Novinky

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

  • 12.11.2024 Neutral BWT Alpine Team bude od roku 2026 používat pohonnou jednotku a převodovku Mercedes.

Facebook Instagram

Aston Martin odhalil AMR24

Aston Martin odhalil AMR24

Silná evoluce loňského zeleného vozu.

Stáj Aston Martin dnes světu ukázala svůj nový monopost AMR24. Podle týmu se jedná o silnou evoluci loňského vozu a na straně lakování nejsou vidět zásadnější změny.

Aston Martin AMR24. Foto: Aston Martin

Po velmi silném začátku loňské sezony, kdy se tato stáj objevila i na druhém místě Poháru konstruktérů, přišly problémy s vývojem vozu a tým britské automobilky nakonec obsadil až páté místo. Pozitivem bylo opětovné zlepšení konkurenceschopnosti v posledních třech závodech sezony. Je to druhý vůz Aston Martinu, pod který se jako technický ředitel podepsal Dan Fallows získaný z týmu Red Bull.

Změny se dotkly každé části, je to hodně odlišný vůz. Změnila se většina součástek, ale přesto můžeme mluvit o silné evoluci loňského vozu. Je to nový vůz, ale postavený na základech AMR23. Očividné změny jsou v oblasti nosu a předního křídla. Karoserie se ještě bude měnit, ale hodně se toho změnilo pod ní, což samozřejmě nemůžete vidět. Některé věci si chceme nechat pro sebe,“ řekl Fallows.

Fallows dále prozradil, že jednou z priorit zimního vývoje bylo zlepšit rychlost na rovinkách, protože si na ni loni stěžovali oba závodníci. Také mluvil o stejné taktice jako Sauber, Alpine nebo AlphaTauri, zahájit sezonu 2024 s platformou s velkým potenciálem a vylepšovat ji celý rok. V roce 2026 se už na trať dostane další generace vozů, postavená podle odlišných technických pravidel, takže v roce 2025 už nikdo nebude chtít přijít s kompletně novou platformou, na které bude třeba vyladit spoustu detailů. Letošní nové vozy jsou o to důležitější, že týmy s nimi v podstatě plánují strávit dva roky.

Pozornosti zahraničních médií neunikla velká změna v zadní části vozu, kde Aston přešel od zavěšení typu pull-rod na push-rod. A jelikož Aston nakupuje od Mercedesu spolu s pohonnou jednotkou a převodovkou i zadní zavěšení, prozradil změnu směřování vývoje u svého dodavatele. Z továrních týmů pouze Mercedes a Ferrari loni navrhly zadní zavěšení s pull-rodem, které pak ale převzali i jejich zákazníci.

Ano, nové zavěšení jsme převzali od Mercedesu,“ potvrdil technický ředitel.

Push-rod je nevýhodný z hlediska rozložení hmotnosti, posouvá těžiště výše, jenže výše umístěné komponenty nechávají dolů více prostoru v oblastech, kde karoserie nabírá tvar kolové láhve a kde je umístěn difuzor, díky čemuž Red Bull loni těžil z podlahy a zadního přítlačného křídla vyšší přítlak než jeho konkurenti. Zajímavostí je, že Aston nenasedl na módní vlnu pull-rodu v systému předního zavěšení a zůstal u svého push-rodu, přičemž aerodynamici v zimě pracovali na jeho vytvarování do podoby, která bude co nejvýhodněji směřovat vzduch dále na vůz.

Pod dohledem majoritního akcionáře a předsedy, Lawrence Strolla, týmu šéfuje Mike Krack, přičemž v křesle generálního ředitele sedí Martin Whitmarsh. Závodníky Aston Martinu zůstali Lance Stroll, 25letý syn kanadského majitele týmu, kolegou mu je již 42letý Fernando Alonso Diáz.

Zdroj: Aston Martin, Motorsport, úvodní foto: Aston Martin