McLaren to strategicky celkem zvládl
Piastriho manévr byl předem dohodnutý.
McLaren v Abú Zabí zvládl strategii dost dobře, navzdory tlaku plynoucímu ze dvou kandidátů na titul v jednom týmu. McLaren závod zorchestroval navzdory původním tvrzením, že jezdce prostě jen nechá závodit. Žasli jsme, když Oscar Piastri na konci prvního kola vnějškem předjel Landa Norrise, přestože startoval na tvrdých pneumatikách a Norris na středně tvrdé směsi. Podle všeho se však jednalo o dohodnutý manévr.
Nějak se stalo, že tvrdé pneumatiky Pirelli dávaly jezdcům na okruhu Yas Marina bezmála stejnou rychlost jako středně tvrdé, avšak byly podstatně trvanlivější. Papájový tým tak přišel se strategií, že Piastri, byť až třetí v kvalifikaci, bude honit Maxe Verstappena startujícího na středně tvrdých pneumatikách, zatímco Norris bude své středně tvrdé šetřit. Startem na tvrdší směsi by Verstappen riskoval ztrátu pozice ve prospěch McLarenu. A Piastri beztak potřeboval závod dokončit před jezdcem Red Bullu, aby měl nějakou šanci na zisk titulu a darovanou pozici těžko mohl odmítnout.
"Mluvili jsme o tom před závodem. Že chceme absolutně čisté první kolo a že nechceme, aby měl Oscar problém dostat se na druhé místo a z něj zkoušet útočit na Verstappena. A Lando s tou strategií souhlasil. Z Oscarovy strany to bylo dobré a férové předjetí, ale bylo i dobré pro scénář, o kterém jsme předem mluvili, proto to nebyl zrovna nejtvrdší souboj," prozradil šéf týmu McLaren, Andrea Stella. "Všichni se shodli v názoru, že tvrdá pneumatika je dobrá a že když je někdo na střední honěn někým na tvrdé, musí dupat na plyn a může kvůli tomu potřebovat dřívější zastávku v boxech."
Nevyšlo to na sto procent. Verstappen měl dlouhý první stint a ve druhém dobrou rychlost na tvrdých pneumatikách, takže Piastri se po jeho zastávce sice vrátil na druhé místo, avšak daleko za něj. A Norris se po brzké zastávce musel prodrat přes nepřezuté jezdce, včetně Júkiho Cunody, takže to neměl úplně snadné. Avšak dobře to dopadlo. Tedy pro Norrise, který si daleko od Verstappena dojel pro třetí místo a rozdílem dvou bodů se stal mistrem světa. Red Bull se soustředil na udržení Verstappena před Piastrim, ale musel se smířit s tím, že nemá jak ovlivnit Norrisův závod (tedy kromě hecování Cunody). Verstappen se mohl pokoušet Norrise zepředu brzdit, jako v roce 2016 Lewis Hamilton brzdil Nica Rosberga. Dát třeba Charlesi Leclercovi lepší šanci předjet Norrisův mclaren. Jenže dost pravděpodobně by ho to stálo vedení ve prospěch Piastriho a mistrem by se pak stal Australan.
"Dalo se to udělat, jen jsme si nemysleli, že je to správná volba," řekl po závodě šéf týmu Red Bull, Laurent Mekies. "Vzdali bychom se tak velké výhody. Nemyslíme si, že by nám to v naší situaci pomohlo. Proto jsme se rozhodli maximalizovat rychlost a soustředit se na vítězství v závodě. Mluvili jsme o různých možnostech, ale drželi jsme se našeho plánu."
„Naneštěstí jsme doufali, že Leclerc a Russell budou rychlí, ale nebyli,“ vysvětlil Helmut Marko. "Problémem bylo, že Ferrari a Mercedes nebyly dost dobré. Ferrari bylo rychlé, ale jen pět nebo šest kol, než si zničilo pneumatiky."
Bylo to o fous, ale zvládli to. Foto: McLaren
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren

Kvalifikaci na VC Abú Zabí vyhrál Max Verstappen z týmu Red Bull

08.12. 2025