Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Šest sprintů i v roce 2024

Šest sprintů i v roce 2024

Poprvé v Šanghaji a Miami

Šanghaj, Miami, Red Bull Ring, Austin, Interlagos a Lusail. To jsou okruhy, které budou během sezony 2024 hostit závodní víkend se sprintovým formátem. Zatímco na prvních dvou zmíněných tratích se bude sprint konat vůbec poprvé, ve zbylých čtyřech případech už se tento formát osvědčil v minulosti.

„Čína i Miami budou skvělými přírůstky a nabídnou skvělé závodění všem našim fanouškům, ať už na okruhu nebo u obrazovek,“ věří výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali. Současně si pochvaluje přínos, který podle něj pro šampionát sprinty mají. „Od jejich zavedení v roce 2021 pravidelně přinášely větší sledovanost v TV a více zábavy na dráze pro fanoušky. Ti se rovněž více zapojovali na sociálních a digitálních platformách,“ dodává.

Sprintové víkendy v Šanghaji a Miami se uskuteční hned po sobě. Oba podniky budou dělit pouhé dva týdny. Zatímco v Číně se pojede o víkendu 19.-21. dubna, výlet na Floridu absolvuje královna motorsportu od 3. do 5. května. Velká cena Číny se do kalendáře vrátí po pěti letech. Naposledy se zde totiž závodilo v roce 2019. V dalších letech znemožnila konání tohoto závodu špatná koronavirová situace v zemi.

Zbylé čtyři tratě, které se nacházejí na seznamu, už sprintové závody v minulosti hostily. Zatímco na Red Bull Ringu se pojede potřetí, v Austinu a Lusailu podruhé a na Interlagosu dokonce již počtvrté. V Brazílii se sprintový víkend konal zatím v každém roce od jejich zavedení.

V novém kabátě



Kde se sprinty příští rok pojedou, už víme. Nyní ovšem přichází ke slovu jiná otázka – Jak? Jedno je jisté – nejspíše dojde k zásadním úpravám. Mezi FIA, vedoucími představiteli F1 i šéfy týmů už totiž došlo k dohodě, že je takový krok nutný. Důkazem je například letošní Velká cena USA v Austinu, kde v sobotu okruh navštívilo méně fanoušků než loni, kdy se zde jelo ve standardním režimu.

Nápadů na oživení existuje hned několik. Jednou z variant je, že by došlo k přesunu sprintového rozstřelu již na pátek, zatímco kvalifikace na velkou cenu by se spolu se sprintem konala v sobotu. Údajně se mluví i o možnosti, že by se sprint konal ještě před kvalifikací na závod, tato myšlenka se ovšem týmům příliš nezamlouvá. Případné incidenty ve sprintu by totiž mohly ohrozit účast jezdců v kvalifikaci a tím pádem i jejich šance ve velké ceně.

Sprintový závod v Kataru letos přinesl Maxi Verstappenovi třetí titul. Foto: Red Bull



Ve hře je také úprava pravidel parc fermé. Týmy totiž mají pocit, že dostávají příliš málo času na nalezení správného nastavení. Na to letos měli při sprintových víkendech jen volný trénink. Se začátkem kvalifikace už totiž začal platit právě režim parc fermé.

Uvažuje se i o obráceném startovním roštu. Mluví se o tom, že by se ve sprintu otáčela nejlepší desítka nebo dokonce celé pole. Zde by ale bylo nutné vymyslet způsob, jak závodníky motivovat, aby ve sprintovém rozstřelu dali do svých pokusů maximum. Jinak by totiž mohli taktizovat a záměrně zajíždět pomalé časy, aby získali co nejlepší pozici pro start.

Dokonce je možné i úplné odstřižení sprintů od hlavního šampionátu. Místo toho by mohly mít svou vlastní klasifikaci. Tento nápad byl při listopadovém zasedání komise F1 přijat pozitivně.

Otázkou se nyní zabývá sportovní poradní výbor. Na prvním zasedání komise F1 v roce 2024 by měl být předložen finální návrh.

Formát sprintových víkendů prošel od svého zavedení nejednou obměnou. V sezoně 2021 se konaly pouze tři. V pátek se vždy odjely volný trénink a kvalifikace, v sobotu druhý volný trénink se sprintem a v neděli podnik vyvrcholil velkou cenou. Zatímco do sprintů se startovalo podle výsledků kvalifikace, pro rošt závodu byly rozhodující právě výsledky sprintu. I v roce 2022 se odjely tři sprinty ve stejném režimu, změnil se však bodovací systém. V sezoně 2021 získávaly ve sprintech body pouze nejlepší tři systémem 3-2-1, o rok později začala být odměňována nejlepší osmička podle klíče 8-7-6-5-4-3-2-1.

Letos už byly úpravy větší. Místo tří sprintů se jich jelo hned šest. Měnil se také harmonogram víkendu. Pátek sice zůstal nadále složen z volného tréninku a kvalifikace pro nedělní závod, druhý trénink byl ale nahrazen sprintovým rozstřelem. Ten rozhodoval o pořadí na startu sprintu, kterým sobotní program vyvrcholil. Neděle byla vyhrazena jenom závodu.

Zdroj: F1, Motorsport, FORMULE.cz, úvodní foto: Red Bull