Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

V zemi samby vykročil pravou nohou Rosberg

V zemi samby vykročil pravou nohou Rosberg

Velká cena Brazílie - 1. trénink

Po odmávaní závodu v USA zůstala Formule 1 na opačné straně Atlantiku a tentokrát zamířila na starší a velmi oblíbený okruh Autódromo José Carlos Pace, známější pod starým jménem Interlagos. F1 má v Brazílii obrovskou fanouškovskou základnu a přes nepříznivou předpověď počasí můžeme zítra i pozítří očekávat plné tribuny připravené podpořit letos jediného Brazilce ve startovním poli, Felipeho Massu.

Na začátku prvního tréninku obloha nejevila žádné známky blížícího se deště, takže piloti nemuseli spěchat a mohli se soustředit na běžnou předzávodní přípravu. To ovšem neplatilo pro Sergia Péreze. Mexičan ještě stále nemá podepsanou smlouvu s Force India ani jiným týmem a jistě by se chtěl předvést v nejlepším světle, ale svůj monopost musel půjčit Danielu Juncadellovi. Prvního tréninku se nezúčastnil ani Jean-Eric Vergne, do jeho kokpitu se opět posadil Max Verstappen a ve voze Valtteriho Bottase se vozil domáci jezdec Felipe Nasr.

Nesprávnou nohou vstoupil do závodního víkendu Jenson Button. Jeho McLaren musel kvůli technickým problémům zastavit hned po absolvování instalačního kola v nájezdu do boxové uličky. Ke garáži britského týmu ho dotlačili traťoví maršálové. Podle Buttonovy vysílačky vůz najednou ztratil výkon a "vše se vypnulo", což naznačilo problém s elektronikou. McLaren nadále pracuje na svém letošním monopostu, jako na základu pro nový vůz, ale Magnussen část prvního tréninku obětoval sběru dat. McLaren mu za přední kola namontoval mřížky plné aero-senzorů.

Jezdcům se na zbrusu nový asfalt Interlagosu moc nechtělo, první měřené kolo bylo zaznamenáno až po 16 minutách. Max Verstappen své kolo zvládl za 1 minutu a 19.999 sekundy. Krátce po Verstappenovi se konečně k rychlým kolům odhodlali i ostatní jezdci. Nejrychlejší kolo si rezervoval Lewis Hamilton, následovaný Nicem Rosbergem. Na třetí příčce tabulky nejrychlejších časů se chvíli držel Felipe Nasr, testovací jezdec Williamsu, kterého příští rok uvidíme na startech velkých cen v monopostu švýcarského Sauberu. Nasra však rychle vystřídali Grosjean, Vettel a ostatní jezdci ždímající bonusovou sadu středně tvrdých pneumatik Pirelli.

Po necelé půl hodině se všechny vozy musely vrátit do garáží, aby Pirelli vrátily bonusové pneumatiky. Na třetí místo se ještě předtím vyhoupl Kvjat následovaný Alonsem a dvojicí jezdců Red Bullu. První sadu pneumatik využilo pouze 15 jezdců. Rychlé kolo nepředvedli Jenson Button, Kevin Magnussen ani Esteban Gutiérrez.

Jako první se na trať vrátil dánský mladík McLarenu, tentokrát již bez přídavných senzorů. MP4-29 se během celé sezóny potýká s mimořádnou "žravostí" pneumatik. V Rusku, kam Pirelli přivezlo zbytečně tvrdé směsi, byli jeho jezdci jako pokropení živou vodou, určitě je tedy nepotěšilo rozhodnutí Pirelli přivézt namísto plánovaných středních a tvrdých pneumatik kombinaci středních a měkkých směsí. Důvodem je nový asfalt, který by měl být k pneumatikám šetrnější, ale ani vedení Pirelli si nebylo tímto rozhodnutím zcela jisté a spolehlo se na názor zaměstnanců jednotlivých stájí.

