Staněk vyšel vítězně z nedělní loterie
FIA F3 v Imole - hlavní závod
Nedělní hlavní závod FIA F3 začínal na částečně mokré trati a v úvodu se tak dařilo lépe jezdcům, kteří zariskovali s nazutím mokré sady pneumatik. V čele se tak dočasně objevili Collet nebo Martí. Oba ale později zamířili k mechanikům, protože trať již byla dostatečně suchá. Konečné výsledky nakonec přinesly velkou radost českým fanouškům. Svůj první triumf totiž vybojoval Staněk, který se v předposledním kole dostal před Bearmana. Druhý nakonec skončil Crawford a třetí Hadjar. Berman obsadil až čtvrté místo poté, co v závěru kolidoval při souboji o třetí místo se Saucym.
Do hlavního závodu se už startovalo podle výsledků kvalifikace. První místo tak patřilo na roštu Maloneymu. Slibnou výchozí pozici měl i Staněk, kterému patřila druhá příčka. Následovali Crawford, Saucy, Bearman, Martins, Hadjar, O´Sullivan, Collet, Maini, Cohen, Colapinto, Frederick, Rasmussen, Smoljar, Yeany, Azman, Alatalo, Pizzi, Villagómez, Leclerc, Ušijima, Benavides, Martí, Malvestiti, Tóth, Vidales, Trulli a Schumacher.
V Imole sice bylo slunečno, trať ale byla po nočním dešti trochu mokrá. Většina pilotů ovšem zvolila suché gumy. Našly se ale i výjimky, které nasadily mokrou sadu.
V úvodu závodu se Staněk pokoušel dostat před Maloneyho do čela, Barbadosan ale nakonec první místo udržel. Dopředu ovšem stoupal Collet, který byl jedním z pilotů, co nazuli mokrou sadu. Brzy se dostal na třetí příčku a během prvního kola zdolal i Staňka s Maloneym. Ujal se vedení a začal ujíždět. Byla ale otázka, jak dlouho jeho pneumatiky budou fungovat. Trať totiž osychala.
Staněk se v úvodu druhého kola propadl na pátou příčku. Zdolali ho nejprve Colapinto a pak i Smoljar. I tato dvojice vsadila na mokrou sadu. Colapinto se Smoljarem se vzápětí posunuli i před Maloneyho.
Brzy ale vlály žluté vlajky. Na výjezdu ze třetí zatáčky se s náročnými podmínkami nedokázal vypořádat Pizzi. Ital se roztočil ve třetí zatáčce. V šesté zatáčce pak došlo ke kolizi mezi Benavidesem a Ušijimou. Na dráhu vyjel zpomalovací vůz.
Během fáze zpomalovacího vozu se piloti jedoucí na mokrých pneumatikách rozhodli přezout. K mechanikům zajeli Collet, Colapinto i Smoljar. Boxy navštívili rovněž Villagómez, Benavides a Ušijima.
Zastávky v boxech umožnily Maloneymu vrátit se do čela. Druhý byl opět Staněk. Na bodech jeli i Bearman, Martí, Yeany, Crawford, Saucy, Hadjar, Maini a O´Sullivan. Martí a Yeany v úvodu vytěžili z nasazení mokých pneumatik, na kterých zůstávali i nadále.
V pátém kole přišel restart závodu. Maloney udržel první místo, Staněk ale musel bránit druhou pozici před Bearmanem. Oběma ale vypálil rybník Martí, jehož mokré gumy pořád fungovaly a dostal se na druhou pozici. Staněk držel třetí příčku, měl ale za sebou Yeanyho.
Martí se ještě během pátého kola posunul na první místo. Ke změně došlo i na třetí pozici. Staněk podle očekávání neuhájil třetí pozici před Yeanym s mokrými pneumatikami. V úvodu šestého kola se sice rodák z Valašského Meziříčí pokusil před Američana vrátit, ale bez úspěchu.
Martí zajel nejrychlejší kolo a vedl před Maloneym už o sekundu. Colapintovy naděje dostaly další ránu. Po pádu do hloubi pole po přezutí totiž obdržel penalizaci 10 sekund stop & go za to, že se při průjezdu přes první čáru zpomalovacího vozu nenacházel na své pozici.
