Klikař Norris vítězí po sprintové divočině

VC Miami – sprint
McLaren dosáhl ve sprintu na dvojité vítězství v pořadí Norris, Piastri. Přesto měl závod ke klidnému průběhu daleko. Déšť, který se spustil před startem, se totiž postaral o pořádně šílenou podívanou.
Po páteční kvalifikaci směřoval zrak fanoušků k Antonellimu, který si senzačně zajistil první místo v čele roštu. Šance osmnáctiletého Itala ale dostaly trhliny už v první zatáčce, kdy ve snaze ubránit se Piastrimu nedobrzdil a propadl se až na čtvrtou příčku. Antonelli si stěžoval, že ho Australan vytlačil, sportovní komisaři ale na jeho počínání nic nesprávného nenašli.
Po Antonelliho chybě tak Piastri směřoval za vítězstvím. Lídra šampionátu následoval jeho kolega Norris. Během první poloviny závodu se rozestup mezi dvojicí pohyboval okolo dvou vteřin. Přesto ale nebylo možné považovat sprint za rozhodnutý. Trať totiž osychala a stále více jezdců si pohrávalo s myšlenkou, že by přezuli na suché gumy. Norris se navíc postupně začal na Piastriho dotahovat a brzy byl v rozestupu jedné vteřiny.
V 10. kole zajel do boxů poslední Cunoda a s přezouváním na suché pneumatiky se vzápětí roztrhl pytel. Právě v té době McLaren závod málem prokoučoval. Své jezdce povolal do boxů až mezi posledními. Ve 14. kole si zajel pro střední směs Piastri a na trať se vrátil jako druhý. Norris sice převzal vedení, ale věděl, že v čele ho může udržet snad jen výjezd zpomalovacího vozu.
Ten ale skutečně přišel. V době, kdy Norris zajížděl do boxů pro měkkou směs gum, poslal Lawson v 12. zatáčce do hodin Alonsa a ten následně havaroval do zdi. Na trať byl povolán zpomalovací vůz, startovní pole muselo zpomalit a Norris se díky tomu udržel na prvním místě i po zastávce. Jelikož už závod nebyl dále restartován, byl tento moment rozhodující. Jako kdyby se opakoval loňský rok, kdy Norrise výjezd zpomalovacího vozu takto nasměroval k prvnímu vítězství v nedělní velké ceně.
Třetím místem potěšil Ferrari a jistě i sebe Hamilton. Sedminásobný šampion, který se první půlkou sprintu protrápil na šesté pozici, zajel pro suché gumy už v 11. kole a poté dokonce předjel na trati Verstappena.
Nizozemec si nakonec nepřipsal ani bod. Během přezouvání na suché gumy ho totiž mechanici vypustili přímo do cesty Antonellimu. Ten tou dobou odbočoval ke svým mechanikům, kontakt s Verstappenem ho ale přinutil změnit směr a nakonec musel boxovou uličkou jenom projet a k mechanikům se vrátit o kolo později. Verstappen si při incidentu poškodil přední křídlo a také později dostal trest 10 sekund. Ten ho v konečných výsledcích srazil až na 17. příčku.
Albon si připsal solidní čtvrté místo. Lawson dosáhl na sedmou pozici, která by znamenala dva body, pilot stáje Racing Bulls se ale musí obávat penalizace za kolizi s Alonsem. Španěl byl do svého odstoupení také na cestě za prvními letošními body. Za zmínku stojí i šesté místo Strolla nebo osmá pozice Bearmana.
Antonelli skončil po „odložené“ zastávce v boxech až jako desátý. Jeho kolega Russell dojel na pátém místě. Cunodu dostala brzká zastávka těsně za body – na 9. příčku.
Už cestu na startovní rošt skončil závod pro Leclerca. Monačan se opřel o zeď na rovince mezi 10. až 11. zatáčkou.
Prvotní start závodu musel být po jednom kole odvolán. Tou dobou v Miami stále pršelo. Jezdci včetně vedoucího Antonelliho si stěžovali na špatnou viditelnost. Po zhruba 20 minutách došlo k restartu. Dvě kola, která byla započítána do celkové délky sprintu, se odjela za zpomalovacím vozem, pak nastal pevný start z pozic na roštu. Nakonec byl sprint vypsán na 18 kol místo původních 19.
Do cíle nakonec nedojel ani Sainz. Španěl byl na původním startu jediným odvážlivcem, který to zkusil na pneumatikách do extrémního mokra. Jeho pokus ale zhatilo přerušení startovní procedury. Později se opřel o zeď, což mu přivodilo defekt pneumatiky. Nakonec se roztočil.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 36:37,647 | 18 | 8 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +0,672 | 18 | 7 |
3. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +1,073 | 18 | 6 |
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +3,127 | 18 | 5 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +3,412 | 18 | 4 |
6. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +5,153 | 18 | 3 |
7. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +5,635 | 18 | 2 |
8. | ![]() |
![]() |
Renault | +5,973 | 18 | 1 |
9. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +6,153 | 18 | 0 |
10. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +7,502 | 18 | 0 |
11. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +7,522 | 18 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +8,998 | 18 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +9,024 | 18 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +9,218 | 18 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +9,675 | 18 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Renault | +9,909 | 18 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +12,059 | 18 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 13 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 12 | 0 |
DNS | ![]() |
![]() |
Ferrari | DNS | 0 | 0 |
Aktualizace: Hned tři piloti dostali po sprintu pětisekundové penalizace. Albon nesplnil minimální čas kola za zpomalovacím vozem a propadl se ze čtvrté pozice na jedenáctou, Bearman klesl kvůli nebezpečnému vypuštění z osmé pozice na čtrnáctou, Lawson kvůli zavinění kolize s Alonsem putoval ze sedmého místa na třinácté. Na body se dodatečně posunuli Cunoda, Antonelli a Gasly.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Piastri 106, 2. Norris 97, 3. Verstappen 87, 4. Russell 78, 5. Leclerc 47, 6. Antonelli 40, 7. Hamilton 37, 8. Albon 20, 9. Ocon 14, 10. Stroll 14, 11. Cunoda 8, 12. Gasly 7, 13. Bearman 6, 14. Hülkenberg 6, 15. Hadjar 5, 16. Sainz 5.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 203, 2. Mercedes 118, 3. Red Bull 92, 4. Ferrari 84, 5. Williams 25, 6. Haas 20, 7. Aston Martin 14, 8. Racing Bulls 8, 9. Alpine 7, 10. Sauber 6.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren