Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Iwasa přebírá vedení v šampionátu, Staňka připravila o bod penalizace

Iwasa přebírá vedení v šampionátu, Staňka připravila o bod penalizace

F2 v Melbourne - hlavní závod

Iwasa získal druhé letošní vítězství a stává se novým vedoucím mužem šampionátu. Druhý skončil Pourchaire a třetí Leclerc. Staněk se původně mohl radovat z bodu za 10. místo, pak ale dostal pět sekund za předjíždění během zpomalovacího vozu a spadl na 14. příčku.

V hlavním závodě už jezdci startovali podle výsledků kvalifikace. Rovněž na ně čekala povinnost zastávky v boxech. Z prvního místa vyrážel Iwasa před Pourchairem. Následovali Martins, Hadjar, Maloney, Bearman, Leclerc, Maini, Crawford, Hauger, lídr šampionátu Boschung, Daruvala, Vesti, Nissany, Doohan, Fittipaldi, Staněk, Verschoor, Novalak, Correa, Cordeel a Benavides.

Zatímco někteří jezdci zahajovali závod na střední sadě, jiní na měkké směsi. Větší zastoupení měla měkká sada. Tu nazula většina startovního pole. Střední směs zvolili Maini, Crawford, Vesti, Nissany, Verschoor, Doohan, Fittipaldi, Novalak, Cordeel a Benavides.

Iwasa si po startu udržel první příčku. Pourchaire ale tak úspěšný nebyl. Jeho kolega Martins ho totiž po vnějšku objel a z první zatáčky vyjížděl jako druhý. Na této pozici ale nezůstal dlouho. Na výjezdu ze druhé zatáčky mu totiž Pourchaire předjetí vrátil.

Úvod závodu se neobešel bez incidentů. K jednomu došlo ve třetí zatáčce mezi Novalakem a Correou. Američan si přivodil defekt pneumatiky a musel tak do boxů na výměnu. Jelikož se tak stalo teprve v pátém kole, nezapočetla se mu tato zastávka jako povinná. Když se navíc vracel na trať, čelo startovního pole už ho objíždělo o kolo zpět.

Problematický byl úvod závodu i pro Mainiho. Bronzový muž sprintu se dvakrát objevil mimo trať a z nejlepší desítky se propadl až na 15. pozici.

Na čele stále jezdil Iwasa. Pourchaire byl ale blízko a měl k dispozici systém DRS. Třetí místo stále držel Martins.

Na konci sedmého kola už jsme viděli první zastávky v boxech. Pro nové gumy si dojeli Martins, Staněk, Daruvala, Boschung a Verschoor. A vzápětí se ukázalo, že by jim něco takového mohlo ve zbytku závodu hodně pomoci.

Doohan totiž v 11. zatáčce zaútočil na Crawforda. Domácí závodník se sice dopředu dostal, Američana ale poslal do zdi. Na trať tak vyjel zpomalovací vůz. Crawford nazval do vysílačky Doohana idiotem.

Ještě před výjezdem zpomalovacího vozu se zkomplikoval závod Bearmanovi. Pilot Premy totiž vytlačil z trati Maloneyho. Za tento prohřešek obdržel pětisekundový trest.

Oliver Bearman nebude na hlavní závod vzpomínat rád. Foto: Prema



Netrvalo dlouho a v dalším kole stavěli i další piloti. Jedním z nich byl i Bearman. Britovi ale zastávka přinesla další problém. Při odjezdu od mechaniků totiž kolidoval s Hadjarem a přivodil si defekt pneumatiky. Vzápětí musel do boxů znovu.

Zajímavý tah jsme viděli u domácího Doohana. Ten se po kolizi s Crawfordem propadl na chvost. Nejprve se proto rozhodl přezout ze střední směsi na měkkou, poté se vrátil zpět na střední. Tu považoval pro zbytek závodu za lepší variantu.

Ve 13. kole došlo k restartu závodu. Na prvním místě byl před obnovením závodního režimu Vesti, kterého následovali Nissany, Fittipaldi a Maini. Ani jeden z nich ale ještě neměl na kontě zastávku v boxech. Ze stavějících na tom byl nejlépe pátý Iwasa. Pourchaire byl sedmý a virtuálně druhý. Mezi ním a Iwasou se nacházel Cordeel. Hadjar se posunul na virtuální třetí místo před Martinse. Stěžoval si ale, že si při kolizi s Bearmanem poškodil přední křídlo. Slibné vyhlídky mohli mít pro zbytek závodu čeští fanoušci. Staněk byl totiž třináctý a byl tak ve hře o první body.

Hadjar sice měl poškozené přední přítlačné křídlo, i přesto ale zvládal po restartu tlačit na Pourchaireho. V podstatě se jednalo o bitvu o druhé místo. S menším odstupem ji sledoval Martins.

Nissany jezdil na celkovém druhém místě, měl ale problémy. Izraelec vycestoval do štěrku ve 12. zatáčce. Pozici ale neztratil.

O pár okamžiků později už se ale Izraelec propadal. Při souboji s Fittipaldim byl totiž na výjezdu z 10. zatáčky vytlačen ven. Rázem spadl na šestou příčku. Na incident doplatil i Fittipaldi. Brazilce přeskočili Maini i Iwasa a byl čtvrtý.

Stále se bojovalo mezi Pourchairem a Hadjarem. Při bitvě ale došlo ke kontaktu, po které Hadjar vycestoval z trati. Spadl až na 16. místo a byl vzteky bez sebe.

Do boje o stupně vítězů se už tou dobou zapojoval i vítěz sprintu Hauger. Norský jezdec překonal Martinse a dostal se nejen na celkové šesté místo, ale i na virtuální třetí příčku.

Iwasa zajel nejrychlejší kolo závodu. Jeho náskok před Pourchairem činil 1,4 sekundy. Pilot stáje ART Grand Prix krátce předtím předjel Fittipaldiho a už byl čtvrtý.

Ze všech soubojů těžil Vesti. Dán už vedl před Mainim o více než čtyři sekundy. Ani jeden z nich ale ještě neměl na kontě zastávku v boxech.

U Mainiho bylo znát opotřebení pneumatik. Netrvalo dlouho a překonali ho Iwasa, Pourchaire i Hauger. Vesti zůstával první a jeho náskok už činil více než šest sekund.

Théo Pourchaire směřoval za druhým místem v podstatě celý závod. Foto: ART Grand Prix



Zatímco Vesti vedl, trápení jeho kolegy Bearmana pokračovalo. Brit vyjel v desáté zatáčce ven z trati a jeho vůz skákal ve štěrkové zóně. Cordeel zajel do boxů na výměnu pneumatik a vzápětí nedobrzdil do první zatáčky.

Iwasa, Pourchaire a Hauger stahovali Vestiho. Kromě Dána ještě něměli na kontě zastávku ani Maini, Fittipaldi a Nissany. Brazilec krátce předtím dostal pětisekundový trest za vytlačení jiného jezdce z dráhy.

Sedm kol před cílem ale bylo jasné, že Nissany do boxů ani nedojede. Izraelec totiž havaroval a na trať vyrazil zpomalovací vůz. Na to okamžitě reagovali u Premy a povolali Vestiho do boxů. Dán tak mohl nazout měkké pneumatiky a díky tomu, že se startovní pole sjelo, získal velkou výhodu pro závěr závodu.

Vesti se vrátil na trať jako sedmý. V první zatáčce ho ovšem potrápily studené pneumatiky a vyjel z trati. Ještě hůře ale dopadl Fittipaldi, který také stavěl. Brazilec se totiž po výjezdu z boxů roztočil a když se snažil otočit do správného směru, kolidoval se zdí. To u něj poškodilo zavěšení a cestou do třetí zatáčky skončil ve zdi. Stalo se tak jen pár metrů od místa, kde stál Nissanyho nabouraný vůz.

Po zastávkách v boxech se vrátil do čela Iwasa. Druhý byl Pourchaire, třetí Hauger, čtvrtý Martins, pátý Leclerc, šestý Maloney, sedmý Vesti, osmý Daruvala, devátý Verschoor, desátý Hadjar, jedenáctý Doohan, dvanáctý Staněk, třináctý Maini, až čtrnáctý Boschung, patnáctý Correa, šestnáctý Bearman, sedmnáctý Novalak, osmnáctý Benavides a devatenáctý Cordeel.

Vzhledem ke dvěma nehodám bylo otázkou, kdy se podaří závod restartovat. Čas se krátil a do šachovnicové vlajky zbývalo už jen pět kol.

Pět kol před cílem přišla dobrá zpráva pro Staňka. Desátý Hadjar totiž dostal desetisekundový trest za to, že se po výjezdu z dráhy vrátil zpět na trať nebezpečným způsobem. Hadjarův propad by Staňka posunul na 11. místo. K bodu mu ale stále jedna pozice chyběla a potřeboval tak restart závodu.

Na konci 30. kola konečně přišel restart na závěrečná tři kola závodu. Ještě předtím, než piloti najeli do nového kola, ale došlo ke kolizi mezi Martinsem a Haugerem. Na třetí místo se tak dostal Leclerc. Vesti se vzápětí posunul na čtvrtou příčku. Staněk byl desátý a sahal po jednom bodu.

Iwasa už zbývající kola zvládl. Po triumfu při sprintu v Džiddě tak přidal další vítězství a ujal se vedení v šampionátu. Druhý skončil Pourchaire a Leclerc uhájil třetí pozici před dotírajícím Vestim.

Frederik Vesti se málem dostal na pódium. Foto: Prema



Staněk nakonec mohl slavit. V závěru ho sice překonali Maini a Correa a byl odsunut na dvanáctou příčku, po penalizacích Hadjara a Correy se ale posunul na desátou pozici. Získal tak první bod.

 

Hauger po kolizi s Martinsem odstavil své auto v boxech a nakonec tak nedojel.

Aktualizace: Staňkova radost z bodovaného umístění byla předčasná. Český jezdec byl potrestán pěti sekundami za to, že předjel Mainiho během druhého pobytu zpomalovacího vozu na závodní dráze. Z desáté pozice se tak propadl na čtrnáctou. Bearman dostal deset sekund za to, že si neodpykal správně pětisekundový trest během závodu a propadl se na 17. příčku. Martins byl penalizován deseti sekundami za to, že poslal do hodin Haugera. tento prohřešek znamenal pád na 18. příčku.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Ajumu Iwasa DAMS Mecachrome 1:00:30,247 33 25
2. Théo Pourchaire ART Grand Prix Mecachrome 1:00:31,129 33 18
3. Arthur Leclerc DAMS Mecachrome 1:00:31,731 33 15
4. Frederik Vesti Prema Mecachrome 1:00:32,062 33 12+1
5. Zane Maloney Carlin Mecachrome 1:00:35,537 33 10
6. Jehan Daruvala MP Motorsport Mecachrome 1:00:37,026 33 8
7. Richard Verschoor Van Amersfoort Mecachrome 1:00:37,354 33 6
8. Jack Doohan Virtuosi Mecachrome 1:00:38,011 33 4
9. Kush Maini Campos Mecachrome 1:00:38,541 33 2
10. Juan Manuel Correa Van Amersfoort Mecachrome 1:00:41,373 33 1
11. Clément Novalak Trident Mecachrome 1:00:41,840 33 0
12. Brad Benavides PHM Racing by Charouz Mecachrome 1:00:44,149 33 0
13. Amaury Cordeel Virtuosi Mecachrome 1:00:44,523 33 0
14. Roman Staněk Trident Mecachrome 1:00:46,13 33 0
15. Isack Hadjar Hitech Mecachrome 1:00:57,54 33 0
16. Ralph Boschung Campos Mecachrome 1:00:54,286 33 0
17. Oliver Bearman Prema Mecachrome 1:00:56,98 33 0
18. Victor Martins ART Grand Prix Mecachrome 1:00:47,546 33 0
19. Dennis Hauger MP Motorsport Mecachrome - 30 0
DNF Enzo Fittipaldi Carlin Mecachrome - 26 0
DNF Roy Nissany PHM Racing by Charouz Mecachrome - 25 0
DNF Jak Crawford Hitech Mecachrome - 6 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Iwasa 58, 2. Pourchaire 50, 3. Vesti 42, 4. Boschung 33, 5. Leclerc 33, 6. Daruvala 32, 7. Hauger 30, 8. Maloney 29, 9. Maini 26, 10. Verschoor 25, 11. Doohan 24, 12. Martins 17, 13. Hadjar 11, 14. Fittipaldi 9, 15. Crawford 8, 16. Bearman 3, 17. Correa 2.

Průběžné pořadí týmů: 1. DAMS 91, 2. ART Grand Prix 67, 3. MP Motorsport 62, 4. Campos 59, 5. Prema 45, 6. Carlin 38, 7. Van Amersfoort 27, 8. Virtuosi 24, 9. Hitech 19.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: DAMS