Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Di Resta brání rozhodnutí nevyjíždět ve třetí části kvalifikace

Di Resta brání rozhodnutí nevyjíždět ve třetí části kvalifikace

Pro pomalejší týmy je strategicky výhodnější šetřit pneumatiky.

Paul di Resta zastává názor, že je špatné kritizovat týmy jako Force India za to, že z taktických důvodů nevyjíždějí na trať ve třetí části kvalifikace.

Velké týmy jako Ferrari spolu s výrobcem pneumatik Pirelli nedávno takové taktizování zkritizovaly s tím, že jsou diváci v závěrečné části kvalifikace ochuzeni o zajímavější podívanou.

Di Resta však takové chování týmů brání s tím, že za současných pravidel jsou pomalejší stáje k takovým krokům nepřímo nuceny. Jelikož totiž nemají větší šanci bojovat s vozy před sebou, je pro ně daleko přínosnější získat výhodu čerstvějších pneumatik a volných rukou ve volbě strategie pro start závodu.

"Vezměte si například Velkou cenu Japonska, Force India, mám za to, odjela v kvalifikaci 13 kol a Red Bull Racing jich zajel osm a byl na pole position," řekl di Resta.

"Počet kol vám prozradí, co my musíme udělat, abychom prošli. Rychlé týmy nemusí použít sadu měkkých pneumatik, aby postoupili z první části kvalifikace. Podle mě to je ta výhoda, kterou mají, ačkoliv oni samozřejmě se svým vozem odvádějí lepší práci. Takže už tady je nevýhoda, kterou máte od začátku.

Co se strategií pro závod týče, týmy ze středu pole vždycky musí absolvovat o zastávku méně, protože není možné se oprostit od veškerého provozu, zatímco oni (přední týmy) jsou dost rychlí na to, aby se z něj dostali. Oni mohou jet na více zastávek, být agresivnější a jejich kvalifikační výkonnost je lepší. Je to začarovaný kruh. Nejde se z toho dostat.

Jediný způsob, jak se z toho dostat, je najít jednu sekundu ve výkonnosti. Znamená to, že můžete být extrémně agresivní při volbě odklonu kol a pak se vždycky můžete dostat z provozu. Když jste ale přesně na pomezí, nemůžete se z toho dostat."

Di Resta navíc tvrdí, že i pokud by týmy jako Force India ve třetí části kvalifikace na trať vyjížděly, atraktivita by se příliš nezměnila.

"Nakonec stejně nebudete sledovat takové jako my ve Force Indii, kteří se kvalifikujeme osmí. Budete se dívat na kohokoliv, kdo bude bojovat o pole position, ať už je to Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Jenson Button nebo Fernando Alonso.

Nicméně, my když nejedeme, stavíme se do silnější pozice pro to, abychom s nimi mohli bojovat v závodě, takže nevím, proč je kolem toho takový humbuk.

V průmyslu Formule 1 pracuje celý svět lidí. Ti mají nějaké specializace a v tom, co dělají, dělají to nejlepší, a použít odlišné strategie ve Formuli 1, jak jsme vídali při různých množstvích paliva.

Stejně tak když startujete jedenáctí, můžete mít volnou možnost být extrémně agresivní a bojovat s rychlejším vozem než vy, jelikož ti, kteří jsou rychlejší, byli znevýhodněni. Ti v žádné chvíli nevěděli, kdo bude jejich dalším soupeřem."