Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Grand magazín 4/2017 (9. - 30. března)

Grand magazín 4/2017 (9. - 30. března)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

14. března
Tým Emila Freye nemá prozatím bližší zprávy ohledně nasazení připravovaného vozu Jaguar F-Type. Bez podpory britského výrobce však nebude start v letošním roce možný. Jaguar nyní dává přednost elektromobilům včetně účasti ve Formula E.

V posledních letech ovládly GT3 sportovní oddělení automobilek. Přestože se Švýcaři věnují dlouhodobě vývoji staršího typu XKR, nyní se již neobejdou bez potřebných technických náležitostí, dat anebo finanční pomoci.

Letos chce tým Emila Freye vyzkoušet v BGTS jinou exotickou novinku - Lexus RC-F GT3. S ním se chtějí v druhé polovině roku zúčastnit jednoho nebo dvou víkendů krátkých závodů. V příštím roce totiž v Safenwilu plánují účast v celém seriálu s japonským vozem, takže se jim budou hodit zkušenosti z jiného formátu závodů. Bude ovšem záležet na výkonnosti vozidla, které obdrží až před zahájením sezóny.

Víkend BES v Monze

Foto: Tomáš Krejčík

20. března
Nedávné oznámení o společném závodě GT3 a GT300 v závodě 10 hodin v Suzuce v roce 2018 vyvolalo dohady o možném nahrazení Sepangu v seriálu IGTC japonským podnikem. Půl dne trvající závod v Malajsii se potýká s nezájmem soutěžích, diváků a médií, Naopak již nyní atraktivní závod v zemi vycházejícího slunce se prodloužením jeho limitu z jednoho tisíce kilometrů na deset hodin stane nejdelším vytrvalostním podnikem v Japonsku.

Podle Stéphane Ratela může rozhodnutí o změně asijského podniku Intercontinental GT Challenge následovat nejdříve po závodě v Sepangu. SRO nyní pracuje na zlepšení situace u závodu plánovaného na polovinu prosince 2017.

V Japonsku si dostatek zájemců SRO slibuje od účastníků třídy GT300 z japonského Super GT, které doplní nový šampionát v režii SRO Blancpain GT Asia. Pokud se v jeho kalendáři podaří dojednat stejně jako letos dva podniky v průběhu léta v Japonsku, ulehčí to zúčastněným týmům řešení dopravních náležitostí. Navíc se během prvního víkendu BGTA v Suzuce mohou tito účastníci seznámit s japonským okruhem.

Francouzský podnikatel chce přilákat i týmy z Ameriky anebo Evropy. Možným lákadlem bude zajištění letecké přepravy pro vybrané účastníky.

22. března
Po dvou ročnících Světového poháru GT, ve kterém bojují výrobci, vypsala FIA výběrové řízení na pořadatelskou organizaci pro verzi určenou soukromníkům. O uspořádání tohoto závodu se chce ucházet SRO, která se v současnosti podílí s FIA a tamními pořadateli na organizaci vrcholného podniku na okruhu v Macau. Ratel nyní hledá vhodný podnik pro uspořádání tohoto závodu.

Francouzský podnikatel se zároveň vyjádřil k zachování Světového poháru GT na městském okruhu v Macau, který stále není potvrzen pro třetí ročník. Podle zákulisních informací je zvažován přesun na okruh Paul Ricard.

Ratel se chce zaměřit na úpravu sportovních pravidel, která by měla umožnit účast v závodě pouze zkušenějším závodníkům. Tím by se omezila možnost nehod amatérských jezdců, odstraňování následků jejich častějších kolizí poznamenává průběh závodu. Úskalím je však již nyní malý zájem výrobců.

1. FIA GT Světový pohár

Foto: CGPM

23. března
Před zahájením další sezóny byl reportéry magazínu Sportscar 365 zpovídán vedoucí SRO Stéphane Ratel. Francouz je se současnou situací ohledně počtu účastníků v jeho sériích nadmíru spokojen, nicméně zmínil i hrozby pro udržení stávající úrovně GT3.

