Novinky

  • 09.08.2020 Good Sprint F2 v Silvestone se stal kořistí Jukiho Cunody (Carlin)

  • 09.08.2020 Good Bent Viscaal (MP Motorsport) se stal vítězem nedělního závodu F3 v Silverstone

  • 08.08.2020 Good Maximilian Günther (BMW) zvítězil v dalším závodě formule E v Berlíně

Facebook Instagram

Před VC Velké Británie 2020

Před VC Velké Británie 2020

Čtvrtá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

Po týdenní přestávce se bude závodit na okruhu, na němž před sedmdesáti lety šampionát F1 odstartoval. Většina týmů má navíc sídlo ve Velké Británii, takže je to pro ně domácí velká cena.

Po třech odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (63) před Valtterim Bottasem (58) a Maxem Verstappenem (33). Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (121) před Red Bullem (55) a McLarenem (41). Bez bodového zisku je pouze Williams.

Historie okruhu

Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone byl původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh. Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948.
V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.

Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradil Brands Hatch. 

VC Velké Británie - Red Bull - Sebastian Vettel

Sebastian Vettel se radoval z vítězství už v roce 2009. Foto: Red Bull

V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC) a tenhle klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění. V roce 1987, kdy se dosahovalo závratných rychlostí, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem. V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. Nyní zde existuje závodnická škola a za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.

Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát.

Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher. 

Klíčová místa

Okruh v Silverstone je nejseverněji položenou tratí v seriálu mistrovství světa F1. Závod Grand Prix F1 hostil už 53krát, ale teprve pojedenácté se pojede na současné konfiguraci tratě. V minulosti postupně přibývaly zatáčky kvůli snížení příliš vysoké rychlosti. Přesto byla v minulém ročníku průměrná rychlost nutná k dosažení pole position 249,228 km/h, což předčilo 246,91 km/h z předchozího roku.

Trať je plná velmi rychlých zatáček. V deseti z nich dokonce ef jedničky ani nemusejí používat brzdy! Naopak dvě místa s velmi intenzivním brzděním jsou výsledkem změn v posledních třiceti letech. Nízká energie při brzdění během kola však může mít v případě deště nebo rychlého poklesu teploty za následek vyhlazení třecího materiálu.

V takových podmínkách se totiž karbonové kotouče a brzdové destičky mohou příliš ochladit. Tím by v klíčových místech nedosahovaly potřebných vlastností. Přesto je podle techniků firmy Brembo okruh v Silverstone jedním z nejméně náročných na brzdy. 

VC Velké Británie - Williams - Kazuki Nakajima

Samotný start nehraje na okruhu v Silverstone tak významnou roli. Foto: Williams


V každém kole se používají sedmkrát po dobu 12,6 vteřiny, tedy zhruba o pět vteřin méně než na Hungaroringu. Během závodu je to méně než 11 minut. Dokonce i největší zpomalení je ovlivněno sníženou potřebou brzdění. Průměrná hodnota na kolo je 3,2 G. To vše znamená, že se při brzdění vytvoří jen malé množství energie ve srovnání s jinými tratěmi. Činí zhruba 120 kWh, tedy polovinu oproti Baku a Monaku.

Od startu po cílovou čáru každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 30 tun, zatímco na Red Bull Ringu to je 39 tun a na Hungaroringu 56 tun. Pouze na třech místech tlak přesahuje 55 kg.

Ze sedmi brzdných míst jsou dvě považována za náročné, jedno za středně těžké a čtyři za lehká. Nejtěžší je zatáčka Village (č. 3). Vozy přijíždějí rychlostí 320 km/h a za 2,37 vteřiny zpomalí na rychlost 125 km/h. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 150 kg a dosáhnou zpomalení 4,8 G. Vůz za tu dobu ujede 133 metrů. 

Zajímavá čísla

Při první velké ceně v roce 1950 okruh měřil 4649 metrů. Kvalifikaci vyhrál Giuseppe Farina v Alfě Romeo průměrnou rychlostí 151,051 km/h. V závodě zajel nejrychlejší kolo rychlostí 151,324 km/h. Loni byla délka okruhu 5891 metrů. V kvalifikaci byl nejrychlejší Valtteri Bottas ve voze Mercedes průměrnou rychlostí 249,228 km/h. Nejrychlejšího kola v závodě dosáhl jeho týmový kolega Lewis Hamilton rychlostí 242,736 km/h.

Silverstone je po Monze a Spa třetí nejrychlejší tratí v historii MS F1. V roce 1985 zde dosáhl vítěz Alain Prost průměrné rychlosti v závodě 235,425 km/h. Pro srovnání: loňský průměr Lewise Hamiltona byl 226,420 km/h.

V roce 1955 zde diváci viděli desátý nejtěsnější průjezd cílem. Vítěze Stirlinga Mosse a druhého Juana Manuela Fangia dělily pouhé dvě desetiny vteřiny. Třetí Karl Kling už ztratil 1:11,8. Přitom o tři roky dřív vyhrál Alberto Ascari s náskokem více než jednoho kola před Pierem Taruffim, což je naopak třetí největší rozdíl v historii. Pouze dvakrát byl v minulosti rozdíl dvě kola. S ním Jackie Stewart porazil Bruceho McLarena ve VC Španělska 1969 a Damon Hill zdolal Oliviera Panise ve VC Austrálie 1995.

Nejméně vozů v cíli odmávl startér na této trati při F1 v sezonách 1958 a 1998 (devět), nejvíce odpadlých však bylo v roce 1953 (osmnáct). Nejvíc změn v čele se odehrálo v sezóně 1975 (osm), kdy se ve vedení vystřídalo i nejvíce různých pilotů (sedm). Nejčastěji, šestkrát, zde triumfoval Lewis Hamilton, poprvé už v roce 2008.

V dosavadních 53 velkých cenách v Silverstone vyhrálo 39 různých jezdců. Z dosud aktivních je to pouze trojice šampionů Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Počtu nejrychlejších kol stále vládne Nigel Mansell (7). Lewis Hamilton vystoupil už devětkrát na pódium a šestkrát získal pole position. Nejvíc kilometrů ve vedení však strávil miláček domácího publika Jim Clark (1693).

Vzpomínka na rok 2019

Po předchozí Velké ceně Rakouska vedl šampionát jezdců Hamilton o 31 bodů před Bottasem a 71 před Verstappenem. V Poháru konstruktérů dominoval Mercedes s obrovským náskokem na Ferrari a Red Bull Racing.

První řadu na startu si vyjely stříbrné šípy, když tentokrát Bottas v kvalifikaci porazil Hamiltona. Za nimi stáli Leclerc a Verstappen. Vettel byl nucen se spokojit až se šestou pozicí za Gaslym.
Bottas si vedení na prvních metrech pohlídal, i když byl vystaven Hamiltonovu tlaku. Vettel šel před Gaslyho.  Grosjean kolidoval s týmovým kolegou Magnussenem a oba vyhledali pomoc v boxech. Dán však zanedlouho odstoupil.

Ve 4. kole Hamilton znovu zaútočil a tentokrát uspěl. Jenže Bottas se nedal a o pár zatáček později mu to oplatil. Leclerc se díky tomu trochu přiblížil a v patách měl Verstappena, Vettela a Gaslyho. V 11. kole Verstappen bezúspěšně nastoupil na Leclerka. O kolo později Gasly předjel Vettela, ale vzápětí nečekaně odbočil do boxů pro tvrdou sadu. Záhy ho následovali rovněž Leclerc a Verstappen. V uličce Nizozemec proklouzl před svého soupeře, ale na trati pak spáchal chybu a Monačan toho okamžitě využil.

Bottas přezul na konci 16. kola. Použil znovu střední směs a tím bylo jisté, že Mercedes počítá s další zastávkou. Hamilton reagoval nejrychlejším kolem a zůstal na dráze. Giovinazzi po smyku uvízl v kačírku a v důsledku toho byl do akce v 19. kole povolán safety car. To nahrálo Hamiltonovi, který si dojel pro nové pneumatiky a pohodlně zůstal první. Následovali ho i Vettel a kupodivu také Verstappen.

V té chvíli platilo pořadí Hamilton, Bottas, Vettel, Gasly, Verstappen, Leclerc (o kolo později rovněž udělal zastávku), Sainz, Norris, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Stroll, Kvjat, Russell a Kubica.

Ve 24. kole se znovu začalo závodit. Leclerc šel hned po Verstappenovi. Oba se ocitli mimo trať, ale pilot Red Bullu odolal.

Hamilton a Bottas ostatním mizeli v dáli. Gasly na pokyn ze zdi pustil před sebe Verstappena. Tím se dostal do akčního rádiusu Leclerka, který si ho ve 36. kole manévrem po vnější straně zatáčky nádherně vychutnal.

 Lewis Hamilton je nejúspěšnějším jezdcem v historii VC Velké Británie. Foto: Mercedes

Nenápadně působícímu Vettelovi přidělával stále hlubší vrásky dotírající Verstappen. Ten se nakonec kolem něj přehnal s pomocí DRS. Exmistr světa to tak nehodlal nechal být, jenže pokus o odvetu skončil ukázkovým odstřelem red bullu. Naštěstí mohli oba soci pokračovat, i když s poměrně značnou ztrátou. Vettel ovšem musel k mechanikům pro nové přední křídlo, navíc inkasoval za zavinění kolize desetisekundový trest a přišel tak o veškeré naděje na solidní umístění.

V závěru už vášně opadly. Bottas se na čerstvých gumách pokusil urvat bodík za nejrychlejší kolo, jenže na poslední chvíli mu ho vyfoukl vítězný Hamilton. Za duem Mercedesu si pro body dojeli Leclerc, Gasly, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat a Hülkenberg.

 

Velká BritánieVC Velké Británie

Okruh: Silverstone Circuit

Místo: Silverstone

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL52
  • DÉLKA OKRUHU5891 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,198 km
  • REKORD OKRUHU1:27,369 (2019)
  • DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
 
  • Počet zatáček18
  • Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

31. července - 2. srpna 2020

  • První tréninkPÁ   12:00 – 13:30
  • Druhý tréninkPÁ   16:00 – 17:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Vítězové VC Velké Británie v Silverstone

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2019 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2012 Mark Webber  Red Bull Renault Fernando Alonso Ferrari Ferrari
2011 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Mark Webber Red Bull Renault
2010 Mark Webber Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2008 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Heikki Kovalainen McLaren Mercedes
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2006 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Fernando Alonso Renault Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2003 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 David Coulthard McLaren Mercedes Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
1999 David Coulthard McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Jacques Villeneuve Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1995 Johnny Herbert Benetton Renault Damon Hill Williams Renault
1994 Damon Hill Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1993 Alain Prost Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1991 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1990 Alain Prost Ferrari Ferrari Nigel Mansell Ferrari Ferrari
1989 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Ayrton Senna McLaren Honda Gerhard Berger Ferrari Ferrari
1987 Nigel Mansell Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1985 Alain Prost McLaren TAG Porsche  Keke Rosberg Williams Honda 
1983 Alain Prost Renault Renault René Arnoux Ferrari Ferrari
1981 John Watson McLaren Ford René Arnoux Renault Renault
1979 Clay Regazzoni Williams Ford Alan Jones Williams Ford
1977 James Hunt McLaren Ford  James Hunt McLaren Ford 
1975 Emerson Fittipaldi McLaren Ford Tom Pryce Shadow Ford
1973 Peter Revson McLaren Ford Ronnie Peterson Lotus Ford 
1971 Jackie Stewart Tyrrell Ford Clay Regazzoni Ferrari Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra Ford Jochen Rindt Lotus Ford 
1967 Jim Clark Lotus Ford Jim Clark Lotus Ford 
1965 Jim Clark Lotus Climax Jim Clark Lotus Climax
1963 Jim Clark Lotus Climax  Jim Clark Lotus Climax
1960 Jack Brabham Cooper Climax Jack Brabham Cooper Climax
1958 Peter Collins Ferrari Ferrari Stirling Moss Vanwall Vanwall
1956 Juan Manuel Fangio Lancia Ferrari Stirling Moss Maserati Maserati
1954 José Froilán González Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes
1953 Alberto Ascari Ferrari Ferrari  Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Giuseppe Farina Ferrari Ferrari
1951 José Froilán González Ferrari Ferrari José Froilán González Ferrari Ferrari
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo  Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo
 

Vybrané údaje z roku 2019

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 644,2 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 508,9 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 22,9 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 72,2 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 80,6 %
  • Počet řazení za kolo1/2) 36/39
  • DRS zóny1)Z5-6/Z14-15
  • Největší přetížení4) 4,8 G ve 3. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 150 kg ve 3. zatáčce
  • Největší brzdná síla4) 2252 kW ve 3. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 337 km/h (Ricciardo)
  • Max. rychlost v závodě5) 340,4 km/h (Stroll)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:25,093 (Bottas)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:27,369 (Hamilton)
  • Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Hamilton)
  • Počet předjetí1) 7
  • Počet předjetí s DRS1) 16
  • Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 40 kol (Gasly)
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 39 kol (Albon)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 22 kol (Pérez)
  • Počet zastávek v boxech 29
  • Počet vítězství z pole position 19x z 53 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 100 %
  • Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 12 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 22 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 34 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Alfa Romeo

Komentáře ke článku