Novinky

  • 12.01.2023 Neutral Vettel po 10 letech a 150 kilometrech prodává Nissan GT-R.

  • 11.01.2023 Good Sebastián Montoya se stal členem juniorky týmu Red Bull.

  • 09.01.2023 Good Dnes se ujímá funkce šéfa Scuderia Ferrari Frédéric Vasseur.

Facebook Instagram

Rozhovor: Pat Symonds

Rozhovor: Pat Symonds

Williams v některých ohledech zamrzl v 90. letech.

V čem tkví tajemství vzkříšení Williamsu? Claire Williams často říká, že na loňském úspěchu máte lví podíl.

Když jsem přišel do Williamsu, rychle jsem zjistil, že máme opravdu dobré lidi, ale nejsou dobře organizováni. Mnoho úsilí proto vynakládali na nesprávné věci. Chci říct, že jsem jim nevysvětloval jak navrhnout vůz, ale jak správně pracovat. Teprve později jsem začal uvažovat o rychlosti našeho vozu. Ve Williamsu je nyní o něco víc disciplíny a lidé pracují produktivněji. Nedělám tu zázraky. Základem jsou talentovaní lidé, a když jsem přišel, začali jsme je správně využívat. To se postaralo o ten velký rozdíl.

Williams se zhruba 10 let plácal vzadu, ale po jediném roce je pasován do role možná nejnebezpečnějšího konkurenta Mercedesu. Můžete vyjmenovat 3 nejzásadnější změny?

Jednou je komunikace. Přesunul jsem pozornost z čísel z větrného tunelu a podobných věcí na výkony vozu na trati. Třetí změnou je povzbuzování lidí, aby se nebáli dělat rozhodnutí. To jsou tři nejdůležitější faktory, které pomohly vrátit Williams na nohy.

Větrný tunel i CFD jsou nyní mimořádně důležité. Snažíte se designování vozu opět vrátit do reálného světa?

Přesně tak jsem to myslel. Stává se, že se lidé ponoří do simulací a čísel z větrného tunelu a přestanou myslet na skutečný vůz na závodní dráze. Myslím, že lidé Williamsu nyní pracují integrovaněji a víc myslí na výkony reálného vozu. Například je lepší mít ve větrném tunelu trochu horší, ale zato konzistentní čísla. Vrátili jsme se z virtuálního světa zpět do reality. Virtuální svět je součástí práce inženýrů, ale cílem jsou výkony reálného vozu.

Překvapilo vás, že byl Williams v tak špatném stavu? Předtím udával tempo a v roce 2013 skončil na 9. místě.

Ano. V polovině 90. let jsem byl v Benettonu a našim hlavním rivalem byl Williams. Takže ano, byl jsem trochu překvapen, když jsem přišel do Grove a našel tam mnoho věcí, které se od těch dob téměř vůbec nezměnily. Ne v oblasti technologií ale v postojích. Tam se nic nezměnilo a opravdu jsem byl překvapen. Čekalo mě víc práce, než jsem si původně myslel.

Jezdci sní o motorech s výkonem alespoň 1000 koní. Je to také váš sen?

Je možné mít takové vozy, nebylo by to těžké, ale nemohu říct, že bych po tom toužil. Jsem realista, ne snílek. Nyní nejvíce ze všeho potřebujeme lepší obchodní řešení, abychom přestali ztrácet týmy. Náklady týmů jsou v této chvíli důležitější. Bylo by fantastické mít 1000 koní a ano, byla by to zábava. Ale je to v téhle chvíli pro F1 to nejdůležitější? To bych netvrdil. Myslím, že změna motorů provedena před sezónou 2014 byla správná. Možná jsme neudělali všechno správně, ale bylo to dobré rozhodnutí. 1000 koní není zázračný lék. Vůz Toyoty v Le Mans má 1000 koňských sil a není v ničem zábavnější než vůz F1. Loni jsme měli skvělé závody, takže se soustřeďme na závodění, ne na zbožná přání.

Pokud by šlo do tuhého, dostali byste od Mercedesu stejné pohonné jednotky jako jeho tovární tým? Nebude bližší košile než kabát?

Košile je vždy bližší, ale beztak dostaneme stejné pohonné jednotky. Pravidla přikazují, aby byly všechny PJ stejné. Fyzicky jsou ty motory úplně stejné a jak je použijeme, to už záleží na nás. Hodně záleží od naší šikovnosti a správném posouzení rizik. S našimi PJ jsem velmi spokojený a to samé platí také o vztazích s Mercedesem.