Čím se teď zabývají přední týmy?
Pět nejsilnějších týmů po skončení testů.
V týdnu mezi zimním testem a první velkou cenou sezony si všichni kladou otázku, kdo bude jezdit vpředu. Pojďme se podívat, jakými tématy se zabývá prvních pět týmů loňského poháru.
U Red Bullu prý nyní mají vůz, který je spolehlivý a také rychlý. A nejen s Maxem Verstappenem za volantem.
„Loni jsme na začátku roku měli vůz, ve kterém se Checo cítil moc dobře. Jak vývoj pokračoval, byl s ním čím dále více spokojený Max,“ řekl Helmut Marko, šéf motorsportu Red Bullu. „Rozdíl mezi nimi je, že Max miluje silný předek vozu, hodně kousavý. Checo je jiný, chce poslušnější vůz. Ale zdá se, že jsme našli řešení, které oběma umožní předvést jejich kvality.“
Verstappen se po Markových slovech nechal slyšet, že nejde o to, komu co sedí, ale s nedotáčivým autem prostě nikdo nedokáže jet zvlášť rychle. Ferrari mezitím brání své nové přední přítlačné křídlo. Má na něm podpůrné elementy, které sice plní nějakou funkci, ale evidentně také zasahují do aerodynamiky. Mercedes měl loni na konci roku vyvinuto něco podobného, ale nakonec se to neodvážil nasadit do závodu.
„Když dáváme na vůz něco takového, samozřejmě to předtím dobře prodiskutujeme s FIA. Co se jich týče, neměli s díly předního křídla žádný problém. A emoce jiných týmů mě vůbec netrápí,“ prohlásil Frédéric Vasseur, nový šéf Scuderie Ferrari.
U Mercedesu jsou rádi, že poslední den jediného třídenního předsezónního testu vypadal vůz o dost konkurenceschopnější než po prvních stovkách kilometrů.
„Tak se zdá, že jsme dosáhli progresu. Oba jezdci se ve voze cítili sebejistě celý den, za různých podmínek. A balanc byl lepší na jedno rychlé kolo i při dlouhých stintech,“ řekl Andrew Shovlin, hlavní traťový inženýr Mercedesu. „Je zřejmé, že musíme pracovat na zlepšení rychlosti vozu, avšak po sobotě máme mnohem přesnější představu o tom, na co se je třeba soustředit. Po analýze dat snad dokážeme z vozu dostat více rychlosti již tento víkend.“
Data analyzují všichni, to Mercedesu nepomůže, ale s dobrým, předvídatelným základem může mít během roku rychlejší vývoj, než tomu bylo minulý rok. Už tento víkend bude mít pozměněný vůz tým Alpine, který byl loni nejrychlejším z druhé ligy, na začátku sezony i rychlejší než Mercedes, avšak letošní vůz v testech moc neoslnil.
Mercedes svůj nový vůz rychle zkrotil. Foto: Mercedes
„Můžeme říci, že zůstáváme sebevědomí, jelikož jsme vůz evidentně nevyužívali naplno. Nechci se tím příliš zabývat, nevím na kolik procent využili své vozy ostatní. Z toho úhlu pohledu si nikdo nemůže být jistý ničím. My pouze víme, že vůz reaguje v souladu s našimi očekáváními a aerodynamika funguje, jak jsme očekávali,“ řekl Matt Harman, technický ředitel Alpinu.
Méně divoký první závod než loni v Bahrajnu očekává McLaren, přestože jeho letošní problém může být složitější na odstranění. MCL60 má prý celkově vysoký aerodynamický odpor. Kde se stala chyba?
"Neřekl bych, že náš tým má specifické slabé místo, které potřebujeme posílit," řekl nový šéf anglického týmu, Andrea Stella. „V poslední době od nás často posloucháte, že máme ve výstavbě nový, lepší větrný tunel. Také jste již slyšeli, že potřebujeme rozšířit oddělení aerodynamiky, že hledáme správné lidi a podepisujeme smlouvy, ale tato fáze již skončila. Jenže top týmy jako Red Bull už mají všechny své lidi dobře sehrané a my ještě ne.“
V následujících týdnech asi budeme často slyšet i o velkém balíku nových dílů, kterých nasazení má McLaren naplánováno na dubnovou VC Ázerbájdžánu. Jenže opět platí, že konkurence také nespí a také má naplánovaný další vývoj.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Ferrari