Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Týmy se dohodly na vyškrtnutí MGU-H!

 Týmy se dohodly na vyškrtnutí MGU-H!

Wolff dostal v jedné chvíli záchvat vzteku

Definitivní podoba motorových pravidel pro rok 2021 prý bude na světě nejpozději do konce příštího měsíce, neboť zástupci týmů, majitelů F1 a FIA se v Monaku dokázali dohodnout na všech důležitých bodech v této oblasti.

Šéfové z Liberty Media byli na jednání se všemi týmy poprvé od setkání na začátku sezony v Bahrajnu a tentokrát byl přítomen i prezident Mezinárodní automobilové federace, Jean Todt. Z důležitých společností zřejmě chybělo pouze Pirelli, pravděpodobně prostě proto, že probírané otázky se ho přímo netýkaly.

Zak Brown, generální ředitel týmu McLaren, byl po setkání rád, že byl stanoven konečný termín a tým se bude moci začít připravovat a hledat partnery s delší perspektivou. Cyril Abiteboul, výkonný ředitel Renaultu Sport F1, naproti tomu řekl, že pravidla nebudou kompletní dříve než za několik týdnů, ne-li měsíců.

Nejkonkrétnější byl Toto Wolff, výkonný ředitel a zároveň spolumajitel týmu Mercedes, jenž prozradil, že už všechny týmy souhlasily s vyškrtnutím MGU-H, přestože Mercedes by si tuto nejpokročilejší část současné hybridní pohonné jednotky rád ponechal a i jiní výrobci to vidí jako krok zpět. Takto to ale zapadá do snižování nákladů, zjednodušování F1 ve prospěch diváka, snahy vrátit zpět hlučnost motorů i do hledání dalších jejich výrobců.

"Momentálně se to hýbe jiným směrem, než jsme si představovali, ale je to dobrý proces. V Bahrajnu nám byly prezentovány důvody. Strategie Liberty Media je pro nás pochopitelná ve vztahu k nejdůležitějším otázkám. V pátek jsme dostali nejnovější zprávy o technických pravidlech, jejich vizi motoru, rozpočtového stropu a celkově to byl krok vpřed," řekl Wolff.

"V některých věcech jsme museli ustoupit. Akceptovali jsme ztrátu MGU-H. Myslíme si, že přijít o tuto technologii je krokem zpět, ale takto dosáhneme kompromisu. Z hlediska udržitelnosti to není ta nejlepší zpráva světu, ale chápeme, že kvůli divákům se je nad tím třeba zamyslet a akceptovat to. Potřebujeme do světa vysílat zprávy o našich technologiích, bez nich F1 nemůže být, ale musí to být na úrovni, která nebude kazit show. A šokovat smysly diváků hlukem motoru je určitě něco, čeho můžeme dosáhnout.

Na většině věcí jsme se již shodli. Pokračujeme v diskusi o omezení dynamometrů. Nechceme pokračovat v soutěži o to, kdo bude mít největší infrastrukturu. Jediné, co ještě není vyřešeno, jsou náklady na vývoj současných motorů spolu s novými v příštích letech."


Na setkání nechyběly emoce. Wolff se rozzuřil, když se začalo mluvit o okamžitém a kompletním zrušení omezení průtoku paliva. Připomeňme, že motor Mercedesu s jeho 50% tepelnou účinností je nejefektivnější v poli.

"Na setkání jsem měl svou chvíli," přiznal Wolff dříve, než ho stihl "bonznout" někdo jiný. "Vybuchl jsem a potřeboval jsem mluvit se svým terapeutem pro zvládání vzteku, protože se začalo mluvit o zrušení omezení průtoku paliva. Naprosté volnosti, zcela bez omezení a hned teď v této chvíli. Nemůžeme přece zavírat oči před tím, co se děje ve světě. Hybridní systémy se dostávají do silničních automobilů, proto je podle mě potřebujeme mít v F1, ale zároveň musíme chápat, co zajímá fanoušky."

Pozitivně pokročila i diskuse o dalším bodě velkých změn plánovaných na rok 2021. Rozpočtový strop by měl dosáhnout 150 milionů USD (přibližně 3.3 miliardy korun) ročně, pravděpodobně mimo nákladů na marketing, platy jezdců a další věci. Přechod by měl být postupný a velkým týmům by měly ve snižování nákladů pomoci jednodušší aerodynamická pravidla a standardizace některých komponentů. Propuštění lidé z Mercedesu, Ferrari a Red Bullu by si teoreticky mohli najít práci u menších týmů jako Sauber, Toro Rosso a Force India, které budou mít v zdravějším prostředí prostor k růstu..