Novinky

  • 15.02.2021 Neutral Stáje Red Bullu ve F1 oficiálně potvrdily, že po roce 2022 budou pokračovat s motory Honda

  • 12.02.2021 Bad Fernando Alonso se zranil během cyklistického tréninku ve Švýcarsku

  • 11.02.2021 Bad Ferrari zrušilo veškeré plány na svůj vstup do seriálu IndyCar

Facebook Instagram

Letošních 24 hodin ve Spa ve zpětném pohledu

Letošních 24 hodin ve Spa ve zpětném pohledu

Průběh celého klání slovem i obrazem.

Na konci července se uskutečnil na okruhu ve Spa-Francorchamps 24 hodin trvající závod. Účast v 69. ročníku si zajistilo celkem 63 posádek. V celkovém hodnocení bylo nasazeno 36 ekip, 19 vozů se objevilo se smíšenými a 9 s amatérskými sestavami (včetně dvou pohárových porsche).

Dramatickou předehrou závodu se stala již čtvrteční kvalifikace. V první části se v rozmezí jedné vteřiny tísnilo 34 účastníků, po sečtení obou dílů dokonce 36 soutěžících. Působivý výsledek umocnila délka okruhu přesahující sedm kilometrů. Jak během podobně vyrovnaného závodu dodal vedoucí sportovního oddělení Audi Chris Reinke: „To co jsme viděli tento víkend, je vynikající reklama pro závody GT3.“

Konec první části a začátek noční kvalifikace poznamenaly dvě vážné nehody. Nejprve Kobajašiho mercedes po smyku v Eau Rouge zastavila až bariéra u výjezdu z boxů. Poté následkem defektu levé přední pneumatiky narazil Parry v rychlosti 170 km/h do bariéry v blízkosti slavné zatáčky. Piloti vyvázli bez zranění, vozy byly v obou případech nepoužitelné.

Naštěstí byly do Belgie dopraveny náhradní vozy, byť pro aktéry karambolu tato skutečnost znamenala nedlouho po startu z boxové uličky dvouminutovou penalizaci. S mercedesem z výcvikového programu AMG v úterý vozili zájemce po belgickém okruhu, následně byl odeslán do čtyři sta kilometrů vzdáleného Affalterbachu. V noci ze čtvrtka na pátek byl odeslán zpět do Belgie.

Foto: Pascal Saivet/Vision Sport Agency

Japonská stáj Good Smile and Ukyo oznámila svůj záměr startovat ve slavném závodě již začátkem dubna. Do Spa dorazila s nezvykle zbarveným vozem, po havárii v kvalifikaci zbyl na náhradním voze pouze motiv na levých dveřích.

Britský tým použil své náhradní šasi, jež musel osadit potřebnými komponenty. Ve zrychleném záznamu zachytila vše kamera umístěná v garáži britské stáje. Ve čtvrtek v půl dvanácté v noci zahájili technici odstrojení poškozeného vozu, sedm minut po půlnoci byla tato část hotova. Pár minut před čtvrt na jednu ráno byl v garáži náhradní skelet, který byl v půl dvanácté dopoledne zkompletován. Vše je shrnuto ve videu, které naleznete Zde.

Na startu tak stálo všech 63 vozů, v nichž se střídalo celkem 215 závodníků, kteří se vydali vstříc den trvajícímu dobrodružství. Druhý Bortolotti (č. 63, Grasser) se do Eau Rouge vrhl s takovou vervou, že musel krotit smýkající se lamborghini. Vedoucí Fisichella (č. 55, Kaspersky, Ferrari) využil zaváhání krajana k vybudování necelých dvou vteřin náskoku, jenž navýšil v dalších kolech na více jak osm sekund.

Chyby italského pilota málem využil ze čtvrtého místa startující Estre (č. 117, Bernhard, Porsche), který se na rovince Kemmel neúspěšně pokoušel zaútočit i na druhou příčku. Posléze ani rychlý Francouz na starších pneumatikách špičce nestačil a raději se zaměřil na dosahování pravidelných časů.

Uprostřed pole probíhaly v několika skupinkách s malými rozestupy změny pozic. kdy mj. Buhk (č. 84, HTP, Mercedes) překonal pátého Miese (č. 2, WRT, Audi). Z dvanáctého místa se úspěšně probíjel vzhůru Soulet (č. 8, M-Sport, Bentley), jenž za sebou postupně nechal Stipplera (č. 76, ISR, Audi), Buncomba (č. 23, RJN, Nissan), Martina (č. 99, Rowe, BMW) a Ortelliho (č. 14, Emil Frey, Jaguar).

Již po uplynutí necelé hodiny začaly míchat pořadím tresty udělené za jízdu mimo vyznačený prostor dráhy. Prvním z řady závodníků, než se podařilo velkou část hříšníků zkrotit, byl Shaitar (č. 72, SMP, Ferrari).

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Posádka ruského týmu byla díky pravidelným bodovým ziskům v klasifikaci vytrvalostní části na třetím místě, v Belgii se jí ale vůbec nedařilo. Na první ze dvou penalizací navázala nepovedená strategie.

Naděje na zopakování loňského triumfu se vzdálily posádce Martin/Sims/Eng (č. 99, Rowe, BMW), pohybující se na devátém místě. Přestože Sims střídající Martina dostal kromě paliva i nové pneumatiky, hned v prvním kole jej postihl defekt pravého zadního kola. Než se dostal do boxů, ztratil jedno kolo, následná oprava poničeného zavěšení zabrala více jak třináct minut. Na dráhu se vůz vydal na předposledním 62. místě.

S blížícím se koncem druhé hodiny zdemoloval v Raidillonu ferrari v té době 38. Lathouras (č. 50, AF Corse). Thajský pilot převzal dvacet minut předtím vůz od Pierguidiho, který zvolil odlišnou strategii dvou kratších úseků, díky níž i šest kol vedl. Z děsivě vyhlížející nehody vyvázl Lathouras bez zranění.

V čase první žluté fáze předcházející výjezdu bezpečnostního vozu proběhly u převážné většiny pole potřebné zastávky. V tomto případě měl smůlu vedoucí Soulet, jenž se do boxů vydal až při vyvěšení zelených vlajek. Původní plán navštívit mechaniky zhatil West (AM č. 188, Garage 59), který zablokoval vjezd do boxové uličky. Výsledkem byl propad na 29. místo, navíc chtěli komisaři udělit trest průjezdu boxy, ten však před vykonáním zrušili.

Do další kuriózní situace se dostal dvanáctý Ortelli (č. 14, Emil Frey, Jaguar), který si nevšiml informace o nařízení průjezdu celého pole boxovou uličkou a tým jej nemohl ani informovat rádiem. Čtyři kola ve vedení získala po černé vlajce hořkou příchuť. Nakonec se podařilo obměkčit vedení závodu a vůz švýcarské stáje se vrátil do závodu až na 47. místě po více jak sedmi minutách strávených v boxech.

Dosavadní prázdný seznam odpadlíků se začal plnit rychleji. V nejednom případě došlo na vyhlášení dalších fází plné žluté a výjezdy bezpečnostního vozidla.

Z 21. příčky odstoupil Green (č. 17, WRT), když očesal své audi na výjezdu ze zatáčky Bruxelles. Kvůli havárii britského pilota, jenž šest kol předtím absolvoval zastávku, přišel dosavadní postup vozu belgické stáje z 16. příčky na devátou nazmar. Klien (č. 114, Emil Frey, Jaguar) v důsledku závady na zadním zavěšení havaroval v Les Combes. Vůz nebyl vážněji poškozen, motor však po pár metrech vypověděl službu.

S technikou svých mclarenů se trápili u týmu Strakka. Nejprve 22. Barnicoat (č. 58) zastavil v Chicane. Po chvíli se dokázal dostat do zatáčky Bruxelles, zde vůz definitivně odstavil. Brzy se dostal do potíží druhý ze čtyř vozů britské stáje (č. 59).

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Ve voze týmu ISR s novým zbarvením odstartoval z devátého místa do závodu Albuquerque. Portugalský pilot, jenž absolvoval dva úseky za sebou, využil první neutralizace a předával po necelých dvou hodinách vůz Schmidovi na 22. místě. Díky dobrému načasování zastávky se rakouský pilot dokázal dostat do první desítky. Přestože musel projet boxovou uličkou kvůli krácení dráhy v Blanchimontu, přebíral Salaquarda vůz na 6. příčce. Po třech kolech však český pilot v Blanchimontu vyjel mimo dráhu. Ani necelých sedm minut strávených u mechaniků při čistění přívodů vzduchu od trávy nezabránilo odstoupení. Po jednom kole odstavil přehřívající se vůz Salaquarda v garáži.

Na nedostatek práce si nemohli stěžovat ani mechanici v týmu WRT. Dries Vanthoor (č. 5) se v 69. kole ocitl dokonce ve vedení, o půl hodiny později však navštívil na osm minut boxy. Po opravě brzd jej vystřídal Lotterer, jenž se s třemi koly ztráty vrátil až na 42. místě.

Richelmi (č. 6) tolik štěstí neměl a zůstal stát na druhé straně dráhy. Mechanici museli vyrazit mimo své běžné pracoviště, ani s pomocí jejich rad však nedokázal Monačan oživit elektroniku.

Na konci rovinky Kemmel zkolabovalo o chvíli později ferrari se Salikhovem (PAM č. 333, Rinaldi) za volantem. Dramatičtější odstoupení s jaguarem ztrácejícím výkon zažil Frey (č. 14, Emil Frey), který musel opustit kabinu plnící se kouřem.

Technické problémy a havárie prozatím pořadím na špici nemíchaly, život však některým účastníkům komplikovaly penalizace. Nejčastějším prohřeškem byla jízda mimo vyznačený prostor dráhy (č. 90 Meadows – propad z 10. na 19., č. 1 Garcia – z 2. na 7.), čehož se dle slov člena jedné z postižených posádek nebylo mj. i díky provozu jednoduché vyvarovat.

Jestliže samotný průjezd boxy zabral okolo 72 vteřin, na celé tři minuty navíc musel zastavit Estre (č. 117, Bernhard). Při Christensenově odjezdu z boxového stání měl dánský pilot kontakt s mechanikem týmu HTP. Jediný zástupce porsche v hlavní kategorii se po odpykání trestu propadl z 9. na 35. místo. Potrestaná posádka se vzepjala k působivým výkonům, přestože komplikaci představovalo překonávání soupeřů, vůči nimž měli ztrátu jednoho kola.

V první čtvrtině se ve vedení vystřídalo celkem osm vozů. Mírnou převahu mělo ferrari týmu Kaspersky (č. 55) nad lamborghini týmu Grasser (č. 63). V čele se významněji prosadilo ještě jedno z audi týmu WRT (č. 2) a díky dlouhým úsekům i bentley týmu M-Sport (č. 8).

Z dalších účastníků se dokázal v další části závodu prosadit pouze mercedes č. 90 týmu Akka-ASP. Ferrari v barvách AF Corse (č. 50) již nepokračovalo po havárii v Raidillonu, další audi WRT (č. 5) putovalo do hloubi pole po závadě brzd. Podobně na tomu byl nissan č. 23 (RJN), který se dokázal na tři kola ujmout vedení.

Smolaři v této fázi závodu byli v těžce zkoušeném týmu Strakka. Po odstoupení dvou vozů byl ještě třináct minut před koncem první čtvrtiny závodu na šestém místě Tordoff (č. 43, McLaren). Kvůli potížím s motorem musel předčasně do boxů, kde strávil více jak 36 minut. Do závodu se vracel Fumanelli s 12 koly ztráty na 47. místě.

Bodové příděly po prvních šesti hodinách závodu jsou Zde.

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Do závodu odstartoval Winkelhock (č. 25, Sainteloc) z 19. příčky. Do první desítky se posádka audi francouzské stáje dostávala díky později vykonávaným zastávkám. Ty napomohly i k zisku tří bodů za sedmé místo po šesti hodinách. Nejlepším průběžným umístěním v první čtvrtině závodu bylo sedm kol strávených na druhé pozici.

I když se okruh začal skrývat pod příkrovem tmy, teploty se stále pohybovaly okolo dvaceti stupňů. První odvážlivci se v té době osmělili a hojněji zkoušeli výdrž pneumatik během dvou úseků místo jednoho. SRO se pokusila omezit tuto možnost takřka zdvojnásobením minimálního času stráveného v boxové uličce, protože například pro lamborghini tato volba neměla žádný přínos (pokusil se o ni pouze Ombra č. 12).

Naopak mercedesům, ferrari a bentley letošní směs obutí od Pirelli umožňovala získat výhodu, čehož týmy s touto technikou ve větší míře využívaly. Zajímavý byl odlišný přístup u dvou nissanů v poli, kdy posádka vozu č. 23 využila tuto možnost pouze jednou. Výjimečně zvolili tuto alternativu účastníci s audi anebo porsche, ostatní již nepokračovali (Jaguar) anebo ji nepoužili vůbec (BMW, McLaren).

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport Agency

S podporou sportovního oddělení nasadil český tým ISR druhý vůz s číslem 76. Posádka Stippler/Van der Linde/Kaffer se po startu z 12. příčky držela poblíž první desítky. Spolehlivými výkony si v první rozhodující fázi připsala dva body za osmé místo. Přestože se necelou hodinu před dalším bodováním rozhodli v českém týmu pro vykonání předepsané pět minut trvající zastávky, v polovině závodu čekal na trojici v audi č. 76 bod za deváté místo. Na tomto místě pokračoval vůz s českou vlajkou i ve zbytku závodu navzdory jedné penalizaci a potížím s rádiem.

Množství trestů za jízdu mimo vyznačený prostor dráhy klesalo, opačný trend se týkal havárií a odstoupení. Průvodním jevem bylo šest výjezdů bezpečnostního vozidla a dvě samostatné fáze plné žluté.

Nedlouho po připsání sedmi bodů do klasifikace BGTS skončila možnost vylepšení třetí pozice pro Buhka a Pereru (č. 84, HTP, Mercedes). Pouze ve vytrvalostní části nastupující Eriksson nejprve podlehl De Phillippimu (č. 2, Audi Sport WRT) a propadl se na čtvrtou pozici. Ke švédskému jezdci se blížil pouhé dvě vteřiny vzdálený Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley). Příliš agresivní průjezd přes obrubníky v Raidillonu jej rozhodil a nasměroval do bariéry.

Úlomky po kolizích poničily Renauerovi spodní část porsche týmu Herberth (PAM č. 911). Související únik oleje se mechanikům nepodařilo opravit. Po kolizi s Kanem (č. 7, M-Sport, Bentley) v Les Combes ukončilo své působení jedno ze dvou pohárových porsche (č. 56, RMS).

Ještě výrazněji prořídlo početné pole vozů s trojcípou hvězdou. Assenheimer (č. 48, HTP) ukončil trápení s technikou a defekty žlutého mercedesu po sedmi hodinách. Serrales (č. 88, Akka-ASP) havaroval v Paul Frere při vyhýbání pomalejšímu vozidlu, po vyproštění dovezl neopravitelně poškozený vůz pouze do boxů. Zástupce francouzské stáje ve třídě smíšených posádek odstavil Bastian (PAM č. 89) po předchozích pokusech mechaniků opravit troskami poškozené brzdy. Po haváriích skončily dva vozy týmu Black Falcon, Sandberg (PAM č. 15) v klesání k zatáčce Pouhon, Haupt (PAM č. 18, z druhého místa ve třídě) v Blanchimontu.

K dramatičtějšímu průběhu začal hodinu a půl před polovinou přispívat snášející se déšť. Jeho prozatím menší intenzita a stále vysoká teplota asfaltu se projevovaly při přezouvání na mokré obutí jen pozvolna. V popředí se pohybující Fisichella (č. 55, Kaspersky, Ferrari), Engelhart (č. 63, Grasser, Lamborghini) anebo Christodoulou (č. 4, Black Falcon, Mercedes) vsadili dokonce na riskantní strategii jízdy s hladkými pneumatikami i v okamžiku, kdy déšť zesílil.

Foto: Pascal Saivet/Vision Sport Agency

Technické problémy v kvalifikaci odsoudily posádku Spengler/Catsburg/Blomquist ke startu z 42. místa. Catsburg během prvního kola postoupil o čtyři pozice výše, další posun v pořadí však probíhal pomaleji. Výborným výkonem bez potíží a dobrou strategií se těsně před vypršením šesti hodin dostali až na sedmé místo. Kvůli plánované zastávce, po níž pokračovali na 15. místě, se bodů zatím nedočkali. Během deště jako jedni z mála zvolili nezvyklou, byť trochu pomalejší volbu pneumatik na suchou dráhu. V polovině závodu již sklidili první plody své snahy průnikem na šesté místo, přestože měli za sebou technickou zastávku.

Podmínky na okruhu naopak přispěly k rozhodnutí týmu WRT zahájit pětiminutové technické zastávky. Belgičané obětovali body za umístění v polovině závodu u Rasta (č. 1, z 2. na 11.), Miese (č. 2, z 3. na 12.) anebo Loterrera (č. 5, z 20. na 24.).

Ke stejnému kroku se odhodlali ještě u mercedesů týmy Akka-ASP (č. 90, Mortara, z 5. na 11.) a Black Falcon (PAM č. 16, Toril-Götz, 13.) a (č. 4, Christodoulou, z 3. na 10.). Také u týmu Rowe (č. 98, Catsburg, z 2. na 11.) provedli výměnu brzdových kotoučů a destiček, v tomto případě však vůz zůstal v boxové uličce o minutu déle. Ve dvou posledních případech se rozhodli jezdci pro použití suchých pneumatik navzdory nepříznivým podmínkám.

V týmu Sainteloc se také rozhodli k brzkému provedení technické zastávky. Winkelhock zajížděl do boxů 11., střídající Haase je opouštěl jako sedmnáctý. V době rozdělování bodů bylo audi francouzské stáje 13. se ztrátou dvou kol na vedoucí lamborghini. V té době doufali v průnik do první pětice.

Úsměv na tváři v japonské stáji nevykouzlilo sestřelení Kobajašiho (č. 00, Good Smile, Mercedes) Venterem (PAM č. 3, Belgian Audi) před Chicane. Nárazem do bariéry v této šikaně vážně poškodil své ferrari Butcher (č. 53, z 5. místa v PAM, AF Corse). Přestože se mu podařilo se zdemolovaným vozem objet okruh až k mechanikům, letošní účinkování pro posádku italské stáje skončilo.

Po havárii Tordoffa (č. 43) v Blanchimontu skončil i poslední mclaren týmu Strakka. Po problémech s brzdami již dříve odstoupil vůz č. 42 se smíšenou posádkou. Nedařilo se ani další britské stáji, kdy tým Barwell vzdal snahu pokračovat v závodě po brzké kolizi (s porsche PAM č. 912 Herberth) s poškozeným lamborghini č. 78.

Po více jak půlhodiny trvajícím dešti přestalo pršet a  začala osychat nejfrekventovanější část dráhy. Vyjetí mimo stopu tolik netrápilo účastníky s mokrým obutím, osychající stopa však brzy smazala jejich výhodu.

Foto: D.Bristol

Z častých přerušení závodu těžila tříminutovým zastavením potrestaná posádka týmu Bernhard (č. 117, Porsche). Po šesti hodinách se jim na 14. místě podařilo definitivně probojovat do stejného kola, v němž byl nejlepší vůz. Cestu vzhůru pořadím ještě zkomplikovala penalizace za kontakt Vanthoora se Stipplerem (č. 76, ISR, Audi), kterou odpykal již na osmém místě jedoucí Christensen. Technickou zastávku provedli v německém týmu dvacet minut před polovinou závodu. Kvůli ní se Vanthoor propadl z 3. na 13. pozici.

Nejvážnějším soupeřem pro ferrari týmu Kaspersky (č. 55) se kromě audi týmu WRT (č. 2) a bentley týmu M-Sport (č. 8) stal stále výrazněji se prosazující mercedes týmu Akka-ASP (č. 90). Nevhodné načasování zastávek u lamborghini týmu Grasser (č. 63) se projevilo na dočasném vyklizení prvního místa, s blížícím se rozhodujícím okamžikem však byl zelený vůz nejvýše. Ve 166. kole bylo v čele audi č. 25 týmu Sainteloc.

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Jedním z vozů s odlišnou strategií byl mercedes č. 85 týmu HTP. Baumann startující z 26. místa se během prvního úseku trápil v hloubi pole. Následná taktika menšího počtu zastávek začala přinášet ovoce a vůz německého týmu stoupal pořadím vzhůru. Na čtyři body za šesté místo v první čtvrtině navázala trojice Baumann/Schiller/Sandström posunem až na druhou pozici v polovině závodě, oceněnou ziskem 9 bodů.

Rozdělení bodů po absolvování poloviny závodu naleznete Zde.

Čtvrt hodiny po štědrém bodovém přídělu zamířil na technickou zastávku Engelhart (č. 63, Grasser, Lamborghini). Střídající Bortolotti se vrátil na dráhu na 11. místě. O půl hodiny později zamířil do boxů za stejným účelem ze 4. místa Soucek (č. 8, M-Sport, Bentley). Soulet následně pokračoval na 13. pozici.

S blížícím se rozbřeskem přišla neutralizace po kolizi Amstutze (PAM č. 77, Barwell, Lamborghini) a Cressoniho (PAM č. 11, Kessel, Ferrari) v zatáčce Stavelot. Oba piloti museli být převezeni do nemocnice. Amstutz byl hospitalizován v Lutychu se zlomenými žebry, navíc při vznícení vozu utrpěl popáleniny druhého stupně. Cressoni absolvoval pouze kontrolu v nemocnici ve Verviers.

Posléze se vydal na technickou zastávku předposlední vůz ze špičky a Fisichella (č. 55, Kaspersky, Ferrari) opustil první pozici. Cioci pokračoval na devátém místě, ale o kolo zpět. O jedenáct kol později, při míjení druhého Marciella v zatáčce La Source, došlo mezi oběma vozy ke kontaktu. Oba soupeři pokračovali dále, ale Ciocimu  poškozené řízení neumožnilo nasměrovat vůz k Raidillonu. Ital se zabořil do bariéry z pneumatik a musel ze závodu odstoupit.

Vedoucí Baumann zamířil na dlouhou přestávku až v 314. kole, po jejím absolvování se vrátil na 12. místo. O hodinu později musel Rakušan znovu do boxů, protože komisaři shledali během zastávky pochybení mechaniků. Výsledkem byl propad ze sedmé na 11. příčku.

V čele se díky malým rozestupům a odlišným strategiím střídaly mercedes týmu Akka-ASP (č. 90) a audi týmu WRT (č. 1). Rychlejší však byla posádka belgické stáje, takže v přímém souboji snižovala náskok francouzského mercedesu.

S blížící se patnáctou hodinou závodu si řada účastníků začala vylepšovat svá nejrychlejší kola. Nejlepší čas v závodě nakonec dosáhl v 362. kole v audi č. 25 Markus Winkelhock (2:19,756), když krátce předtím dokázal smazat jednokolovou ztrátu na čelo. Všechny naděje krátce po absolvování tří čtvrtin závodu pochovalo dlouhou dobu silné lamborghini týmu Grasser. Osmý Engelhart (č. 63) po závadě na brzdovém systému havaroval ve Fagnes.

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Přestože bentley č. 8 týmu M-Sport bylo naposledy ve vedení v první polovině závodu, šance britské stáje na triumf trvaly do posledních chvil. Politováníhodnou událostí bylo překročení povolené doby řízení, kvůli němuž musel Abril neplánovaně projet boxy. Menší komplikaci představoval uvolněný rošt na kapotě, který byl odstraněn.

Krátce po novém startu se pokusil Rast (č. 1, WRT, Audi) protáhnout do Les Combes vnitřkem, přitom kolidoval s Marciellem (č. 90, Akka-ASP, Mercedes). Německému se jezdci se po hodinách podařilo převzít vedení do doby, než zajel do boxů odpykat si trest za tento manévr. Italský pilot skončil mimo dráhu, kde naštěstí nenarazil do bariéry. Než se dokázal vrátit na dráhu, předjeli jej Blomquist (č. 98, Rowe, BMW), Vanthoor (č. 117, Bernhard, Porsche) a Vervisch (č. 2, WRT, Audi).

Jakmile zajel Rast do boxů, užil si čtyři kola ve vedení Blomquist (po startu z 42. místa!). Po zajetí Švéda k mechanikům převzal vedení znovu Marciello. V boji o vítězství se střídal mercedes týmu Akka-ASP (č. 90) s audi Sainteloc (č. 25) a porsche týmu Bernhard (č. 117).

Každý z této trojice měl odlišné načasování zastávek, přičemž na jeho zaváhání čekali s většími či menšími odstupy další soutěžící. Akka-ASP následovalo audi č. 1 WRT, vůz Saintelocu čelil bentley č. 8 M-Sportu a porsche soupeřilo s dalším belgickým audi (č. 2) a BMW týmu Rowe (č. 98).

Přesvědčil se o tom vedoucí Mortara (č. 90), který se při vyhýbání pohárovému porsche v Raidillonu dostal do hodin. Naštěstí neskončil v bariéře ani netrefil projíždějící lamborghini týmu Attempto, ale náskok před audi (č. 1) se snížil o bezmála patnáct vteřin.

Čtyři a půl hodiny před koncem musel opustit sedmou pozici Spengler (č. 98, Rowe, BMW). Poškozený zadní tlumič si vyžádal takřka deset minut strávených v boxech. Výsledkem byla ztráta čtyř kol a propad na 11. příčku, ale také konec nadějí na možné pódiové umístění.

S ubývajícím časem začalo docházet prozatím vévodící posádce týmu Akka-ASP, že se dostane do možných problémů s maximální délkou jednoho úseku. Poslední neutralizace, která by případně umožnila jeho prodloužení, proběhla po nehodě Engelharta. Poté se již uskutečnila pouze jedna krátká fáze plné žluté.

Poslední kolo zastávek zahájil Marciello (č. 90, Akka-ASP) stíhaný Haasem (č. 25, Sainteloc, Audi). Italský pilot, jenž za volantem modrého mercedesu strávil čtyři trojité stinty, pobyl v boxech o bezmála čtyřicet vteřin déle. O kolo později zamířil k mechanikům Soulet (č. 8, M-Sport, Bentley), který vyjížděl s náskokem 22 vteřin před Italem. Na Haaseho, jenž zastavil o další dvě kola později, ztrácel poté deset vteřin.

Vedení převzal Vanthoor (č. 117, Bernhard, Porsche), jenž předal v 527. kole vůz Christensenovi. Haase se tak postaral o poslední 58. změnu ve vedení 69. ročníku belgického závodu. Druhý Soulet se jej chvíli pokoušel dojet, ale zanedlouho se soustředil raději na bezpečné dokončení závodu.

Foto: D.Bristol

Po ujetí 546 kol se mohli poprvé ve francouzském týmu radovat z triumfu ve 24hodinovém závodě. S časem 24 hodin a 51,980 vteřiny urazilo audi týmu Sainteloc vzdálenost 3 824,184 kilometru. Během 27 zastávek strávil vůz v boxech celkem hodinu a 41 vteřin. Pouze jediná byla neplánovaná kvůli špatně upevněnému kolu. Haase a Winkelhock absolvovali každý deset úseků, Gounon sedm.

Další kategorie ve zkratce

Díky rychlému Adamovi (č. 97, Oman, Aston Martin) patřil úvod v současnosti nejlepší posádce v klasifikaci smíšených posádek. Dvojice Al Harty/Adam doplněná během podniku v Belgii Yolucem dokázala vybojovat plný počet bodů v první čtvrtině závodu, přestože na ni již dotíral jeden z vozů týmu Black Falcon. Ani z druhých míst ve zbytku závodu nemusela smutnit, protože Oman Racing a jezdci Al Harty a Adam vybojovali dostatek bodů pro zisk titulu ve třídě smíšených posádek.

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

Vítěz třídy smíšených posádek

Mercedes č. 16 pilotovaný čtveřicí Toril/Morley/Götz/Kirchhöfer vyrovnanými a rychlými časy začal přebírat otěže počínaje čtvrtou hodinou závodu. Po šesti hodinách se sice museli v německé stáji spokojit s druhou pozicí, maximum bodů v první polovině a na konci závodu si ale již nenechali uniknout. V cíli skončili celkově dvacátí, přičemž na nejbližší rivaly z týmu Oman měli náskok jednoho kola.

Na poslední pódiové pozici se zpočátku střídalo více účastníků, což umožnily jejich malé rozestupy. Po odstoupení mercedesů stájí Akka-ASP (č. 89; Perfetti/Fontana/Badey/Bastian) a Black Falcon (č. 18; Al Faisal/Haupt/Piana/Van der Zande) v druhé polovině závodu zaujalo jejich pozici ferrari týmu Spirit Of Race č. 961 (Demerdjian/Minassian/Rizzo/Vilander).

Foto: Pascal Saivet/Vision Sport Agency

Ferrari týmu Kessel Racing

Nejjednoznačnější byla situace v kategorii amatérů. V hodnocení této třídy vedoucí Duyver, Zanuttini, Perel a jejich tým Kessel (č. 888, Ferrari) neponechali nic náhodě a od počátku vedli. Soupeře zpočátku pouštěli do vedení jen sporadicky.

Po 24 hodinách byl se ztrátou čtyř kol nejbližším soupeřem se stejnou technikou závodící tým Rinaldi (č. 488; Mastronardi, Ehret, Van Glabeke, Lancieri). Jeho hlavním rivalem bylo BMW č. 36 týmu Walkenhorst (Schwietz/Van Campehoudt/Wankelhorst/Oeverhaus). Po ranní preventivní kontrole vozu následující po defektu pneumatiky dobyli zpět druhou pozici hodinu před koncem. V boji o poslední místo na pódiu nebylo zpočátku bez šancí ani audi týmu Sainteloc (č. 26).

S touto kategorií byli úzce spojení dva účastníci s pohárovými vozy porsche v podkategorii National. Po odstoupení vozu týmu RMS (č. 56) po kolizi s Kanem (č. 7, M-Sport, Bentley) v Les Combes neměl již domácí Speedlover (č. 991) soupeře. Prozatím vévodícímu vozu belgické stáje tak stačilo dokončit závod, což se nakonec podařilo.

Doplňující odkazy

Sestřih 24 hodin ve Spa – krátký průřez víkendem (4:50), akční (Zde)

Sestřih 24 hodin ve Spa – délka 45:04 (Zde)

Konečné výsledky závodu Zde

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku. Naleznete zde také odkazy k článkům s doplňujícími údaji, uveřejněným na tomto portálu.

 

Komentáře ke článku