Norris je mistrem světa
VC Abú Zabí – závod
Verstappenova éra po čtyřech letech končí. Mistrem světa se stává poprvé v životě Norris. Pilotovi McLarenu stačilo v Abú Zabí i třetí místo. Verstappen sice po bezchybném výkonu zvítězil, nakonec ale musel skousnout porážku o pouhé dva body. Piastri dojel do cíle závodu na druhém místě.
Hlavní otázka zněla před posledním letošním závodem jasně – kdo se stane mistrem světa? Na prvním místě startovního roštu stál Verstappen, pilot Red Bullu ale neměl situaci ve svých rukou. Ze druhé pozice totiž vyrážel Norris, kterému i v případě Verstappenova vítězství stačilo dojet na stupních vítězů a získal by svůj první titul. Třetí kandidát na titul Piastri začínal ze třetí pozice.
Leckomu se před začátkem závodu vracely vzpomínky na Velkou cenu Abú Zabí 2016. Tehdy vedoucí Hamilton záměrně brzdil Rosberga tak, aby se na něj dotáhli i další soupeři a on tak ztratil titul. Otázkou rovněž bylo, jak moc a za jaké situace McLaren dovolí Piastrimu jakožto hůře postavenému jezdci v šampionátu ohrožovat Norrise. Australan před závodem uvedl, že s týmem probrali nejrůznější scénáře, konkrétní ale nebyl.
Ne všichni aspiranti na titul zvolili pro úvod závodu stejnou strategii. Verstappen a Norris obuli střední směs, Piastri ovšem vsadil na tvrdou. To naznačovalo, že Australan plánuje setrvat před první zastávkou na dráze déle. Výkonný ředitel McLarenu Zak Brown rovněž před začátkem závodu uvedl, že při startu na sebe nebudou jeho jezdci útočit.
Hned po startu zaujal Verstappen defenzivní stopu a udržel za svými zády Norrise. Ten sice zůstával po většinu prvního kola jako druhý, pak ale přišlo překvapení. Piastri objel Norrise po vnější straně v deváté zatáčce a dostal se na druhé místo. Norris spadl na třetí příčku a musel se mít na pozoru i před Leclercem s Alonsem, kteří jeli nedaleko za ním. Britův titul tou dobou rozhodně nebyl jistý.
Poprvé po 15 letech se v posledním závodě rozhodovalo mezi více než dvěma jezdci. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool
Rozestup na prvních dvou pozicích se v dalších kolech ustálil. Verstappen si udržoval zhruba dvousekundový náskok před Piastrim. Norris ovšem stále nemohl být klidnější. Za pilotem McLarenu totiž jezdil se ztrátou menší než jedna sekunda Leclerc. Pilot Ferrari tak mohl na rovinkách využívat systém DRS a Norris se musel mít na pozoru. Propad na čtvrté místo by pro něj totiž znamenal ztrátu titulu, který by v takovém případě putoval do rukou Verstappena.
Ve 14. kole začala do hry vstupovat strategie. Do boxů mířili první piloti, nejlepší trojice ale prozatím zůstávala na dráze. V 16. kole se ovšem objevil u mechaniků Norris, který pokrýval čtvrtého Leclerca. Pilot Ferrari stavěl ve stejném kole. Norris si i po zastávce udržel virtuální třetí místo. Leclerc s Russellem navíc byli zaneprázdněni svou vlastní bitvou a Norris ta mohl zvýšit svůj náskok.
Pilot McLarenu se poté zdárně probíjel i přes piloty čekající na první zastávku. Lawson z juniorky Red Bullu Racing Bulls mu sice nechtěl dát pozici zadarmo, po neúspěšné snaze vrátit se před Norrise v deváté zatáčce po vnějšku ale souboj skončil.
Po Lawsonovi byl před Norrisem Cunoda, po němž Red Bull chtěl, aby Norrise co nejvíce zdržel a umožnil tak Leclercovi přiblížit se. Japonec se sice snažil na dlouhé rovince před pátou zatáčkou kličkovat, Norrise se systémem DRS ale za svými zády neudržel. Norris byl ale donucen vyjet při předjíždění mimo trať, za což byl vyšetřován sportovními komisaři. Hrozbě penalizace čelil i Cunoda za podezření na vytlačování Norrise z trati. Cunoda nakonec dostal pětisekundový trest. Norris vvyvázl bez penalizace.
Mezitím už se objevil v boxech i Verstappen. Nizozemec přezul ve 24. kole na tvrdou sadu, čímž pustil do čela Piastriho. On sám se vrátil jako druhý. Australan a McLaren natahovali svůj úsek co nejdéle. Piastrimu reálně hrozil pád až na čtvrtou pozici, což jenom hrálo do karet Norrisovi. Brit tou dobou ujížděl Leclercovi, na kterého už měl k dobru už šest sekund.
Ve 40. kole přišla překvapivá zápletka. Leclerc byl totiž povolán podruhé do boxů a obul střední sadu. McLaren se proto rozhodl zastavit i Norrise a dát mu rovněž střední směs. Nechtěli se vystavovat hrozbě, že je Leclerc v závěru dožene. Ve 41. kole konečně přišla i Piastriho zastávka. Australana ještě předtím zdolal Verstappen, který tak suverénně směřoval za vítězstvím. Piastri se díky Norrisově zastávce udržel na druhé příčce.