V sedmém kole se zdálo, že mokré pneumatiky začínají fungovat. Maloney totiž stáhl Martího a vrátil se zpět na první místo. Plné ruce práce už měl i Yeany, za kterým se nacházeli Staněk a Bearman.
Martí a Yeany zajeli do boxů. Své zastávky načasovali dobře. Tou dobou byl totiž aktivován režim virtuálního zpomalovacího vozu. Benavides totiž havaroval v osmé zatáčce poté, co ztratil přední křídlo po kontaktu s Villagómezem.
Rasmussen mezitím odstoupil ze závodu. Do boxů zajeli také Trulli a Tóth, na jejichž vozech se pracovalo.
Maloney znovu vedl. Druhý byl Staněk, třetí Bearman, čtvrtý Crawford, pátý Saucy, šestý Hadjar, sedmý Maini, osmý O´Sullivan, devátý Frederick a bodovanou desítku uzavíral Cohen. Jedenáctý byl Leclerc, dvanáctý Alatalo, třináctý Azman, čtrnáctý Schumacher, patnáctý lídr šampionátu Martins, šestnáctý Vidales, sedmnáctý Collet, osmnáctý Smoljar, devatenáctý Malvestiti, dvacátý Villagómez, dvacátý první Martí, dvacátý druhý Colapinto, dvacátý třetí Ušijima, dvacátý čtvrtý Yeany, dvacátý pátý Trulli a dvacátý šestý Tóth.
Benavides obdržel penalizaci deseti sekund za zavinění kolize s Ušijimou. Pilot Carlinu už ale v závodě nepokračoval.
V 11. kole byl závod restartován. Ještě předtím, než zpomalovací vůz vyjel, došlo k lehkému kontaktu mezi Staňkem a Bearmanem. Nic vážného z toho ovšem nebylo. To se ale nedalo říct o Maloneym. Ten se totiž roztočil v předposlední zatáčce a zůstal stát. Závod po něj skončil po školácké chybě.
Díky tomu se do čela dostal Staněk. Ani český pilot se ale v čele dlouho neudržel. V první zatáčce ho totiž zdolal Bearman. Po Maloneyho problémech ale brzy vyjel na dráhu opět zpomalovací vůz.
Ve 14. kole byl závod restartován. Bearman udržel první pozici před Staňkem a Crawfordem. V dalších kolech se Bearmanovi podařilo navýšit svůj náskok nad jednu sekundu. Ke Crawfordovi se ale přiblížili Saucy a Hadjar.
Staněk ovšem začal později zajíždět nejrychlejší kola závodu a dotahoval se na Bearmana. Saucy naznačoval v první zatáčce útok na Crawforda, úspěšný ale nebyl. Za zmínku stál výkon Leclerca, který byl po startu z 21. místa už šestý.
Staněk byl čím dál rychlejší a Bearman měl čím dál větší důvod k obavám. V první zatáčce 21. kola už český závodník naznačil útok. Zatím se ale pořadí neměnilo.
Ve 22. kole Staněk zkusil v první zatáčce útok po vnější straně. Bearman ale i tentokrát odolal. V sedmé zatáčce přišel v podání českého pilota další náznak útoku.
V nájezdu do předposledního kola už to ale vyšlo. Staněk se ujal vedení a mířil za prvním vítězstvím ve FIA F3 v kariéře. Crawford se dokázal odpoutat od Saucyho s Hadjarem a naopak začínal dotírat na Bearmana.
Bearmanovy pneumatiky už nebyly ve formě a Crawford se před něj v posledním kole dostal. Na Brita dotírali i Saucy s Hadjarem.Saucy to v předposlední zatáčce zkusil po vnějšku. Mezi ním a Bearmanem ale došlo ke kontaktu a nakonec to byl Hadjar, kdo bral třetí příčku. Bearman dojel alespoň jako čtvrtý před pátým Leclercem, šestým Mainim, sedmým O´Sullivanem, osmým Frederickem, devátým Vidalesem a desátým Cohenem. Saucy nakonec nedojel. Martins, který před závodem vedl šampionát, skončil tentokrát 11. a odjížděl s prázdnou.
Aktualizace: Po závodě se ještě trestalo. Podle očekávání byl penalizován Bearman za zavinění kolize se Saucym. Dostal 20 sekund a spadl ze čtvrtého místa na sedmnácté. O body přišel i Cohen, který obdržel pětisekundový trest za to, že v deváté zatáčce čtyřikrát porušil limity trati. Tóth byl potrestán třiceti sekundami za to, že ve více než šesti sektorech nedodržel při jízdě za zpomalovacím vozem předepsané minimální časy. Strachovat se ale chvíli mohl také vítězný Staněk. Český jezdec totiž použil na podlaze prkno, které nebylo nahlášeno. Vyšlo ale najevo, že tým omylem před víkendem uvedl chybné sériové číslo prkna, ve které oproti správné variantě chyběla jedna číslice. Trident vyvázl "pouze" s pokutou 7 500 euro.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 45:37.829 | 24 | 25+1 |
2. | Jak Crawford | Prema | Mecachrome | 45:38.483 | 24 | 18 |
3. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 45:42.076 | 24 | 15 |
4. | Arthur Leclerc | Prema | Mecachrome | 45:44.344 | 24 | 12 |
5. | Kush Maini | MP Motorsport | Mecachrome | 45:50.395 | 24 | 10 |
6. | Zak O´Sullivan | Carlin | Mecachrome | 45:51.114 | 24 | 8 |
7. | Kaylen Frederick | Hitech | Mecachrome | 45:52.118 | 24 | 6 |
8. | David Vidales | Campos | Mecachrome | 45:52.774 | 24 | 4 |
9. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 45:53.722 | 24 | 2 |
10. | William Alatalo | Jenzer | Mecachrome | 45:54.442 | 24 | 1 |
11. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | 45:56.416 | 24 | 0 |
12. | David Schumacher | Charouz Racing System | Mecachrome | 45:56.677 | 24 | 0 |
13. | Ido Cohen | Jenzer | Mecachrome | 45'58,275 | 24 | 0 |
14. | Alexander Smoljar | MP Motorsport | Mecachrome | 45:58.879 | 24 | 0 |
15. | Josep María Martí | Campos | Mecachrome | 45:59.798 | 24 | 0 |
16. | Hunter Yeany | Campos | Mecachrome | 46:00.792 | 24 | 0 |
17. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 46:02.557 | 24 | 0 |
18. | Reece Ušijima | Van Amersfoort | Mecachrome | 46'05,533 | 24 | 0 |
19. | Nazim Azman | Hitech | Mecachrome | 46'06,590 | 24 | 0 |
20. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | 46'08,235 | 24 | 0 |
21. | Federico Malvestiti | Jenzer | Mecachrome | 46'10,203 | 24 | 0 |
22. | Franco Colapinto | Van Amersfoort | Mecachrome | 46'50,395 | 24 | 0 |
23. | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | DNF | 23 | 0 |
24. | Enzo Trulli | Carlin | Mecachrome | 46:09.677 | 23 | 0 |
25. | László Tóth | Charouz Racing System | Mecachrome | 46'28,933 | 21 | 0 |
DNF | Zane Maloney | Trident | Mecachrome | - | 9 | 0 |
DNF | Brad Benavides | Carlin | Mecachrome | - | 6 | 0 |
DNF | Oliver Rasmussen | Trident | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Francesco Pizzi | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 1 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Martins 36, 2. Leclerc 36, 3. Staněk 33, 4. Crawford 32, 5. Hadjar 31, 6. Colapinto 22, 7. Bearman 17, 8. Saucy 15, 9. Correa 14, 10. Maloney 13, 11. O´Sullivan 13, 12. Smoljar 11, 13. Maini 10, 14. Frederick 10, 15. Vidales 9, 16. Collet 4, 17. Rasmussen 4, 18. Alatalo 3, 19. Villagómez 2, 20. Pizzi 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 85, 2. ART Grand Prix 65, 3. Trident 50, 4. Hitech 41, 5. MP Motorsport 25, 6. Van Amersfoort 24, 7. Carlin 13, 8. Campos 9, 9. Jenzer 3, 10. Charouz Racing System 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Trident