Krátce po uplynutí poloviny času vyhrazeného na 1. trénink pilotů F1 se ve výborném světle ukázal 17 letý Max Verstappen. Svým rychlým kolem dokázal rozdělit vedoucí dvojici Mercedesu, Rosberga překonal téměř o 2 desetiny sekundy. K rychlému času mu samozřejmě dopomohla i pogumovanější trať, ale i tak to bylo odvážné kolo (na někoho kdo ještě nemá ani řidičský průkaz). Z boxové zídky jeho počínání sledoval Vergne, který by příští rok mohl být jeho týmovým kolegou a zároveň rádcem. Mladá holandská hvězda však nezářila dlouho, jednu z rychlých zatáček projela rallye stylem, nechala přitom nepříjemně zakvílit pneumatiky a s obavami o přední křídlo zamířila pomalým tempem do boxů.

Nico Rosberg se s třetí příčkou vyrovnal dosud nejrychlejším kolem (1:13.122), Räikkönen se posunul alespoň na 5. příčku a před ním se překvapivě objevil Pastor Maldonado. Po hodině ježdění už byl asfalt dostatečně očištěn a pogumován a trať se zaplnila jezdci. V boxech však stále zůstávaly vozy Estebana Gutiérreze i Jensona Buttona. Vtom však nad okruhem zavlály žluté a o chvíli také červené vlajky. Monopost VJM07 nezvládl zaučující se Juncadella a zapíchl ho do bariéry na vnějšku osmé zatáčky. Mechanici budou mít co dělat, pokud chtějí vůz v plné formě dostat do 2. tréninku. Sergio Pérez v boxech neměl žádný důvod na úsměv, 23 letého Španěla nespíš v zákulisí pořádně "pochválí".

Trénink byl restartován 21 minut před koncem a na trať okamžitě vyrazil Lewis Hamilton, své nejrychlejší kolo však nevylepšil a rychle vrátil se k mechanikům. Mimo první desítku setrvávaly Alonso, Vettel i oba jezdci Williamsu.

Na trati se přece jen ukázal i Gutiérrez, technika však zřejmě nadále štrajkovala a Mexičan se ke svým mechanikům vrátil dříve, než mu mohlo být započteno rychlé kolo. Dvanáct minut před koncem se na své letošní obvyklé třetí místo vrátil Fernando Alonso. Na vedoucího Rosberga však ztrácel téměř vteřinu a už bylo jasné, že i v Brazílii budou dominovat tovární vozy Mercedesu.

Před koncem tréninku ještě jednou zaujal Verstappen. Tentokrát se nevešel do první zatáčky, ocitl se až za bariérami a po krátké projížďce se na závodní dráhu vrátil na jiném místě. Daniil Kvjat zatím probral třetí příčku. Krátce před ukončením tréninku museli ještě maršálové vytáhnout žluté vlajky kvůli Kimimu Räikkönenovi. Fin si neporadil se zatáčkou Laranjinha (číslo 7).

Na prvním místě tedy zůstal Nico Rosberg, o dvě desetiny sekundy pomalejší čas dosáhl Hamilton a třetí příčku s uctivým odstupem obsadil ruský mladík z líhně Red Bullu, Daniil Kvjat. Po skončení tréninku ještě následoval test virtuálního safety caru.

  Jezdec Tým Čas Odstup Kola
1 Nico Rosberg Mercedes 1:12.764   30
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:12.985 0.221 32
3 Daniil Kvjat Toro Rosso 1:13.723 0.959 39
4 Fernando Alonso Ferrari 1:13.742 0.978 30
5 Felipe Massa Williams 1:13.811 1.047 28
6 Max Verstappen Toro Rosso 1:13.827 1.063 26
7 Pastor Maldonado Lotus 1:14.034 1.270 31
8 Kimi Räikkönen Ferrari 1:14.114 1.350 32
9 Kevin Magnussen McLaren 1:14.136 1.372 30
10 Daniel Ricciardo Red Bull
1:14.197 1.433 27
11 Adrian Sutil Sauber 1:14.434 1.670 31
12 Felipe Nasr Williams 1:14.522 1.758 22
13 Nico Hulkenberg Force India 1:14.678 1.914 33
14 Sebastian Vettel Red Bull
1:14.902 2.138 24
15 Romain Grosjean Lotus 1:15.109 2.345 23
16 Daniel Juncadella Force India 1:16.030 3.266 17
17 Jenson Button McLaren bez času
  1
18 Esteban Gutierrez Sauber bez času    6