Novinky

  • 19.09.2020 Neutral I po šesti hodinách vedou ve 24 hodinách Le Mans Buemi, Nakadžima a Hartley (Toyota)

  • 19.09.2020 Neutral Toyota trojice Buemi /Nakadžima /Hartley vedla po dvou hodinách závod 24 hodin Le Mans

  • 18.09.2020 Neutral Pole position pro 24 h Le Mans získala posádka Kobajaši / Conway / López v Toyotě

Facebook Instagram

Bottas: Za první velké peníze jsem postavil dům

Bottas: Za první velké peníze jsem postavil dům

Finský závodník vysvětluje, co je to Sisu

Rozhovory pilotů F1, určené pro PR jejich sponzorů, nebývají obvykle příliš poutavým čtivem. Občas se však objeví výjimka potvrzující pravidlo. V tomto případě zpovídal Valtteriho Bottase novinář pracující pro Monster Energy a docela se to povedlo. Vzhledem k délce celého materiálu zveřejňujeme z interview nejzajímavější pasáže.

Pověz nám v rychlosti něco o Sisu. Je to jen slovo, nebo něco víc?

Je to jen slovo, ale říká se, že my Finové se od zbytku Evropy trošku lišíme v tom, jak se chováme a reagujeme na různé situace. Lidé si nás spojují s psychickou odolností. Myslím, že to pochází z těžkých dob, kterými naše země v minulosti prošla. Možná proto jsme svým způsobem sobečtí a hned tak se nevzdáváme. Tak podle mě vzniklo Sisu.

Takže přísloví „když chcete vyhrát, najměte si Fina“ je pravdivé...

Upřímně řečeno, něco na tom bude. Naše země je relativně malá - populace činí jen 5,5 milionu lidí. Přitom jsme po dlouhou dobu měli alespoň jednoho aktivního pilota F1 a získali jsme čtyři tituly. Ve srovnání s velkými státy na tom nejsme vůbec špatně! Na základě toho si myslím, že takhle mentalita je pro sportovce přínosná.

 

Vybavíš si nějakou vzpomínku na to, jak ses snažil stát závodníkem a snil o F1?

Na závody jsem cestoval se svou rodinou, vozili jsme za autem karavan. Na závodní víkendy jsme vždycky jezdili všichni společně; v pátek jsme vyrazili z domu a vraceli se v neděli večer. Na okruhu jsme po večerech grilovali s mými soupeři a jejich rodinami. Byly to bezstarostné časy - jen zábava a ježdění. I večer jste měli s kým trávit čas, jezdili jsme na mopedech a zlobili jako typické děti.

Jakou kategorii sis nejvíc užil předtím, než jsi vstoupil do F1?

Abych řekl pravdu, tak asi motokáry, když mi bylo šest až osm let. Byla to nenucená zábava. Řízení jsem si opravdu začal užívat, když jsem postoupil do kategorie juniorských formulí. Spousta lidí se ptá, proč jsem působil v motokárách tak krátce. Prostě se mi začala líbit ta větší a rychlejší auta. F1 byla mým cílem odjakživa. Od prvního dne, kdy jsem seděl v motokáře, jsem mluvil o tom, že chci být pilotem formule 1.

Za co jsi utratil první peníze, které jsi v F1 vydělal?

V roce 2014 jsem svůj první výdělek utratil za stavbu domu v rodném městě. Za to, že jsem ho svými úspěchy proslavil, jsem dostal pozemek. Bylo to perfektní tiché místo u jezera. Ten dům jsem samozřejmě nepostavil vlastníma rukama!

Co se skrývá ve tvé garáži?

Doma ve Finsku jsem měl GLE Coupé, ale z nějakého důvodu s ním teď jezdí moje žena. Ani nevím, jak se to stalo. V Monaku mám své oblíbené auto, C63S Coupe, ve Finsku zase Porsche 911 4S. Také mám čtyřkolky a vlastnil jsem sněžný skútr, ale ten jsem loni prodal, takže musím sehnat nový.

Někteří piloti se věnují také jiným motoristickým disciplínám. Týká se to i tebe?

Týká, rád řídím cokoliv. Minulou zimu mě začaly bavit crosskarts. Letos jsem byl na farmě Marcuse Grönholma ve Finsku, kde jsme závodili na jeho zasněžené trati. Je to zábava, která vás drží ve střehu!

Kdybys měl po zbytek života jezdit jen v jednom autě, které by to bylo a kde?

Miluju formuli 1 a závodění na okruzích, to je prozatím jasná volba! Určitě to musí být závodní vůz. F1 není příliš praktická pro každodenní ježdění, protože pojme jen samotného řidiče. Můj oblíbený okruh je ale Suzuka a tam se nejlépe jezdí s monopostem od Mercedesu. Do běžného provozu bych si vybral svou C63.

 

Komentáře ke článku