Iwasa přebírá vedení v šampionátu, Staňka připravila o bod penalizace
F2 v Melbourne - hlavní závod
Iwasa získal druhé letošní vítězství a stává se novým vedoucím mužem šampionátu. Druhý skončil Pourchaire a třetí Leclerc. Staněk se původně mohl radovat z bodu za 10. místo, pak ale dostal pět sekund za předjíždění během zpomalovacího vozu a spadl na 14. příčku.
V hlavním závodě už jezdci startovali podle výsledků kvalifikace. Rovněž na ně čekala povinnost zastávky v boxech. Z prvního místa vyrážel Iwasa před Pourchairem. Následovali Martins, Hadjar, Maloney, Bearman, Leclerc, Maini, Crawford, Hauger, lídr šampionátu Boschung, Daruvala, Vesti, Nissany, Doohan, Fittipaldi, Staněk, Verschoor, Novalak, Correa, Cordeel a Benavides.
Zatímco někteří jezdci zahajovali závod na střední sadě, jiní na měkké směsi. Větší zastoupení měla měkká sada. Tu nazula většina startovního pole. Střední směs zvolili Maini, Crawford, Vesti, Nissany, Verschoor, Doohan, Fittipaldi, Novalak, Cordeel a Benavides.
Iwasa si po startu udržel první příčku. Pourchaire ale tak úspěšný nebyl. Jeho kolega Martins ho totiž po vnějšku objel a z první zatáčky vyjížděl jako druhý. Na této pozici ale nezůstal dlouho. Na výjezdu ze druhé zatáčky mu totiž Pourchaire předjetí vrátil.
Úvod závodu se neobešel bez incidentů. K jednomu došlo ve třetí zatáčce mezi Novalakem a Correou. Američan si přivodil defekt pneumatiky a musel tak do boxů na výměnu. Jelikož se tak stalo teprve v pátém kole, nezapočetla se mu tato zastávka jako povinná. Když se navíc vracel na trať, čelo startovního pole už ho objíždělo o kolo zpět.
Problematický byl úvod závodu i pro Mainiho. Bronzový muž sprintu se dvakrát objevil mimo trať a z nejlepší desítky se propadl až na 15. pozici.
Na čele stále jezdil Iwasa. Pourchaire byl ale blízko a měl k dispozici systém DRS. Třetí místo stále držel Martins.
Na konci sedmého kola už jsme viděli první zastávky v boxech. Pro nové gumy si dojeli Martins, Staněk, Daruvala, Boschung a Verschoor. A vzápětí se ukázalo, že by jim něco takového mohlo ve zbytku závodu hodně pomoci.
Doohan totiž v 11. zatáčce zaútočil na Crawforda. Domácí závodník se sice dopředu dostal, Američana ale poslal do zdi. Na trať tak vyjel zpomalovací vůz. Crawford nazval do vysílačky Doohana idiotem.
Ještě před výjezdem zpomalovacího vozu se zkomplikoval závod Bearmanovi. Pilot Premy totiž vytlačil z trati Maloneyho. Za tento prohřešek obdržel pětisekundový trest.
Netrvalo dlouho a v dalším kole stavěli i další piloti. Jedním z nich byl i Bearman. Britovi ale zastávka přinesla další problém. Při odjezdu od mechaniků totiž kolidoval s Hadjarem a přivodil si defekt pneumatiky. Vzápětí musel do boxů znovu.
Zajímavý tah jsme viděli u domácího Doohana. Ten se po kolizi s Crawfordem propadl na chvost. Nejprve se proto rozhodl přezout ze střední směsi na měkkou, poté se vrátil zpět na střední. Tu považoval pro zbytek závodu za lepší variantu.
Ve 13. kole došlo k restartu závodu. Na prvním místě byl před obnovením závodního režimu Vesti, kterého následovali Nissany, Fittipaldi a Maini. Ani jeden z nich ale ještě neměl na kontě zastávku v boxech. Ze stavějících na tom byl nejlépe pátý Iwasa. Pourchaire byl sedmý a virtuálně druhý. Mezi ním a Iwasou se nacházel Cordeel. Hadjar se posunul na virtuální třetí místo před Martinse. Stěžoval si ale, že si při kolizi s Bearmanem poškodil přední křídlo. Slibné vyhlídky mohli mít pro zbytek závodu čeští fanoušci. Staněk byl totiž třináctý a byl tak ve hře o první body.
