Novinky

  • 18.08.2019 Neutral Ryo Hirakawa poprvé vyhrál závod série Super Formula v japonském Motegi

  • 17.08.2019 Good Roman Staněk obsadil druhé místo v sobotním závodě ADAC F4 na Nürburgringu

  • 16.08.2019 Neutral Na Gamma Racing Day v Assenu předvede tento víkend Jack Aitken vůz F1 Renault R.S.17

Facebook Instagram

Jak pokračuje cesta k roku 2021?

Jak pokračuje cesta k roku 2021?

Sdílení hybridních technologii a neomezené CFD

Jak daleko již došlo vedení F1 na cestě ke stvoření nové formule 1? Bude F1 podle Liberty Media dramatičtější, populárnější, spravedlivější i výdělečnější? Oficiální web F1 se na to zeptal Rosse Brawna, který je od roku 2017 ředitelem sportovních záležitostí F1 a je velmi aktivní při vyjednávání s týmy i v hledání společné cesty s FIA, která musí nakonec všechny změny odsouhlasit.

Změny v aerodynamice nachystané na rok 2019 vycházejí z Brawnova výzkumu pro rok 2021. Jednodušší a širší přední křídla a další úpravy mají učesat proud vzduchu, který vůz nechává za sebou a se kterým se musí vypořádat jeho pronásledovatel. Od finančně náročné změny se očekává viditelné zlepšení. Pokud by stáje našly způsob, jak nová pravidla obejít, bude to pro Brawnův tým cenným ponaučením.

"Nebudeme vědět, jaká řešení týmy našly, dokud jejich vozy neuvidíme na dráze. Ale podle odhadů bychom měli dosáhnout přibližně dvacetiprocentního zlepšení," řekl Brawn o roce 2019. "To je čtvrtina z toho, co si myslíme, že je dosažitelné. Nedá se to udělat jednorázově."

Na světě už je dohoda, že vývoj vozů pro rok 2021 v CFD (programu na simulování vzduchu obtékajícího vůz) nebude nijak omezen. Týmům to umožní udělat spoustu práce při nižších nákladech, než kdyby měly podnikat soukromé testy na reálných okruzích se skutečnými vozy. Nebo nechat 24 hodin denně běžet aerodynamické tunely, které by bylo třeba konstantně krmit zmenšenými modely.

Práce se ale ještě nerozjely. Brawn sice letos zveřejnil nějaké koncepty, ale svou vizi vozu pro rok 2021 drží v tajnosti, aby žádný tým nezískal velkou výhodu. Závody ve vývoji mají odstartovat až na přelomu let 2019 a 2020.

"Nechceme, aby týmy s velkými zdroji nabyly neúměrný náskok před ostatními. Budeme to ale muset citlivě vyvážit, protože na druhé straně je tu dobrý argument, že čím později vypustíme potřebné informace, tím lépe pro týmy s velkými zdroji. Týmy by měly mít přibližně rok na návrh nových vozů. Tak to bude nejlepší. Když budou hotovy s konstrukcí vozů pro rok 2020, musí už mít možnost pracovat na roce 2021," uvedl Brawn.


Nové vozy mají být tak "sexy", že si děti jejich plakáty opět budou lepit po stěnách pokojů (nebo si je alespoň dají jako pozadí displeje smartphonu), což není malá výzva, když FIA ​​trvá na zachování Halo. Také bychom se mohli dočkat změn v již zavedené hierarchii týmů. V nejbližších dvou letech ovšem těžko může získat titul jezdec, který nebude sedět ve voze Mercedesu nebo Ferrari, možná Red Bullu.

Když se dělala velká změna naposledy, ukončilo to éru dominance Red Bullu. Předtím, v roce 2009, skončilo období soubojů Renaultu, Ferrari a McLarenu a v čele se ocitly Brawn GP (současný Mercedes) a Red Bull.

Tentokrát by ale přepsání technických pravidel nestačilo, je potřeba něco udělat s rozpočty, čemuž jsou stoprocentně nakloněny všechny týmy s výjimkou Mercedesu a Ferrari. Red Bull by nejspíš oříznutí nákladů uvítal, ale s nárokem na každoroční velkou finanční injekci, dohodnutým ještě s Berniem Ecclestonem, se mu loučí těžko.

"Pokud se dohodneme na férovějším rozdělení prostředků, tak týmy jako Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren a Williams, které z důvodů dosažených úspěchů a dlouhodobého přínosu F1 dostávaly další platby, jistě čeká změna v jejich celkových ročních příjmech. Snížení nákladů se ale dotkne hlavně rozpočtů velkých týmů, takže i jim se zlepší hospodářské výsledky," ubezpečil Brawn.

Pěkná představa, ale přesvědčit špičku, aby se vzdala obranného valu z bankovek, aby se Mercedes musel obávat Williamsu a Ferrari Sauberu v případě, že některý rok neodvedou dost dobrou práci… tak to musíme Brawnovi držet palce.

Mezitím se mu povedlo alespoň částečně zlepšit podmínky pro vstup nového dodavatele. Bitvu o nové pohonné jednotky sice prohrál, téměř vše zůstává při starém, ale do pravidel pro rok 2021 se dostane povinné sdílení některých technologií a komponentů. Nový výrobce složitých hybridních pohonných jednotek by tak nemusel začínat z bodu nula, jako v roce 2015 Honda.

Komentáře ke článku