktem se stájovým kolegou McLaughlinem.
Následovala žlutá fáze a to až do šestého kola. Palou měl za zády stájového kolegu, protože Simpson se protáhl před Lundgaarda. Následovali Siegel, Herta a Foster. Lundgaard ale čekal jen do páté zatáčky, aby se vrátil před Simpsona na druhou příčku. Palou měl v tu chvíli zhruba sekundový náskok.
Ve 13. kole byl již podruhé v boxech Will Power. Stěžoval si na ztrátu výkonu a na pit lane z jeho vozu vyšlehly plameny. Tak se Australan už na trať nevrátil.
V té době byli u mechaniků také piloti, kteří vsázeli na to, že závod pojedou na tři pit stopy a chtěli brzkou zastávkou získat výhodu, kdyby na trať v příhodný okamžik musel zpomalovací vůz. Takto O’Ward stavěl ve 13. kole, druhý muž pořadí šampionátu Kirkwood o dvě kola později.
Lundgaard zastavil z druhého místa v 25. kole, Palou o dvě kola později. Rozdíl mezi oběma piloty byl zhruba půl sekundy. Dixon vydržel na trati do 30. kola, což znamenalo, že s pomocí další žluté fáze by mohl zvládnout odjet závod jen na dvě zastávky v boxech. A ta žlutá fáze přišla prakticky okamžitě.
Hned v dalším kole zůstal stát vedle dráhy Rasmussen. Majitel týmu Ed Carpenter prozradil, že nefungovalo tankovací zařízení, a tak Rasmussenovi došlo na dráze palivo. Pro Dixona ideálně načasovaná žlutá fáze, nejen z pohledu spotřeby, ale také proto, že akorát přezul na měkkou sadu pneumatik a žlutá fáze snížila jejich namáhání.
Restart přišel ve 36. kole, pořadí bylo Palou, Lundgaard, Simpson, Herta, Siegel a Dixon. Palou postupně během stintu navyšoval svůj náskok až na 4,5 sekundy. Lundgaard zajel v 50. kole do boxů. Palou ve snaze navýšit co nejvíc náskok nejen na Lundgaarda, ale zejména na Dixona, u něhož bylo stále patrnější, že oproti stájovému kolegovi ušetří jeden pit stop, vyjel v 54. kole ve 4. zatáčce levou stranou auta mimo dráhu a ztratil zhruba dvě vteřiny.
V 57. kole zamířil do boxů. Na Dixona měl náskok 17 a půl vteřiny. V 61. kole se tým Chipa Ganassiho těšil skvělé situaci, kdy piloti drželi všechna místa na stupních vítězů. Dixon vedl před Simpsonem a Palouem. První dva piloti na konci kola zamířili do boxů.
Dixon svůj pit stop zvládl bez potíží, Simpsonovi ale nejdříve zhasnul motor, když jej znovu nastartoval, tak při vyjíždění najel na prsty levé nohy klečícího mechanika, který vyměňoval pravé zadní kolo u vozu Rinuse VeeKaye, který měl boxové stání bezprostředně před Simpsonem. Mechanik Nico Don ještě dokončil výměnu kola, pak se ale musel nechat ošetřit. Simpson za to dostal penalizaci průjezd boxy.
Palou zůstával na trati a snažil se navýšit náskok na minimálně 25 vteřin na Dixona, aby se vyhnul tomu, že s ním bude muset po pit stopu soupeřit na dráze. Samozřejmě při tom tým riskoval, že kdyby zavlály žluté vlajky, byl by závod pro Paloua ztracen. Palou zamířil do boxů v 73. kole, náskok byl 27 sekund, po zastávce se Palou od mechaniků vrátil zhruba dvě vteřiny před Dixonem. Navíc v komfortní situaci – s novějšími pneumatikami a také s dostatkem paliva, zatímco Dixon musel s pohonnými hmotami šetřit.
Náskok se tak brzy zvýšil na necelých pět sekund. Po pit stopech dalších pilotů se na třetí místo vrátil Lundgaard. Jenže v 85. kole přišel nečekaný moment – Palou udělal už druhou chybu, tentokrát však vážnější, opět se dostal mimo dráhu, tentokrát v 9. zatáčce, sice se na ni hned vrátil, ale až poté, co se kolem prohnal Dixon.
Palou rychle chytil rytmus a za svého stájového kolegu se pověsil. Zkoušel na něj různé manévry, ale Dixon nemá šest titulů a po neděli celkem 59 vítězství v závodech IndyCar náhodou. Přestože stále musel šetřit palivem, tak svému kolegovi nedal šanci, aby jej na vedoucí pozici ohrozil.
Palou přesto nemusí být smutný. Kyle Kirkwood skončil osmý, což znamená, že Palou si sedm závodů před koncem sezony hýčká náskok 113 bodů. Piloty teď čekají náročné týdny, sezona pokračuje už nadcházející víkend dvěma závody v Iowě, které vyhlíží zejména trápící se tým Penske, který byl v Iowě v posledních letech dominantní (Josef Newgarden má na kontě šest vítězství na této trati). Pak v rychlém sledu následují závody v Torontu a na okruhu Laguna Seca.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | 01:49:41,0967 | 90 | 50+1 |
2. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 0,4201 | 90 | 40+4 |
3. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 2,1222 | 90 | 35 |
4. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 7,2620 | 90 | 32+1 |
5. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 10,3286 | 90 | 30 |
6. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 27,6686 | 90 | 28 |
7. | ![]() |
Meyer Shank Racing | Honda | + 28,8640 | 90 | 26 |
8. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 31,8748 | 90 | 24 |
9. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 33,9777 | 90 | 22 |
10. | ![]() |
Chip Ganassi Racing | Honda | + 34,9879 | 90 | 20+1 |
11. | ![]() |
Arrow McLaren | Chevrolet | + 35,3276 | 90 | 19 |
12. | ![]() |
Andretti Global | Honda | + 38,3348 | 90 | 18 |
13. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 39,8048 | 90 | 17 |
14. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 40,2151 | 90 | 16 |
15. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 43,7343 | 90 | 15 |
16. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 45,8751 | 90 | 14 |
17. | ![]() |
A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 47,9888 | 90 | 13 |
18. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 48,7960 | 90 | 12 |
19. | ![]() |
Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 57,3140 | 90 | 11 |
20. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 57,6819 | 90 | 10 |
21. | ![]() |
Prema Racing | Chevrolet | + 58,8091 | 90 | 9 |
22. | ![]() |
Dale Coyne Racing | Honda | + 59,3303 | 90 | 8 |
23. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 89 | 7 |
24. | ![]() |
Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 89 | 6 |
25. | ![]() |
Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 36 | 5 |
26. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 11 | 5 |
27. | ![]() |
Team Penske | Chevrolet | Havárie | 1 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment