Novinky

  • 12.01.2022 Good Za tým Charouz bude ve F2 jezdit Cem Bölükbaşı

  • 05.01.2022 Neutral Otmar Szafnauer, dosavadní šéf týmu, opouští stáj Aston Martin

  • 28.12.2021 Good Ferrari podle Binotta nebude určovat týmovou jedničku.

Facebook Instagram

Hamilton porazil ve velkolepé bitvě Verstappena, do posledního závodu půjdou se stejným počtem bodů

Hamilton porazil ve velkolepé bitvě Verstappena, do posledního závodu půjdou se stejným počtem bodů

Velká cena Saudské Arábie - závod

Velká cena Saudské Arábie, která přinesla mimo jiné i dvě přerušení červenými vlajkami, nabídla velký souboj mezi Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem. Během něj došlo k nejednomu kontaktu a také k nepovoleným výjezdům mimo dráhu. Z vítězství se nakonec radoval Hamilton. Verstappen skončil druhý a to znamená, že oba půjdou do posledního závodu se shodným počtem bodů. Díky většímu počtu vítězství ale zůstává lídrem šampionátu Verstappen. Třetí skončil Valtteri Bottas, který ovšem předjel Estebana Ocona až na cílové rovince.

Ještě před startem závodu se vzpomínalo na zakladatele stáje Williams Franka Williamse. Ten před týdnem zemřel ve věku 79 let. Piloti se před Velkou cenou Saudské Arábie sešli na startovním roštu, kde uctili jeho památku minutou ticha. Williamsovu památku uctil i Damon Hill, který se v barvách jeho týmu stal v roce 1996 mistrem světa. Brit usedl do monopostu stáje Williams z roku 1980, se kterým vyhrál titul Alan Jones, a projel se s ním po trati.

Před startem uctili piloti minutou ticha památku zesnulého Franka Williamse. Foto: Williams



První místo si pro start Velké ceny Saudské Arábie vyjel v kvalifikaci Hamilton. Spolu s ním stál v první řadě Bottas. Třetí místo nakonec patřilo Verstappenovi, přestože po jeho havárii v kvalifikaci existovaly obavy, že bude muset vyměnit převodovku a klesne o pět míst. Za Nizozemcem následovali Leclerc, Pérez, Gasly, Norris, Cunoda, Ocon, Giovinazzi, Ricciardo, Räkkönen, Alonso, Russell, Sainz, Latifi, Vettel, Stroll, Schumacher a Mazepin.

Téměř všichni piloti odstartovali do závodu na střední směsi pneumatik. Výjimkami byli Norris, Ricciardo, Sainz a Vettel. Zatímco Norris musel nazout měkkou sadu, protože na ní postoupil do třetí části kvalifikace, zbylá trojice zvolila nejtvrdší směs. Jako nejrychlejší určilo Pirelli jednozastávkovou strategii.

Hamilton zůstal po startu první před Bottasem a Verstappenem. Co dělat měl v první zatáčce Pérez, který probrzdil a jen velmi málo chybělo k tomu, aby narazil do svého týmového kolegy od Red Bullu. Nakonec se Mexičan propadl zpět za Leclerca a jel po trati jako pátý. Šesté místo patřilo po prvním kole Norrisovi, sedmé Oconovi, osmé Gaslymu, deváté Ricciardovi a desáté Giovinazzimu. Itala ale v úvodu druhého kola předjel Alonso a dostal se tak na body.

Sainz se po startu z 15. příčky posunul na 13. místo. Nahoru šel mimo jiné i Vettel, který byl patnáctý. Ředitelství závodu oznámilo, že zaznamenalo incident mezi Russellem a Strollem. Ten se odehrál mimo záběry televizních kamer. Pozdější záznam odhalil, že pilot Aston Martinu předjel Brita díky výjezdu mimo trať. Rovněž vyšlo najevo, že krátce po startu měli mezi sebou kontakt Cunoda s Oconem.

Zanedlouho komisaři rozhodli, že Strolla nebudou za jeho předjetí s pomocí výjezdu mimo trať trestat. Bottas zajel nejrychlejší kolo závodu. Na svého týmového kolegu Hamiltona ztrácel sekundu a půl. Současně měl Fin více než sekundový náskok před Verstappenem.

 V úvodu jezdili na prvních dvou příčkách vozy stáje Mercedes. Foto: Mercedes



V pátém kole Hamilton sebral Bottasovi nejrychlejší kolo. Důvod k obavám měli Cunoda a Ocon. Komisaři totiž oznámili, že jejich incident po startu zaznamenali. Giovinazzi se pokoušel dostat zpátky před Alonsa na desátou příčku. Španěl nedobrzdil do první zatáčky a vyjel z dráhy. Desátou pozici ale udržel a Giovinazziho před sebe nepustil.

Boj probíhal i o deváté místo. Na Gaslyho totiž tlačil Ricciardo. Giovinazzi se dostal před Alonsa v úvodní šikaně a ve svém předposledním závodě ve F1 se tak vrátil na body. Hamilton opět vylepšil své nejrychlejší kolo.

Krátce po Giovinazzim šel dopředu i Ricciardo. Australan si v úvodní šikaně poradil s Gaslym. Ve stejném místě ztratil další pozici Alonso. Na 12. pozici ho odsunul krajan Sainz. Hamilton už vedl o 2,5 sekundy. Mezi Bottasem i Verstappenem nadále zůstával rozestup větší než jedna sekunda.

V desátém kole se Sainz dostal i před Giovinazziho. A vzápětí bylo jasné, že na 10. příčce chvíli zůstane. Schumacher totiž boural a na trať vyjel zpomalovací vůz. Neutralizace využili k zastávce v boxech Stroll a Russell. Oba přešli ze střední sady na tvrdou. Zanedlouho zajeli do boxů i Hamilton, Bottas, Leclerc, Pérez, Norris, Alonso a Latifi. Všichni nazuli tvrdou sadu.

 Mick Schumacher se postaral o první červenou vlajku. Foto: Haas



Novým lídrem závodu se tedy stal Verstappen. Druhý byl Hamilton, třetí Bottas, čtvrtý Ocon, pátý Ricciardo, šestý Leclerc, sedmý Gasly, osmý Pérez, devátý Sainz, desátý Giovinazzi, jedenáctý Cunoda, dvanáctý Räikkönen, třináctý Vettel, čtrnáctý Norris, patnáctý Alonso, šestnáctý Mazepin, sedmnáctý Russell, osmnáctý Stroll a devatenáctý Latifi.

Ve 13. kole byl závod přerušen červenou vlajkou. Bariéra byla totiž po Schumacherově nárazu příliš poničena a potřebovala opravit. Červené vlajky byly vodou na mlýn pro piloty, kteří ještě na svém kontě neměli zastávku v boxech včetně vedoucího Verstappena. Jezdci totiž můžou při přerušení měnit pneumatiky. Pilot Red Bullu tak najednou byl skutečným lídrem závodu.

S tím nebyl Hamilton spokojen, což dal najevo do vysílačky: "Proč vyvěsili červenou vlajku? Bariéra se zdá být v pořádku. Zjistěte důvod," zaúkoloval sedminásobný mistr světa svůj tým. O pár okamžiků později se ho snažil uklidnit hlavní stratég Mercedesu James Vowles. "Je to riziko, o kterém jsme věděli, protože jsme počítali s tím, že by mohla být vyvěšena červená vlajka. Přijdu si za tebou popovídat," vzkázal Hamiltonovi.

Vozy se znovu rozjely ve 21:15 hodin místního času. První byl Verstappen před Hamiltonem a Bottasem. Čtvrtá pozice patřila Oconovi, pátá Ricciardovi, šestá Leclercovi, sedmá Gaslymu, osmá Pérezovi, devátá Sainzovi, desátá Giovinazzimu, jedenáctá Cunodovi, dvanáctá Räikkönenovi, třináctá Vettelovi, čtrnáctá Norrisovi, patnáctá Alonsovi, šestnáctá Mazepinovi, sedmnáctá Russellovi, osmnáctá Strollovi a devatenáctá Latifimu.

Všichni piloti nazuli novou sadu pneumatik. Verstappen přezul na tvrdou směs. Podle Hamiltona si Nizozemec na výjezdu z boxové uličky vyzkoušel start, což se jezdci Mercedesu nelíbilo. Hamilton si v závěru zaváděcího kola nechal Verstappena poodjet a lídr šampionátu si stěžoval, že si ho Hamilton nechal poodjet na více než deset délek vozu.

První přerušení přišlo Maxi Verstappenovi vhod. Foto: Red Bull



Startovalo se z pevných pozic. Hamilton se po startu dostal do čela. Verstappen se ovšem odmítal vzdát a ačkoli v šikaně vyjel z trati, posunul se před Hamiltona. Mezi oběma jezdci navíc došlo ke kontaktu a Hamilton spadl až na třetí pozici. Na druhou příčku se posunul Ocon.

Brzy ale byl závod přerušen červenými vlajkami znovu. V postartovní mele se totiž roztočil po kontaktu s Leclercem Pérez a závod pro něj skončil. Odstoupili i Russell a Mazepin. Rus zezadu do pilota Williamsu narazil. "Omlouvám se, tomu jsem se nemohl vyhnout," uvedl pilot Haasu do vysílačky.

Hamiltonovi se počínání Verstappena po restartu pochopitelně nelíbilo: "Musel jsem se vyhnout kolizi. Přejel celý obrubník. Zkrátka mě předjel za bílou čárou," říkal.

Ředitel závodu Michael Masi vzápětí nabídnul Red Bullu, že pokud bude Verstappen do závodu startovat jako třetí za Hamiltonem, vyhne se Nizozemec penalizaci za předjetí mimo závodní dráhu. Rakouská stáj váhala, ale nakonec nabídku přijala.

To znamenalo, že na první místo se posunul Ocon. Druhý byl před restartem Hamilton a třetí Verstappen. Čtvrtá pozice patřila Ricciardovi, až na páté místo se propadl Bottas, šestý byl Gasly, sedmý Leclerc, osmý Giovinazzi, devátý Sainz, desátý Vettel, jedenáctý Räikkönen, dvanáctý Cunoda, třináctý Alonso, čtrnáctý Stroll, patnáctý Latifi a šestnáctý Norris.

 Při druhém restartu patřilo první místo Estebanu Oconovi. Foto: Alpine



Znovu se startovalo z pevných pozic. U Verstappena došlo během přerušení k další výměně pneumatik a vrátil se na střední sadu. Hamilton také přezul, zůstal ale na tvrdých gumách. Stejně jako u Hamiltona tomu bylo i u vedoucího Ocona.

Hamilton se na cílové rovince posunul před Ocona. Nejlépe ale zvládl start Verstappen, který šel na vnitřní stopu a vrátil se do čela. Ocon spadl na druhou příčku a Hamilton byl třetí. Mezi pilotem Alpine a sedminásobným šampionem došlo v první zatáčce ke kontaktu.

V nájezdu do dalšího kola se Hamilton dostal na druhou pozici před Ocona. Rozestup mezi ním a Verstappenem činil sekundu a půl. Za třetím Oconem se nacházeli čtvrtý Ricciardo, pátý Bottas, šestý Gasly, sedmý Giovinazzi, osmý Vettel, devátý Cunoda bodovanou desítku uzavíral Leclerc.

Hamilton krátce po předjetí Ocona zajel nejrychlejší kolo. V dalším kole mu ho ale sebral Verstappen. I přesto ale Brit stáhl svého rivala pod jednu sekundu. Verstappen navíc hlásil, že nemá dostatek výkonu. Opticky se ale nezdálo, že by s jeho vozem bylo něco špatně. Red Bull ale Verstappena uklidnil, že se pouze dobíjí baterie.

V nadcházejících dvou okruzích zajel nejrychlejší kola Hamilton. Kromě Hamiltona se snažil dostat dopředu i jeho týmový kolega Bottas. Fin tlačil na čtvrtého Ricciarda. Za okamžik ale opět vlály žluté vlajky. K incidentu došlo mezi Vettelem a Cunodou. Japonec trefil ve druhé zatáčce Vettelovu pravou zadní pneumatiku a poslal čtyřnásobného šampiona do hodin. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

 Sebastian Vettel nezažil snadný závod. Foto: Aston Martin



Zatímco pilot Aston Martinu se propadl na 11. příčku, Cunoda spadl až na poslední 16. pozici. Japoncovi totiž trvalo o něco déle, než se zapojil zpět do závodu, neboť se mu přední křídlo zaseklo pod vozem. Musel tak zacouvat, aby se ze svízelné situace dostal. Na konci okruhu zamířil k mechanikům.

Po restartu zajel Hamilton nejrychlejší kolo. Jeho rozestup na Verstappena činil něco málo přes sekundu. Tou dobou byl závod ve 26. kole, tedy na začátku své druhé poloviny. Třetí místo stále patřilo Oconovi, čtvrté Ricciardovi, páté Bottasovi, šesté Gaslymu, sedmé Giovinazimu, osmé Sainzovi, deváté Leclercovi a desáté Strollovi.

Alonso se ocitl v hodinách a spadl na 15. příčku. Potíže měl i Vettel, který si mimo záběry kamer poškodil vůz. Cunoda dostal za předchozí kolizi s německým pilotem penalizaci pět sekund. Do boxů zamířil Räikkönen, který měnil přední přítlačné křídlo. Pozdější záznam odhalil, že Vettel s Räikkönenem kolidovali při vzájemném souboji. Kvůli úlomkům, které zůstaly na dráze, byl na okamžik aktivován režim virtuálního zpomalovacího vozu.

I když byl za účelem odklizení úlomků vyhlášen režim virtuálního zpomalovacího vozu, stále na trati zůstávaly trosky, což se nelíbilo Alonsovi. Virtuální zpomalovací vůz byl proto vyhlášen znovu. Španěl se ale ozval znovu. Podle něj to chtělo výjezd skutečného zpomalovacho vozu. Do konce závodu zbývalo dvacet kol.

Režim virtuálního zpomalovacího vozu trval nezvykle dlouho. K restartu došlo až po třech kolech. Verstappenovi se podařilo v úvodních okamžicích po obnovení závodního režimu navýšit náskok na více než sekundu a půl.

Třetí stále zůstával Ocon. Francouz tak byl na cestě za třetím pódiem stáje Alpine v letošní sezoně a současně za svým druhým letošním umístěním na stupních vítězů. Na "bedně" stál už na Hungaroringu, kde překvapivě zvítězil. Nyní měl patnáct kol před koncem dvousekundový náskok před Ricciardem. Pilot McLarenu měl ale stále nedaleko za sebou Bottase, který ztrácel méně než sekundu.

Daniel Ricciardo držel za sebou Valtteriho Bottase dlouho. Foto: McLaren


Hamilton zajížděl nejrychlejší kola a stáhnul Verstappena pod sekundu. Ve 36. kole byl ale znovu vyhlášen virtuální zpomalovací vůz. Z Vettelova vozu totiž odlétl další úlomek. Tento režim trval ale jen krátce a brzy se znovu závodilo. V nájezdu do 37. kola Hamilton zaútočil na cílové rovince. Pilot Red Bullu mu ale neměl v úmyslu uhnout. První místo sice udržel, opět ale vyjel ven z trati a vyhnal i Hamiltona. "Je to šílenec," komentoval Hamilton situaci.

Verstappenovi bylo doporučeno od týmu, aby Hamiltona pustil. Nizozemec skutečně zvolnil. Na to ale Hamilton nestihl zareagovat a naboural do zadní části Verstappenova vozu. Incidentem se ihned začali zabývat sportovní komisaři. Oba vozy byly schopny jet dál, Verstappenův náskok ale narostl na dvě sekundy. Na předním křídle pilota Mercedesu ale bylo poškození předního křídla. Bottas se na okamžik posunul před Ricciarda na čtvrtou pozici, Australan se ale vzápětí vrátil zpět.

Deset kol před koncem už ale souboj Ricciardo versus Bottas skončil. Fin předjel pilota McLarenu na cílové rovince a definitivně se dostal na čtvrtou pozici.  Hamilton zajel nejrychlejší kolo závodu a opět se dotahoval na Verstappena.

Ve 42. kole Verstappen Hamiltona pustil. Hned v další zatáčce ho ale opět předjel. Nizozemec se sice vrátil na první příčku, od sportovních komisařů ale dostal penalizaci za zisk výhody výjezdem mimo trať v úvodní šikaně. Navíc sportovní komisaři oznámili, že po závodě bude vyšetřován i kontakt mezi Verstappenem a Hamiltonem, ke kterému došlo, když mu Nizozemec přepouštěl pozici.

Brit sice měl jistotu, že jeho soupeř bude po závodě penalizován, i přesto ho ale předjel už na dráze a ujal se vedení. Hamilton navíc vyvezl při souboji Verstappena mimo trať. Vettel odstoupil v boxech ze závodu. Současně bylo oznámeno, že incident mezi pilotem Aston Martinu a Räikkönenem nebude dále vyšetřován.

 Z velkého boje nakonec vyšel vítězně Lewis Hamilton. Foto: Mercedes



Hamilton po převzetí prvního místa začal Verstappenovi ujíždět. Pilot Red Bullu si stěžoval, že mu již odcházejí pneumatiky. Zcela v klidu ale nemohl být ani Hamilton, z jehož vozu odlétl úlomek. Dokázal ale vylepšit nejrychlejší kolo závodu. Do konce závodu zbývala dvě kola a pokud by v tomto pořadí oba dojeli do cíle a Hamilton získal nejrychlejší kolo, šli by do víkendu v Abú Zabí se shodným počtem bodů.

Drama se ale odehrávalo i v boji o třetí pozici. Bottas už byl blízko Oconovi. V úvodní šikaně předposledního kola Bottas naznačil útok, ale neuspěl.

 

Hamilton si už pohlídal vítězství. Verstappen skončil druhý a to znamená, že do posledního závodu sezony opravdu půjdou bodově vyrovnaní. Na stupně vítězů nakonec vystoupil i Bottas. Pilot Mercedesu udolal Ocona až na cílové rovince. Francouz si tak musel na druhé pódium nechat zajít chuť. Pro body si dojeli také pátý Ricciardo, šestý Gasly, sedmý Leclerc, osmý Sainz, devátý Giovinazzi a desátý Norris.

Aktualizace: Verstappen dostal po závodě ještě jednu penalizaci, tentokrát deset sekund za zavinění kolize s Hamiltonem, když mu přepouštěl pozici. Druhá příčka mu ale zůstala.

p. jezdec tým motor ztráta kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes - 50 25+1
2. Max Verstappen Red Bull Honda +21,825 50 18
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +27,531 50 15
4. Esteban Ocon Alpine Renault +27,633 50 12
5. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +40,121 50 10
6. Pierre Gasly AlphaTauri Honda +41,613 50 8
7. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +44,475 50 6
8. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +46,606 50 4
9. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari +58,505 50 2
10. Lando Norris McLaren Mercedes +1:01,358 50 1
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +1:17,212 50 0
12. Nicholas Latifi Williams Mercedes +1:23,249 50 0
13. Fernando Alonso Alpine Renault +1 kolo 49 0
14. Juki Cunoda AlphaTauri Honda +1 kolo 49 0
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari +1 kolo 49 0
DNF Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes - 44 0
DNF Sergio Pérez Red Bull Honda - 14 0
DNF George Russell Williams Mercedes - 14 0
DNF Nikita Mazepin Haas Ferrari - 14 0
DNF Mick Schumacher Haas Ferrari - 8 0

Průběžné pořadí: 1. Verstappen 369.5, 2. Hamilton 369.5, 3. Bottas 218, 4. Pérez 190, 5. Leclerc 158, 6. Norris 154, 7. Sainz 149.5, 8. Ricciardo 115, 9. Gasly 100, 10. Alonso 77, 11. Ocon 72, 12. Vettel 43, 13. Stroll 34, 14. Cunoda 20, 15. Russell 16, 16. Räikkönen 10, 17. Latifi 7, 18. Giovinazzi 3, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.

Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 587.5, 2. Red Bull 559.5, 3. Ferrari 307.5, 4. McLaren 269.5, 5. Alpine 149, 6. AlphaTauri 120, 7. Aston Martin 77, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 13, 10. Haas 0.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull