Dvojitý triumf oranžové s překvapivým závěrem
VC Kataru - sprint
Sprint na Velkou cenu Kataru přinesl dvojitý triumf McLarenu, ale také kontroverzní závěr. Po celou dobu sice kraloval Norris, v závěru ale Brit zpomalil a pustil dopředu Piastriho, který se tak stal vítězem. Třetí skončil Russell. Již jistý šampion Verstappen se trápil a obsadil pouze osmou příčku.
V sobotu v 17:00 hodin místního času, tedy v době, kdy se stmívalo, odstartoval v Kataru sprintový závod. Před jeho startem měl asfalt teplotu 26 stupňů, vzduch 21.
Nejlepší startovní pozice připadla Norrisovi. Vedle něj se postavil Russell. Následovali Piastri, Sainz, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Gasly, Hülkenberg, Lawson, Alonso, Albon, Bottas, Stroll, Magnussen, Cunoda, Ocon a Čou.
Z boxové uličky začínali Pérez a Colapinto. Pro tuto dvojici skončila páteční kvalifikace neúspěchem a proto se spolu se svými inženýry rozhodla ke změnám nastavení, což znamenalo porušení pravidel parc fermé. Pérez měl za standardních okolností startovat jako šestnáctý. Colapinto ale neztratil vůbec nic. I původně se totiž kvalifikoval jako poslední.
O jezdeckém titulu se sice rozhodlo už minulý týden v Las Vegas, přesto bylo i před katarským sprintem o co hrát. Bitva o titul totiž byla v plném proudu v Poháru konstruktérů. Zde se nacházel na vedoucí pozici McLaren s náskokem 29 bodů před Ferrari. Matematická naděje žila také u třetího Red Bullu, ten ale za McLarenem zaostával již o 53 bodů.
Pro 19 kol dlouhé klání se nepočítalo s žádnou zastávkou v boxech. Většina startovního pole proto podle očekávání zvolila střední směs pneumatik. Jediným odvážlivcem byl Čou, který nazul měkkou sadu. Číňan neměl vzhledem k formě Sauberu co ztratit...
Před startem sprintu foukal v Kataru silný protivítr. To zdůrazňovalo důležitost větrného pytle. Ten se dal velmi dobře využívat zejména na přes kilometr dlouhé startovní, potažmo cílové rovince.
Norris si po startu s přehledem pohlídal situaci a od prvních metrů ujížděl Russellovi. Ten měl naopak plné ruce práce s Piastrim. Australanovi to netrvalo dlouho a ve druhé zatáčce se před pilota Mercedesu dostal. Stáj z Wokingu tak měla sprint perfektně rozjetý.
Po prvním kole už vedl Norris o více než vteřinu před Piastrim. Třetí zůstával Russell, který se ovšem na cílové rovince přibližoval zpět k Piastrimu. Potvrzovala se výhoda větrného pytle. Další pořadí bylo následující: Sainz, Hamilton, Leclerc, Hülkenberg, Gasly, Verstappen, Alonso, Magnussen, Bottas, Stroll, Ocon, Albon, Čou, Lawson, Cunoda, Colapinto a Pérez.
O vydařeném vstupu do sprintu nemohli mluvit Verstappen, Lawson ani Pérez, kteří ztráceli pozice. Naopak dopředu postupoval Čou, který těžil z výhody měkkých pneumatik. Bylo ale jenom otázkou času, kdy pilotovi Sauberu začnou gumy odcházet.
Russell chtěl zpět před Piastriho. Přibližoval se k němu zejména na cílové rovince. V první zatáčce čtvrtého kola se dokonce odhodlal k útoku. Pilot McLarenu se ale dokázal udržet vpředu. Na Norrise do té doby ztrácel okolo jedné sekundy. Souboj za zády ale lídrovi rozhodně hrál do karet.
Piastri sice uhájil druhou pozici před Russellem, při své defenzivě se ale ocitl na hraně a pilota Mercedesu rozčílil. "Zatočil do mě," byl Russell naštvaný.
U McLarenu probíhala spolupráce mezi týmovými kolegy. Norris záměrně zpomaloval, aby umožnil Piastrimu využívat systém DRS, kterým se mohl bránit před Russellem. Rozestup mezi týmovými kolegy se kvůli tomu ztenčil na čtyři desetiny. Russell zůstával v těsném závěsu, nedaleko byli také Sainz a Hamilton.
Verstappen se trápil. Až v osmém kole se mu podařilo dostat před Gaslyho na osmou příčku. Pérez na tom byl ještě hůře. Mexičan dlouho jezdil poslední. V osmém kole se dostal alespoň před Čoua. Číňanovi podle očekávání odcházely měkké pneumatiky. Pokus o alternativní strategii se s úspěchem nesetkal...
Na čele nuda nebyla. Norris sice stále vedl, Piastri s Russellem se ovšem nadále drželi v těsném závěsu. V první zatáčce devátého kola přišel útok ze strany Russella. I tentokrát se ale Australan ubránil.
Záznam odhalil, proč se Pérez v úvodu propadl až na poslední místo. Mexičan zaspal na výjezdu z boxové uličky a v době, kdy již svítilo zelené světlo, nadále stál. Toho využil Colapinto a pilota Red Bullu objel.
Boj o vítězství se stal čtyřčlenným. K Norrisovi, Piastrimu a Russellovi se přitáhl Sainz. Španěl dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu. Pořadí se ale stále neměnilo.
Čou podtrhl své trápení. Pilot Sauberu zamířil do boxů pro novou sadu středních pneumatik. Po návratu na trať byl beznadějně poslední. Na Péreze ztrácel 37 sekund.
Bojovalo se také o páté místo. Leclerc si v první zatáčce 13. kole vyšlápl na Hamiltona. Souboj budoucích týmových kolegů se neobešel bez lehkého kontaktu a trval několik zatáček. Nakonec si Monačan páté místo přece jen uzurpoval.
Ve 14. kole opět Norris navýšil svůj náskok. Před Piastrim měl k dobru více než jednu sekundu a Australan se kvůli tomu ocitl bez systému DRS. Russell si proto opět troufl na útok v první zatáčce, Piastri se ale přesunul na vnitřek a pozici uhájil. To se Russellovi nelíbilo. "Pohnul se pozdě," nechápal Piastriho počínání.
Čtyři kola před koncem zajel do boxů Pérez. Dostal nové přední křídlo. Nebylo jasné, kde k poškození přišel. Norris byl požádán, aby opět zpomalil a pomohl tak Piastrimu dostat se do DRS zóny. Brit tak opravdu učinil. V nájezdu do 16. kola tak Piastri dokázal poodjet Russellovi a přiblížil se naopak ke svému parťákovi.
Zanedlouho se situace vrátila do původního stavu. Norris navýšil svůj náskok na jednu sekundu. Piastri sice ztratil možnost využívat systému DRS, udržoval si ale dostatečný náskok před Russellem. Alespoň prozatím...
V nájezdu do předposledního kola sice Russell v první zatáčce nakoukl pod Piastriho, byl ale příliš daleko na to, aby se pokusil o reálný útok. Co se ale nestalo nyní, nebylo vyloučeno v dalším kole.
V posledním kole se sice Russell v první zatáčce znovu pokusil o útok, ani tentokrát ale neuspěl. Zdálo se, že jeho naděje jsou pryč. Přesto se i v dalších zatáčkách držel nedaleko za Piastrim. Čtvrtý Sainz vše pozoroval z "první řady", už se ale nezdálo, že by do souboje promluvil.
V závěrečných minutách přišel šok. Norris zvolnil na výjezdu z poslední zatáčky a předjel ho Piastri, který se tak nakonec stal vítězem sprintu. Usměvavá tvář šéfa McLarenu Zaka Browna naznačovala, že šlo o plánovanou výměnu. Norris nakonec skončil druhý a třetí pozici obsadil Russell.
McLaren díky dvojitému vítězství navýšil svůj náskok před Ferrari na 30 bodů. Pro italskou stáj vybojovali Sainz a Leclerc čtvrté, respektive páté místo. Ztráta Red Bullu, který získal pouze bod za osmé místo Verstappena, narostla na 67 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 27:03,010 | 19 | 8 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +0,136 | 19 | 7 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +0,410 | 19 | 6 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +1,326 | 19 | 5 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +5,073 | 19 | 4 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +5,650 | 19 | 3 |
7. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +8,508 | 19 | 2 |
8. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | +10,368 | 19 | 1 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +14,513 | 19 | 0 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +15,485 | 19 | 0 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +19,204 | 19 | 0 |
12. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | +23,351 | 19 | 0 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +24,421 | 19 | 0 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +30,379 | 19 | 0 |
15. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +33,062 | 19 | 0 |
16. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | +34,356 | 19 | 0 |
17. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | +35,102 | 19 | 0 |
18. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | +35,639 | 19 | 0 |
19. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | +71,436 | 19 | 0 |
20. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | +74,371 | 19 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 404, 2. Norris 347, 3. Leclerc 323, 4. Piastri 276, 5. Sainz 264, 6. Russell 223, 7. Hamilton 211, 8. Pérez 152, 9. Alonso 62, 10. Hülkenberg 37, 11. Cunoda 30, 12. Gasly 26, 13. Stroll 24, 14. Ocon 23, 15. Magnussen 14, 16. Albon 12, 17. Ricciardo 12, 18. Bearman 7, 19. Colapinto 5, 20. Lawson 4, 21. Čou, 22. Sargeant 0, 23. Bottas 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 623, 2. Ferrari 593, 3. Red Bull 556, 4. Mercedes 434, 5. Aston Martin 86, 6. Haas 52, 4. Alpine 49, 8. VCARB 46, 9. Williams 17, 10. Sauber 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren