Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Vowles soupeře nepřesvědčil

Vowles soupeře nepřesvědčil

Ve F1 nikdo slabému pomocnou ruku nepodá.

Nový šéf Williamsu žádal své protějšky u ostatních týmů o výjimku nebo systém výjimek, aby se novým majitelům Williamsu uvolnily ruce při investování do zastaralé továrny v Grove. Neuspěl. Strop kapitálových výdajů nastaven na 36 milionů dolarů na čtyři roky je příliš nízký na to, aby Williams měl alespoň šanci vrátit se v dohledné době na výsluní.

Nastoupil jsem sem 20. února a od toho dne všem vysvětluji, že Williams potřebuje pomoc,“ řekl James Vowles. „Zařízení v naší továrně nám neumožní proniknout mezi špičku. A dosud se na tom nic nezměnilo. Uplynulo pět měsíců, nebo kolik, a jsem opravdu velmi zklamaný, že jsme se nikam neposunuli. Na setkání (Komise F1) se zase vedli stejné řeči, motali jsme se v kruhu. Každý v místnosti se potřeboval ujistit, že nepřijde o současnou relativní pozici. Nakonec toho bylo tak moc, že to nešlo splnit.

Není možné prostě nechat Williams, ať si zařídí moderní továrnu, hlavně když jsme nyní na (relativně dobrém) sedmém místě Poháru konstruktérů. Jiné týmy by utrpěly, kdybychom mohli investovat miliony navíc. Některé ty miliony navíc nemají, jiné nechtějí být nuceny utratit je a další jsou spokojené a nechtějí vůbec žádné změny. Najít nějakou dohodu se všemi během dvou hodin bylo zhola nemožné.

A není překvapením, že týmy, které jsou na tom dobře, nebyly nakloněny kompromisům, zatímco většina týmů z druhé poloviny ano. Pro F1 by bylo skvělé, kdyby se nedalo předem uhodnout, které vozy budou bojovat o vítězství. Lidi by na to chtěli koukat. Jenže pro některé týmy by to už tak skvělé nebylo a jejich šéfové nejsou schopni dát dobro našeho sportu na první místo.

Slabší stáje jsou proti jednorázové výjimce pouze pro Williams, silnější proti velkým změnám. Foto: Williams

Takzvané velké týmy přirozeně mají svoji verzi toho, jak schůze probíhala. Nějaké investice navíc pro Williams by například Mercedes asi v dohledné době neohrozily, ale pokud by McLaren nebo Alpine získaly více manévrovacího prostoru, to už by bylo horší.

Je pravdou, že Williams má oprávněné obavy, že se současnou továrnou ostatní nedožene, protože potřebuje investovat do všeho počínaje triviálními stroji a konče věcmi jako simulátor,“ řekl Toto Wolff, šéf Mercedesu, bývalý Vowlesův šéf. „Tím to začalo, jenže postupně začaly na vlak naskakovat další týmy a každý další zdánlivě potřeboval strop ještě o něco vyšší. Takže částka se dostala na 50 milionů dolarů, pak 60, pak 70, pak 90 a pak už to bylo směšné. Přitom máme pouze jeden tým, který potřebuje trochu pomoct.

Můj názor je, že jednou máme pravidla, tak je musíme dodržovat. A stabilita pravidel prospívá všem,“ řekl Frédéric Vasseur, šéf Scuderie Ferrari. „Nemůžeme pravidla měnit každý týden, protože ten nebo ten narazil na problém. Teď něco potřebuje Williams, příště bude někdo jiný potřebovat novou flotilu kamionů a další si pak řekne o nový simulátor.

Na stejném setkání Komise F1 byla smetena ze stolu žádost Renaultu o dorovnání výkonu jeho pohonné jednotky s ostatními. Renault totiž překvapil, že nemá zájem o výjimku ze zamrazení vývoje, aby výkonnostní rozdíl vymazal vlastními silami, ale chtěl mít prostě povolen vyšší průtok paliva než konkurenti. A Vasseur řekl, že Renault je možná nejméně výkonný motor, ale zas ne o moc.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams