Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Detaily aerodynamického hendikepu vysvětleny

Detaily aerodynamického hendikepu vysvětleny

Nejlepší budou v tunelu pouze 35 hodin týdně

Světová rada motorsportu odsouhlasila zavedení systému omezení vývoje aerodynamiky, odstupňovaného podle výsledků šampionátu. Pojďme se blíže podívat, co to do budoucna pro týmy znamená.

Středně velké a malé týmy nepochodily s návrhem snížit rozpočtový strop na rovných 100 milionů amerických dolarů. Strop pro rok 2021 klesl ze zamýšlených 175 na 145 milionů dolarů (3.5 miliardy českých korun) s tím, že v roce 2022 apadne na 140 milionů a až v letech 2023 až 2025 na 135 milionů.

Strop se může navýšit kvůli inflaci a také, když bude v kalendáři více než 21 velkých cen. Má ještě další četné výjimky, do kterých můžou velké týmy natlačit desítky milionů. Aerodynamický hendikep je doplňkem k rozpočtovému stropu, který zůstal poměrně vysoký na to, že ekonomika je na začátku krize. Omezuje vývoj aerodynamiky, představující podstatnou nákladovou položku. Zasáhne hlavně tři velké týmy vpředu, ale pouze v případě, že na špici opravdu zůstanou.

Dosud byl tým F1 omezen 65 aktivacemi aerodynamického tunelu týdně. Nová sportovní pravidla F1 rozdělila rok na osm ATP (Aerodynamic Testing Period), tedy sledovaných částí. Každá ATP je přibližně osm týdnů dlouhá a platí pro ni základní omezení na 320 spuštění aerodynamického tunelu, přičemž ren smí být využíván maximálně 400 hodin a turbína maximálně 80 hodin. Když tato čísla vydělíme osmi týdny, dostaneme průměr 40 zapnutí na týden (podstatně méně než dosavadních 65), 50 hodin využívání a 10 hodin proudění vzduchu.

Tento základ je brán jako sto procent omezení vývoje a v roce 2021 bude platit pro pátý tým Poháru konstruktérů (PK) v sezoně 2020. Za čtvrté místo se kvóta sníží o 2,5 % a tak se postupuje stále dále.Vítěz letošní sezony bude tudíž omezen na 90 % základu, což je 36 spuštění aerodynamického tunelu týdně.

Naopak týmu umístěnému na horším než 5. místě bude přičteno k dobru 2,5 % za každou příčku. Desátý tým v letošním Poháru konstruktérů bude tedy příští rok limitován 45 zapnutími týdně, tedy 112,5 % ​​základu.

Tím jsme ale ještě s rokem 2021 neskončili. Výše uvedené bude platit pouze do konce června, čili první pololetí. První červencový den se hendikepy upraví vzhledem k aktuálnímu pořadí PK. Pokud tým sezonu 2020 dokončí kupříkladu na třetím místě a na konci června 2021 bude v PK čtvrtý, hendikep se mu zmírní o 2.5 %. Tím jsme skončili s rokem 2021.

V Maranellu bude mnohem méně přesčasů. Foto: Ferrari

Systém pro rok 2021 je přechodnou verzí toho, čemu se budou muset týmy přizpůsobit v letech 2022 až 2025. Počínaje rokem 2022 bude mít 100 % základu, tedy průměrně 40 spuštění aerodynamického tunelu týdně, tým ne na pátém, ale na sedmém místě v PK. A rozdíl mezi sousedními příčkami v PK již nebude 2,5 procenta, ale pět procent. Z toho vyplývá, že vítěz PK nastoupí do další sezony s omezením na 28 spuštění týdně (70 % ze 40), zatímco desátý tým bude mít k dispozici 46 aktivací (115 % ze 40).

Omezení CFD se bude ve všech letech vypočítávat podle stejného systému a s identickými procenty jako v případě aerodynamických tunelů. Ekvivalentem základu 320 spuštění tunelu za jedno ATP (40/týden) je pro CFD 2000 položek výstupu za jedno ATP (250/týden).

Jde z toho hlava kolem, ale nemusíme si v ní držet všechno. Celkem postačí pamatovat si, že příští rok bude nejlepší na 90 procentech "normálu" s odstupňováním po 2,5 procenta a od roku 2022 to bude 70 procent pro nejlepšího s odstupňováním po pěti procentech.

Zdroj: FORMULE.CZ