Deset kol před koncem vedl Verstappen o více než 20 sekund před Piastrim a nic nenasvědčovalo tomu, že by mezi nimi ještě mělo dojít k souboji. Dobře to vypadalo i pro Norrise. Leclerc sice po zastávce chytl tempo a zajel dvě nejrychlejší kola v řadě za sebou, nakonec se ale rozestup mezi nimi ustálil na čtyřech sekundách. McLaren měl navíc v záloze ještě jeden trumf. Pokud by Leclerc přece jen Norrise předjel, tým mohl nařídit Piastrimu, aby se schválně propadl na čtvrtou příčku. Tím by vrátil titul zpět do rukou Norrise.
Piastri sice stahoval Verstappena i nadále, na výsledcích už se ale nic nezměnilo. Nizozemec si dojel pro osmé vítězství v sezoně, Piastri skončil druhý a Norris si třetí pozicí zajistil svůj první titul mistra světa v životě. Brit se stal 35. mistrem světa v historii a rovněž se postaral o první jezdecký titul pro McLaren od roku 2008.
| p. | jezdec | tým | motor | odstup | kol | body |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Max Verstappen |
Red Bull |
Red Bull PT | - | 58 | 25 |
| 2. | Oscar Piastri |
McLaren |
Mercedes | 12,594 | 58 | 18 |
| 3. | Lando Norris |
McLaren |
Mercedes | 16,572 | 58 | 15 |
| 4. | Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari | 23,279 | 58 | 12 |
| 5. | George Russell |
Mercedes |
Mercedes | 48,563 | 58 | 10 |
| 6. | Fernando Alonso |
Aston Martin |
Mercedes | 1:07,562 | 58 | 8 |
| 7. | Esteban Ocon |
Haas |
Ferrari | 1:09,876 | 58 | 6 |
| 8. | Lewis Hamilton |
Ferrari |
Ferrari | 1:12,670 | 58 | 4 |
| 9. | Oliver Bearman |
Haas |
Ferrari | 1:16,166 | 58 | 2 |
| 10. | Nico Hülkenberg |
Sauber |
Ferrari | 1:19,014 | 58 | 1 |
| 11. | Lance Stroll |
Aston Martin |
Mercedes | 1:19,523 | 58 | 0 |
| 12. | Gabriel Bortoleto |
Sauber |
Ferrari | 1:21,043 | 58 | 0 |
| 13. | Carlos Sainz |
Williams |
Mercedes | 1:22,158 | 58 | 0 |
| 14. | Juki Cunoda |
Red Bull |
Red Bull PT | 1:23,794 | 58 | 0 |
| 15. | Kimi Antonelli |
Mercedes |
Mercedes | 1:24,399 | 58 | 0 |
| 16. | Alexander Albon |
Williams |
Mercedes | 1:30,327 | 58 | 0 |
| 17. | Isack Hadjar |
RB |
Red Bull PT | - | 57 | 0 |
| 18. | Liam Lawson |
RB |
Red Bull PT | - | 57 | 0 |
| 19. | Pierre Gasly |
Alpine |
Renault | - | 57 | 0 |
| 20. | Franco Colapinto |
Alpine |
Renault | - | 57 | 0 |
Konečné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2025
| p. | Jezdec |
∑ | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | L. Norris | 417 | 25 | 19 | 18 | 15 | 12 | 26 | 18 | 25 | 18 | - | 25 | 25 | 24 | 25 | - | 18 | 6 | 15 | 18 | 25 | 33 | - | 12 | 15 |
| 2. | M. Verstappen | 416 | 18 | 18 | 25 | 8 | 18 | 12 | 25 | 12 | 1 | 18 | - | 10 | 20 | 2 | 18 | 25 | 25 | 18 | 33 | 15 | 20 | 25 | 25 | 25 |
| 3. | O. Piastri | 402 | 2 | 32 | 15 | 25 | 25 | 32 | 15 | 15 | 25 | 12 | 18 | 18 | 32 | 18 | 25 | 15 | - | 12 | 10 | 10 | 10 | - | 18 | 18 |
| 4. | G. Russell | 312 | 15 | 20 | 10 | 18 | 10 | 20 | 6 | - | 12 | 25 | 10 | 1 | 10 | 15 | 12 | 10 | 18 | 25 | 15 | 6 | 18 | 18 | 8 | 10 |
| 5. | C. Leclerc | 242 | 4 | 4 | 12 | 12 | 15 | 6 | 8 | 18 | 15 | 10 | 15 | - | 20 | 12 | - | 12 | 2 | 8 | 19 | 18 | 4 | 12 | 4 | 12 |
| 6. | L. Hamilton | 156 | 1 | 8 | 6 | 10 | 6 | 10 | 12 | 10 | 8 | 8 | 12 | 12 | 6 | - | - | 8 | 4 | 4 | 17 | 4 | 2 | 4 | - | 4 |
| 7. | K. Antonelli | 147 | 12 | 10 | 8 | - | 8 | 10 | - | - | - | 15 | - | - | - | 1 | - | 2 | 12 | 10 | 1 | 8 | 25 | 15 | 10 | - |
| 8. | A. Albon | 73 | 10 | 6 | 2 | - | 2 | 10 | 10 | 2 | - | - | - | 4 | 8 | - | 10 | 6 | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
