Novinky

  • 20.05.2024 Good Verstappen v neděli kromě Imoly opanoval také Nürburgring - v simulátoru

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

Facebook Instagram

Netradiční závod o peníze, ale ne o body

Netradiční závod o peníze, ale ne o body

$1 Million Challenge – před závodem

Poprvé od roku 2008 se piloti IndyCar utkají jen tak, v závodě, který nebude mít vliv na šampionát. Závod hostí trať The Thermal Club, soukromý okruh určený primárně pro akce členů soukromého klubu ležícího nedaleko Los Angeles. Piloti nebudou bojovat o body, ale o tučné odměny, kdy peníze, o které se závodí, jsou nejvyšší mimo Indy500.

Pokud jde o historii nemistrovských závodů. Těch statistiky IndyCar uvádí 10. V letech 1957 a 1958 to byly Závody dvou světů, kde se na Monze setkávali piloti tehdy ještě závodů USAC, Formule 1 a sportovních vozů. V roce 1966 pořádal USAC závod na japonské Fuji Speedway. V letech 1987-92 pak pořádal CART all-star závody Marlboro Challenge. Poslední je zmíněný podnik z roku 2008, kdy se piloti na konci sezony, která začala spojením Champ Cars a IndyCar utkali v australském Surfers Paradise, kde měl původně závodit šampionát Champ Cars

Formát závodního víkendu byl zjevně nastaven tak, aby týmům dal i možnost nasadit do all-star víkendu někoho, kdo není pravidelným účastníkem závodů IndyCar. Piloti totiž mají v pátek a v sobotu k dispozici trať dohromady až na devět hodin. Ale závod nakonec nikoho dalšího nepřilákal. Uvidíme tradiční účastníky IndyCar.

Novinkou je akorát start Nolana Siegela za tým Dale Coyne Racing. Ten nastoupí místo Jacka Harveyho. Siegel startuje letos v sérii IndyNXT, ale v závodech, které nekolidují se závody IndyCar, bude dostávat šanci i v hlavní sérii. Důležitý bude závod pro Calluma Ilotta. Brit opět startuje za tým Arrow McLaren coby náhrada za zraněného Davida Malukase. Teď má ale dost prostoru se s týmem sžít během testů a ukázat, že by mohl mít i potenciál do budoucna.

Varianta okruhu The Thermal Club, kterou IndyCar o víkendu použije měří 3,067 míle (necelých 5 km) a má 17 zatáček. Po testech v pátek a v sobotu bude v sobotu vpodvečer místního času následovat kvalifikace. Jezdci byli ve čtvrtek nalosováni do dvou skupin.

Každá dostane trať k dispozici na 12 minut. Pokud bude během kvalifikace vyvěšena červená vlajka, tak v případě jejího prvního vyvěšení v každé skupině se čas zastavuje, pak už ale u dalších červených vlajek běží dál. Piloti poprvé v historii dostanou i v kvalifikaci k dispozici systém push-to-pass a to na 40 vteřin.

Výsledek kvalifikace určí pořadí na startu dvou nedělních rozjížděk, ve kterých si piloti utkají o právo startovat ve finálovém závodě. Obě rozjížďky budou mít 10 kol nebo 20 minut. Kola pod žlutou vlajkou se do počtu 10 kol nepočítají, časový limit ale běží dál. Jezdci nemohou zajíždět do boxů, kromě případů, kdy jde například o výměnu poškozené pneumatiky či přítlačného křídla. Přezouvat mohou jen na pneumatiky, které předtím použili v kvalifikaci. Na závod dostanou k dispozici 40 sekund systému push-to-pass.

Do finálového závodů postoupí 6 nejrychlejších z obou rozjížděk. Pole position z 12členného pole získá ten vítěz rozjížďky, který zajel rychlejší čas v kvalifikaci. Piloti z jeho rozjížďky pak obsadí liché příčky na startovním roštu.

Finálový závod bude mít 20 kol. To je distance, kterou by vozy na jednu nádrž neujely, takže v 10. kole bude následovat „poločas“, kdy všichni zamíří do boxů, kde zůstanou přesně 10 minut. Během nich doplní palivo, týmy mohou upravit tlak v pneumatikách a nastavení přítlačných křídel, jiný zásah na voze není povolen. Pokud by kdykoliv během závodu bylo potřeba vůz přezout na jinou sadu pneumatik, musí použít ty, které na voze byly během rozjížďky.

Piloti mají opět k dispozici navýšení výkonu motoru push-to-pass, opět na 40 sekund. V poločase se systém restartuje a na druhou půlku závodu opět dostanou piloti k dispozici 40 sekund.

A na konec to nejdůležitější pro tento víkend – odměny. Celkem mezi sebe piloti rozdělí 1 756 000 dolarů. Půl milionu dostane vítěz finálového závodu, druhý v cíli 350 tisíc, třetí 250 tisíc, čtvrtý 100 tisíc, pátý 50 tisíc, ostatní od 6. do 27. místa pak po 23 tisících dolarech.

The Thermal Club

Délka okruhu: 3,067 míle, 17 zatáček
Délka závodu: 10 kol/20 minut – rozjížďky, 2x10 kol – finálový závod
První závod: 2024

Časový harmonogram (SEČ)

Pátek 22. 3.
17:00 – 19:00 – 1. test
22:00 – 01:00 – 2. test

Sobota 23. 3.
17:00 – 19:00 – 3. test
21:00 – 23:00 – 4. test

Neděle 24. 3:
01:00 – Kvalifikace 1. skupina
01:27 – Kvalifikace 2. skupina
17:15 – Start 1. rozjížďky
17:45 – Start 2. rozjížďky
18:50 – Start finálového závodu

 

 Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment