Norris ustál Russellův závěrečný atak
VC Kataru - sprintová kvalifikace
Sprint zahájí z prvního místa Norris. Pilot McLarenu zvítězil jen těsně před krajanem Russellem. Jezdec Mercedesu zaznamenal vydařený poslední pokus a na Norrise ztratil jenom 63 tisícin sekundy. Třetí skončil Piastri. Verstappen zaznamenal šestý čas, jeho kolega Pérez byl vyřazen už v první části a obsadil 16. pozici.
Ve 20:30 hodin místního času odstartovala v Kataru kvalifikace pro sobotní sprintový závod. Ta už se na rozdíl od tréninku konala celá pod umělým osvětlením.
Nejlépe začal víkend pro Ferrari. V jediném volném tréninku byl totiž nejrychlejší Leclerc. Hned za ním ale skončili piloti McLarenu Norris a Piastri. Právě tyto dva týmy se momentálně nacházejí na vedoucích pozicích průběžného pořadí v Poháru konstruktérů. Matematickou naději na zisk titulu v tomto hodnocení pořád mají také u Red Bullu. Rakouské stáji se ale vstup do víkendu nevydařil. Již jistý šampion Verstappen zajel pouze jedenáctý čas, Pérez skončil dokonce až osmnáctý.
Ihned po začátku první části se na trať nahrnula většina monopostů. Všechny nasazovaly střední směs pneumatik, protože přesně to nakazují pravidla sprintové kvalifikace. Někteří stále vyčkávali v boxech. Mezi nimi se nacházel mimo jiné Pérez. U Mexičana se před začátkem kvalifikace pracovalo na přední části vozu.
Piloti mezitím zajížděli své první měřené pokusy. Ty byly následně schopni vylepšovat. Vyvíjel se totiž stav trati a také pneumatiky se postupně dostávaly do lepší kondice. Pořadí se měnilo každou vteřinou.
Na konci první části se zrodilo další fiasko Péreze. Mexičan totiž obsadil pouze 16. místo a byl tak vyřazen. Pilotovi Red Bullu v závěru nepomohl souboj s Leclercem. Monačan se na Péreze pokoušel v první zatáčce zaútočit a předjet ho. Tímto soubojem tak Pérez ztratil čas. Vyřazení potkalo také Cunodu, Ocona, Čoua a Colapinta. Nejrychlejší čas zajel Norris před Sainzem a Russellem.
Po úvodní dvanáctiminutovce přišla na řadu prostřední, deset minut dlouhá část. I zde museli piloti nasadit střední sadu pneumatik. Vše se neslo v podobném duchu jako první segment. Jezdci se neustále zlepšovali a pořadí se míchalo.
Piastriho potrápily traťové limity. Závodník McLarenu se dostal za ně a kvůli tomu se dvě minuty před koncem propadl až na 14. místo s nereprezentativním časem. Ocitl se tak pod tlakem a měl co dělat. Vzápětí se však posunul na třetí pozici.
Vyřazeni nakonec byli Alonso, Albon, Bottas, Stroll a Magnussen. Nejrychlejší čas zajel znovu Norris, druhý skončil Russell a třetí Piastri. Postoupilli rovněž Hamilton, Verstappen, Sainz, Leclerc, Hülkenberg, Gasly a Lawson. Piastri měl po výletu mimo trať obavy o svou podlahu. Poprosil proto tým, aby ji zkontroloval.
O tom, kdo vyrazí do sprintu jako první, měla rozhodnout závěrečná osmihodinovka. Ta byla jiná než předchozí dvě části. Tentokrát již totiž měli jezdci předepsanou nejměkčí sadu pneumatik.
V úvodních minutách na trať vyrážela většina pilotů. V boxech zůstával pouze Hülkenberg. Zdálo se, že pilot Haasu sází pouze na jediný měřený pokus.
Po prvních pokusech se zařadili na první dvě pozice piloti McLarenu. Vedl Norris před Piastrim a Leclercem. Verstappenovi se sice úvodní kolo nepovedlo, vzápětí ale zrychlil a dostal se na třetí pozici. Na dráze se v závěrečných minutách konečně ukázal také Hülkenberg.
Hülkenbergův výkon stačil na sedmé místo. Překonal Gaslyho, Lawsona a Sainze. Španěl stále neměl na kontě žádné reprezentativní kolo.
Norris se sice při posledním pokusu zlepšit nedokázal a dokonce ani nedokončil měřené kolo, zrychlení ale nepotkalo ani Piastriho. Dvojici jezdců McLarenu sice pozlobil v posledních vteřinách Russell, ani on ale Norrisovi první pozici nesebral. Brit si tak zajistil nejlepší startovní pozici pro sprint. Russell skončil se ztrátou 63 tisícin jako druhý. Třetí pozici obsadil Piastri, čtvrtou Sainz, pátou Leclerc, šestou Verstappen, sedmou Hamilton, osmou Gasly, devátou Hülkenberg a desátou Lawson. Novozélanďan mohl pomýšlet na devátou příčku, o tu ho ale připravilo překročení traťových limitů.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:21,356 | 1:21,231 | 1:21,012 | 16 |
2. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:22,021 | 1:21,488 | 1:21,075 | 16 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:22,218 | 1:21,548 | 1:21,171 | 16 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:21,838 | 1:21,809 | 1:21,281 | 19 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:22,156 | 1:21,818 | 1:21,308 | 18 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:22,033 | 1:21,784 | 1:21,315 | 21 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:22,151 | 1:21,734 | 1:21,474 | 19 |
8. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:22,586 | 1:22,352 | 1:21,978 | 19 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:22,569 | 1:22,318 | 1:22,088 | 15 |
10. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:22,705 | 1:22,393 | 1:22,577 | 20 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:22,499 | 1:22,433 | 12 | |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:22,705 | 1:22,526 | 14 | |
13. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:22,506 | 1:22,538 | 13 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:22,522 | 1:22,599 | 14 | |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,560 | 1:22,738 | 14 | |
16. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:22,718 | 7 | ||
17. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:22,722 | 7 | ||
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22,906 | 7 | ||
19. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:22,948 | 8 | ||
20. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:23,423 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren