Novinky

  • 18.10.2019 Bad McLaren ukončí po sezoně spolupráci s brazilským petrolejářským koncernem Petrobras

  • 17.10.2019 Good Kimi Räikkönen dnes slaví 40. narozeniny

  • 17.10.2019 Neutral Týmy F1 zamítly návrh na zavedení kvalifikačního závodu již v sezoně 2020

Facebook Instagram

Čas nevrátíte, vysvětluje Brawn

Čas nevrátíte, vysvětluje Brawn

Recept na extrémně lehké vozy vzala voda

Když si stručně zrekapitulujeme řešení otázky budoucnosti motorů F1 v éře Rosse Brawna, tak musíme začít v roce 2017, kdy nastoupil do funkce ředitele sportovních záležitostí F1. Tehdy řekl, že pro F1 po roce 2020 vybere ten nejlepší motor, přičemž z rozhodování nevylučuje nic od dvanáctiválcového atmosférického agregátu až po elektromotor.

Také řekl, že současné vozy by potřebovaly odtučňovací kúru, protože za posledních 10 let hodně přibraly. Potom Brawn představil vizi nového hybridního motoru, jako "nejlepšího kompromisu" mezi tím, co chtějí starší fanoušci, co požadují současní výrobci a co přiláká nové výrobce. Pak se ukázalo, že Brawnův koncept nezaujal žádnou další automobilku. Současné čtyři toho využily a vydupaly si zachování současných hybridů.

Současné motory V6 jsou menší a lehčí než byly V8 a V10, jenže turbo, dva motorgenerátory dvou rekuperačních systémů a baterie něco váží. Také potřebují chlazení, aby se ve voze F1 neroztavily, což limituje zeštíhlování vozů. Prezident FIA Jean Todt navrhl, aby se vrátilo tankování, díky čemuž by vozy na startu neměly naložených 110 kilogramů paliva, ale pouze polovinu nebo třetinu. I samotné nádrže by byly menší, čímž by se ušetřil prostor. Tankování během závodu másvé plusy, jenže i zápory. Proto když se teď Brawna zeptáte na pokrok ve snižování hmotnosti, nebude z toho mít radost.

"Některé věci prostě nejdou udělat, čas nevrátíte," brání se. "Máme ohromný motor, jenže je také značně komplikovaný a velmi těžký. Současné vozy jsou těžší, ačkoli bychom všichni akceptovali lehčí. Pak je frustrující z každé strany slyšet:Ale my musíme mít lehčí vozy! Dobře, tak mi řekněte, jak to máme udělat. Rádi bychom, jenže máme vůz, baterie, rekuperační systém. Abychom vozy významně odlehčili, museli bychom to všechno zahodit."

VC Španělska - Brawn GP - Rubens Barrichello

 

Před deseti lety byl Brawn šéfem vlastního týmu Brawn GP. V zimě do vozu, jenž měl původně nést jméno Honda, na poslední chvíli nainstalovali motor Mercedes, což jim otevřelo cestu k zisku Poháru konstruktérů a mistrovského titulu pro Jensona Buttona. Vůz byl tehdy lehčí o více než sto kilogramů.

"Byl to krásný malý atmosférický motor. Už si nepamatuji, jak těžký byl vůz, asi o něco více než šest set kilo (současné mají 728 kilogramů). Jenson (Button, jenž se do něj letos vrátil, aby ho v rámci víkendu VC Velké Británie provětral před diváky v Silverstone) se mě zeptal, jestli by se to dalo vrátit. Já si ale myslím, že kdybychom udělali tolik kroků zpět, tak by to formuli 1 poškodilo. Musíme pracovat s tím, co teď tady máme."

Pro srovnání, vůz NASCAR má hmotnost 1,5 tuny, WRC 1,3 tuny, hybrid LMP1 900 kilogramů a monopost F2 s turbomotorem 720 kilogramů. Silniční vůz Bugatti Veyron váží 1.9 tuny bez řidiče a paliva.

Komentáře ke článku