První z nich představují typické snahy výrobců o přímou účast. Ratel konkrétně zmínil Cadillac, který se kromě nasazení dvou vozů nesnaží nabídnout jeho ATS-V.R GT3 zákazníkům. Druhou hrozbu vidí v návrhu jednotných GT, jenž mají sblížit rozdílné třídy GTE a GT3 v jednu. Důsledkem může být nárůst nákladů na pořízení vozidel, kdy podle francouzského podnikatele bude částka 600 000 euro pro fungování nynějšího modelu GT3 kritická.

Na druhou stranu je spokojen s účastí profesionálních posádek v hlavní třídě vytrvalostní části. Výsledkem je mimořádná konkurence devíti výrobců, k nimž nejnověji patří Ferrari. U Porsche Ratel věří alespoň v účast v Intercontinental GT Challenge. Francouzský podnikatel také doufá v brzké zapojení Lexusu a Acury, kteří nedávno představili své nové vozy.

Předsezonní momentka účastníků BEC v Monze

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

Pohled za obzor

Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.

V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny, například v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací.

Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost), R – údaje z rozhovorů anebo podle dotazů reportérů, které mohou podléhat změnám anebo S - informaci s nejmenší mírou přesnosti (dohady a zákulisní informace). U jednoho týmu mohou být všechny druhy informací.

Blancpain GT Series

Seznam účastníků celého seriálu byl zveřejněn 13. března, více naleznete v tomto článku Zde.

Zároveň byly odhaleny také startovní listiny jednotlivých částí seriálů, byť mnohdy s neúplnými sestavami. Seznam účastníků úvodního víkendu v Misanu je však již úplný a byl zveřejněn Zde.

Nyní zbývá předběžná verze listiny zájemců o vytrvalostní část, která je doplněna o nové informace. Listina představená na okruhu Paul Ricard obsahuje několik chybně zařazených smíšených posádek s podbarvením startovních čísel odpovídajících hlavní kategorii. Pro rozdělení účastníků do níže uvedených kategorií byl rozhodující text v kolonce kategorie.

První tabulka obsahuje účastníky celkového hodnocení. V porovnání s verzí na stránkách pořadatele je zde v audi č. 3 Mayr-Melnhof, jehož přítomnost byla oznámena 13. března. Odlišné je složení mercedesu č. 90, kde místo dříve oznámené přítomnosti Mathiase Laudy doplní posádku Edoardo Mortara.

Doplňující informací u posádky jaguaru č. 14 je příležitostné nahrazení Lorenze Freye nově příchozím Philipem Frommenwilerem. Švýcarská stáj navíc uvedla, že na rozdíl od loňského nasazení během dvou závodů jsou oba její vozy jsou již ve stejné specifikaci.

Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách

Vozy: Audi R8 LMS - 2. generace (Ar82), BMW M6 GT3 (Bm6), Bentley Continental GT3 (Bcon), Emil Frey Jaguar G3 (Jef), Ferrari 488 GT3 (F488), Lamborghini Huracán GT3 (Lhur), Mercedes-AMG GT3 (MAgt), McLaren 650S (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 911 GT3R -991 (P991)

