Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Do formule 1 se nové týmy příliš nehrnou

Do formule 1 se nové týmy příliš nehrnou

Zájem údajně mají jen ztroskotanci z minulých let

Termínová listina MS F1 utěšeně bobtná, na vkus některých až moc. Jak to ale vypadá s případným rozšířením startovního pole?

Prezident FIA Jean Todt se netají tím, že by opět rád viděl na startu dvanáct týmů, tedy čtyřiadvacet vozů. „Důležitými kroky k tomu jsou finanční disciplína a spravedlivé rozdělování příjmů,“ uvedl šéf F1 Chase Carey. „Cílem je vytvoření takového obchodního modelu, který bude zdravý a pozitivní pro potenciální nováčky.

Když F1 v roce 2010 lákala zájemce o účast na něco podobného, přihlásilo se hned patnáct uchazečů. Bohužel je ještě v dobré paměti, jak to dopadlo. Řada projektů budila nedůvěru od začátku. Ani s těmi vybranými to nebylo lepší.

US F1, za nímž stáli konstruktér Ken Anderson a novinář Peter Windsor, skončil pořádnou ostudou ještě předtím, než se rozběhl. Bývalý závodník Adrian Campos vytvořil s podnikatelem s podezřelou minulostí Josém Ramónem Carabantem Hispania Racing F1 Team, který doslova přežíval ze sezony na sezonu. Lotus Racing Tonyho Fernandese přestál bez zisku jediného bodu dvě sezony, aby se proměnil na Caterham. Ten zanikl na sklonku roku 2014.

Historické lotusy dodnes budí zaslouženou pozornost, návrat značky do současné F1 však není příliš reálný

Nejsolidněji vypadal britský Manor, jenž coby Virgin Racing zpočátku těžil z podpory miliardáře Richarda Bransona. Pod ruskými vlastníky z Marussie to ale šlo od deseti k jedné a definitivní konec nastal před začátkem ročníku 2017.

Po těchto zkušenostech není divu, že v následující dekádě vstoupil do F1 jediný odvážlivec – Haas. Nyní, alespoň podle Auto Bild motorsportu, má tři následovníky. Jenže…

Prvním údajným kandidátem je skupina kolem někdejšího sportovního ředitele Manoru Greamea Lowsona, dalším Adrian Campos a Daniele Audetto (působící svého času v rovněž neúspěšné stáji Super Aguri) a třetím Lotus, patřící v současnosti čínskému koncernu Geely.

Vesměs tedy značky a osoby, které v nedávné minulosti ve F1 spíše pohořely. Že by zrovna někdo z nich padl lidem z Liberty Media do oka, je málo pravděpodobné.