Hadjar sice měl poškozené přední přítlačné křídlo, i přesto ale zvládal po restartu tlačit na Pourchaireho. V podstatě se jednalo o bitvu o druhé místo. S menším odstupem ji sledoval Martins.
Nissany jezdil na celkovém druhém místě, měl ale problémy. Izraelec vycestoval do štěrku ve 12. zatáčce. Pozici ale neztratil.
O pár okamžiků později už se ale Izraelec propadal. Při souboji s Fittipaldim byl totiž na výjezdu z 10. zatáčky vytlačen ven. Rázem spadl na šestou příčku. Na incident doplatil i Fittipaldi. Brazilce přeskočili Maini i Iwasa a byl čtvrtý.
Stále se bojovalo mezi Pourchairem a Hadjarem. Při bitvě ale došlo ke kontaktu, po které Hadjar vycestoval z trati. Spadl až na 16. místo a byl vzteky bez sebe.
Do boje o stupně vítězů se už tou dobou zapojoval i vítěz sprintu Hauger. Norský jezdec překonal Martinse a dostal se nejen na celkové šesté místo, ale i na virtuální třetí příčku.
Iwasa zajel nejrychlejší kolo závodu. Jeho náskok před Pourchairem činil 1,4 sekundy. Pilot stáje ART Grand Prix krátce předtím předjel Fittipaldiho a už byl čtvrtý.
Ze všech soubojů těžil Vesti. Dán už vedl před Mainim o více než čtyři sekundy. Ani jeden z nich ale ještě neměl na kontě zastávku v boxech.
U Mainiho bylo znát opotřebení pneumatik. Netrvalo dlouho a překonali ho Iwasa, Pourchaire i Hauger. Vesti zůstával první a jeho náskok už činil více než šest sekund.
Zatímco Vesti vedl, trápení jeho kolegy Bearmana pokračovalo. Brit vyjel v desáté zatáčce ven z trati a jeho vůz skákal ve štěrkové zóně. Cordeel zajel do boxů na výměnu pneumatik a vzápětí nedobrzdil do první zatáčky.
Iwasa, Pourchaire a Hauger stahovali Vestiho. Kromě Dána ještě něměli na kontě zastávku ani Maini, Fittipaldi a Nissany. Brazilec krátce předtím dostal pětisekundový trest za vytlačení jiného jezdce z dráhy.
Sedm kol před cílem ale bylo jasné, že Nissany do boxů ani nedojede. Izraelec totiž havaroval a na trať vyrazil zpomalovací vůz. Na to okamžitě reagovali u Premy a povolali Vestiho do boxů. Dán tak mohl nazout měkké pneumatiky a díky tomu, že se startovní pole sjelo, získal velkou výhodu pro závěr závodu.
Vesti se vrátil na trať jako sedmý. V první zatáčce ho ovšem potrápily studené pneumatiky a vyjel z trati. Ještě hůře ale dopadl Fittipaldi, který také stavěl. Brazilec se totiž po výjezdu z boxů roztočil a když se snažil otočit do správného směru, kolidoval se zdí. To u něj poškodilo zavěšení a cestou do třetí zatáčky skončil ve zdi. Stalo se tak jen pár metrů od místa, kde stál Nissanyho nabouraný vůz.
Po zastávkách v boxech se vrátil do čela Iwasa. Druhý byl Pourchaire, třetí Hauger, čtvrtý Martins, pátý Leclerc, šestý Maloney, sedmý Vesti, osmý Daruvala, devátý Verschoor, desátý Hadjar, jedenáctý Doohan, dvanáctý Staněk, třináctý Maini, až čtrnáctý Boschung, patnáctý Correa, šestnáctý Bearman, sedmnáctý Novalak, osmnáctý Benavides a devatenáctý Cordeel.
Vzhledem ke dvěma nehodám bylo otázkou, kdy se podaří závod restartovat. Čas se krátil a do šachovnicové vlajky zbývalo už jen pět kol.
Pět kol před cílem přišla dobrá zpráva pro Staňka. Desátý Hadjar totiž dostal desetisekundový trest za to, že se po výjezdu z dráhy vrátil zpět na trať nebezpečným způsobem. Hadjarův propad by Staňka posunul na 11. místo. K bodu mu ale stále jedna pozice chyběla a potřeboval tak restart závodu.
