Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Dennis: "Detaily jsou zásadní věcí, na které McLaren vyrostl."

Dennis: "Detaily jsou zásadní věcí, na které McLaren vyrostl."

S bývalým šéfem McLarenu o jeho minulém a současném životě.

Před osmi měsíci se bývalý šéf týmu McLarenu Ron Dennis přes noc vypařil z formule 1. Zatímco se McLaren připravuje na novou sezónu s dvěma posledními mistry světa Lewisem Hamiltonem a Jensonem Buttonem, aby ukázali společnou britskou sílu, člověk, který tento tým přivedl k jeho největším úspěchům, dnes konečně prolomil mlčení.

Dennis, nyní šéf divize McLarenu pro výrobu supersportů, se opět objevuje na veřejnosti, aby důrazně napadl neférové jednání Maxe Mosleyho, bývalého šéfa řídícího orgánu F1, zkritizoval bývalé šéfy konkurenčních týmů a prozradil posedlosti, které pomohly jemu a McLarenu na vrchol.

Život a reputace dvaašedesátiletého Brita dostaly povážlivé trhliny v létě 2007, potom co byl jeho McLaren potrestán 100mil. pokutou od Mezinárodní automobilové federace (FIA) kvůli tzv. špionážní aféře a skončilo jeho dvadvacetileté manželství s jeho ženou Lisou.

Po 40 letech ve formuli 1, člověk, jehož vize a obětování přivedly na svět šampiony Nikiho Laudu, Alaina Prosta, Ayrtona Sennu, Miku Häkkinena a Lewise Hamiltona a přinesly mu bohatství převyšující 150 mil. liber, náhle platil za svou touhu vyhrávat závody.

Mosley byl jedním z jeho nepřátel, ten, s kterým vytrvale nesouhlasil, odporoval jeho diktátorskému způsobu vlády a nenechal pochybností, že podle něho jednal bývalý prezident FIA neférově, když byl tým McLaren tvrdě pokutován za držení dat rivala Ferrari.

O pět měsíců později, Renault, vedený plameným Italem Flaviem Briatorem, unikl potrestání za stejný přečin, tentokrát držení dat McLarenu.

"(Spygate) byla menší nerozvážnost nižšího člena organizace, která byla rozvinuta do velkého problému," řekl Dennis v interview po magazín Esquire. "Nebylo to tak, jak bylo vyličováno. Pravda se ukáže jako vždy až časem.

Nemůže se mi líbit, když lidé poškozují reputaci společnosti z důvodů, které mají kořeny v tom, jak jsem tvrdě bojoval za to, v co jsem věřil, že je dobré pro formuli 1 a pro McLaren. Občas si přejete, aby to nebyla cena, za kterou musíte platit, ale bohužel je."

Tuto bouři Dennis přežil, osudnou mu bylo až zapletení McLarenu do dalšího skandálu, potom co Hamilton lhal sportovním komisařům po VC Austálie. Přestože oficiálně předal žezlo týmového šéfa Martinu Whitmarshovi, byl Dennis stále v hledáčku svých nepřátel.

Před dubnovým slyšením FIA v Paříži, oznámil Dennis nečekaně stáhnutí se z výkonných funkcí v McLaren F1. Tvrdil, že toto rozhodnutí provedl sám, aby mohl osobně dohlížet nad výrobou nového supersportu McLarenu. To mu věřilo jen málo lidí, zatímco McLaren následně unikl pouze s podmínečným vyloučením na tři závody a Hamilton unikl trestu zcela, Dennis opustil ne zrovna důstojným způsobem sport, který byl jeho krví.

"Stále nemohu F1 sledovat bez obrovské slabosti, dala mi skvělý život," říká. "Ale přesudkové chování shledávám za frustrující.

Mohu sedět na boxové zídce a být vážný, soustředěný a jeden cizí komentátor pak řekne: 'Podívejte na něj, je tak něšťastný...' a ta myšlenka se hned chytne. Zájem o mou osobu je pěkná věc, ale když pracujete, tak pracujete.

Jsem zodpovědný za dva životy tam venku a za výkonnost společnosti. Když vidím mnoho svých protějšků v ostatních týmech, jak směšně barvití jsou a jak laškují s médii, vždy si říkám: 'Jak kruci můžete jenom pomýšlet, že vyhrajete velkou cenu?'

Sepiště si jména všech týmových šéfů za posledních deset let a kolik z nich vyhrálo více než pět závodů, bude to krátký seznam. Když se nad tím zamyslíte, uvědomíte si, že výkonnost vyžaduje naprostou oddanost věci. Za tuto oddanost platíte, protože lidé nerozumí vaší osobnosti a vašim motivům. To je cena, kterou platíte, ale já spím klidně."

Dennis je záhadný, složitý člověk. Je známý svou mluvou, která se proslavila jako 'Ronspeak' díky jeho mučivému frázování, jeho posedlé chování nezměnil ani úspěch, ani věk.

"Mívám psychickou bolest, když koukám na věci, které nebyly provedeny pořádně," říká. "Věnovat pozornost detailům je zásadní věcí, na které McLaren vyrostl. Outsideři mě vnímají jako člověka z jiného světa.

To nejsem, vím přesně jak se věci mají. V této organizaci jsou lidé, kteří, a neříkám to s nějakou pýchou, se mě děsí. To protože mně nerozumí.

Chodíval jsem spát za zapnutého vysavače, protože má maminka, když se vzbudila, chtěla mít dům bez nejmenší chybičky. To je étos, s kterým jsem vyrůstal, vše muselo být vždy perfektní. Proto je se mnou takový problém žít. Nechci chaos, mé domovy jsou mé základny klidu."

Bolestný rozchod s ženou Lisou, s kterou má tři děti, ho vedl ke koupi domova v Londýně a za pomoci svého přítele hledání nového způsobu života.

"Změnil jsem svůj život a dostalo se mi pomoci k návratu do společenského kruhu, který na mě nekouká jako na starého vrásčitého chudáka postávajícího v nočních klubech, naopak mnohem více si užívám život.

Mou prioritou jsou stále mé děti, ale pokud si děti užívají zábavy venku, jdu si také užívat zábavy venku."

Je známo, že Dennis emocionálně investoval do kariéry svých jezdců. Svůj vztah s Hamiltonem, kterého připravoval na budoucí kariéru šampiona již od dvanácti let, popsal jako 'otcovský'.

U Senny ale připouští náklonost 'hraničící téměř s mužskou láskou'. "Používám to slovní spojení zcela záměrně," dodává. "Nikdy to nemělo co dělat s homosexualitou."

Po ztrátách, které Dennis utrpěl ve své kariéře i osobním životě, uznal, že má i málo přátel. "Mám jich méně než deset," řekl. "Přátelství je jen částí věcí, které určují, zda jste šťastný nebo ne."

Po 40 let byla i formule 1 toho součástí. Nyní však Dennis čelí novým výzvám.