| 9. | C. Sainz | 67 | - | 1 | - | - | 4 | 2 | 4 | 1 | - | 1 | - | - | 3 | - | - | 4 | 15 | 1 | 6 | - | - | 10 | 15 | - |
| 10. | F. Alonso | 54 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | - | 10 | 4 | - | - | 6 | 1 | - | 3 | - | 6 | 8 |
| 11. | I. Hadjar | 51 | - | - | 4 | - | 1 | - | 2 | 8 | 6 | - | - | - | 1 | - | 15 | 1 | 1 | - | - | - | 4 | 8 | - | - |
| 12. | N. Hülkenberg | 51 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 10 | 4 | 2 | 15 | - | - | - | - | - | - | 4 | - | 2 | 6 | - | 2 |
| 13. | O. Bearman | 41 | - | 4 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 8 | - | - | 2 | 2 | 12 | 8 | 1 | - | - |
| 14. | L. Lawson | 38 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | 8 | - | 4 | 4 | - | - | 10 | - | - | - | 6 | - | 2 | - |
| 15. | E. Ocon | 38 | - | 10 | - | 4 | - | - | - | 6 | - | 2 | 1 | - | 4 | - | 1 | - | - | - | - | 2 | - | 2 | - | 6 |
| 16. | L. Stroll | 33 | 8 | 2 | - | - | - | 4 | - | - | - | - | 6 | - | 6 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | |
| 17. | J. Cunoda | 29 | - | 3 | - | 2 | - | 4 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 8 | - | 8 | - | - | - | 1 | - |
| 18. | P. Gasly | 22 | - | - | - | 6 | - | 1 | - | - | 4 | - | - | 8 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - |
| 19. | G. Bortoleto | 11 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | 8 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | |
| 20. | F. Colapinto | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||
| 21. | J. Doohan | - | - | - | - | - | - | - |
Konečné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2025
| p. | Jezdec |
∑ | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | McLaren | 819 | 27 | 51 | 33 | 40 | 37 | 58 | 33 | 40 | 43 | 12 | 43 | 43 | 56 | 43 | 25 | 33 | 6 | 27 | 28 | 35 | 43 | - | 30 | 33 |
| 2. | Mercedes | 459 | 27 | 30 | 18 | 18 | 18 | 30 | 6 | - | 12 | 40 | 10 | 1 | 10 | 16 | 12 | 12 | 30 | 35 | 16 | 14 | 43 | 33 | 18 | 10 |
| 3. | Red Bull | 445 | 18 | 21 | 25 | 10 | 18 | 16 | 26 | 12 | 1 | 18 | - | 10 | 20 | 2 | 20 | 25 | 33 | 18 | 41 | 15 | 20 | 25 | 26 | 25 |
| 4. | Ferrari | 398 | 5 | 12 | 18 | 22 | 21 | 16 | 20 | 28 | 23 | 18 | 27 | 12 | 26 | 12 | - | 20 | 6 | 12 | 36 | 22 | 6 | 16 | 4 | 16 |
| 5. | Williams | 140 | 10 | 7 | 2 | - | 6 | 12 | 14 | 3 | - | 1 | - | 4 | 11 | - | 10 | 10 | 15 | 1 | 9 | - | - | 10 | 15 | - |
| 6. | RB | 89 | - | - | 4 | - | 1 | - | 2 | 12 | 6 | - | 8 | - | 5 | 4 | 15 | 1 | 11 | - | - | - | 10 | 8 | 2 | - |
| 7. | Aston Martin | 87 | 8 | 2 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | 6 | 6 | 8 | - | 16 | 10 | - | - | 6 | 1 | - | 3 | - | 6 | 9 |
| 8. | Haas | 79 | - | 14 | 1 | 5 | - | - | - | 6 | - | 2 | 1 | - | 6 | - | 9 | - | - | 2 | 2 | 14 | 8 | 3 | - | 6 |
| 9. | Sauber | 62 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 10 | 4 | 2 | 15 | 2 | 8 | - | - | - | - | 4 | 1 | 2 | 6 | - | 2 |
| 10. | Alpine | 22 | - | - | - | 6 | - | 1 | - | - | 4 | - | - | 8 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren

Kvalifikaci na VC Abú Zabí vyhrál Max Verstappen z týmu Red Bull

07.12. 2025
Max Verstappen
Red Bull
Oscar Piastri
McLaren
Lando Norris
Charles Leclerc
Ferrari
Mercedes
Fernando Alonso
Aston Martin
Esteban Ocon
Haas
Nico Hülkenberg
Sauber
Lance Stroll
Gabriel Bortoleto
Williams
Juki Cunoda
Kimi Antonelli
Alexander Albon
RB
Liam Lawson
Alpine
Franco Colapinto