Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Rozhodne Palou, nebo Dixon odloží mistrovské oslavy?

Rozhodne Palou, nebo Dixon odloží mistrovské oslavy?

Bitnile.com Grand Prix of Portland – před závodem

Naposledy před 16 lety poznal americký formulový šampionát svého mistra dřív než v posledním závodě. Povedlo se to v roce 2007 v poslední sezoně Champ Cars Sébastienu Bourdaisovi. Teď jej může napodobit Álex Palou. Španělský závodník přijíždí do Portlandu s náskokem 74 bodů na stájového kolegu Scotta Dixona. Pokud bude v neděli odjíždět s více než 54 body k dobru, je mistrem.

Nutno dodat, že aby ho Dixon mohl v posledním závodě ještě reálně ohrozit, potřebuje z náskoku svého kolegy odmazat mnohem víc bodů. Aby mu stačilo smazat „jen“ 54 bodů, musel by nejen za týden v Laguně Sece prožít perfektní víkend, tedy krom vítězství získat všechny bonusové body, ale hlavně Palou by do závodu vůbec nesměl nastoupit. Protože i za poslední místo je pět bodů.

Dixona tak nečeká nic lehkého, přestože má teď skvělou formu, kterou korunoval dvěma triumfy v posledních dvou závodech. Zejména v polovině sezony byl ale Palou na podobném typu trati, na kterém během následujících dvou víkendů sezona vyvrcholí, doslova nezastavitelný.

Je také předloňským vítězem závodu v Portlandu. Přestože Dixonova kariéra v IndyCar je mnohem bohatší, tak zvítězit na trati v Portlandu mu ještě nepodařilo.

Historie spojená s okruhem v Portlandu je jedna z nejpozoruhodnějších v kalendáři IndyCar. Silniční okruh je totiž tak trochu městským, akorát to město, v jehož ulicích se závodí, zde už tři čtvrtě století nestojí.

Město Vanport vzniklo za 2. světové války mezi městy Vancouver a Portland. V jednu dobu v něm žilo až 40 tisíc lidí, většinou dělníků v loděnicích. Po válce zůstalo jen asi 18 tisíc.

Jenže Vanport  v roce 1948 spláchla povodňová vlna způsobená protržením hráze na řece Columbia. Patnáct lidí zemřelo, většina na rychlo postavených domků byla zničena. Vanport už obnovený nebyl. Jeho existenci připomínaly základy domů a hlavně zpevněné cesty, které vedly celým Vanportem.

A ty začaly lákat nejprve mládež z nedalekého Portlandu. Brzy se ale staly oficiálním závodištěm, když první závod hostily v roce 1961. V 70. letech byla trať přeasfaltována. A v roce 1984 poprvé přilákala sérii CART, tedy předchůdce dnešní IndyCar.

Závodilo se zde až do roku 2007. Spojení Champ Cars a IndyCar na čas závody zastavilo. Návrat se podařil po více než dekádě, v roce 2018 se podařilo závod vrátit do kalendáře. Namísto tradičního červnového data byl sice závod posunut na první zářijový víkend, ale i tak byl návrat úspěšný. Mimochodem, tradiční červnový termín převzala letos Formule E.

Jüri Vips (Rahal Letterman Lanigan Racing) si odbude tento víkend svůj debut v IndyCar, závodit bude i za týden na tradičním okruhu Laguna Seca. To platí i o Tomu Blomqvistovi (Meyer Shank Racing), ale ten se už představil v Torontu.

Portland International Raceway

Délka okruhu 1,967 km (3,166 km), 12 zatáček
První závod: 1984
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) v roce 2018 – 0:57.2143
Loňská pole position – Scott McLaughlin (Team Penske) – 0:58.2349
Loňský vítěz – Scott McLaughlin (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ)

Sobota 2. 9.
0:00 – 1:15 – 1. trénink
18:00 – 19:00 – 2. trénink
21:30 – 22:30 – Kvalifikace

Neděle 3. 9.
2:15 – 2:45 – 3. trénink
21:30 – Start závodu Bitnile.com Grand Prix of Portland

 

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment