Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Brawn doufá, že se Honda zase vrátí

Brawn doufá, že se Honda zase vrátí

Je na čase zamyslet se nad novou podobou motorů

Když americká společnost Liberty Media na začátku roku 2017 odkoupila F1, Ross Brawn dostal místo výkonného sportovního ředitele a jedním z jeho úkolů bylo najít vhodnou pohonnou jednotku pro sezony 2021 až 2025. Z jeho původního plánu na méně komplikované hybridní motory sešlo, když se do F1 nepřihlásil žádný nový výrobce. Místo toho se bude pokračovat se současnými pohonnými jednotkami, které měly zajistit alespoň setrvání všech čtyř současných výrobců. A Honda přesto odchází.

"Je smutné, že Honda po roce 2021 opustí F1," přiznává Brawn. "Je to již čtvrté kolo koloběhu rušení a obnovování projektu Hondy ve F1, odkdy jsem já v motorsportu. Ale jsem optimista. Když se její situace změní a když se F1 vyvine k lepšímu, může se Honda opět vrátit. Vždy byla důležitou součástí tohoto sportu a vítaným členem komunity F1 a snad jím v budoucnu opět bude.

V současnosti musejí všechny automobilky čelit masivním výzvám a my ve F1 vůči tomu nesmíme zůstat slepí. Musíme reagovat, abychom byli schopni tyto výzvy zvládnout, zůstali relevantní a v budoucnu byli ještě více přijatelní pro partnery z automobilového průmyslu.

Doufám, že nový koncept pohonné jednotky, kterou zavedeme nejpozději v roce 2026, ji motivuje k opětovnému návratu. Určitě ji přizveme do pracovních skupin pod FIA, které nám budou radit, jaký motor by měla F1 v budoucnu používat."

Zmínka o již čtvrtém ukončení projektu Hondy v relativně krátkém sledu mohla mnohé mladší fanoušky překvapit, nejedná se ale o chybu. Dobře známé jsou tři případy. Ukončení mimořádně úspěšného partnerství s McLarenem v první polovině 90. let, zrušení továrního týmu v roce 2008 plus stop pro současný projekt.

Honda však měla projekt i ve druhé polovině 90. let. Motory Honda se v té době dostávaly do F1 přes sesterskou společnost Mugen a pod jejím jménem a nebyly vůbec špatnou volbou například pro tým Jordan. To japonskou automobilku zaujalo a Harvey Postlethwaite dostal za úkol navrhnout vůz, který by Honda mohla do šampionátu nasadit s tímto motorem. Postlethwaite bohužel dostal infarkt, když se jeho dílo testovalo na trati v Barceloně. Krátce po jeho smrti Honda projekt továrního týmu zrušila.

Honda ukáže Formuli 1 záda počtvrté za posledních 30 let. Foto: Honda

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: AlphaTauri