Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Sargeant má superlicenci, Iwasa vítězství

Sargeant má superlicenci, Iwasa vítězství

F2 v Abú Zabí – hlavní závod

Vítězem posledního letošního závodu F2 se stal Iwasa, který v závěru odolal náporu Drugoviche. Lawson dojel třetí, díky čemuž sebral v konečném pořadí bronz Sargeantovi. Američan ale může být i přesto spokojen. I čtvrté místo mu totiž stačí k zisku superlicence, což znamená, že se příští rok stane ve F1 týmovým kolegou Albona. Vítězem týmového hodnocení se stává stáj MP Motorsport. V závěrečném závodě nebyla nouze ani o dramatické momenty. O jeden z nich se postarali mechanici týmu Virtuosi, kteří špatně utáhli kolo Doohanovi. To následně odlétlo.

Do hlavního závodu vstupovala ve velmi slibné pozici stáj DAMS. Oba její jezdci totiž stáli v první řadě. Zatímco pole position si v páteční kvalifikaci vyjel Iwasa, na druhém místě stál jeho zkušenější kolega Nissany. Následovali Pourchaire, Drugovich, Doohan, Sargeant, Hauger, Cordeel, Lawson, Verschoor, Armstrong, Daruvala, Fittipaldi, Boschung, Vips, Vesti, Correa, Maloney, Caldwell, Novalak, Calderónová a Sato.

Drugovich už sice měl jistý titul od zářijového podniku v Monze a i Pourchaire si v sobotu pojistil celkové druhé místo, stále ale bylo o co hrát. Velmi vyrovnaná byla situace v bitvě o třetí příčku. Tu měl před hlavním závodem ve svém držení Sargeant. Matematicky ho ale stále mohli překonat Lawson (-4), Doohan (-10), Daruvala (-12), Fittipaldi (-12), Vesti (-21) a Iwasa (-24).

Ještě důležitější než celková třetí příčka ovšem byla pro Sargeanta jiná věc. Američan totiž musel vybojovat potřebné body pro zisk superlicence, aby mohl v příštím roce závodit ve F1 za Williams. K tomu mu stačilo skončit celkově do šestého místa.

Jasno nebylo ani o držiteli titulu mezi týmy. Zde sice vedl MP Motorsport, ART Grand Prix ale zaostávalo o pouhých šest bodů. Teoretickou naději na vítězství navíc stále měl i třetí Carlin, který se nacházel s odstupem 15 bodů za MP Motorsportem.

Nissany odstartoval lépe než Iwasa a na okamžik se ujal vedení. Vzápětí ho ale Iwasa zdolal a ve druhé zatáčce už to byl opět on, kdo se nacházel na první příčce. Do druhého kola tak najížděl na první pozici. Na třetí místo se posunul Drugovich. Čtvrtý byl Hauger a Pourchaire se propadl na pátou příčku.

První kolo se ovšem neobešlo bez incidentů. Correa totiž poslal v deváté zatáčce Boschunga do hodin. Pilot stáje Campos už se znovu nerozjel a aby mohl být jeho monopost odklizen, byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Ralph Boschung daleko nedojel. Foto: Campos



Ve třetím kole byly znovu vyvěšeny zelené vlajky. Ihned po restartu šel dopředu Pourchaire, který před devátou zatáčkou překvapil Haugera a dostal se na čtvrtou pozici. Osmý Doohan dotíral na Sargeanta, Američan se ale prozatím držel.

Iwasa vedl závod, Nissany se ale nacházel těsně za ním. Situace se ale změnila v sedmém kole, kdy si na Nissanyho vyšlápl Drugovich. Izraelec sice nejprve svou pozici v šesté zatáčce uhájil, pak ale Drugovich využil systému DRS  a šel na druhé místo.

Mezitím jsme byli svědky prvních zastávek v boxech. K mechanikům zamířili Hauger, Lawson nebo Caldwell. Lawson dokázal využít pomalé zastávky u Haugera a vrátil se na dráhu před ním.

Nissany spadl v šesté zatáčce i za Pourchaireho. V deváté zatáčce ale pilot stáje ART Grand Prix chyboval, byl příliš široký a pustil Nissanyho zpátky.

Na konci kola zajel Pourchaire do boxů a jak se ukázalo, chyba při souboji s Nissanym ho stála mnohem více. Na trať se totiž vrátil až za Lawsonem a vzápětí ho navíc předjel také Hauger. Při souboji s ním pilot ART Grand Prix vycestoval z dráhy v šesté zatáčce. Ve stejném kole jako Pourchaire zamířil do boxů také Iwasa.

Zpočátku se zdálo, že by mohl Roy Nissany zabojovat o své první vítězství, nakonec ale nedojel ani na pódiu. Foto: DAMS



V dalších kolech mířilo do boxů stále více jezdců. Ve 13. kole vedl Doohan před Armstrongem, Verschoorem, Daruvalou, Fittipaldim, Satem, Novalakem, Correou, Calderónovou a Iwasou, který zůstával nejlepším z pilotů se zastávkou na kontě. Se ztrátou menší než jedna vteřina za ním ale jezdil Drugovich. Virtuální třetí pozice patřila Lawsonovi. Propad nepotkal během zastávek pouze Pourchaireho, ale také Nissanyho. Ten byl až za Francouzem.

Ve 14. kole fanouškům Iwasy zatrnulo. Drugovich měl totiž problém dobrzdit do 6. zatáčky a chybělo jen málo k tomu, aby sestřelil před sebou jedoucího Japonce. Nakonec se mu sice stačil vyhnout, byl ale široký, čehož se pokoušel využít Lawson. Letošní šampion se ale ubránil.

Na tvrdších pneumatikách jedoucí Doohan navyšoval v čele svůj náskok. Před druhým Armstrongem vedl už o 4,5 sekundy a na Iwasu už měl k dobru 24 vteřin. Australan tak nemohl být odepisován z boje o vítězství, zvláště když měl pro závěr závodu v plánu nasadit měkkou směs.

Iwasa se meztím dostal na deváté místo před Calderónovou, která vzápětí zamířila k mechanikům. Kromě ní stavěl také Correa.

Pourchaire dotíral 15 kol před koncem na Haugera. Dvojice bojovala o virtuální čtvrtou pozici. Doohan už vedl před Armstrongem o téměř šest sekund. Drugovich opět poodjel Lawsonovi. Na Iwasu ale ztrácel sekundu a půl.

V 19. kole už se bojovalo mezi Pourchairem a Haugerem. V šesté zatáčce se sice pilot stáje ART Grand Prix dostal dopředu, na nadcházející rovince se ale Hauger s pomocí DRS vrátil zpět před něj. Nissany se musel bránit Sargeantovi.

Armstrongova ztráta na Doohana narůstala. A aby toho nebylo málo, dostal pilot stáje Hitech pětisekundovou penalizaci. Překračoval totiž traťové limity.

Dvanáct kol před cílem byl Hauger široký v deváté zatáčce a Pourchaire se tak mohl vrátit před něj. Armstrong zamířil k mechanikům. Bez zastávky tou dobou jeli už jen Doohan, Verschoor, Daruvala a Fittipaldi. Rozestup mezi Doohanem a Iwasou se stále pohyboval okolo 24 sekund.

Jacku Doohanovi zničili mechanici slibně rozjetý závod. Foto: Virtuosi



I pětice jedoucí na prvních příčkách ovšem postupně mířila do boxů. Když se na konci 26. kola odebrali k mechanikům i Doohan s Fittipaldim, měli už na kontě zastávku všichni.

Po návratu na trať se očekávalo, že Doohan bude stíhat na čerstvých a měkčích pneumatikách své soupeře. Nakonec ale nedostal příležitost. Mechanici mu totiž ve spěchu špatně utáhli levé přední kolo, které ihned po výjezdu na trať odlétlo a nebezpečně poskakovalo po trati. Naštěstí ale žádné škody nenapáchalo. Pro Doohana ale každopádně závod skončil.

Na prvním místě se nacházel Iwasa před Drugovichem a Lawsonem. V bodované desítce figurovali rovněž Pourchaire, Hauger, Nissany, Sargeant, Cordeel, Vips a Vesti. Za takového pořadí by se Lawson posunul v celkovém pořadí na třetí místo před Sargeanta. Američan by ale i přesto získal superlicenci.

Na okamžik byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu, aby mohla být odklizena Doohanova pneumatika. Ta ale trvala jen krátce. Poté se znovu začalo závodit a Drugovich se nebezpečně přibližoval k Iwasovi. Pořadí se ale zatím neměnilo. Sargeant sebral šesté místo Nissanymu.

Netrvalo dlouho a Sargeant se navíc posunul na místo páté. U Pourchaireho se totiž objevily potíže s převodovkou a pilot stáje ART Grand Prix odstoupil.

V deváté zatáčce 31. kola si Drugovich vyšlápl na Iwasu. Bitva trvala až do 12. zatáčky, Japonec ale vedení udržel. Vzápětí navíc Iwasovi pomohlo ředitelství závodu. Caldwell totiž odstavil svůj vůz a byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Drugovich se ovšem ihned po restartu pokusil o další útok. Iwasa ale i v tomto případě jeho tlak ustál. V posledním kole Iwasa na rovince mezi zatáčkami pět a šest kličkoval, aby Drugovich neměl výhodu větrného pytle. Stejné to bylo i na rovince před devátou zatáčkou. I zde pilot MP Motorsportu útočil, Iwasa ale neustoupil, vyvezl Brazilce a dojel si pro druhé vítězství v sezoně. Drugovich skončil druhý a třetí příčku bral Lawson, který projel cílem jen těsně za Drugovichem.

Ajumu Iwasa dostal v závěru zabrat od Felipeho Drugoviche. Foto: DAMS



Jelikož Lawson skončil třetí a Sargeant pátý, posunul se Novozélanďan na celkové třetí místo. Američan se ale může radovat i ze čtvrtého místa. Také tento výsledek mu totiž stačí k zisku superlicence a k tomu, aby se stal v příští sezoně F1 novým týmovým kolegou Albona u Williamsu. MP Motorsport se díky Drugovichovu druhému místu stává šampionem mezi týmy.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Ajumu Iwasa DAMS Mecachrome   33 25
2. Felipe Drugovich MP Motorsport Mecachrome +0,800 33 18
3. Liam Lawson Carlin Mecachrome +1,300 33 15
4. Dennis Hauger Prema Powerteam Mecachrome +13,400 33 12
5. Logan Sargeant Carlin Mecachrome +14,000 33 10
6. Amaury Cordeel Van Amersfoort Racing Mecachrome +15,700 33 8
7. Richard Verschoor Trident Mecachrome +18,100 33 6
8. Jüri Vips HitechGP Mecachrome +20,200 33 4
9. Marcus Armstrong HitechGP Mecachrome +20,600 33 2
10. Roy Nissany DAMS Mecachrome +22,100 33 1
11. Frederik Vesti ART Grand Prix Mecachrome +22,700 33 0
12. Clément Novalak MP Motorsport Mecachrome +23,400 33 0
13. Jehan Daruvala Prema Powerteam Mecachrome +24,200 33 0
14. Enzo Fittipaldi Charouz Racing System Mecachrome +27,600 33 0
15. Marino Sato UNI-Virtuosi Mecachrome +28,200 33 0
16. Zane Maloney Trident Mecachrome +31,700 33 0
17. Juan Manuel Correa Van Amersfoort Racing Mecachrome +32,400 33 0
18. Tatiana Calderónová Charouz Racing System Mecachrome +45,100 33 0
19. Théo Pourchaire ART Grand Prix Mecachrome - 31 0
20. Oliver Caldwell Campos Racing Mecachrome - 29 0
DNF Jack Doohan UNI-Virtuosi Mecachrome - 25 0
DNF Ralph Boschung Campos Racing Mecachrome - 0 0

Konečné pořadí šampionátu jezdců: 1. Drugovich 265, 2. Pourchaire 164, 3. Lawson 149, 4. Sargeant 148, 5. Iwasa 139, 6. Doohan 128, 7. Daruvala 126, 8. Fittipaldi 126, 9. Vesti 117, 10. Hauger 115, 11. Vips 114, 12. Verschoor 103, 13. Armstrong 93, 14. Novalak 40, 15. Boschung 40, 16. Hughes 26, 17. Cordeel 26, 18. Beckmann 25, 19. Nissany 20, 20. Merhi 15, 21. Caldwell 12, 22. Sato 6, 23. Williams 5.

Konečné pořadí šampionátu týmů: 1. MP Motorsport 305, 2. Carlin 297, 3. ART Grand Prix 281, 4. Prema 241, 5. Hitech 207, 6. DAMS 159, 7. Virtuosi 134, 8. Charouz Racing System 130, 9. Trident 108, 10. Van Amersfoort 73, 11. Campos 67.


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Carlin