TBA – bude oznámeno; tučné písmo – čeští anebo slovenští účastníci

č.
 Tým
Vůz
 Posádka
3
  Team WRT
Ar82
 J.Caygill/J.Venter/N.Mayr-Melnhof
4
  Black Falcon
MAgt
 A.Christodoulou/Y.Buurman/L.Stolz
5
  Belgian Audi Club
Ar82
 M.Fässler/D.Vanthoor/W.Stevens
6
  Belgian Audi Club
Ar82
 N.Berthon/S.Richelmi/B.Tréluyer
7
  M-Sport
Bcon
 S.Kane/G.Smith/O.Jarvis
8
  M-Sport
Bcon
 A.Soucek/M.Soulet/V.Abril
12
  Ombra
Lhur
 A.Piccini/M.Beretta/S.Gatuso
14
  Emil Frey
Jef
 L.Frey/S.Ortelli/A.Costa
17
  Team WRT
Ar82
 S.Leonard/R.Frijns/J.Dennis
19
  Grasser Racing
Lhur
 E.P.Companc/N.Siedler/R.Giammaria
22
  Team RJN
Ngtr
 M.Simmons/M.Parry/S.Moore
23
  Team RJN
Ngtr
 A.Buncombe/L.Ordoñez/K.Chiyo
27
  Orange 1 Lazarus
Lhur
 F.Crestani/G.Yacaman/TBA
35
  Walkenhorst MS
Bm6
 N.Menzel/R.Collard/C.Krognes
44
  Strakka Racing
M650
 J.Kane/D.Fumanelli/S.Tordoff
48
  HTP Motorsport
MAgt
 K.Heyer/I.Dontje/P.Assenheimer
50
  AF Corse
F488
 P.Lathouras/M.Rugolo/A.Pier Guidi
54
  SMP Racing
F488
 V.Shaitar/D.Rigon/TBA
55
  Kaspersky MS
F488
 G.Fisichella/M.Cioci/J.Calado
58
  Strakka Racing
M650
 C.Ledogar/R.Bell/B.Barnicoat
59
  Strakka Racing
M650
 A.Watson/J.Jaafar/D.Stoneman
63
  Grasser Racing
Lhur
 M.Bortolotti/C.Engelhart/A.Caldarelli
67
  Attempto Racing
Lhur
 M.Mapelli/G.Venturini/TBA
67
  ISR
Ar82
 TBA/TBA/TBA
75
  ISR
Ar82
 F.Salaquarda/F.Stippler/C.Schmid
84
  AMG HTP Motorsport
MAgt
 M.Buhk/TBA/TBA
85
  AMG HTP Motorsport
MAgt
 TBA/TBA/TBA
88
  AKKA ASP
MAgt
 F.Serralles/D.Juncadella/T.Vautier
90
  AKKA ASP
MAgt
 M.Meadows/R.Marciello/E.Mortara
98
  Rowe Racing
Bm6
 TBA/TBA/TBA
99
  Rowe Racing
Bm6
 TBA/TBA/TBA
114
  Emil Frey
Jef
 J.Hirschi/C.Klien/M.Seefried

S přihlédnutím k nepřesnostem ve startovní listině se v kategorii smíšených posádek nachází celkem 21. Během dvou týdnů od zveřejnění nejsou nové zprávy týkající se účastníků této třídy.

č.
 Tým
Vůz
 Posádka
11
  Kessel Racing
F488
 M.Broniszewski/A.Rizzoli/M.Cressoni
15
  Black Falcon
MAgt
 B.Sandberg/D.Chaponik/S.Heckert
16
  Black Falcon
MAgt
 O.Morley/M.Toril/M.Metzger
26
  Sainteloc Racing
Ar82
 C.Kelders/M.Rostan/TBA
31
  Team Zakspeed
MAgt
 K.Lendoudis/R.Aguas/J.M.Balbiani
32
  Team Zakspeed
MAgt
 I.Vinke/V.Vong/TBA
42
  Strakka Motorsport
M650
 N.Leventis/L.Williamson/C.Flemming
51
  AF Corse
F488
 I.Motoaki/L.Bontempelli/O.Beretta
53
  Spirit of Race
F488
 N.Hommerson/L.Machiels/A.Bertolini
56
  Roock Racing
P991
 TBA/TBA/TBA
57
  Roock Racing
P991
 TBA/TBA/TBA
60
  Raton Racing
Lhur
 A.Amici/D.M.G.Lind/S.Constantini
66
  Attempto Racing
Lhur
 M.Van Splunteren/A.Zaugg/C.Mateu
77
  Barwell MS
Lhur
 A.Amstutz/M.Kodric/P.Kulaja
78
  Barwell MS
Lhur
 L.Machitski/M.Ramos/R.Abra
86
  HTP Motorsport
MAgt
 D.Baumann/TBA/TBA
87
  AKKA ASP
MAgt
 J.L.Beaubelique/J.Gounon/M.Ricci
89
  AKKA ASP
MAgt
 D.Perfetti/A.Fontana/L.Badey
97
  Oman Racing
Avan
 A.Al Harty/J.Adam
333
  Rinaldi Racing
F488
 A.Mattschull/D.Keilwitz/R.Salikhov
911
  Herberth MS
P991
 J.Häring/A.Renauer/R.Renauer