Na konci 30. kola konečně přišel restart na závěrečná tři kola závodu. Ještě předtím, než piloti najeli do nového kola, ale došlo ke kolizi mezi Martinsem a Haugerem. Na třetí místo se tak dostal Leclerc. Vesti se vzápětí posunul na čtvrtou příčku. Staněk byl desátý a sahal po jednom bodu.
Iwasa už zbývající kola zvládl. Po triumfu při sprintu v Džiddě tak přidal další vítězství a ujal se vedení v šampionátu. Druhý skončil Pourchaire a Leclerc uhájil třetí pozici před dotírajícím Vestim.
Staněk nakonec mohl slavit. V závěru ho sice překonali Maini a Correa a byl odsunut na dvanáctou příčku, po penalizacích Hadjara a Correy se ale posunul na desátou pozici. Získal tak první bod.
Hauger po kolizi s Martinsem odstavil své auto v boxech a nakonec tak nedojel.
Aktualizace: Staňkova radost z bodovaného umístění byla předčasná. Český jezdec byl potrestán pěti sekundami za to, že předjel Mainiho během druhého pobytu zpomalovacího vozu na závodní dráze. Z desáté pozice se tak propadl na čtrnáctou. Bearman dostal deset sekund za to, že si neodpykal správně pětisekundový trest během závodu a propadl se na 17. příčku. Martins byl penalizován deseti sekundami za to, že poslal do hodin Haugera. tento prohřešek znamenal pád na 18. příčku.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Ajumu Iwasa | DAMS | Mecachrome | 1:00:30,247 | 33 | 25 |
2. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:00:31,129 | 33 | 18 |
3. | Arthur Leclerc | DAMS | Mecachrome | 1:00:31,731 | 33 | 15 |
4. | Frederik Vesti | Prema | Mecachrome | 1:00:32,062 | 33 | 12+1 |
5. | Zane Maloney | Carlin | Mecachrome | 1:00:35,537 | 33 | 10 |
6. | Jehan Daruvala | MP Motorsport | Mecachrome | 1:00:37,026 | 33 | 8 |
7. | Richard Verschoor | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:00:37,354 | 33 | 6 |
8. | Jack Doohan | Virtuosi | Mecachrome | 1:00:38,011 | 33 | 4 |
9. | Kush Maini | Campos | Mecachrome | 1:00:38,541 | 33 | 2 |
10. | Juan Manuel Correa | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:00:41,373 | 33 | 1 |
11. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | 1:00:41,840 | 33 | 0 |
12. | Brad Benavides | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | 1:00:44,149 | 33 | 0 |
13. | Amaury Cordeel | Virtuosi | Mecachrome | 1:00:44,523 | 33 | 0 |
14. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 1:00:46,13 | 33 | 0 |
15. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 1:00:57,54 | 33 | 0 |
16. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 1:00:54,286 | 33 | 0 |
17. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 1:00:56,98 | 33 | 0 |
18. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:00:47,546 | 33 | 0 |
19. | Dennis Hauger | MP Motorsport | Mecachrome | - | 30 | 0 |
DNF | Enzo Fittipaldi | Carlin | Mecachrome | - | 26 | 0 |
DNF | Roy Nissany | PHM Racing by Charouz | Mecachrome | - | 25 | 0 |
DNF | Jak Crawford | Hitech | Mecachrome | - | 6 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Iwasa 58, 2. Pourchaire 50, 3. Vesti 42, 4. Boschung 33, 5. Leclerc 33, 6. Daruvala 32, 7. Hauger 30, 8. Maloney 29, 9. Maini 26, 10. Verschoor 25, 11. Doohan 24, 12. Martins 17, 13. Hadjar 11, 14. Fittipaldi 9, 15. Crawford 8, 16. Bearman 3, 17. Correa 2.
Průběžné pořadí týmů: 1. DAMS 91, 2. ART Grand Prix 67, 3. MP Motorsport 62, 4. Campos 59, 5. Prema 45, 6. Carlin 38, 7. Van Amersfoort 27, 8. Virtuosi 24, 9. Hitech 19.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: DAMS