Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Vozy GT1 v roce 2011: Ford

Vozy GT1 v roce 2011: Ford

GT – Znovuzrozený americký sen.

Posádka týmu Matech, Grosjean/Mutsch pilotující Ford GT, patřila v první polovině šampionátu mezi uchazeče o titul, což bylo podpořeno i dvěma výhrami. Jezdecké rošády za účelem posílení švýcarské stáje nepřinesly kýžený efekt a Matech se propadl až na páté místo v hodnocení týmů. Také v druhé stáji s vozy Ford, Marc VDS Racingu, se výraznou měrou o týmové body zasloužila pouze posádka jednoho vozu, Leinders/Martin. Třetí místo americké značky tak lze považovat za úspěch.

Oživení legendy.

Původně byl Ford GT (později přejmenovaný na GT40 podle výšky v palcích) navržen pro závody . Hlavním cílem byly vytrvalostní podniky, zvláště 24 hodin v Le Mans. Tuto roli splnil v tomto věhlasném závodě, kde v letech 1966-1969 převzal vládu od dlouhodoběji úspěšného Ferrari. Jeho výroba trvala pouze pět let od roku 1964, nicméně po jejím skončení bylo vytvořeno několik stavebnic anebo napodobenin prostřednictvím řady výrobců.

GT40 nedal spát návrhářům Fordu a v roce 1995 byl představen prototyp GT90. Svůj vzor připomínal pouze v náznacích, byl pojat velmi nadčasově. Opakem byla další studie z roku 2002, která především povyrostla, ale charakteristické linie GT40 zůstaly zachovány zpravidla bez větších změn. Úspěch vozu vystaveného na detroitském autosalonu přiměl vedení Fordu k rozhodnutí vyrobit i nové vydání legendy. Výroba 4 038 kusů proběhla v letech 2005 a 2006 ve Wixomu ve státě Michigan.

Zajímavostí bylo zvažování o pojmenování nového vozu. Paradoxně nešel použít dřívější název, který je ve vlastnictví britské společnosti Safir Engineering, jedním z výrobců replik původního Fordu. Jednaní o jméně mezi Fordem a Safirem byla neúspěšná. Navíc novinka byla o 3 palce vyšší, což vedlo k úvahám o použití názvu GT43.

GT v Brně 2010

Švýcarský tým Matech Competition letos v GT1 s největší pravděpodobností neuvidíme. Místo něj nastoupí americké vozy v barvách Belgian Racingu. Jedná se dlouholetého účastníka FIA GT, předchůdce MS GT1, kde nasazoval ojedinělý vůz belgické výroby Gillet Vertigo v kategorii G2 (vozy národních šampionátů bez homologace GT2).

Linie nového vozu konstruktéři upravili pouze mírně, avšak u dalších částí se již projevilo bezmála čtyřicet let vývoje automobilového odvětví. Ocelové šasi (kvůli těžkému motoru) již mohlo být nahrazeno hliníkovým rámem. Karosérii z 60.let minulého století vládl laminát, v 21. století jeho roli převzal hliník vyrobený superplastickým tvarováním. Beze změny je uložení motoru podélně před poháněnou zadní nápravou a koncepce vidlicového osmiválce. To neplatí pro materiál, z něhož je vyroben blok motoru, když místo litiny je použit hliník. Jiný je i ventilový rozvod DOHC místo překonaného OHV a počet ventilů ve válci, čtyři místo dvou. Objem nového přeplňovaného motoru je 5,4 litru (místo 4,7 litru), výkon vzrostl z 298 kW (400 koní) na 410 kW (550 koní). Větší výkon je potřeba k rozhýbání 1 538 kg těžkého vozu až na 330 km/h. GT40 působí s 907 kg jako lehká váha, maximem v hodnotě 315 km/h by se však zahanbit nenechal. GT přibral nejen na váze, ale také povyrostl do délky 4,463 metru (4,178 u GT40), šířky 1,953 m (1,778m) a výšky 1,125 m (1,030m). Rozvor vzrostl z 2,413 na 2,71 metru.

Proporce nového Fordu se sice zvětšily ve všech rozměrech, nicméně typické rysy doznaly jen drobných změn. Vůz zaujme rozlehlou kapotou s dvěma výdechy chladičů vody a jedním vstupem pod částí čelního okna. Neobvyklé jsou dveře, které výrazně zasahují do střechy tohoto nízkého vozu. Za dveřmi jsou umístěny vstupy sání motoru a chlazení. Díky nízkému profilu vozu střecha klesá pozvolna k zádi s výraznou odtrhovou hranou. Záď nejvíce připomíná verzi Mk.III původního modelu s koncovým světlem sdruženým do jednoho dílu místo dvojice nad sebou umístěných světel u závodních typů. Nový je nárazník z něhož ústí koncovky výfuků, u závodních speciálů byly umístěny uprostřed zádi. Velkou plochu zabírají mřížkou zakryté otvory pro odvod vzduchu z motorové části.

Dílo zapálených Švýcarů.

Účinkování nové generace vozu začalo v zemi vycházejícího slunce v seriálu Super GT, kde byly první vozy nasazeny v letech 2006 a 2007. V roce 2008 se fordy účastnily ve třídě GT2 v šampionátu ALMS. Jako rozhodující se ukázala účast švýcarské stáje Matech Competition ve třídě GT3, kde se jí po dvouletém působení podařilo s těmito vozy v roce 2008 získat titul v hodnocení týmů. Spřízněná společnost, Matech Concepts, se rozhodla vyvinout tento vůz i pro kategorii GT1. Hotový vůz byl představen v roce 2009 a byl nasazen do šampionátu FIA GT.

GT v Brně 2010

Také Marc VDS Racing se účastnil zkušební premiérové sezóny Fordu GT v roce 2009. Zatímco Matech loni využil nabytých zkušeností k bojům i na nejvyšších pozicích, belgickému týmu se tolik nedařilo. Po skončení minulého ročníku nabídl vozy k prodeji. K němu nakonec nedošlo a tak bychom měli stříbrné vozy vidět na roštu i letos. Jako jeden z prvních týmů ohlásil jezdecké složení a mohl se pochlubit angažováním loni bronzového Frédérica Makowieckeho a pátého Marca Hennericiho.

Původní hliníkové šasi ukrývá karoserie z uhlíkových vláken, pouze střecha zůstala hliníková. Okna jsou vyrobena z makrolonu. Samozřejmostí je pravidly FIA přikázaná ocelová klec v kabině vozu. Motor pochází také z řady Modular, jde však o pohonnou jednotku vyvinutou pro závody známou pod jménem Cammer. Objem vidlicového osmiválce činí 5,3 litru a dosahuje výkonu 448 kW (600 koní) a kroutícího momentu 640 Nm. K řazení je použita šestistupňová převodovka od firmy HEWLAND se sekvenčním řazením. Zavěšení obou náprav je na dvou lichoběžnících. Šestipístkové brzdy jsou použity s kotouči o průměru 380 mm u předních brzd, respektive 355 mm vzadu. Vzhledem k poměrně příznivé hmotnosti základního modelu oproti konkurenci nebylo těžké docílit povoleného limitu 1 250 kg. Rozměrné zadní křídlo protáhlo vůz na 4 780 mm, šířka je 2 100 mm a výška 1 070 mm. Rozvor činí 2 768 mm. Takto upravený vůz nabízí Matech zájemcům za 495 000 euro. Méně movití zájemci si mohou koupit jednodušší vůz v úpravě pro závody v třídě GT3 za 330 000 euro.

Příště: V současné době panují nejasnosti ohledně nasazení vozů Maserati, přesto článek věnovaný italskému vozu bude vydán ve středu 2. března.