Na velkou prestiž seriálu doplácí prořídnutím pole třída amatérských posádek. Tlak profesionálů při proplétání provozem, ale také nabídka sérií pro méně zdatné piloty se projevila na pouhých čtyřech zájemcích o účast v celé sezóně. Od představení listiny ve Francii nejsou žádné nové zprávy.

č.
 Tým
Vůz
 Posádka
36
  Walkenhorst
Bm6
 H.Walkenhorst/S.Van Campenhoudt/D.Schiwietz
488
  Rinaldi
F488
 P.Ehret/R.Mastronardi
777
  HB Racing
Lhur
 G.Vanellet/B.Delhez/D.Jőst
888
  Kessel
F488
 J.Duyvier/M.Zanuttini/D.Perel

V porovnání s přehledem uveřejňovaným v zimní přestávce prozatím chybí v listinách týmy nasazující Porsche (RMS, Craft Bamboo) anebo BMW (Schnitzer, Schubert). Ve všech případech se však jednalo o předběžná rozhodnutí. Ferrari týmu Kaspersky zatím není ani v amatérské třídě, kde měl přislíbenou účast Moiseev.

ADAC GT Masters

Uplynulé tři týdny byly ve znamení řady zveřejnění plánů a sestav kvapem blížící se sezony. Z původních obrysů podoby startovního pole již vzniká ucelenější přehled účastníků 11. ročníku.

HTP Motorsport oznámil 13. března obsazení druhého vozu, který čeká na mladé talenty. Z GP2 míří do německého mistrovství gétéček Marvin Kirchhöfer, který se bude střídat se zkušenějším Dontjem. Oba jezdci již spolu působili v jedné stáji v roce 2012 ve formuli ADAC.

Rakouský tým Grasser oznámil pokračování účasti i v letošním roce. S číslem 19 bude bojovat dvojice Companc/Bortolotti. Ve voze s číslem 63 se objeví vítězové loňského nedělního závodu na Oscherslebenu Rolf Ineichen a Christian Engelhart. Stáj z Knittelfeldu chce s tímto složením pravidelně bojovat o pódium a sbírat body. V průběhu sezóny není vyloučeno nasazení třetího vozu.

Tým RWT vstupuje do sezóny 2017 s několika změnami. Po třech letech strávených s letitou Corvette Z06R GT3 se v Eberbachu těší z novější Corvette C7 GT3-R, jenž je také dílem techniků německé pobočky Callaway. Dlouholetý pilot Sven Barth se bude letos střídat s nově příchozím Maximilianem Hackländerem.

Změny v sestavě proběhly také v týmu Zakspeed, který odhalil své plány 22. března. Luca Ludwig očekává příchod jmenovce Stolze. V druhém mercedesu bude opět působit dvojice Sylvest/Rogivue. Stáj z Niederzissenu hodlá usilovat o titul v německé sérii.

Také HB Racing oznámil ve stejný den složení jezdeckých sestav. První dvojicí bude Siedler/Mapelli, druhou Spengler/Zanella.

Zkušenosti z první sezóny s nedávno vyvinutou Corvette C7 GT3-R hodlá zúročit Callaway Competition. Tým z Leingartenu chce opět útočit na titul, který mu unikl v posledním vystoupení v roce 2016 na Hockenheimu. K dosažení smělého cíle má pomoci německé stáji jejich nejsilnější posádka Keilwitz/Gounon. Informace o případném nasazení dalších vozů nebyly uvedeny.

Další stájí, která měl od 24. března jasno o svých sestavách byl Aust Motorsport. V druhém audi se bude střídat Niederhauser a účastník dvou sezon pohárových závodů Audi TT Dennis Marschall. Následně musela německá stáj pozměnit složení dříve oznámené sestavy. Svým povinnostem nemůže dostát Kaffer, takže dle zprávy z 30. března posílí tým z Rittbergu šampion německé série z roku 2014 Kelvin Van der Linde.

Po velmi dlouhé odmlce uvolnil 29. března další informace loni nejúspěšnější tým německého mistrovství Land Motorsport. Ve voze s číslem 1 bude znovu bojovat dvojice Mies/De Phillippi, která chce obhájit svůj loňský úspěch.

 Datum  Tým  Vůz  Poznámka
 17.09.   Zakspeed  Mercedes  (O): č. 20 - Sylvest/Rogivue
 (O): č. 21 - Ludwig/Stolz
 02.10.   Land  Audi  (O): č. 1 - Mies/De Phillippi
 24.11.   HB Racing  Lamborghini  (O): Siedler/Mapelli
 (O): Spengler/Zanella
 10.12.   Schnitzer  BMW  (O)
 13.01.   HTP  Mercedes  (O): č. 84 – Götz/Assenheimer
 (O): č. 48 - Kirchhöfer/Dontje
 23.01.   Bernhard  Porsche  (O): 2 vozy
 (O): č. 17 - Ammerműller/Jaminet
 (S): Friedrich/De Leener
 02.02.   Herberth  Porsche  (O): Renauer/Müller
 06.02.   Aust  Audi  (O): Kaffer/Van der Linde
 (O): Niederhauser/Marschall
 09.02.   Abt  Bentley  (R): 1-2 podniky
 13.02.   Busch MS  Audi  (O): bratři Buschovi
 27.02.   Mücke MS  Audi  (O): 2 vozy, Ortman
 Mercedes  (O): 1 vůz
 09.03.   Yaco  Audi  (O): Frey/Geipel
 14.03.   Grasser  Lamborghini  (O): č. 19 – Companc/Bortolotti
 (O): č. 63 – Ineichen/Engelhart
 20.03.   RWT Racing  Corvette  (O): č. 13 - Barth/Hackländer
 23.03.   Callaway  Corvette  (O): Keilwitz/Gounon

Očekávané události

1. dubna - Formule.cz: představení Blancpain Sprint Cup.

Souhrnný článek s potřebnými informacemi o této sérii.

1. – 2. dubna Blancpain Sprint Cup, Misano

Již podruhé zahájí krátké závody SRO sezonu na Apeninském poloostrově. Také letos bude zpestřením sobotní kvalifikační závod po setmění, nedělní hlavní proběhne již za standartních podmínek. České barvy bude hájit s dvojicí audi tým ISR (č. 74 a č. 75). V kokpitu druhého vozu se bude střídat Filip Salaquarda s novým kolegou Clemensem Schmidem.

Přenos závodů můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde). Sportovní kanál Eusrosport vysílá přímo pouze hlavní závod. Časové údaje naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  SRO  Eurosport 1  Start
 Kvalifikace  Sobota  14,00–15,25
-
-
 Kvalifikační závod  Sobota  20,20–21,55
-
20,35
 Hlavní závod  Neděle  11,40–13,40  12,30–13,45
12,25

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 3/2017 (19. února – 8. března)

Zdroj: SRO, ADAC, Endurance-Info, Sportscar 365, Formule