Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

IndyCar pokračuje na oblíbeném okruhu

IndyCar pokračuje na oblíbeném okruhu

Sonsio Grand Prix at Road America – před závodem

Tradiční silniční okruh Road America je další zastávkou v kalendáři IndyCar Series. Pro piloty to je třetí závod ve třech po sobě následujících víkendech, a kdybychom připočetli i kvalifikaci na Indy500 a předcházející Velkou cenu Indianapolisu, jsou „v práci“ už pět po sobě jdoucích víkendů. Na Road Ameriku se ale i přes náročný program všichni těší.

Nejenom že se jedná o náročný a atraktivní okruh, je opředen také bohatou historií. Stávající trať vznikla v roce 1955. Historie závodění u malého městečka Elkhart Lake na východě Wisconsinu je nepatrně bohatší. První závod se zde jel v roce 1950.

V té době bylo populární závodit na normálních silnicích. První okruh tvořily tři místní silnice. Přibližně připomínal trojúhelník a měřil 3,3 míle (5,311 km). Na další dva ročníky se závod přesunul na jiný, mnohem náročnější, okruh, měřící 5,3 míle (8,529 km). V roce 1952 ale přišla nehoda při podobném závodě na okruhu ve Watkins Glen, kdy zahynulo malé dítě. Závody na veřejných komunikacích tak byly zakázány a piloti se museli přesunout na uzavřené okruhy.

Stejně jako ve Watkins Glen i u Elkhart Lake vznikla záhy nová trať nedaleko původního okruhu. Za rozmachem závodění u Elkhart Lake stál inženýr výstavby silnic Cliff Tufte. Ten si nedaleko Elkhart Lake vysnil závodní okruh. V dubnu 1955 se jeho sen stal skutečností a v oblasti ledovcem vytvořené morény Kettle Moraine se trať začala stavět. Okruh otevřený závodem Sports Car Club of America (SCCA) 10. září 1955 skvěle využívá místního terénu. O tom, jak perfektně Tufte okruh navrhl, svědčí, že se původní konfigurace zachovala dodnes. Prvním vítězem závodu SCCA byl ve voze Ferrari Monza pozdější mistr světa Formule 1 Phil Hill.

Na závod předchůdkyně dnešní série IndyCar, šampionátu CART, se ale v Elkhart Lake čekalo až do začátku 80. let. Nedaleko v Milwaukee totiž leží historický ovál Milwaukee Mile a ten každoročně hostil většinou dva závody CART. Podobně jako v Long Beach nejprve v Elkhart Lake „otestovala půdu“ Formule 5000. A to v polovině 70. let. Dva závody vyhrál Mario Andretti, který kombinoval hned několik šampionátů.

První podnik CART v roce 1982 vyhrál Mexičan Hector Rebaque, což byl jeho první a zároveň poslední triumf v kariéře. S jednou výjimkou (2005) se závod udržel v kalendáři až do spojení Champ Cars a IndyCar po sezoně 2007. Pak ale museli fanoušci na návrat čekat skoro deset let – IndyCar našla pro Road Ameriku místo v kalendáři až od sezony 2016.

Hlavně v dobách CART nejednou závod rozhodla strategie, kdy lídrovi kousek před cílem došlo palivo. Dočkali jsme se řady překvapivých vítězů a také pilotů, kteří si zde připsali svůj první triumf. Zmínit se sluší třeba Jacquese Villeneuvea a to hned dvakrát – slavného vítěze Indy500, šampiona CART a mistra světa F1, ale také jeho stejnojmenného strýce, který taktéž v Elkhart Lake slavil své první vítězství. Poprvé se zde radovali také Dario Franchitti, Christian Fittipaldi (jeho strýc Emerson zde vyhrál svůj druhý závod v kariéře a první mimo ovál) či v posledních letech Felix Rosenqvist.

Ten slavil s týmem Chipa Ganassiho, který vyhrál poslední tři závody a je s šesti triumfy nejúspěšnější stájí, tým Penske má o jeden méně. Mario a Michael Andrettiovi a Emerson Fittipaldi vyhráli tři závody a historicky jsou nejúspěšnějšími piloty na okruhu Road America. Dixon, který má na kontě dva triumfy, je může vyrovnat.

Zajímavý bonus si může odvézt z Wisconsinu Josef Newgarden. Ten vyhrál v Texasu (ovál) a v Long Beach (městský okruh). Pokud by se mu podařilo přidat i triumf i na třetím typu trati – silničním okruhu, tak dostane milion dolarů, respektive on půlku, druhou jím vybraná charita.

Newgarden je jediným pilotem, kterému se letos podařilo vyhrát dvakrát. V sedmi závodech jsme poznali šest různých vítězů a také sedm vítězů kvalifikace. Ale jen McLaughlin v tom úvodním dokázal nejlepší pozici na start proměnit ve vítězství.

Power díky vítězství v Detroitu převzal vedení v šampionátu, na vítěze Indy500 Ericssona má náskok tří bodů, 12 jich ztrácí O´Ward, o další dva více Palou. Odepisovat v této fázi sezony ale nemůžeme ani další piloty.

Na Road Americe nás čekají dvě změny ve startovním poli. Do kokpitu se vrací Callum Ilott, který doléčoval zranění z Indy500 a nemohl startovat v Detroitu. Vrátí se také Simona de Silvestrová, která má letos odjet tři závody a právě Road America je ten první. Do závodu nastupuje také Tatiana Calderónová, bude to tak poprvé od Indy500 v roce 2015, kdy na roštu uvidíme dvě ženy.

Road America

Délka okruhu: 4,014 míle (6,5 km), 14 zatáček
Délka závodu: 55 kol/220 mil
První závod: 1982
Rekord okruhu: Dario Franchitti (Team KOOL Green) – 1:39,866 v roce 2000
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 1:46,0168
Loňský vítěz: Alex Palou (Chip Ganassi Racing)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 10. 6.
22:25 – 23:40 – 1. trénink

Sobota 11. 6.
16:45 – 17:45 – 2. trénink
19:45 – 21:00 – Kvalifikace
23:20 – 23:50 – Závěrečný tréink

Neděle 12. 6.
18:55 – Start závodu Sonsio Grand Prix at Road America

 

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment