Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Zisk titulu vidělo pouze 39 tisíc diváků

Zisk titulu vidělo pouze 39 tisíc diváků

Austinu klesla návštěvnost, Mexiko má obavy.

První den na městském okruhu v Las Vegas byla pěkná ostuda. Evidentně se někdo nepoučil z cizích chyb, a tak jsme opět viděli monoposty rozbité poklopem odtokového kanálu. Carlos Sainz kvůli tomu kvůli tomu přijde o 10 míst na startu velké ceny, jelikož kromě nového šasi, převodovky a sedačky potřeboval i části nové pohonné jednotky. Diváci na okruhu viděli pouze pár minut prvního tréninku, než byli před druhým vyprovozeni z tribun. I předchozí okruhy kalendáře 2023 měly své špatné zprávy.

Austin po své velké ceně oznámil, že mu po letech klesla návštěvnost. Není to konec světa, loňský rok byl pro Velkou cenu USA rekordní a letos kumulativní návštěva klesla o 8 tisíc diváků, na 432 tisíc (za tři dny). Do opravdu špatného světla to staví až fakt, že letos se v Texasu v sobotu jel sprinterský závod, kterého úkolem je zvýšit atraktivitu sobotních lístků a týmy sprinty stojí nemálo úsilí i peněz navíc.

Dříve, v Kataru, si Max Verstappen v sobotním sprintu zajistil svůj třetí titul. Kombinace lokality bez tradice motoristického sportu a soboty způsobila, že svědky zisku titulu mistra světa F1 sezony 2023 bylo pouhých 38,725 návštěvníků okruhu Losail. Objevila se i teorie, že přesunutí kvalifikace na pátek a její nahrazení samostatným sprintem sobotní návštěvnosti více ubližuje než prospívá.

Po VC USA následovala VC Mexika, kde byla návštěvnost opět dobrá, navzdory slabým výkonům domácího hrdiny, Sergia Péreze, kterého v neděli někteří diváci ani neviděli závodit. Přibližně dvě třetiny návštěvníků prý byly domácí a na zbytku jistě měli velký podíl obyvatelé jihu USA mexické národnosti. Ředitel mexického závodu je ve Vegas a snaží se odpozorovat, jak se z velké ceny dělá velká show. Obává se totiž, že pokud Pérez příští rok přijde o místo ve špičkovém týmu Red Bull, s návštěvností to půjde z kopce.

Dokáže mexický okruh zaplnit obří tribuny i bez Péreze? Foto: Red Bull

Následovala VC São Paula, která měla dobrou zprávu. Smlouvu s F1 prodloužila o pět let, do konce roku 2030. Pokud bychom moc hledali něco negativního, tak to, že pořadatele to něco stálo. Ukázalo se totiž, že do roku 2020 měla Brazílie velkou cenu zdarma. Nejspíše to byl jediný způsob, jak F1 udržet v Jižní Americe. S konkurenční nabídkou od Ria bylo město São Paulo dotlačeno k finanční podpoře podniku, i proto je VC Brazílie přejmenována na VC São Paula. Smlouva vyjednaná v příběhu letošního roku určitě také nebude levná, spíše bude dražší, ale to je cena za to, že konkurenční Rio je definitivně mimo hru.

Na závěr přidáváme vyjádření prezidenta FIA, Mohameda ben Sulajema, že antiklimatické měnění pořadí kvůli velkému množství trestů udělených za nerespektování hranic trati není problémem FIA nebo komisařů závodu, ale problémem pořadatelů, kteří musí zajistit investice do úprav svých tratí, pokud nechtějí přijít o místo kalendáři velkých cen.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Red Bull