Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Hrdina Branch, překvapení De Mevius i české úspěchy

Hrdina Branch, překvapení De Mevius i české úspěchy

Rallye Dakar – 1. etapa

Ross Branch se posunul do čela kategorie motocyklů a ještě pomohl zraněnému soupeři, nováček Guillaume de Mevius vypálil rybník o poznání zkušenějším soupeřům v autech a Jaroslav Valtr s Ondřejem Klymčiwem prožili bronzovou radost. To vše přinesla úvodní etapa letošního ročníku Rallye Dakar. Ta účastníky zavedla z Úly do Hanakíjá a její součástí bylo 414 ostrých kilometrů.

Motorky: Konec španělských nadějí i Michek v první desítce


V kategorii motocyklů došlo po prologu ke změně lídra. Nově se ujal vedení Ross Branch. Jezdec značky Hero ovládl úvodní etapu před dvěma americkými soupeři. Zatímco druhý skončil vítěz z roku 2020 Ricky Brabec, třetí čas zajel Mason Klein. Stejná trojice nyní vládne i celkovému pořadí. Zatímco před Brabecem má Branch náskok 11 minut a 54 sekund, Klein ztrácí ještě o čtyři vteřiny více.

Branch se během soboty neblýskl pouze nejrychlejším časem. Během etapy totiž zastavil, aby pomohl bourajícímu Toshovi Schareinovi. Španěl si při své nehodě zlomil levé zápěstí a soutěž tak pro něj skončila hned den poté, co zvítězil v prologu. Branchovi bylo v cíli z výsledného času umazáno 25 minut, které u Schareiny strávil.

„Závodění není všechno, takže když vidíte jednoho ze svých soupeřů, jak se válí na zemi, je nejlepší zastavit a počkat tam, dokud se neujistíte, že je v pořádku. Doufám, že se brzy uzdraví a vrátí se zpět na motorku. Je to fajn kluk a také velmi dobrý jezdec. Podobné věci nikdy nevidíte rádi, takže se zastavením jsem opravdu neměl problém. Kdybych byl na jeho místě já, on by u mě také zastavil,“ uvedl v cíli bostwanský závodník.

Podle sedmatřicetiletého jezdce přichystali organizátoři velmi náročnou etapu: „Byl to dobrý den, ale dlouhý a vážně náročný. Dali nám tam snad všechno. I když jsem startoval spíše vzadu, bylo to navigačně náročné. Ale užil jsem si to,“ prozradil.

I výkon Masona Kleina byl ale působivý. Jezdec závodící na čínském motocyklu Kove se totiž po pátečním prologu dobrovolně rozhodl, že bude startovat jako první. To znamenalo, že otevíral trať ostatním a nemohl se tak spoléhat na vyjeté stopy před sebou. Ukázalo se ale, že šlo o dobré rozhodnutí. Klein strávil na čele celou etapu, za což posbíral maximální možný časový bonus v hodnotě 6 minut a 21 sekund.

„Když jsem si vybral první startovní pozici, přemýšlel jsem o tom. Ležel jsem v posteli, tak nějak jsem si uvědomoval, co jsem udělal a říkal jsem si, že jsem možná měl startovat alespoň jako druhý. Nicméně představa, že otevíráte dakarskou etapu, je vážně skvělá. Nakonec toho tedy nelituji, protože teď můžu říct, že jsem to zvládl,“ uvedl po dojezdu.

Spokojen mohl být i Martin Michek. Jezdec stáje Orion – Moto Racing Group totiž zajel desátý čas. Milan Engel skončil dvacátý pátý, Jan Brabec třicátý pátý, Dušan Drdaj po pádu třicátý sedmý, Jaromír Romančík čtyřicátý, David Pabiška padesátý čtvrtý, Libor Podmol šedesátý, Martin Prokeš šedesátý první a polský jezdec Orion – Moto Racing Group Bartlomiej Tabin osmdesátý první.

Dušan Drdaj zažil první dakarský pád. Foto: Orion - Moto Racing Group


Pro Tabina šlo o složitou etapu. Potkal ho totiž pád, po kterém byl otřesený. U Poláka ovšem zastavil Martin Prokeš, který mu pomohl dostat se zpět do takového stavu, aby etapu dokončil.

Martin Michek se na desátou pozici posunul i celkově. Milan Engel je dvacátý pátý, Dušan Drdaj třicátý šestý, Jan Brabec třicátý sedmý, Jaromír Romančík čtyřicátý, David Pabiška padesátý čtvrtý, Martin Prokeš šedesátý druhý, Libor Podmol šedesátý čtvrtý a Bartlomiej Tabin sedmdesátý devátý.

Čtyřkolky: Slovenské naděje



Ke změnám došlo v sobotu i na špici kategorie čtyřkolek. Zde se vedení ujal Marcelo Medeiros. Brazilec vyhrál první etapu před slovenským jezdcem Jurajem Vargou a vítězem z roku 2021 Manuelem Andújarem. Tato dvojice následuje Medeirose i celkově. Zatímco Varga zaostává o 2 minuty a 36 sekund, Andújar je pozadu o 8 minut a 17 sekund.

Spokojen nemohl být Alexandre Giroud. Vítěz posledních dvou ročníků musel řešit technický problém. Kvůli němu nejenže skončil pátý v etapě, ale rovněž se propadl na celkové páté místo. Z něj ztrácí na Medeirose 14 minut a 20 sekund.

Ještě hůře dopadl Francisco Moreno. Argentinec skončil po vyhraném pátečním prologu až jako sedmý. Tato pozice mu patří i celkově. Medeiros má před ním náskok 35 minut a 17 sekund.

Jezdec české stáje Story Racing Laisvydas Kancius drží i po sobotě čtvrté místo. Litevcova ztráta na první pozici činí 10 minut a 32 sekund.

Auta: Nováček překvapil


Zatímco v pátečním prologu zajel druhý nejrychlejší čas nováček z lehkých prototypů Seth Quintero, v sobotu zazářila jiná nová tvář, která přišla z této kategorie. Byl jí Guillaume de Mevius. Belgičan totiž zajel se svou Toyotou Hilux nejrychlejší čas. O 1 minutu a 44 sekund porazil Carlose Sainze a o 9 minut a 18 sekund Giniela de Villierse.

„Skvělý začátek. Upřímně jsem docela překvapený,“ jásal Belgičan, který letos oslaví 30. narozeniny. „Jeli jsme chytře a vyhnuli se tak defektům. To podle mě bylo dnes klíčové. I tak jsem ale překvapený, že jsem skončil tak vysoko. Celkově je to dobré. Auto je skvělé a lehce se ovládá,“ dodal.

Guillaume de Mevius se postaral o jedno z největších překvapení dne. Foto: Overdrive Toyota


Páteční vítěz Mattias Ekström se v první započítávané etapě musel spokojit s desátou pozicí. Švéd ale zpočátku bojoval o etapové prvenství. V závěru ovšem nabral ztrátu a nakonec projel cílem s časem, který byl o 14 minut a 20 sekund pomalejší než u De Meviuse.

Ostatní favorité se ale trápili ještě více. Sébastiena Loeba potkal defekt a navíc musel opravovat. Násir al-Attíja a Stéphane Peterhansel prodělali dokonce dva defekty. Zatímco Loeb skončil devatenáctý, Al-Attíja dvacátý druhý a Peterhansel dokonce až dvacátý šestý.

Trápení sužovalo také české reprezentanty. Martin Prokop byl dalším z jezdců, kteří dvakrát měnili pneumatiku. Místo boje o nejlepší desítku tak musel jihlavský závodník přijmout jen 48. místo. Vzhledem k okolnostem byl ale rád, že vůbec dorazil do cíle.

„Posledních tři sta kilometrů jsme museli jet opravdu pomalu. Byla tam asi miliarda šutrů a my jeli na jedničku nebo na dvojku, maximálně třicítkou. Zkrátka to bylo šílené. Nechali jsme tam spoustu času, ale také jsme tam mohli nechat celý závod, protože kdybychom prorazili ještě jedno kolo, tak by byl konec,“ posteskl si jezdec týmu Orlen Jipocar.

I navzdory trápení byl Prokop nejlepším z Čechů. Tomáš Ouředníček skončil po jednom defektu na 49. místě, Aliyyah Kolocová obsadila 52. pozici a Karel Trněný skončil osmdesátý sedmý. I jezdec stáje Workoutland musel během etapy měnit gumu a opravovat.

Kategorie Challenger pro lehké prototypy patřila zcela rodině Goczalových. Zvítězil totiž Eryk Goczal před Michalem Goczalem a Markem Goczalem. V side-by-side vyhrál Rodrigo Varela před Gerardem Farresem a Sarou Pricovou.

Kamiony: Silný Van Kasteren i rychlý Valtr



Janus van Kasteren ukazoval sílu i v sobotu. Loňský vítěz zvládl i trasu sobotní etapy v nejkratším čase ze všech účastníků. Svému krajanovi Gertu Huzinkovi na druhém místě nadělil 7 minut a 3 vteřiny.

Do nejlepší trojice se znovu dostal i český závodník. Tentokrát šlo o Jaroslava Valtra. Závodník Buggyry ztratil se svou Tatrou Phoenix na první místo 11 minut a 32 sekund. Nešlo ale pro něj o žádnou procházku růžovou zahradou.

„Na dvacátém kilometru nám v těžkých píscích klekla naftová pumpa. Museli jsme zastavit. Spustili jsme totiž elektrický pohon, ale ten dával menší přívod paliva. Musel jsem držet pořád plný plyn, autu totiž chyběla akcelerace. Ale dokázal jsem se s tím naučit pracovat,“ vrací se ke komplikovaným momentům.

Jaroslav Valtr nestačil pouze na nizozemský tandem. Foto: Buggyra Racing


Zatímco pro Aleše Lopraise skončila úvodní etapa čtvrtým místem, Martin Macík zajel po jednom defektu pneumatiky osmý čas. Michal Valtr bral 20. pozici a Daniel Stiblík dvacátou první.

Jezdec stáje Fesh Fesh Vajdotas Paskevičius skončil pátý. Pascal de Baar zajel s novou Tatrou Buggyra EVO3 devátý čas. Jedenácté, respektive dvacáté deváté místo zaznamenali Claudio Bellina a Gianandrea Pellegrinelli z MM Technology. Druhý jezdec ostravského Fesh Fesh Albert Llovera skončil devatenáctý.

Kamiony nakonec neodjely kompletní délku etapy. Kvůli kolizi účastníka kategorie automobilů Lionela Bauda a jednoho z diváků se totiž start této kategorie opozdil a pořadatelé se tak chtěli vyhnout tomu, aby dokončovali etapu příliš pozdě. Namísto původních 414 měřených kilometrů jich tak absolvovali jen 281.

Dakar Classic: Klymčiw hned za Italy



Ondřej Klymčiw zvládl se Škodou 130 LR dobře i sobotní první etapu. Bývalý motorkář byl totiž klasifikován na třetím místě. Před ním skončila jenom dvojice stáje Tecnosport. Vítězem se stal Lorenzo Traglio s Nissanem Pathfinderem. Druhý skončil Paolo Bedeschi s Toyotou BJ71.

Jan Vinš obsadil 26. místo. Barbora Holická skončila na 74. pozici.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Hero MotoSport